Čo som takto pred pol hodinou odkukal ( ? ), na NO, čo je asi dosť veľký uzol, zo 7 automatov 3 nefungovali a to zhodou okolností práve tie 3, čo vydávajú lístky za 17 Sk.
Čiže kým si tu zamestnanci DPMK robia z nás, platiacich cestujúcich srandu, radšej by mali zabezpečiť, aby automaty fungovali. V normálnom štáte by zajtra putovalo celé vedenie na úrad práce. A to 30.12. skoro ráno pred Slovanom z 5 automatov fungoval 1 a na ŽST z tuším 8 fungovali 2.
Aká sranda, keď si ľudia musia kupovať lístky u šoférov za 30.- Sk...
Čiže kým si tu zamestnanci DPMK robia z nás, platiacich cestujúcich srandu, radšej by mali zabezpečiť, aby automaty fungovali. V normálnom štáte by zajtra putovalo celé vedenie na úrad práce. A to 30.12. skoro ráno pred Slovanom z 5 automatov fungoval 1 a na ŽST z tuším 8 fungovali 2.
Aká sranda, keď si ľudia musia kupovať lístky u šoférov za 30.- Sk...
eMareq
Babjak sa už raz o vstup na slovenský trh dopravcov pokúšal a to do SAD TN (chcel takisto vyrábať autobusy), tam však rovnako neuspel. Babjakov Tradex Intl. Corp. nemá s výrobou autobusov žiadne skúsenosti a jeho firma pôsobí v segmente výroby popcornovačov a zmrzlinových strojov. Nakoniec to Babjak sám vzdal a aj tunajšie MZ našlo toľko rozumu, že mu to neodsúhlasilo. Situácia však nie je ružová a nikto nemá isté, že sa opäť nejaký "Babjak" objaví. Lebo pokusy urobiť z DPMK ziskovú firmu stále trvajú. Nech si už konečne tých 400 miliónov rozdelia poslanci medzi seba a čo tam treba dotovať MHD (fuj aké zlé slovo), pardon na projekty.
Následkom rozšírenia sortimentu lístkov v doplnkovom predaji si začali cestujúci robiť z tejto formy predaja riadnu formu zaobstarania si lístkov (pretože stánkari predávať nechcú a niekto sa rozhodol rušiť predpredaje...). Čo sa logicky začalo nepáčiť vodičom, pretože v doplnkovom predaji sa zrazu predávali stovky lístkov (s tým spojené predovšetkým zdržovanie). Tu sa opäť prejavila neschopnosť vedenia na tento vzniknutý stav reagovať, tak že sa dohodnú zo stánkarmi (výhodnejšie podmienky predaja lístkov) a zabezpečia sa aj nové automaty, aby sa táto forma zaobstarania si lístkov stala ozaj iba keď už ostatné možnosti zlyhajú. 19 TEDOMov je však predsa viac... Nový GR sľubuje rozšírenie predpredaja a nové automaty. Uvidí sa na budúci rok ako to bude. Po novom od 1.1.2008 bude v doplnkovom predaji jednotná cena 30 Sk za lístok.
15. októbra sa prijala nová koncepcia nočnej dopravy, pre jej neefektivitu, ktorá okrem zrušenia stovkových liniek priniesla N-kové označenia liniek a preriedenie intervalov. Zároveň sa mierne posilnili trolejbusy.
Zmena linkovania MHD sa mala spustiť 15. decembra, nakoľko sa tento dátum nestíhal, tak sa sľúbil prednedávnom termín 1.3.2008 (takže si budem musieť švihnúť ?). Z DPMK vyšli dva návrhy, jeden oficiálny a druhý ako iniciatíva istého občana - pracovníka DPMK, ktorého si pozval námestník primátora (vraj súkromná iniciatíva...). Kto ešte neprezentoval linkovanie MHD v Košiciach a je tiež občanom mesta, nech sa hlási u námestníka primátora (a možno aj u súdruha Žinčicu).
Pred pár dňami sa prevalila kauza ohľadom vymáhania pokút cez spoločnosť OutClaim, ktorá to vedela lepšie. Tesne pred odchodom bývalých skrachovancov sa narýchlo menili zmluvy. Lieta tam suma 43 miliónov a za toto je plne zodpovedné predošlé pr(e)dstavenstvo. Nakoľko predpokladám, že vymáhanie spomínanej sumy bude nereálne a na prípadnú škodu sa budeme musieť poskladať všetci (teda aj oni) ale rovným dielom. Tak je na mieste otázka, prečo sú do tak dôležitých spoločností menovaní kdejaké stranícke strašidlá, ktorým by človek nezveril ani pojazdný stánok s hot-dogom (práve vďaka ich "manažérskym" schopnostiam, na ktoré sa potom treba skladať). Predpokladám, že ich kamaráti zo strán kamsi upratali a spomínané osoby si žijú pokojným životom, akoby sa nič také nestalo. Ta še coška nepodarelo...
