Keďže je téma nových NP vozidiel veľmi aktuálna, nezaškodí troška zaspomínať na vývoj nízkopodlažných vozidiel v BB.
Do roku 2001 jazdila iba Karosa so zdvíhacou plošinou (linka ZŤP). Situácia sa zmenila v závere roka 2001, kedy do Banskej Bystrice dorazili 2 kusy autobusov Citybus 12M (BB-867BA a BB-868BA). Ak nepokladáme minibusy Iveco z roku 2006 za NP, tak spomínané Citybusy boli až doteraz jedinými NP vozmi v BB.
Ale späť k histórii. Pamätám si, ako som v posledné decembrové dni roka 2001 chodil pozerať spoza plota do Vozovne Kremnička, kde boli 2 nové busy odstavené. Deň D nastal 14.1.2002, kedy boli nové Citybusy uvedené do premávky. Vozidlo BB-867BA bolo zaradené na novovzniknutú linku č. 80 a BB-868BA na linku č. 25. Tu kapacitne nepostačoval, a v ďalšom období bol preradený na L26 a steriedal aj iné linky.
Ako zaujímavosť možno uviesť, že krátko po sprevádzkovaní mala BB-868BA nehodu na križovatke Strieborné námestie x Tajovského pri parku na L25. Autobus mal nabúraný ľavý bočný spodný plech, ktorý vymenili za nový, ktorý bol biely a až po čase ho prefarbili načerveno (avšak ešte stále je viditeľný odlišný odtieň).
Premávku na L80 sa darilo takmer vždy zabezpečiť NP vozidlom, aj keď občas sa stalo, že sa tam vyskytol aj iný bus. Zmeny nastali v roku 2005. BB-868BA začala vtedy premávať na obnovenej L42 Iliaš-Senica, čo nebolo najšťastnejšie riešenie.
V 01/2006 boli po zmene dopravcu oba Citybusy odstavené, na L80 premávala ZV-169BH. Od 02/2006 sa Citybusy vrátili do premávky, aj napriek tomu na L80 ešte dlhšiu dobu premávala ZV-169BH, až neskôr bola vymenená za Citybus. BB-868BA sa vrátil na L42, po zmenách v 08/2006 bol zaradený na novovzniknutú L32 (Podlavice-Iliaš), neskôr preradený na L20. SAD Zvolen prevádzkovala Citybusy do 12/2007 (najčastejšie na L20 s 80).
Od 01/2008 sa na L80 vracia ZV-169BH. Citybusy zostávajú v januári odstavené a od 02/2008 do 08/2008 premávajú na linkách č. 11 a 12. Po ich zrušení sú oba Citybusy celý rok opäť odstavené, až kým sa v 08/2009 opäť nevrátili do premávky - tentoraz BB-868BA na L80 a BB-867BA na L23.
Do roku 2001 jazdila iba Karosa so zdvíhacou plošinou (linka ZŤP). Situácia sa zmenila v závere roka 2001, kedy do Banskej Bystrice dorazili 2 kusy autobusov Citybus 12M (BB-867BA a BB-868BA). Ak nepokladáme minibusy Iveco z roku 2006 za NP, tak spomínané Citybusy boli až doteraz jedinými NP vozmi v BB.
Ale späť k histórii. Pamätám si, ako som v posledné decembrové dni roka 2001 chodil pozerať spoza plota do Vozovne Kremnička, kde boli 2 nové busy odstavené. Deň D nastal 14.1.2002, kedy boli nové Citybusy uvedené do premávky. Vozidlo BB-867BA bolo zaradené na novovzniknutú linku č. 80 a BB-868BA na linku č. 25. Tu kapacitne nepostačoval, a v ďalšom období bol preradený na L26 a steriedal aj iné linky.
Ako zaujímavosť možno uviesť, že krátko po sprevádzkovaní mala BB-868BA nehodu na križovatke Strieborné námestie x Tajovského pri parku na L25. Autobus mal nabúraný ľavý bočný spodný plech, ktorý vymenili za nový, ktorý bol biely a až po čase ho prefarbili načerveno (avšak ešte stále je viditeľný odlišný odtieň).
Premávku na L80 sa darilo takmer vždy zabezpečiť NP vozidlom, aj keď občas sa stalo, že sa tam vyskytol aj iný bus. Zmeny nastali v roku 2005. BB-868BA začala vtedy premávať na obnovenej L42 Iliaš-Senica, čo nebolo najšťastnejšie riešenie.
V 01/2006 boli po zmene dopravcu oba Citybusy odstavené, na L80 premávala ZV-169BH. Od 02/2006 sa Citybusy vrátili do premávky, aj napriek tomu na L80 ešte dlhšiu dobu premávala ZV-169BH, až neskôr bola vymenená za Citybus. BB-868BA sa vrátil na L42, po zmenách v 08/2006 bol zaradený na novovzniknutú L32 (Podlavice-Iliaš), neskôr preradený na L20. SAD Zvolen prevádzkovala Citybusy do 12/2007 (najčastejšie na L20 s 80).
Od 01/2008 sa na L80 vracia ZV-169BH. Citybusy zostávajú v januári odstavené a od 02/2008 do 08/2008 premávajú na linkách č. 11 a 12. Po ich zrušení sú oba Citybusy celý rok opäť odstavené, až kým sa v 08/2009 opäť nevrátili do premávky - tentoraz BB-868BA na L80 a BB-867BA na L23.
Ale toto je už mimo BB, takže už som ticho.
Agent007