Reply on: Tatranka #76887:
Čo primátor podpísal? Zmluvu, ktorá sa odvoláva na projektovú dokumentáciu ešte pred pripomienkovaním. Zmluvu, ktorá sa odvoláva na Projekt organizácie výstavby, ktorý bol už niekoľko mesiacov pred podpisom zmluvy passé. Ale hlavne že "štandardná zmluva". Štandardná možno pre krajiny na Balkáne alebo exZSSR mafiánske štáty, ku ktorým sa hrdo radíme. Nemám prílišné ilúzie o civilizovaných krajiných (čítaj krajiny na západ od línie Štetín—Terst), ale po prevalení podpisu takejto zmluvy by dotyčný zodpovedný už dávno odstúpil sám.
veteran
Verejnosť si takmer hneď na začiatku vlani v auguste všimla, že na prvom rozostavanom úseku na Kuzmányho práce nenapredujú a na stavbe často vídavali len zopár robotníkov.
Objavili sa aj informácie, že dôvodom sú nezazmluvnení subdodávatelia.
„Určite nie. My máme celý subdodávateľský systém nastavený,“ povedal Korzáru 25. augusta vtedajší projektový manažér Dúhy Jaroslav Duleba.
Majiteľ Dúhy Miroslav Remeta začiatkom júna novinárom zdôvodnil niekoľkomesačné sklzy v dokumentácii nezakreslenými alebo inak vedenými inžinierskymi sieťami.
Napríklad na Kuzmányho objavili poškodenie vedenia kábla vysokého napätia a čakali, kým energetici napoja nový.
Došlo tam aj ku kolízii s optickým káblom a teplovodom.
V zápisoch z kontrolných dní, ktoré má Korzár k dispozícii, sme nič také nenašli.
Zhotoviteľ má podľa zmluvy okamžite písomne oznámiť takéto veci mestu.
Magistrát nereagoval na opakované žiadosti, aby tieto oznámenia Korzáru ukázal.
Zato o chýbajúcich subdodávateľoch napriek Dulebovým tvrdeniam sa v zápisoch písalo hneď niekoľkokrát.
Jeden náhradný termín za druhým
Zhotoviteľ napríklad dostal úlohu oznámiť mestu termín predloženia konštrukčnej dokumentácie na Dráhový úrad (DÚ) do 22. 10. 2014.
V ten deň sa v zápise uvádzalo, že úloha nebola splnená „z dôvodu nezazmluvnených subdodávateľov“.
Nestalo sa tak ani 5. či 12. 11. Ešte aj 19. 11. sa konštatuje, že nie sú zazmluvnení na všetky stavebné objekty.
O tom, že sa podarilo odovzdať aspoň časť dokumentácie, informuje zápis až zo 7. 1. 2015. Ale len tej, ktorá už bola zazmluvnená.
Čiže ešte aj na šiesty mesiac rekonštrukcie stále chýbali nejakí subdodávatelia.
Mesto Korzáru nevysvetlilo rozpor medzi absenciou subdodávateľov a uvádzanými dôvodmi meškania na Kuzmányho (káble, horúcovod).
Kuzmányho nie je dodnes hotová. Najnovší termín 31. 7. 2015 oznámil na ostatnom mestskom zastupiteľstve primátor Richard Raši (Smer).
Objektívne dôvody haprujú na Hviezdoslavovej
Na Hviezdoslavovej a Námestí Maratónu mieru sa začalo robiť 2. 1. 2015.
Remeta aj Raši teraz vysvetľujú meškanie tým, že zhruba storočné kanalizačné potrubie sa nachádzala o meter vyššie, ako malo byť.
Musel sa prerobiť projekt, čo znamenalo zdržanie.
Medzi zápismi z kontrolného dňa sme našli, že zhotoviteľovi bol doručený návrh úpravy ochrany kanalizácie od projektanta 3. 2. 2015 oneskorene.
Podľa ďalšieho zápisu zhotoviteľ potvrdil, že budú realizovať ochranu a prekládku sietí (potrubia...) od 16. 2.
Práce neboli hotové ani 4. 3. Stanovil sa náhradný termín 18. 3., potom 25. 3., 24. 4. a posledný podľa zápisu z kontrolného dňa, ktorý má Korzár k dispozícii, bol 20. 5.
Z toho vyplýva, že sa nedodržiavali ani termíny, ktoré už zohľadňovali zmenu projektu pre proklamované objektívne dôvody - problémy s kanalizáciou.
Nešturmovali ani na iných úsekoch
Od 1. februára prestali jazdiť električky cez Štúrovu, od 15. 2. aj z Južnej triedy cez Námestie osloboditeľov na stanicu.
Samotné obratisko na Staničnom námestí uzavreli 8. 3.
V rámci rekonštrukcie celého tohto úseku sa opravuje aj most nad Štefánikovou pri krytej plavárni (ulica Protifašistických bojovníkov).
Zápis z 22. 4. obsahuje informáciu, že v úseku od križovatky Štúrova – Kuzmányho po most mešká dokončenie zemných prác 41 dní a demontáž železničného zvršku 54 dní.
V ten deň sa začalo robiť na moste – meškanie 51 dní.
S dokončením stavebných prác na meniarni (zjednodušene slúži na zmenu elektrického prúdu zo striedavého na jednosmerný) pri krytej plavárni sa k 22. 4. meškalo 62 dní, na Staničnom námestí pre zmenu so začiatkom v prípade kanalizácie a preložky inžinierskych sietí 51 dní.
Išlo teda zväčša o objekty, pri ktorých sa ako o hlavných dôvodoch na posunutie termínu ukončenia celého diela nezmienili mesto ani Dúha.
Štandardná zmluva umožnila 300-percentné meškanie
Zmluva medzi mestom a konzorciom Dúha – ZUE dáva možnosť pokutovať zhotoviteľa nielen za nedodržanie termínu ukončenia celého diela, ale aj jeho častí.
Za každý deň omeškania je to 0,05 percenta z ceny tej časti diela, s ktorou sa oproti harmonogramu meškalo.
V zmluve je však aj ustanovenie, že zhotoviteľa za to nemožno pokutovať, ak dodrží termín dokončenia celého diela.
Ministerstvo dopravy práve rozhoduje o žiadosti mesta na predĺženie termínu dokončenia celej stavby z 31. júla na koniec septembra.
Ak ho schváli, zhotoviteľ sa vyhne plateniu za doterajšie nedodržania termínov, ktoré spomíname aj vyššie.
Na kritiku ustanovenia, ktoré to umožní, reagovali viceprimátor Martin Petruško (Smer) aj Raši na poslednom mestskom zastupiteľstve.
Zmluvu označili za štandardnú, aká sa bežne využíva pri všetkých zmluvných vzťahoch, ktoré sa týkajú eurofondov.
Táto, podľa vedenia mesta, štandardná zmluva môže umožniť, že Dúha – ZUE neponesie finančnú zodpovednosť napríklad ani za 300-percentné predĺženie problémov obyvateľov, cestujúcich v MHD i vodičov počas rekonštrukcie úseku na Kuzmányho (posun termínu ukončenia z 31. 10. 2014 na 31 7. 2015).
Čítajte viac: http://kosice.korzar.sme.sk/c/7885088/zapisy-z-kontrolnych-dni-duhe-chybali-subdodavatelia.html#ixzz3eQnHzaUt