Na meškanie rekonštrukcie električkových tratí upozorňuje už aj ministerstvo
Rezort dopravy uviedol, že výdavky na rekonštrukciu električkových tratí po stanovenom termíne nebudú preplatiteľné z eurofondov a bude ich musieť zatiahnuť mesto.
KOŠICE. „Na magistráte sú ľudia z ministerstva dopravy. Prišli na kontrolu pre nákup električiek, ktorý kritizoval denník SME,“ informoval Korzár zdroj, ktorý si neželá byť menovaný.
Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková v SME nedávno nové neklimatizované električky Vario LF2plus od firmy Pragoimex nazvala „pojazdnými skleníkmi“ a „starými škatuľami“.
Kritizovala ministerstvo za to, že podľa nej proti kontroverznému nákupu električiek nepodniklo nič, hoci na to ako nadriadený orgán pre eurofondy malo viaceré páky.
Kóňa: Električky nie sú témou kontroly
Na magistráte sme zisťovali, či je informácia o kontrole kvôli električkám pravdivá. Odpovede sme sa nedočkali.
Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa reagoval, že pravdivá nie je.
„V Košiciach sa implementuje niekoľko dopravných projektov, ktoré sú financované z Operačného programu Doprava. Projektoví manažéri z ministerstva chodia do Košíc pravidelne kontrolovať ich stav, finančnú implementáciu, časový harmonogram atď. Aj teraz sú v Košiciach, nehľadajte však za tým nič špeciálne, projekt električiek nie je témou kontroly,“ vysvetlil Kóňa.
Na margo kritiky uviedol, že dizajn električky je veľmi individuálne vnímaná skutočnosť, čo podľa neho platí aj v prípade Mertinkovej názoru. „Podstatná je pre nás funkčnosť a spoľahlivosť.“
Mimochodom, nové električky dnes v Košiciach slávnostne uvedú do prevádzky.
Výdavky po termíne bude musieť zatiahnuť mesto
Hovorca rezortu dopravy spomenul, že pravidelne kontrolujú aj časový harmonogram projektov.
V Košiciach sa pritom od augusta veľmi rozpačito rozbieha rekonštrukcia električkovej trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie.
V úseku na Kuzmányho pracuje víťaz tendra (prešovská firma Dúha a poľská ZUE Krakov) už štyri mesiace, ale opätovné sprevádzkovanie električkovej dopravy je v nedohľadne. Malo sa tak pritom stať do Vianoc.
Obratisko na Staničnom námestí sa ani nerobilo a po mesiaci zbytočnej výluky sa jeho rekonštrukcia odsunula až na jar.
Zaujímalo nás, ako to hodnotí ministerstvo.
„Posúvanie termínov, samozrejme, vnímame, monitorujeme a prijímateľa pomoci – mesto Košice – upozorňujeme, že stavba nebeží podľa harmonogramu. Zodpovednosť za realizáciu majú mesto a zhotoviteľ. Pre nás je smerodajné, aby bol projekt ukončený do konca roka 2015. Výdavky, ktoré vzniknú po tomto termíne, nebudú preplatiteľné z eurofondov a investor (mesto – pozn. red.) ich bude musieť pokryť z vlastných zdrojov,“ zdôraznil Kóňa.
Harmonogram vraj ešte nie je odsúhlasený
Pýtali sme sa tiež, či je akceptovateľné, ak pri projekte z eurofondov odmieta mesto poskytnúť médiám časový harmonogram prác.
Odpoveď z ministerstva potvrdila to, o čom sa v zákulisí hovorilo už dávnejšie, a teda že žiadny oficiálne schválený vlastne ani nie je k dispozícii.
A to už má projekt za sebou štyri mesiace.
„Zhotoviteľ, teda konzorcium Dúha a ZUE, má podľa zmluvy povinnosť predložiť investorovi harmonogram prác. Máme informácie, že mesto zhotoviteľom predložený harmonogram zatiaľ neodsúhlasilo a prebiehajú vzájomné rokovania,“ dozvedeli sme sa od hovorcu ministerstva.
Tento text ste mohli čítať vďaka tomu, že platíte za obsah. Vážime si to.
netreba ísť do BA, stačí si spomenúť, ako sa rekonštruovali trate v KE pár rokov dozadu (Senný trh, Južná tr., Kapustníky,... ), keď to nerobila dúha, ale seriózne stavebné firmy. Síce sa to vždy tak trochu ťahalo, ale nikdy nie 4 mesiace (a dokým sa to dokončí tak prejde možno aj pol roka)
No mozno to nieje na sto percent uplne ale rozhodne BA je na tom lepsie s tratami ako KE staci sa pozriet na nasu Sturovu ci Moldavsku a pod. Som zvedavy kedy sa Kuzmanyho otvori.
No už aj bolo načase, nie? ? Ja som dufal že to využije vedenie mesta a DP ako predvolebný ťah - no ale nie, tak poslednu "nádej" som tým PLUSkam daval - na Mikulaša - ako darček pre cestujucich ? No ak toto je pravda čo sa píše nižšie, je to ešte trošku skôr .. No dufam že ten "ceremonial" okolo toho bude stáť zato (nedajbože aj krst bude) ? Ved sa necháme prekvapiť.. No čím neskôr, tým viac ich naraz môže byť nasadených - a bude to "šok" pre cestujúcich... ved uvidime ?
Po inšpiráciu, ako robiť rekonštrukcie a údržbu tratí, treba chodiť trošku ďalej, než do BA. Dúbravka je ukážkový príklad, ako to nerobiť. Otvorenie stanice je tiež kapitola sama o sebe...
