Discussion Forum › Off-Topic Forum

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
A už keď bola reč o reflektoroch... Nákladné vozne na tom boli ako? Mali niečo také? Lebo čítam o zrážke z 23.2.1915, opäť večer, zrážka osobného vozňa smerujúceho ku stanici Červeného kríža severne od stanice s nákladným vozňom. Dôvodom zrážky bolo, že mašifírer si nevšimol neosvetlený odstavený nákladný vozeň. Výsledok: pomliaždeniny a odreniny mašinfírera a sprievodcu.
Reply on: Tatranka #9591:
to sú tie z miískolcskej navráteniny ? Sú to skutočne povodné ?
Reply on: veteran #9588:
Prepisuješ históriu...?
Reply on: KVKV #9589:
Zvonce KVKV áno a prakticky kedykoľvek.Dva kusy máme v zbierke...?
Reply on: veteran #9586:
Vie niekto, kedy boli v Košiciach zrušené posledné plynové lampy ? Nikde som to nezistil.
Je fakt, že boli zrušené omnoho skor než v iných mestách - velkomestách. Prosím nevnímajte plynové osvetlenie ako niečo velmi staré z dááávnej histórie. V Prahe boli bežnou záležitosťou ešte v 70-tych rokoch a nie že len na pár miestach v úzkych uličkách. Dlouhá třída bola tiež osvetlená vysokými plyniovými lampami. Toho "dědka" s dlhou tyčou, v dlhom plášti so psom, ktorý chodil rozsvecovať Prahu mám aj vyfoteného. V Berlíne som videl ešte v druhej polovine 80-tych rokov celé štvrte osvetlené plynom.
(dnes v Prahe nostalgicky obnovujú plynové lampy, ale sú zažíhané dialkovo, "dědek už není")
Reply on: tbus #9582:
Tak toto nie je pravda. Presvedčiť sa o tom je možno v Prahe pri jazdách historických vozov. Tie sú udržované vo velmi dobrom stave, prakticky ako po vyrobení. Za nimi idúce KT alebo 15T je o mnoho hlučnejšie. Prosím neporovnávať s košickými Ringhofermi ! Hlučnosť sposobuje velmi zlý stav ložisiek motora a prevodu. Pravdou je , že v KE boli hlučné aj v dobách pravidelnej prevádzky.

Ešte k zvonku. On niekto počul zvuk zvonku povodných košických vozov??? Ja nie. Len sa možem domnievať že boli podobné ako som zažil na dožívajúcich vozoch v 80-tych rokoch v Budapešti. Zvonky aj v KE neboli mechanické ako na Ringhoferoch , ale boli ovládané vzduchom, ten rytmus zvonenia pripomínal elektrické zvonky z T vozov, ale bol slabší a mal iné zafarbenie.
Reply on: Tatranka #9587:
No jo.
Každopádne treba korigovať zrejme tradíciou uchovávaný "fakt", že trať k cintorínu spravili až v 1915om roku. Dokončená bola riadne na prelome rokov 1913/1914. Od 28.2. bola skúšobná prevádzka a vydaním CP a prepravného poriadku v apríli začala premávka riadna. Vydaním zimného CP v novembri sa jazdilo už len po Francka, od jari 1915 potom opäť po cintorín. V súvislosti so zastavením premávky k cintorínu sa spomínajú akési obavy zo šírenia nákazlivých chorôb...
Tradične sa v knihách spomína aj "ostrá prevádzka" od tuším 30. marca 1914. Údaj je to správny, dovtedy sa jazdilo od stanice len ku Franckovi a po Hlavnej do Čermeľa. 30.3.1914 sa spustila Kuzmányho. Oneskorenie spôsobila zmena typu koľají na poslednú chvíľu. Premávka nákladnej trate na Masarykovej bola spustená až niekedy v lete 1914, tam sa prezmenu dodatočne menili drevené trakčné stĺpy za železné. Jazdiť tam mala aj osobná doprava, ale to bolo podmienené realizáciou akýchsi kanalizačných prvkov (neviem to preložiť ?), čo sa patrne nespravilo (vojna).
Reply on: veteran #9586:
Hehe...Jedno myslím a druhé napíšem. No ja som prvotne myslel extravilán samozrejme?
Reply on: Tatranka #9585:
Intravilán – to bolo ešte celkom dobré, aj keď prevažovali ešte stále plynové lampy (v 1914om sa ešte len postupne zavádzali elektrické, ale na Hlavnej už boli).

Extravilán – tam to muselo byť dosť zlé. Za Ferencjožkovým/Eržiným námestím sa mesto v podstate končilo, budovy už len kde tu, lámp naozaj len zopár. No a úplné extravilány pri cintoríne a v Čermeli boli bez osvetlenia. Ale tam v zime (keď sa skorej stmieva) električky nezachádzali.
Reply on: veteran #9583:
Dačo na tom bude určite...asi sa podaktorým vodičom lenilo šliapať na zvonec,ale inak zvonili perfektne tie bronzové zvonce?

