Bez uvedenia ďalšieho to samozrejme racionálne nie je. Ale ak doplníš, že ti aktuálne nejaké autobusy chýbajú, nejaké dožívajú, nejaké budeš potrebovať na SEV, tak ti ľahko môže vyjsť nákup 130 autobusov naraz ako racionálny. Nehovoriac o tom, že za 130 autobusov naraz sa dá získať vyššie lobbné.
Ale tu existuje celkom racionálny dôvod na zadlžovanie a tým je obstaranie finančných prostriedkov na kúpu takmer 130 autobusov, ktoré by inak nebolo možné kúpiť. Dovolím si tvrdiť, že v slovenských podmienkach aktuálne neexistuje iná forma kúpy autobusov, než prostredníctvom úveru. Domnievam sa, že za zadĺžením nie je žiadny pochybný plán v pozadí chystanej privatizácie (čo by akože riešila?), ale iba vyriešenie otázky obnovy vozového parku autobusov. Teraz si skús predstaviť, že by neboli k dispozícii žiadne eurofondy a podnik by tak stál pred otázkou, ako obnoviť vozový park autobusov a zároveň vozový park električiek, koľajovú infraštruktúru a poťažmo trolejbusy a ich infraštruktúru. Nereálne.
To ale hlúposť rozhodne nie je. Len je otázne ako veľmi to platí v prípade služieb vo verejnom záujme, MHD totiž v našich pomeroch zisková nikdy byť nemôže. Takže ak by tu neboli politickí nominanti, ale odborníci a existovali by funkčné kontrolné mechanizmy, tak maximálnu možnú efektivitu by dokázala dosiahnuť aj firma v rukách samosprávy/štátu.
No veď presne to, čo očakáva každý. Firma založí všetko čo môže, zadĺži sa, vyčerpá €fondy ako sa len bude dať a potom to celé príde niekto zachrániť odkúpením 50+% akcií za jedno euro. Môžu sa upraviť ceny, výška dotácií, rozsah záväzkov služieb vo verejnom záujme, už aj oficiálne sa pochovajú trolejbusy, všetko na mieru "záchrancovi". Už je len otázkou to, či sa podnik bude deliť na dva subjekty, kedy by sa privatizácia týkala iba autobusov a električky by ostali mestu.
S499.1023