MHD v Ružomberku bude zabezpečovať Umbrella

Návrat tradičného dopravcu sa nekoná, do Ružomberka mieri významný európsky poskytovateľ autobusovej dopravy.

Na júnové zasadnutie mestského zastupiteľstva primátor mesta Ružomberok predkladá informatívnu správu o stave verejnej súťaže na dodávateľa služieb MHD. Správu vypracovala advokátska spoločnosť, ktorá pre mesto zabezpečuje proces verejného obstarávania. Podľa správy sa do opakovanej súťaže prihlásil iba jeden uchádzač, ktorým je skupina dopravcov Umbrella City Lines SK a M-Travel pod vedením českej firmy Umbrella Coach & Bus. S autobusmi spoločností zo skupiny Umbrella Mobility SE sa môžeme stretnúť v mestskej a regionálnej doprave vo viacerých regiónoch v Českej republike a Nemecku, ako aj v diaľkovej doprave, slovenská spoločnosť M-Travel pôsobí ako cestovná kancelária. Na Slovensku zatiaľ Umbrella v mestskej ani regionálnej doprave nepôsobila. Uvedená skupina firiem (Umbrella a MT-Travel) sa však v predchádzajúcich rokoch neúspešne uchádzala o regionálnu autobusovú dopravu v súťažiach v Banskobystrickom a Žilinskom kraji.

Predložená ponuka do súťaže bola na úrovni 3,9830 €/km, čo sa obstarávateľovi zdalo priveľa, preto po následných rokovaniach o možnostiach zníženia ceny uchádzač ponúkol mestu dve alternatívy:

Prvá alternatíva predpokladá výkony podľa navrhovaných (aktuálne platných) cestovných poriadkov za ceny:

  • 3,69 €/1 km počas prvých troch rokov (do nasadenia ekologických autobusov),
  • 2,79 €/1 km po zvyšok trvania kontraktu (po nasadení 6 ekobusov),
  • 3,06 €/1 km v priemere za celé 10-ročné obdobie poskytovania služieb.

Druhá alternatíva uvažuje redukciu cestovných poriadkov za účelom zníženia celkového počtu autobusov:

  • 3,57 €/1 km počas prvých troch rokov (do nasadenia ekologických autobusov),
  • 2,67 €/1 km po zvyšok trvania kontraktu (po nasadení 6 ekobusov),
  • 2,94 €/1 km v priemere za celé 10-ročné obdobie poskytovania služieb (pri zaradení ekobusov v roku 2028 a objeme výkonov 513 138 km/rok).

Nižšia cena dopravného výkonu po zaradení ekologických vozidiel súvisí s tým, že ekologické autobusy zakúpi mesto (s využitím eurofondov) a všetky ich prevádzkové náklady a servis týchto vozidiel bude platiť priamo mesto. V skutočnosti tak celkové výdavky mesta na zabezpečenie MHD budú vyššie. Ak mesto nebude mať eurofondy na nákup všetkých potrebných 6 elektrobusov (v zmysle zákona o podpore ekologických vozidiel), zvyšok bude musieť zakúpiť dopravca, čo sa premietne do zvýšenia ceny za odjazdený kilometer.

Súťaž zatiaľ nebola ukončená podpísaním zmluvy, keďže ponuka uchádzača je vyššia než očakávania mesta. Podľa analýzy vypracovanej advokátskou kanceláriou zabezpečujúcou obstrávanie je však zrušenie súťaže a vyhlásenie tretej súťaže rizikové z viacerých hľadísk (časová tieseň v prípade odchodu dopravcu Blaguss Slovakia, otázny úspech ďalšej súťaže, hrozba nestihnutia obstarania ekologických autobusov z eurofondov), preto mestu odporúča podpísať zmluvu s Umbrellou, ktorej ponuka zodpovedá aktuálnym trhovým podmienkam na Slovensku.

Keďže k termínu 1.7.2025, kedy mal ukončiť poskytovanie služieb MHD dopravca Blaguss Slovakia, súťaž nebude ukončená, na júnovom mestskom zastupiteľstve budú poslanci schvaľovať predĺženie prechodného obdobia s Blagussom do 30. septembra 2025, čo je hraničný termín na zabezpečenie nového dopravcu, keďže Blaguss k tomuto dátumu prepustí zamestnancov zabezpečujúcich ružomberskú MHD. Počas predĺženého obdobia bude Blaguss jazdiť za 2,99 €/km. 

Podľa názoru advokátskej kancelárie sa lokálni dopravcovia (napr. Arriva Liorbus) do Ružomberkom vyhlásených súťaží neprihlásili účelovo. 

