aby sme predišli nedorozumeniam - oznam o výluke na priecestí na Levočskej (5.7. - 7.7.) registrujeme a zverejníme ho až po víkende. Teraz je to zbytočne skoro, mohlo by to byť kontraproduktívne.
Nehnevaj sa, ale kto Ti dal právo na to, aby si rozhodoval o tom, že kto tu môže písať a kto nie? Je to Tvoje súkromné fórum? Ja sa za svoj názor nehanbím a zároveň ani nikoho nenútim aby s ním súhlasil. Zároveň, sa administrátorovi ospravedlňujem za príspevok mimo témy MHD.
Ešte ma napadlo, že Bratislava mala svojho času zapožičané kadejaké "moderné" autobusy zo západu, ale dlho sa tam nehriali pre rôzne technické problémy. Som zvedavý ako im osvedčia
tieto.
Možno boli radi, že sa ich zbavili. Tie vozy majú 15 - 16 rokov, čiže sú na konci životnosti. Keby ich nebolo treba na výluku (vtedy dobre šicko, co idze, trubi i hame), tak ich určite nekúpia. Boli by s najväčšou pravdepodobnosťou skončili v šrote, v lepšom prípade na Balkáne. Už nám nič iné nechýba ku šťastiu, len sa stať smetiskom Európy.
Som dosť prekvapený cenou. Toto by bol super tip novému vedeniu. Za 200 tisíc by sme vedeli všetky kĺbové karosy a iveca nahradiť klimatizovanými strojmi s násobne väčšou kvalitou. A možno by tu boli aj skôr ako Mercedes, ktorý sa obstaráva pomaly dlhšie ako diaľnica.
Nedostatok vodičov by som chápal, s tým sa (najmä zo dňa na deň) nič spraviť nedá. Nakoniec aj Prahu kvôli tomuto čaká cez prázdniny pomerne bezprecedentné obmedzenia najmä autobusov. Aj keď správanie prešovského dopravcu k vodičom vyvoláva dojem, že ich majú prebytok.
Druhá vec je ale, že kvôli redukcii napríklad časť ľudí z MHD odíde nielen na dovolenky a na bicykle ale aj do áut. A tí sa po prázdninách len tak do MHD nevrátia, najmä ak prešovská MHD nemá žiadnu preferenciu a stojí v tých istých kolónach ako IGK (hoci minimálne na Sekčove by buspruh šiel obratom).
Vidím tu dve roviny. Reálna zmena dopytu vs. zachovanie použiteľnosť služby.
V tom prvom prípade som ochotný uveriť, že v lete mesto reálne "vymiera". Prešov nie je Praha, neprúdia sem tisíce turistov, ktorí vykompenzujú tých, čo sú práve v Chorvátsku. Ďalších počasie z trolejbusov vytiahne na bicykel alebo peši - tie vzdialenosti vôbec nie sú neprekonateľné. Napr. v Nitre (veľkosťou porovnateľné mesto) môžem s veľkou mierou presnosti povedať, že počet prepravených osôb počas letných prázdnin klesá o 25% oproti školskému roku. A to je dosť.
Na druhej strane je tu otázka komfortu ponuky pre tých, ktorí zostali aj v lete. Chcú cestovať, ale počet spojov je výrazne obmedzený. Oni neriešia finančnú náročnosť služby, zaujíma ich len jej použiteľnosť. A tá trpí. V rakúskom Salzburgu niekoľkoročná prax zavádzania letného CP vyústila do politickej kauzy, kde občania, poslanci a DP po médiách riešili, či má byť v lete nejaké obmedzenie. Napokon to skončilo v roku 2018 kompromisom - obmedzenie ostalo, ale bolo výrazne menšie ako predtým.
Sám nemám v tejto veci jednoznačný názor. Srdce mi trhajú riedke intervaly ale aj poloprázdne spoje, ktoré ukrajujú z ročného objemu km. Samozrejme, ak by sa samospráva nesnažila permanentne výkony MHD brzdiť, dilemu by som nemal. S takým prípadom som sa ale na Slovensku ešte asi nestretol. Svoju úlohu tiež zohráva nedostatok vodičov.
Jur@j
https://imhd.sk/ba/doc/sk/18622/Klbove-autobusy-z-druhej-ruky-sa-zaraduju-do-premavky
Pre porovnanie - žilinský Citelis, ktorý sme splašili my, stál 20-tisíc bez DPH. Bratislavčania sú proste machri.