Reply on: uko #694:
Ak si nepochopil, nie je problém vysvetliť 
Prešovský DP sa už dlhé roky pokúšal o zavedenie výkonovej tarify, ktorá by bola založená na prestupných lístkoch s obmedzením na čas. O tomto sa veľmi aktuálne hovorilo už v roku 1997, čiže bola tu šanca, že by v Prešove bola prestupná tarifa ešte skôr ako v hlavnom meste. Nestalo sa tak, pretože ako to všetci dobre poznáme, neboli peniaze. Iné priority (obnova vozidlového parku, rekonštrukcie trolejbusových tratí a iné) odsúvali zmenu tarify znova a znova.
Napokon sa peniažky konečne našli a v roku 2004 sa vyhlásila súťaž na označovače - vyhrala ju firma R&G, ktorá v letných mesiacoch označovače aj dodala.
Myslím, že Tebe istotne nemusím rozprávať o zmene financovania MHD od 1.1.2005. V podstate ešte ani dnes nie je v Prešove na rovinu povedané, koľko peňazí v roku 2005 DP z mestského rozpočtu dostane. Rovnako Ti je určite jasné, že prechod na prestupnú tarifu znamená úplne nové rovrhnutie cien za jednorazové lístky, t.j. je potrebné schváliť celkom nový cenový výmer. Keďže však na konci prázdnin ešte nebolo možné stanoviť nové ceny (bola tu obava, že o štyri mesiace by sa museli znova upravovať), rozhodlo sa, že do konca roka sa ponechá starý neprestupný systém. Nič sa teda nemení - jednorazový lístok je neprestupný a stojí 10 Sk.
Označovače už ale boli tu, a investované prostriedky sa nepatrí skladovať. DP teda v auguste nové označovače namontoval do vozidiel a k 1.9. ich sfunkčnil, čím nahradili pôvodné klasické dierkovacie strojčeky.
Princíp neprestupnosti bol pri starých strojčekoch jasný - vydieruje sa kód platný v danom vozidle a pri kontrole buď takýto kód vydierovaný máš alebo nemáš. Ale ako to kontrolovať pri nových označovačoch? Resp. otázka znela, ako zabrániť opakovanému používaniu cestovného lístka v danom vozidle, ak nový označovač vytlačí len zastávku, dátum, čas a evidenčné číslo voza. Pri starých strojčekoch bolo toto ošetrené pravidelným menením kódov. Pri nových označovačoch by bolo teoreticky možné používať jeden lístok na neobmedzenú jazdu v danom vozidle v daný deň.
Aby lístok skutočne platil len na jednu cestu, stanovila sa platnosť jednorazového lístka na 30 min. od označenia. V meste veľkosti Prešova táto doba stačí na vykonanie ktorejkoľvek bežnej cesty. Časové obmedznie takto nie je namierené proti cestujúcemu, ale slúži ako kontrolný faktor, či sa jednorazový lístok nepoužíva opakovane (sadnem si do autobusu #323 do mesta a o tri hodiny sa s tým istým lístkom vrátim na tom istom buse späť domov).
Celý problém teda vlastne neexistuje. Nedorozumenie vzniklo len tým, že DP mohol lepšie informovať svojich cestujúcich o svojich zámeroch a pohnútkach. Cestujúci totiž mylne pochopili, že schválený stav je trvalý a prestupné lístky nebudú. A čo načala nevedomosť ľudí, to dokonala práca novinárov, ktorí v štvavých príspevkoch, namiesto toho, aby cestujúcim vysvetlili ako sa veci majú, vykreslili DPMP ako organizáciu, ktorá systematicky vyťahuje peniaze z vreciek cestujúcich. Pritom DPMP má dlhodobo tarify v rámci SR medzi najpriaznivejšími.
Čiže ešte raz - súčasné obmedzenie nemá vplyv na cestujúceho používajúceho lístok v zmysle tarify (t.j. neprestupuje s ním). Celý systém je dočasný a možno ho nazvať ako "stará tarifa beží popri nových označovačoch". Pravdepodobne od 1.1.2005, keď budú jasné finančné podmienky, bude zavedená klasická prestupná tarifa ako ju poznáme z Bratislavy, Brna, Ostravy, Prahy...
Hádam som to ozrejmil.
kalimero
PS: nechcem to zakriknut, ale busy odchadzajuce zo zobora 25, 26, 27 sa zlepsili! uz chodia nacas (aspon co som ja isiel) ? radsej nech chodia o 1-2 minuty neskor ako skor...