Vo vozidlovom parku sa udiali nasledovné zmeny: za 130 miliónový úver sa mesto rozhodlo kúpiť také množstvo autobusov, koľko sa len dá. Kritérium bola v prvom rade cena. Čo tam po nejakej unifikácii vozidlového parku, bolo potrebné kúpiť čo najvýhodnejšie... Víťazne z toho vzišiel nakoniec TEDOM (licencia kúpená od talianskej firmy Mauri), pre ktorý to bola "megaobjednávka", nakoľko za ten čas okrem výroby niekoľko kusov (predvádzacie vozidlá), žiadnu veľkokusovú objednávku táto firma dovtedy nezrealizovala. Prvých desať kusov je už tu a zvyšných deväť dôjde do konca februára 2008. Obnova kĺbovými autobusmi sa konala naposledy v roku 2005, tie sú potrebné jednak v súvislosti s novým linkovaním (niekde evidentne nebudú stačiť kapacity pri navrhovaných intervaloch) a prevádzkovať ikarusy ich neustálym generálkovaním je značne nevýhodné. Pri takomto rozhodovaní "za čo najvýhodnejších podmienok kúpiť čo najviac hocičoho" sa tu môžme dočkať ešte väčšej rozmanitosti vozidlového parku ako je dnes. Chýba tu totiž nejaký systém pri obnove vozidlového parku. Jasný favorit z predošlých kôl sa súťaže nezúčastnil, ale vrámci konkurenčného boja prišla ponuka z TEMPUSu (Citelis 12m CNG), ten však výberové konanie napadol, ale úspešný nebol. Samozrejme aj tento rok horeli prostriedky MHD, naposledy Solaris priamo v umyvárke. U električiek nenastala žiadna zmena, len sa zaplatila modernizácia jednej KT8 z minulého roka. U trolejbusov, okrem ich pokusu zrušiť tiež nie. Opravy tratí boli vskutku minimálne, okrem navárania oblúkov na žiletky v obratisku Štadión TU a kompletná výmena esíčka pod mostom VSS bolo všetko čo sa tento rok podarilo zrealizovať. O tom, že celý systém už roky chátra sa nemá zmysel baviť dookola, len sa asi čaká kedy náklady na jeho obnovu (vďaka hlúposti jednotlivcov a preferencii "ekologickej" CNG dopravy) budú v tak astronomickej výške, že sa bude musieť zrušiť.
Čo zaželať MHD v Košiciach do budúceho roku? Snáď zmenšovanie súčasného dlhodobého marazmu, ktorý tu dlhodobo je a nedá sa odstrániť šibnutím čarovného prútika, ktorý aj tak nikto nevlastní. Roky bačovania dlhoročného riaditeľa, potom pohroma v podobe predošlého predstavenstva nezmiznú zo dňa na deň. Všetkým zodpovedným viac kompetentnosti, najprv si veci premyslieť do detailov a keď to bude riadne fungovať tak až potom s tým vyjsť von. Cestujúci si totiž zo seba hlupáka donekonečna robiť nenechá a dnes je alternatíva veľmi jednoduchá - prejsť na auto. Nikto nie je odkázaný cestovať MHD. Mestu želám, aby sa konečne zamyslelo nad funkciou MHD a nerobilo z nej guľu na nohe, príťaž, ktorá sa musí dotovať a neschopní tam neviedia vyžiť iba z tržieb cestovného, že to nie je zisková činnosť (akosi niektorí myslia) a ani súkromník tu lepšiu MHD bez adekvátnej dotácie neurobí (akosi niektorí myslia, že to ide bez nej, lebo to tak vraj niekde funguje). Orientovať MHD len trhovo, znamená jej zánik a popretie jej základnej funkcie a to verejnoprospešnej služby. Pokiaľ bude súčasný nepriaznivý trend od mesta naďalej pokračovať (t.j. každoročné znižovanie výkonov, dotácií), nevidím žiadny zmysel asi tu niečo lepšie sľubovať, snáď len vo voľbách 2010 im povedať jasné NIE (aj kvôli tomu).
Čo zaželať vodičom? Hádam kultivovanejších cestujúcich, lepšie mzdové prostriedky, menej predávaných lístkov v doplnkovom predaji ?, kultúrnejšie podmienky pri výkone ich povolania a cestujúcim zase slušných vodičov.
Čo zaželať diskutujúcim? Aby sme sa tu takto zišli aj v budúcom roku a mohli plodne diskutovať aj ďalej, podávať konštruktívne návrhy.
Serveru ke.imhd.sk želám, aby sa znova po dlhoročnom útlme rozbehol a fungoval tak ako predtým.
Všetko dobré a úspešný vstup do Nového roku 2008 Vám úprimne zo srdca prajem, Priatelia a priaznivci MHD!
? ? ?