Už vidím, ako bude súkromník prevádzkovať linky typu 23, 24, 31. On len vyberie hrozienka z koláča. Po príklad netreba chodiť ďaleko, stačí si pozrieť biznis "plán" žltého blbečka.
Úver nie je sám osebe problémom. Problémom je nedofinancovanie prevádzky DP. Zlepšiť finančnú situáciu podniku je možné buď jednorázovo cez navýšenie základného imania (vlastné zdroje financovania). To by musel urobiť akcionár, a tým je mesto alebo zlepšenie situácie cez zvýšenie ročnej dotácie na prevádzku, čím by sa zvýšil kladný Cash flow podniku a podnik by mohol pokojnejšie splácať úvery, ktoré si v ostatnom období nabral.
Ak by bola vôľa mesta, vidím to na kombináciu týchto dvoch spôsobov. Menšie zvýšenie základného imania a zvýšenie každoročnej dotácie na prevádzku min. o 1 mil.eur.
Ešte je možné založiť nejaké tie pozemky, resp.účtovne vložiť ako ako zvýšenie základného imania nejaký ten pozemok mesta, čo síce v podstate nič nerieši, keďže sa jedná o nepeňažný vklad, ktorý nezlepší finančnú situáciu DP.
Samozrejme ak vôľa toto riešiť nebude, môže dôjsť k skrytej alebo otvorenej privatizácii podniku. Ale toto podľa mňa tiež nič nebude riešiť, lebo súkromník by nejazdil za takých podmienok (cestovné a dotácie!)
Tak v prvom rade je to zapríčinené dlhodobým podfinancovaním tejto mestskej firmy. Proste mesto nevyčlenilo dostatok financií a preťahovala sa životnosť autobusov. Tie sa predsa nakupovali v sériách, v sériách mali byť aj vyraďované, tak ako je možné, že zrazu bolo potrebných 130 busov? Lebo sa tento problém nechal vyhniť tak, ako sa len dalo. Zvyšok tu máš pekne vysvetlené nižšie. Nepoužiteľné elektrobusy, rekonštrukcie všetkých tratí naraz (ten istý prípad ako pri autobusoch), keď sa k tomu pridajú autobusy a fakt, že ďalšie eurofondy už nebudú... Zhruba o 5 rokov začne končiť životnosť tých 130 SOR, ako ich reálne potom nahradíš? Zaujíma ma tvoj návrh, keďže teraz tu vidíš racionálny dôvod.
Tak ono opravy dolezitych uzlov sa robit musia, len v rozumnej alternative sa pripravia poriadne obchadzkove trasy, presny harmonogram a sustredia sa na to vsetky sily, aby bol dopad co najmensi. Uvidime, ci este nejaky DPMK bude pri tych dlhoch v case konca SORiek, pokial ano, ocakavam klasicke riesenie, pretahovanie zivotnosti zachovalejsich kusov do aleluja a vynechavanie spojov. Nakup novych vozidiel bude podmieneny tiez dlhmi mesta, kedze eurofondy uz najskor nebudu.
Racionálny kvôli iracionálnym veciam. Rekonštruovať polku siete električiek naraz racionálne nie je. Tak, ako nebol racionálny predaj troch kĺbových autobusov v čase, keď po nekoordinovaných vyraďovačkách začali akosi chýbať a sabotáž na trolejbusovej doprave.
Čo potom, keď 130 autobusom skončí životnosť? Zasa ďalších 130 naraz?
Tak si najskor nieco nastuduj o ekonomike, hlavne o dlhoch v podniku resp pomere cudzich a vlastnych zdrojov. DPMK sa vobec nesprava racionalne, trate ma este v zaruke, ale vobec ju voci kamaratom vedenia z Duhy neuplatnuje, chod sa niekedy pozriet, ako tie trate vyzeraju uz teraz. Nakupuju sa elektrobusy, ktore viac stoja nez jazdia a su nepouzitelne. Nakup 130 autobusov, tie bude o par rokov opat vymenit, kde na nich DPMK zoberie, ked uz teraz ma uverov nad hlavu? Nezavidim buducemu vedeniu, za chvilu tie reko ani nebude vidiet, budu mat 130 autobusov na kraji zivotnosti, no v garazach nepouzitelne elektrobusy a dlhov nad hlavu. Len aby mesto neskoncilo v nutenej sprave.
Bez uvedenia ďalšieho to samozrejme racionálne nie je. Ale ak doplníš, že ti aktuálne nejaké autobusy chýbajú, nejaké dožívajú, nejaké budeš potrebovať na SEV, tak ti ľahko môže vyjsť nákup 130 autobusov naraz ako racionálny. Nehovoriac o tom, že za 130 autobusov naraz sa dá získať vyššie lobbné.
Ale tu existuje celkom racionálny dôvod na zadlžovanie a tým je obstaranie finančných prostriedkov na kúpu takmer 130 autobusov, ktoré by inak nebolo možné kúpiť. Dovolím si tvrdiť, že v slovenských podmienkach aktuálne neexistuje iná forma kúpy autobusov, než prostredníctvom úveru. Domnievam sa, že za zadĺžením nie je žiadny pochybný plán v pozadí chystanej privatizácie (čo by akože riešila?), ale iba vyriešenie otázky obnovy vozového parku autobusov. Teraz si skús predstaviť, že by neboli k dispozícii žiadne eurofondy a podnik by tak stál pred otázkou, ako obnoviť vozový park autobusov a zároveň vozový park električiek, koľajovú infraštruktúru a poťažmo trolejbusy a ich infraštruktúru. Nereálne.
To ale hlúposť rozhodne nie je. Len je otázne ako veľmi to platí v prípade služieb vo verejnom záujme, MHD totiž v našich pomeroch zisková nikdy byť nemôže. Takže ak by tu neboli politickí nominanti, ale odborníci a existovali by funkčné kontrolné mechanizmy, tak maximálnu možnú efektivitu by dokázala dosiahnuť aj firma v rukách samosprávy/štátu.
No veď presne to, čo očakáva každý. Firma založí všetko čo môže, zadĺži sa, vyčerpá €fondy ako sa len bude dať a potom to celé príde niekto zachrániť odkúpením 50+% akcií za jedno euro. Môžu sa upraviť ceny, výška dotácií, rozsah záväzkov služieb vo verejnom záujme, už aj oficiálne sa pochovajú trolejbusy, všetko na mieru "záchrancovi". Už je len otázkou to, či sa podnik bude deliť na dva subjekty, kedy by sa privatizácia týkala iba autobusov a električky by ostali mestu.
Bjorn
https://kosice.korzar.sme.sk/c/20504631/kosice-tazia-skryte-dlhy-mestskych-podnikov-sprivatizuju-dpmk.html