Nechce sa mi veriť, že vybudovanie trolejbusovej linky do Sásovej by mohlo stáť pol miliardy korún. Dnes vychádza 1km trolejbusovej linky asi na 20 miliónov a do Sásovej je len asi 4,5 km. Samozrejme, že by pribudli aj ďalšie náklady s inžinierskymi sieťami, je tam aj problém s tým podjazdom pod železnicou, ale aj tak sa mi zdá, že tá suma je trošku prehnaná. Myslím si, že mohla byť povedaná aj preto, aby sa od tejto myšlienky upustilo.
Ako príklad uvediem vybudovanie trolejbusovej trate na nové sídlisko Hájik v roku 2002. V rámci tejto stavby bolo okrem trolejového vedenia, vrátane stĺpov, káblových vedení (11,5 km), bolo zrekonštruované vonkajšie osvetlenie, nové rozvody elektriny, prekládky káblov vn, vybudovaný miestny rozhlas, telefónne rozvody atď. Celková dĺžka trolejbusovej trate je 3,8 km dvojstopového obojsmerného vedenia vrátane obratiska za 81.187 tis. Sk. Samozrejme, že z rozpočtu mesta (nemáme na ministerstve sponzora). Čiže tá položka pol miliardy Skdo Sásovej mi akosi nesedí. Mohol by som uviesť aj poslednú tohtoročnú trolejbusovú trať vrátane komunikácie medzi sídliskami Vlčince a Solinky, na ktorú si zobralo mesto pôžičku 100 mil. Sk, ale náklady sú obdobné.
Neviem ako to bolo s vystavbou trolejbusovej siete,ale ked Dannymu bolo dnes take nieco naznacene,tak to asi nepustil len tak "do placu".. Ale dufam.ze nemoze nikto popriet,ze vystavbu automobilky Kia nedotujeme my vsetci..??
Re #4506 Danny: Tu vystavbu T-siete v ZA som spominal v inej suvislosti.
Neviem odkiaľ čerpáš informácie o financovaní trolejbusovej dopravy Žiline, ale môžem Ti povedať, že sa hlboko a veľmi hlboko mýliš. Keby som mal možnosť poslať Ti zoskenované materiály by si rozprával ináč. Ale ak sa chceš utvrdzovať v tej myšlienke ako si ju napísal, tak ja Ti ju brať nebudem.
Nemôžem namietať, lebo skutočne vo svete je to tak. Tá móda odčleňovania prišla po roku 1990 a túto nezdravú skutočnosť si priznal aj predseda ZMOS-u. Je aj pravdou, že v niektorých malých obciach starosta s matrikárkou vyčerpú obecný rozpočet len na svoje mzdy a odvody. Uvedený predseda ZMOS-u na to odpovedal, aby sme im nebrali získanú slobodu, že postupne prídu na to sami. Niektoré odčlenené obce bývajú aj brzdou rozvoja miest. V Žiline sú to obce Lietavská Lúčka, Rosina a Teplička. V prípade odčlenenia Bytčice (to bol názor r.1990) by viedla katastrálna hranica cez paneláky na sídlisku Solinky, a to už nehovorím o vybudovanej priemyselnej zóne. Taký extrém vznikol napr. v Prešove po odčlenení Ľubotice s vytrhnutím priemyselnej zóny. Sú príklady aj Kežmarok - Ľubica, prípadne Spišská Nová Ves - Smižany.
Súhlasím s tým, že zlúčenie by niekedy malo nastať len na hospodársko-ekonomickej báze a administratívne môžu zostať samostatne. Zlučovanie BB a Zv išlo aj nezdravým smerom, keď v minulosti chceli zlučovať aj administratívne a dokonca rozmýšľali aj o novom názve pre súmestie. Myslím si, že aj toto v minulosti mnohých odrádzalo od spolupráce.
Trolejova trat v Ziline bola postavena z penazi nas vsetkych, cez ich sikovnost, cez statny rozpocet. Kompletne. Neplatilo to mesto. (To som sa dnes dozvedel.)
