Ešte som avizoval, že sa pozastavím nad spôsobom zverejňovania zmien CP od 13.12.2015 v podaní SAD Zvolen. Pre bežného dopravcu jedna z najdôležitejších skutočností, ktorú nevyhnutne potrebuje čo možno najlepšie odkomunikovať so svojimi zákazníkmi, pre najlepšieho v galaxii evidentne len niečo povinne zaťažujú, čo aj tak nie je schopný ani v zákonnej lehote zverejniť, nie ešte aj čo najvhodnejším spôsobom cestujúcim podať a vysvetliť.
Zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave je už tak benevolentný, že nechce nič konkrétne a zložité, len v § 15 ods. 5 ukladá povinnosť: "Dopravca je povinný zverejniť cestovný poriadok a jeho zmenu v dostatočnom predstihu najneskôr 10 dní pred začiatkom platnosti na svojom webovom sídle, na autobusových staniciach a zastávkach, prípadne aj iným vhodným spôsobom.".
To dopravca dokázal preniesť do praxe dokonca až tým, že "už" 10.12.2015 (obr. 1) (t. j. v rozpore so zákonom len 3 dni pred začiatkom platnosti) zverejnil srdcervúci oznam na svojom webovom sídle o zmene CP a snahe predísť nepríjemnostiam (obr. 2) s tým, že "Zmeny sa dotýkajú nasledovných cestovných poriadkov spoločnosti :", kedy ste si následne mali vybrať položku, ktorá bola predmetom vášho záujmu - napr. "MHD v meste Banská Bystrica".
Cestujúci - klient, ktorého si dopravca aj skutočne váži a nie je pre neho len substrátom, pod zámienkou vozenia ktorého vyciciava prostriedky z verejných zdrojov, by následne očakával, ako u každého normálneho dopravcu poskytujúceho verejnoprospešnú službu v prospech cestujúceho, že sa mu objaví presný podrobný prehľadný a zrozumiteľný popis príslušných zmien v CP jednotlivých zmenami dotknutých liniek.
Avšak keďže SAD Zvolen zjavne nič takého v zámere nemá, otvorí sa stránka len so zoznamom CP všetkých ňou prevádzkovaných liniek MHD v BB s nadpisom "Cestovné poriadky MHD Banská Bystrica Platné od 13.12.2015" (obr. 3) bez akejkoľvek ďalšej informácie o tom, k akým zmenám a na akých linkách došlo. Cestujúcemu tak pripraví fantastickú hru - otvor si každý starý CP a nový CP u každej linky a hľadaj rozdiely! Na dôvažok "serióznosti" voči cestujúcim na úrovni číselných audiotextových televíznych hier a zvýšenie "zábavnosti" doplní začiatok platnosti zverejneného CP úplne u všetkých liniek vtipne od 13.12.2015 do 16.12.2018, aby si cestujúci prezrel v tejto porovnávacej hre úplne všetky linky, nielen tie, u ktorých skutočne aj došlo k zmenám (teda ak sa neráta ten nezmyselný koniec platnosti, ktorý je nereálny a mňa akurát tak desí, že to vyzerá, ako keby došlo u tohoto dopravcu k predĺženiu platnosti licencie a pretlačenie dátumov školských prázdnin, ktoré sú tam aktuálne aj tak len na rok 2016, či kontaktné údaje).
Lenže čo možno chcieť od ľudí, pre ktorých aj tie najjednoduchšie veci robia obrovské problémy a je až zarážajúce, ako môže smiešne fušerácky tak veľká firma (prezentujúca sama seba ako najsamnajskvelejšia v galaxii) realizovať veci v praxi. Pochopím, že sa dá spraviť preklep, lenže ak svieti hneď niekoľko hneď na hlavnej stránke v nadpisoch (obr. 1) a ani po týždni to nikomu nevadí, tak to len dokumentuje tú úžasnú "kvalitu".
Na záver - prácu typu "A je to!" vidieť aj na zastávkach - to keď človek vidí, ako tam oni preliepajú tie nové CP PAL - skutočne ako príde, pomaly aj na centimetrovú vrstvu starého lepidla atď. Ale zlatý klinec som videl na zastávke 29. augusta, keď pre novozastavujúce linky PAL nalepili zalaminovaný CP na zadnú stranu označníka zastávky MHD (vtedy tam ešte ten nový, čo tam teraz je namontovaný pri dočasnom vodorovnom značení, nebol) tak, že ho nedali niekde do stredu na zadnú plochu tabule, na ktorej prednej strane sú CP MHD, ale do ľavého horného rohu, pričom zalaminovaný CP tak zasahuje aj ponad trčiacu skrutku a je v tej časti neprilepený a ohnutý dovzduchu. Myslíte, že príslušný IQ hojdací kôň to zistil a opravil? Na čo, však nebude robiť veci dva razy. A vlastne však keby to opravil, tak by som to nenašiel.
Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale keď zhrniem 10 rokov pôsobenia do jednej hodnotiacej vety, tak je to jedna nekonečná neschopnosť urobiť čokoľvek poriadne.
Druhá neschopnosť je, že volení zástupcovia a ani zodpovední zamestnanci MsÚ, či BBSK, naďalej nepodnikajú absolútne nič (teda okrem pretŕčania sa pred novými vozidlami z drvivého podielu z darovaných peňazí z EÚ a sebaprezetovaním sa ako nadľudí, ktorí ako keby z vlastného to kupovali) smerom ku kvalitnej VHOD a zvyšovaniu jej konkurencieschopnosti a podielu prepravnej práce na území mesta a jeho okolia, pričom možno konštatovať, že oproti veľkej kritike týkajúcej sa neplnenia povinností mesta vyplývajúcich zo zákona vo vzťahu k výkonu odborného dozoru, či kvalitného plnenia záväzkov vyplývajúcich zo zmlúv o službách vo verejnom záujme, čo bolo bežné dlhodobo pred rokom 2006, sa chronicky nič podstatné nezmenilo za ďalších 10 rokov.
Zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave je už tak benevolentný, že nechce nič konkrétne a zložité, len v § 15 ods. 5 ukladá povinnosť: "Dopravca je povinný zverejniť cestovný poriadok a jeho zmenu v dostatočnom predstihu najneskôr 10 dní pred začiatkom platnosti na svojom webovom sídle, na autobusových staniciach a zastávkach, prípadne aj iným vhodným spôsobom.".
To dopravca dokázal preniesť do praxe dokonca až tým, že "už" 10.12.2015 (obr. 1) (t. j. v rozpore so zákonom len 3 dni pred začiatkom platnosti) zverejnil srdcervúci oznam na svojom webovom sídle o zmene CP a snahe predísť nepríjemnostiam (obr. 2) s tým, že "Zmeny sa dotýkajú nasledovných cestovných poriadkov spoločnosti :", kedy ste si následne mali vybrať položku, ktorá bola predmetom vášho záujmu - napr. "MHD v meste Banská Bystrica".
Cestujúci - klient, ktorého si dopravca aj skutočne váži a nie je pre neho len substrátom, pod zámienkou vozenia ktorého vyciciava prostriedky z verejných zdrojov, by následne očakával, ako u každého normálneho dopravcu poskytujúceho verejnoprospešnú službu v prospech cestujúceho, že sa mu objaví presný podrobný prehľadný a zrozumiteľný popis príslušných zmien v CP jednotlivých zmenami dotknutých liniek.
Avšak keďže SAD Zvolen zjavne nič takého v zámere nemá, otvorí sa stránka len so zoznamom CP všetkých ňou prevádzkovaných liniek MHD v BB s nadpisom "Cestovné poriadky MHD Banská Bystrica Platné od 13.12.2015" (obr. 3) bez akejkoľvek ďalšej informácie o tom, k akým zmenám a na akých linkách došlo. Cestujúcemu tak pripraví fantastickú hru - otvor si každý starý CP a nový CP u každej linky a hľadaj rozdiely! Na dôvažok "serióznosti" voči cestujúcim na úrovni číselných audiotextových televíznych hier a zvýšenie "zábavnosti" doplní začiatok platnosti zverejneného CP úplne u všetkých liniek vtipne od 13.12.2015 do 16.12.2018, aby si cestujúci prezrel v tejto porovnávacej hre úplne všetky linky, nielen tie, u ktorých skutočne aj došlo k zmenám (teda ak sa neráta ten nezmyselný koniec platnosti, ktorý je nereálny a mňa akurát tak desí, že to vyzerá, ako keby došlo u tohoto dopravcu k predĺženiu platnosti licencie a pretlačenie dátumov školských prázdnin, ktoré sú tam aktuálne aj tak len na rok 2016, či kontaktné údaje).
Lenže čo možno chcieť od ľudí, pre ktorých aj tie najjednoduchšie veci robia obrovské problémy a je až zarážajúce, ako môže smiešne fušerácky tak veľká firma (prezentujúca sama seba ako najsamnajskvelejšia v galaxii) realizovať veci v praxi. Pochopím, že sa dá spraviť preklep, lenže ak svieti hneď niekoľko hneď na hlavnej stránke v nadpisoch (obr. 1) a ani po týždni to nikomu nevadí, tak to len dokumentuje tú úžasnú "kvalitu".
Na záver - prácu typu "A je to!" vidieť aj na zastávkach - to keď človek vidí, ako tam oni preliepajú tie nové CP PAL - skutočne ako príde, pomaly aj na centimetrovú vrstvu starého lepidla atď. Ale zlatý klinec som videl na zastávke 29. augusta, keď pre novozastavujúce linky PAL nalepili zalaminovaný CP na zadnú stranu označníka zastávky MHD (vtedy tam ešte ten nový, čo tam teraz je namontovaný pri dočasnom vodorovnom značení, nebol) tak, že ho nedali niekde do stredu na zadnú plochu tabule, na ktorej prednej strane sú CP MHD, ale do ľavého horného rohu, pričom zalaminovaný CP tak zasahuje aj ponad trčiacu skrutku a je v tej časti neprilepený a ohnutý dovzduchu. Myslíte, že príslušný IQ hojdací kôň to zistil a opravil? Na čo, však nebude robiť veci dva razy. A vlastne však keby to opravil, tak by som to nenašiel.
Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale keď zhrniem 10 rokov pôsobenia do jednej hodnotiacej vety, tak je to jedna nekonečná neschopnosť urobiť čokoľvek poriadne.
Druhá neschopnosť je, že volení zástupcovia a ani zodpovední zamestnanci MsÚ, či BBSK, naďalej nepodnikajú absolútne nič (teda okrem pretŕčania sa pred novými vozidlami z drvivého podielu z darovaných peňazí z EÚ a sebaprezetovaním sa ako nadľudí, ktorí ako keby z vlastného to kupovali) smerom ku kvalitnej VHOD a zvyšovaniu jej konkurencieschopnosti a podielu prepravnej práce na území mesta a jeho okolia, pričom možno konštatovať, že oproti veľkej kritike týkajúcej sa neplnenia povinností mesta vyplývajúcich zo zákona vo vzťahu k výkonu odborného dozoru, či kvalitného plnenia záväzkov vyplývajúcich zo zmlúv o službách vo verejnom záujme, čo bolo bežné dlhodobo pred rokom 2006, sa chronicky nič podstatné nezmenilo za ďalších 10 rokov.
draxter