Doplnené 25.6.2025: Mestské zastupiteľstvo všetkými hlasmi schválilo výsledok verejnej súťaže a poverilo primátora uzavrieť zmluvu s víťazom súťaže so začiatkom kontraktu k 1. októbru 2025. Poslancom MsZ sa výsledok súťaže zdá výhodný, aj keď predpokladaná úspora oproti doterajšiemu dopravcovi nebude zďaleka taká veľká (ak vôbec bude nejaká), ako sa počítalo. Túžobne očakávaný pozitívny dopad na rozpočet mesta počíta s výrazným zvýšením tržieb od cestujúcich aspoň na úroveň 450-tisíc € (v roku 2024 boli tržby iba 267 882 €). Lepší výber cestovného chce mesto dosiahnuť napríklad opätovným zavedením nástupu iba prvými dverami (dnes sa nastupuje všetkými dverami, podobne ako sa k tomuto modelu vracajú aj iné slovenské mestá, ktoré v minulosti zaviedli nástup prvými dverami). Za výhodu novej zmluvy poslanci označili väčšiu flexibilitu kontraktu oproti súčasnosti. O prevádzkových nákladoch elektrobusov, ktoré bude mesto platiť zo svojho rozpočtu nad rámec toho, čo zaplatí dopravcovi, v diskusii k novej zmluve zmienka nepadla.

Doplnené 26.6.2025: Porovnanie ružomberských kontraktov s porovnateľným mestom (Liptovský Mikuláš):

  Blaguss (2023) Blaguss (2024/2025) Umbrella (2026) Umbrella (priemer) Arriva Liorbus - LM (2024)
Objem výkonov 636 771 km 520 526 km 513 138 km 513 138 km 552 209 km
Cena za kilometer 2,09 €/km 2,39 €/km 3,57 €/km 2,94 €/km 2,45 €/km
Ročné celkové náklady 1 333 000 € 1 244 057 € 1 831 903 € 1 508 626 € 1 353 409 €

Pozn.: Zmluva s dopravcom Umbrella zatiaľ nebola podpísaná, uvedené hodnoty vychádzajú z materiálu predloženého do mestského zastupiteľstva. Hodnoty pre upravený kontrakt Blaguss sú pre obdobie 7/2024 - 6/2025 (ďalšie trojmesačné predĺženie má cenu za kilometer 2,99 €).

V Liptovskom Mikuláši bol kontrakt uzavretý v roku 2019 (cena za km pri podpise zmluvy 1,69 €/km), pôvodný Blaguss kontrakt v Ružomberku bol uzavretý v roku 2021 (cena za km pri podpise zmluvy 1,67 €/km).

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: hawkeye #8:
Je síce pravda, že Blaguss končí k 30.9., ale len z dôvodu, že to tak chcelo nové vedenie Mesta. Čiže celý tento "pruser" má na svedomí politika Mesta posledných 2 rokov.
Ono toto bola skôr z núdze cnosť. A mohlo byť horšie. Blaguss končí 30.9. a kebyže mesto s Umbrellou nepodpíše zmluvu, reálne by hrozilo, že MHD v RK by na nejakú dobu prestala existovať. A to si myslím, že by bol oveľa väčší prúser.
A plne súhlasím s názorom, že mesto by mohlo vytvoriť vlastný DP. Ružomberok by nebol ani prvý ani posledný.
Takže rozumiem tomu správne, že Ružomberok dostane za menej služieb rovnakú, resp. vyššiu cenu ako má teraz? To se vyplatí Horste! K tomu 2 výberové konania čo tiež dačo stoja...Hovorím, že každý kto robí s verejnými financiami by za ne mal niesť hmotnú zodpovednosť. A vlastne aj tak nedosiahli výber "toho správneho" dopravcu. Ja fakt nerozumiem, prečo vôbec dopravu objednávajú takto. Malému mestu ako Ružomberok by bol najlepší vlastný DP - busy vedia nakúpiť z EU fondov, servis sa dá bez problémov zazmluvniť, parkovanie pre mesto problém nebude. Nevidím dôvod, prečo to objednávať externe. S DP by dosiahli tú "úsporu" ktorú chceli, aj keď všetci vieme, že o to nikdy nešlo...Navyše výkony by si mohli riadiť úplne podľa seba. Rozmýšľam, či sa manažeri Liorbusu trochu neprepočítali s tým účelovým neprihlásením sa😆
No zbohom, to zas bude nadávok...
Reakcia na: S499.1023 #4:
Blaguss toho uz zrejme tiez ma plne zuby. Podla toho, co som pocul, to bol od zaciatku projekt ich lokalneho manazmentu, ktory nevedel, ze robit VHD v zavazku je nieco ine nez navazat robosov na tri smeny do Kie. A teraz to uz vedia.
A prečo nezrušili súťaž a nenechali to Blagussu?
Akú rolu v skupine plní cestovka, ktorá svoj posledný autobus predala pred jedenástimi rokmi?
"...sa lokálni dopravcovia (napr. Arriva Liorbus) do Ružomberkom vyhlásených súťaží neprihlásili účelovo"
To je velmi diplomaticky sposob, ako povedat: "Pozreli si poziadavky mesta a rozhodli sa, ze s takou bandou diletantov nema vobec zmysel sa bavit."