VozidláAutobusy › Setra S 416 LE business

Setra MultiClass S 416 LE business (Blaguss)
Setra MultiClass S 416 LE business (Blaguss)
Setra MultiClass S 416 LE business (Umbrella)
Setra MultiClass S 416 LE business (Umbrella)

Úvod

Linkový čiastočne nízkopodlažný (tzv. low-entry) 13-metrový autobus Setra S 416 LE business, určený pre prímestskú dopravu, patrí do modelového radu autobusov Setra MultiClass 400 z produkcie nemeckého výrobcu EvoBus. Rad low-entry autobusov LE business s motormi spĺňajúcimi normu Euro 6 bol predstavený v roku 2014 s autobusmi dĺžkok 12,3 a 13 metrov (415 LE a 416 LE), ku ktorým v roku 2016 pribudla aj 14,6-metrová verzia (418 LE). Išlo o nástupov nízkopodlažných linkových autobusov S 415/416 NF, ktoré sa vyrábali v rokoch 2006 až 2013. Rad autobusov MultiClass 400 LE sa vyrábal do roku 2024, kedy ho nahradil nový rad Setra 500 LE.

Do ružomberskej MHD sa autobusy Setra S 416 LE business dostali po zmene dopravcu od januára 2021. Spoločnosť Blaguss Slovakia zaradila do prevádzky zánovné vozidlá tohto typu, ktoré predtým slúžili v Rakúsku. Jazdené autobusy tohto typu zaradil na linky ružomberskej MHD aj nový dopravca Umbrella City Lines SK, ktorý prevzal prevádzkovanie MHD v októbri 2025.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Setra MultiClass S 416 LE business BT-154CU, BT-237CD, BT-243CD, BT-611CI 2016 2021 2025 4
2. Setra MultiClass S 416 LE business AB-586DE, AB-589DE, AB-683DD, AB-926DE 2016 2025 4
Spolu 2016   8

Technické parametre

Dĺžka 13040 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3295 mm
Výška s klimatizáciou 3355 mm
Výška podlahy 345 mm (1. dvere)
385 mm (2. dvere)
850 mm (v zadnej časti)
Rázvor 7040 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 45 + 1 (BT-237CD, BT-611CI)
49 + 1 (BT-243CD, BT-154CU)
41 + 1 (2. séria)
Počet miest na státie 33 (2. séria)
Celkový počet miest 74 + 1 (2. séria)
Pohotovostná hmotnosť 12461 kg
12661 kg (2. séria)
Celková hmotnosť 19800 kg
Motor Mercedes-Benz OM 936 LA.6-1, Euro 6, naftový, radový 6-valec s technológiou BlueTec 6, s priamym vstrekovaním Common Rail
Výkon motora 260 kW / 2200 rpm
Objem motora 7698 cm3
Krútiaci moment motora 1400 Nm / 1290 - 1600 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift, automatická, 8-stupňová (1. séria)
ZF EcoLife 6 AP 1400B, automatická, 6-stupňová (2. séria)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: MB RO 440, tuhá, hnacia
Pneumatiky 295/80 R 22,5
Klimatizácia EvoCool Basic

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového autobusu samonosnej konštrukcie zvarili z oceľových profilov a zvonka oplechovali. Bočné zasklenie zatmavenými sklami previedli technológiou lepenia. Motor umiestnili v zadnej časti vozidla pod podlahou. Pri prvej sérii osadili v pravej bočnici osadili dvojicu jednokrídlových výklopných dverí s pneumatickým pohonom, vozidlá druhej série boli vybavené druhými dverami dvojkrídlovými.

Pre cestujúcich osadili v interiéri vysoké čalúnené sedadlá Setra Route v usporiadaní 2 + 2. Nad sedadlami umiestnili police na odloženie príručnej batožiny. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre detský kočík a invalidný vozík, kde zároveň umiestnili štvoricu (pri druhej sérii dvojicu) sklápacích sedadiel. Nakladanie a vykladanie invalidného vozíka uľahčili výklopnou manuálnou plošinou pri druhých dverách. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich zástenou a nízkymi dvierkami. Osvetlenie interiéru vyriešili trubicovými svietidlami nad stredovou uličkou, vozidlá druhej série boli vybavené aj individuálnym osvetlením nad sedadlami. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou EvoCool a vetraním cez strešné vetráky.

Vozidlá prvej série boli do Ružomberka dodané v bielom nátere. Pred príchodom do Ružomberka boli na bočnice aplikované nálepky s propagáciou objednávateľa MHD - mesta Ružomberok a neskôr aj sponzora Mondi SCP. Autobusy druhej série prišli v sivom nátere.

Úpravy

Do vozidiel prvej série bol v prvej polovici roka 2021 nainštalovaný odbavovací systém firmy Telmax s palubným počítačom a pokladňou FCS 2100 a dvojicou bezkontaktných kartových validátorov FCS 700-C s dotykovým displejom. Neskôr bol tiež vymenený pôvodný optický informačný systém LAWO s ovládačom SICMA-Control za systém od firmy BUSE pozostávajúci z vonkajších displejov BS 310 s oranžovými LED diódami a vnútorného širokého TFT LCD displeja BS 370. Akustické hlásenie zastávok bolo zabezpečené cez zvukovú kartu v palubnom počítači.

Prevádzka

Prvé dve vozidlá sa na linky MHD zaradili od 1. januára 2021. Vo februári 2021 ich doplnili ďalšie dve vozidlá. Low-entry Setry obsluhovali prevažne na linky 1, 2 a 3. Všetky vozidlá dopravca Blaguss Slovakia využíval v Ružomberku až do konca svojho pôsobenia v roku 2025. Následne boli ešte v prvej polovici októbra 2025 využívané aj novým dopravcom Umbrella City Lines SK.

Jazdené vozidlá dopravcu Umbrella City Lines boli zaradené do premávky od 20. októbra 2025.

Katalóg vozidiel

BT-237CD BT-243CD BT-611CI BT-154CU

AB-683DD AB-586DE AB-589DE AB-926DE

Legenda a štatistika

AB-683DDnevyradené vozidlo: 4 (50 %)
BT-237CDvyradené vozidlo: 4 (50 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.