Naozaj je to hamba som pocul ze az do leta 2015 to ma byz uzavrete preboha v takej BA Dubravku dokoncili za 3 mesiace a este aj satnicu otvorili ... nechapem ako toto moze mesto trpiet uz by som ich davno vyhodil a najal nejaku sikovnejsiu firmu ktora to spravi za ovela kratší čas.
aby ste vedeli a mohli predstavit co sa robi na Kuzmanke ako dokaz sem davam popis pracovneho dna firmy Duha sudruha ha-Rasiho.. Južný koniec Kuzmánky.. Denný systém prác vyzerá nasledovne.. o 10:00 zaparkuje Tatrovka (prípadne aj bager).. Dojde pár chlapov, dumajú a motkajú sa, prekladaju materiál a náradie z miesta na miesto.. podkladajú tácku na olej pod Tatrovku.. manuálne robí jeden-dvaja, zvyšok teamu pokuruje prípadne sa vytratí.. toto trvá do 11:30, potom obed pauzička do 13:00 a buď sa ešte občas vrátia alebo tam už o 15:00 neni tatry ani živej duše... a takto to je vážení a milí 3 mesiace temer každý deň! Trtkajú sa s tým jak deti na piesočku.. A dajme presovskej DÚHE s.r.o. robit aj celu Sturovu.. mozno, ze na vianoce 2020 tadial prejde prva faceliftovana neklimatizovana elektricka ktora bola zastarala uz ked bola este len na papieri.. ved vsak.. Spolu meníme Rašice.. ?
myslavcan
Rezort dopravy uviedol, že výdavky na rekonštrukciu električkových tratí po stanovenom termíne nebudú preplatiteľné z eurofondov a bude ich musieť zatiahnuť mesto.
KOŠICE. „Na magistráte sú ľudia z ministerstva dopravy. Prišli na kontrolu pre nákup električiek, ktorý kritizoval denník SME,“ informoval Korzár zdroj, ktorý si neželá byť menovaný.
Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková v SME nedávno nové neklimatizované električky Vario LF2plus od firmy Pragoimex nazvala „pojazdnými skleníkmi“ a „starými škatuľami“.
Kritizovala ministerstvo za to, že podľa nej proti kontroverznému nákupu električiek nepodniklo nič, hoci na to ako nadriadený orgán pre eurofondy malo viaceré páky.
Kóňa: Električky nie sú témou kontroly
Na magistráte sme zisťovali, či je informácia o kontrole kvôli električkám pravdivá. Odpovede sme sa nedočkali.
Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa reagoval, že pravdivá nie je.
„V Košiciach sa implementuje niekoľko dopravných projektov, ktoré sú financované z Operačného programu Doprava. Projektoví manažéri z ministerstva chodia do Košíc pravidelne kontrolovať ich stav, finančnú implementáciu, časový harmonogram atď. Aj teraz sú v Košiciach, nehľadajte však za tým nič špeciálne, projekt električiek nie je témou kontroly,“ vysvetlil Kóňa.
Na margo kritiky uviedol, že dizajn električky je veľmi individuálne vnímaná skutočnosť, čo podľa neho platí aj v prípade Mertinkovej názoru. „Podstatná je pre nás funkčnosť a spoľahlivosť.“
Mimochodom, nové električky dnes v Košiciach slávnostne uvedú do prevádzky.
Výdavky po termíne bude musieť zatiahnuť mesto
Hovorca rezortu dopravy spomenul, že pravidelne kontrolujú aj časový harmonogram projektov.
V Košiciach sa pritom od augusta veľmi rozpačito rozbieha rekonštrukcia električkovej trate Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie.
V úseku na Kuzmányho pracuje víťaz tendra (prešovská firma Dúha a poľská ZUE Krakov) už štyri mesiace, ale opätovné sprevádzkovanie električkovej dopravy je v nedohľadne. Malo sa tak pritom stať do Vianoc.
Obratisko na Staničnom námestí sa ani nerobilo a po mesiaci zbytočnej výluky sa jeho rekonštrukcia odsunula až na jar.
Zaujímalo nás, ako to hodnotí ministerstvo.
„Posúvanie termínov, samozrejme, vnímame, monitorujeme a prijímateľa pomoci – mesto Košice – upozorňujeme, že stavba nebeží podľa harmonogramu. Zodpovednosť za realizáciu majú mesto a zhotoviteľ. Pre nás je smerodajné, aby bol projekt ukončený do konca roka 2015. Výdavky, ktoré vzniknú po tomto termíne, nebudú preplatiteľné z eurofondov a investor (mesto – pozn. red.) ich bude musieť pokryť z vlastných zdrojov,“ zdôraznil Kóňa.
Harmonogram vraj ešte nie je odsúhlasený
Pýtali sme sa tiež, či je akceptovateľné, ak pri projekte z eurofondov odmieta mesto poskytnúť médiám časový harmonogram prác.
Odpoveď z ministerstva potvrdila to, o čom sa v zákulisí hovorilo už dávnejšie, a teda že žiadny oficiálne schválený vlastne ani nie je k dispozícii.
A to už má projekt za sebou štyri mesiace.
„Zhotoviteľ, teda konzorcium Dúha a ZUE, má podľa zmluvy povinnosť predložiť investorovi harmonogram prác. Máme informácie, že mesto zhotoviteľom predložený harmonogram zatiaľ neodsúhlasilo a prebiehajú vzájomné rokovania,“ dozvedeli sme sa od hovorcu ministerstva.
Tento text ste mohli čítať vďaka tomu, že platíte za obsah. Vážime si to.