Tmavé ulice,no na toto som pozabudol,hlavne vtedajší intravilán mesta a k tomu jeden reflektor na voze s nejakou nie veĺmi výkonnou žiarovkou toho veľa nenasvietil...?
Reply on: tbus #9582:
Tichšie? Ako kedy,ako ktoré... Mobily,slúchatká ...výhovorky,každý to robí dobrovoľne...?
V tom 1914om boli v novinách sťažnosti od obyvateľov, že električky "necengajú". Niekedy to bolo vyslovene bonzáctvo, v jednom článku je uvedené ev. č. vozu a tuším že aj čas, kedy na frekventovanej ulici vodič nezazvonil ☺

Problémom boli aj úplne tmavé ulice, keďže niektoré nehody sa stali večer. Na Komenského, Južnej triede a v Čermeli sa v podstate vôbec nesvietilo.
Reply on: Tatranka #9581:
dnes sú aj električky tichšie, a mobily a slúchatká aťd...
Reply on: Alco #9580:
Blbci sú neohrozený druh...?

V začiatkoch električky sa to dá ešte pochopiť,vtedy to tu bola nepoznaná novinka a bežné obecenstvo ani nevedelo ako sa ten zázrak techniky správa. Napr. to ,že nazabrzdí na fleku...?

Toto dnes pretrváva na železničných priecestiach, akurát to nazývam tuposťou, inak to nejde nazvať keď sa robí osveta a nula bodov...Len idiot si môže myslieť, že mu vlak dá prednosť ak náhodou...?
Reply on: veteran #9579:
Smutné je, že aj po toľkých rokoch je väčšina chodcov na rovnakej úrovni ako vtedy...
Pikošky ku storočnici električiek ? Aj keď trochu smutné – vážnejšie dopravné nehody a mimoriadky z roku 1914:
5.3.1914 večer – nehoda neznámeho ev. č. s povozom prevážajúcim sódovú vodu. Škody na povoze a verejnom osvetlení
6.3.1914 o 21:15 – #4 takmer prešla muža ležiaceho na koľajach na dnešnej Komenského ulici, zhruba pri Krajskom úrade (smerovala na Nám. MM)
11.3.1914 – zrážka #6 s nákladným vozňom na vyústení exKirovovej ulice do Senného trhu. Menšie materiálne škody.
17.3.1914 – zrážka #3 s mužom, obyvateľom Buzice
3.4.1914 popoludní – zrážka #5 s konským povozom na vyústení exKirovovej ulice do Senného trhu. Materiálne škody na povoze, zranenie koňa.
17.4.1914 o 8:15 – zrážka #2 na dnešnej Štúrovej ulici (na úrovni Fejovej ulice) so ženou, ktorá utrpela zranenia hornej i dolnej končatiny – prevezená do nemocnice.
22.7.1914 o 21:30 – smrteľná nehoda #8 pri klinčikárni v Čermeli. Električka zrazila tri osoby (vo veku 41, 12 a 16 rokov). Všetky utrpeli ťažké zranenia a boli prevezené do nemocnice. 16-ročný chlapec po prevoze zomrel. Zrejme prvá obeť košických električiek ?
20.8.1914 – ďalšia smrteľná nehoda, tentokrát #3, ktorá premávala na špeciálnej linke obsluhujúcej mestské vojenské lazarety (hlavný lazaret Červeného kríža na Bencúrovej – stanica – NO – Kuzmányho – Nám. MM). Na nešpecifikovanom mieste vozeň zrazil chudobne oblečeného muža, ktorý zraneniam na mieste podľahol.
5.12.1914 napoludnie – smrteľná nehoda neznámeho ev. č. s chodkyňou, 28–30-ročnou obyvateľkou Kavečian. Nehoda sa stala v mieste dnešnej križovatky Komenského × Letná, žena bola na mieste mŕtva.

Mašinfíreri to mali s chodcami naozaj ťažké...
Dlho tu nebola téma pre vizionárov, konšpirátorov a Vám podobným ľuďom. ? Nech sa páči:
http://imhd.sk/za/diskusna-tema/11/Vseobecna-diskusia.html?dfpi=21709#21709
Reply on: tbus #9573:
?
Reply on: Peter55 #9571:
,,,,,ved ja som nič nechcel, ja som len komentoval a obdivoval ako to dobre zvládli, a konštatoval že my ani po 30 rokoch nevieme zabezpečit taku plynulost dopravy (ani preferencie ED nemáme skoro žiadne už..) ,,,
No nezabudaj ale, že ty si prirovnaval tú dopravu a interval s našou ND počas tej výluky, nie ja! ? ? Tak to vysvetluj sebe, nie mne! ?

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.