Liptovský Mikuláš plánuje kúpiť CNG autobusy pre MHD

Eurofondy na obnovu vozidiel a infraštruktúry MHD chce využiť aj mesto Liptovský Mikuláš.

Mesto Liptovský Mikuláš je ďalším slovenským mestom, ktoré sa uchádza o finančný príspevok z eurofondov na obnovu vozidlového parku MHD ekologickými autobusmi. O financie sa bude uchádzať z Programu Slovensko v rámci vyhlásenej výzvy Podpora rozvoja udržateľnej mobility mimo BSK. Zámer projektu s názvom Nákup nízkoemisných autobusov pre mesto Liptovský Mikuláš schválila kooperačná rada UMR „Ružomberok – Liptovský Mikuláš“ na svojom septembrovom zasadnutí. Následne môže mesto podať žiadosť o nenávratný finančný príspevok.

Mesto už vyhlásilo verejné obstarávanie na dodávateľa nových autobusov, kúpna zmluva však bude môcť nadobudnúť účinnosť len v prípade schválenia žiadosti o NFP a následného poskytnutia NFP. Nízkoemisnými CNG autobusmi chce mesto nahradiť doterajšie autobusy s naftovým pohonom, ktoré využíva zmluvný dopravca Arriva Liorbus. Aktuálne má dopravca vo svojom vozidlovom parku 8 midibusov SOR BN 9.5 a 3 autobusy SOR NB 12 City, ktoré si prenajíma od firmy Mobility Lease z Piešťan.

Cieľom projektu je nákup 11 bezbariérových autobusov s pohonom na stlačený zemný plyn, z toho 8 menších vozidiel s prepravnou kapacitou aspoň 70 cestujúcich (min. 28 sediacich) a tri väčšie vozidlá s prepravnou kapacitou aspoň 80 cestujúcich (min. 31 sediacich). V prípade menších, aspoň dvojdverových, vozidiel nie je požadovaná dĺžka stanovená, no mesto preferuje autobusy do dĺžky 11 metrov. Väčšie trojdverové vozidlá môžu mať dĺžku najviac 12,1 metra. Vo výbave vozidiel mesto požaduje napr. celovozidlovú klimatizáciu, kamerový systém vrátane systému na počítanie cestujúcich, informačný systém a Wi-Fi. O víťazovi súťaže rozhodne najnižšia ponúknutá cena.

Okrem financií na nákup autobusov sa mesto bude uchádzať aj o finančný príspevok na komplexnú obnovu zastávkových prístreškov. V rámci tohto projektu má byť z existujúcich cca 74 zastávkových prístreškov vymenených 56.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dispecer #4:
Veď to, že ekologické je už podľa tohto aj nafta euro6. A čom máš na výber? Elektrobus pochybnej kvality batérie a malého dojazdu za cenu čo bude zas vďaka drazdanskej burze kmitat, keď od 2026 nebudeme do našich elektrární už dovážať palivo z Ruska. Je to jedno, CNG či nafta či elektrika, všetko má plus i mínus. Ale už to nie je ako pri euro1. Je to skoro egal.
Pri tych km vykonoch denne by to v LM v pohode vyjazdil elektrobus.
Reakcia na: LUK #3:
Polozelené.
Reakcia na: LUK #3:
Slovami zákona 214/2021 Z. z. ide o ekologické vozidlo, ale nie o bezemisné, ktoré by si mali - či už priamo mesto alebo dopravca - v zmysle tohto zákona zaobstarať tiež.

Ale osobne sa čudujem tomu rozhodnutiu v kontexte aktuálnych globálnych udalostí a mojich skúseností, že CNG autobusy sú aktuálne najdrahšie na prevádzku / údržbu, dokonca aj voči nafťákom.

Ozaj, je v okolí nejaká existujúca plnička na CNG?
Reakcia na: Dispecer #1:
CNG je počítané medzi "zelené" formy pohonu.
Tolko k vlhkym snom o elektrobusoch.
V tejto dobe investovať do CNG? 🤔