POSTREHY Z DISKUSIE S NAJKOMPETENTNEJSIMI V MHD:
Ing. Snopkom a p. Bodnarom.
Diskusia bola konstruktivna a vecna, za co im patri moja vdaka. Mozete lutovat, ze ste sa jej nezucastnili. Povodne mala trval hodinu no natiahla sa na skoro dve.
1.) TROLEJBUSY DO TESCA-vystavba ma byt dokoncena 15.12. -trolejove vedenie, nie cesta, ta je v kompetencii mesta, (tesne predtym bude na 4 dni vyluka na Sladkovicovej). Tato polozka je financovana zo penazi mesta, presnejsie cez organizaciu, cez ktoru dostava(lo) mesto peniaze zo statneho rozpoctu. Tohto roku sa pouzilo z tohto balika 18 milionov na kupu vozidloveho parku, co zostalo do 30 milionov, teda necelych 12 na spominanu vystavbu T trate. Na stavbu prispelo 0,5 mil. NAY, samozrejme i TESCO. Trasovanie T vedenia spracovala MHD.
(MHD sa rozhodla pre tuto novu trasu preto, lebo za taketo peniaze by ine postavit nedokazala. Plany stale su, no nie su na ne peniaze: napr. do Kremnicky, Polna-Mladeznicka, spojka Kyjevske nam. a Okruzna k Usvitu... Sasova by v sucasnosti vychadzala radovo na pol miliardy, teda to je velmi v rovine snov. V BB tvori trolejova doprava cca 40% a pri zatrolejovani aj Sasovej by mohla nastat situacia, ze sa z nejakeho dovodu zablokuje (nehoda, vyluka...) a vznikli by velke problemy. Preto az taky vysoky podiel T dopravy nie je idealny. No kompetentni by si vedeli predstavit aj takuto moznost (zatrolejovania Sasovej) a neboli by proti /nebol by v tom problem. Ak by si chceli vypracovat na toto projekt, zo zdrojov EU by mohli dostat ako firma len 20%, no keby projekt spracovalo mesto az 80%. No tu je pes zakopany, pristup mesta k MHD je viac ako macossky.)
V plane su 2 linky:
asi c. 8: ZSR-TESCO,
a asi c. 9: Roosevelt. nem-TESCO, pravdepodobne s hodinovymi intervalmi.
Linky 99 a 98 sa upravia. 99-ka zrusena (ludia ju vraj vyuzivali aj na nakupovanie u konkurencie v KAUFLANDE), L 98 mozno posilnia. ZAVISI to vsak vylucne od Tesca, kedze ono je objednavatelom a je to zmluvna doprava. Preto ani MHD nerobila reklamu linke 98, lebo tieto 3 mesiace ide o testovaciu premavku a vsetko stanovuje a analyzuje TESCO. (Preto nebola zaradena do zoznamu liniek na www.sadbb.sk)
2.) MHD MA NOVE AUTOBUSY PRENAJATE „od mesta“ za co rocne plati 12 milionov. To bola pre mna dost zaujimava informacia. (nie je to len tak z brucha, je to nejaky predpis s odpismi). Mesto vsak aspon tieto peniaze spat vracia do MHD.
3.) SPRAVANIE SA VODICOV- kompetentni sleduju a snazia sa s tym nieco robit. Len maju 1 problem, v BB a „dostupnom“ okoli je nedostatok vhodnych vodicov. Co je tiez tak trochu nasa smola. No podla diskusie sa zdalo, ze im to nie je lahostajne a usiluju sa o napravu. Dufajme, ze sa im to bude darit v co najvacsom mnozstve.
4.) PRECO JE NASA MHD TAKA POMALA?! Setri sa na nafte, a preto autobusy nechododia tak rychlo. (Vodici za usetrenu naftu dostavaju premie). Dokazu tak usetrit na 1 buse 4 litre na 100 km a v ramci celej BBDSky je to az 15 milionov (snad som si to cislo dobre zapamatal).
5.) NE–OZNACOVANIE (starych) AUTOBUSOV ODZADU-je to v stadiu napravy. Bolo mi prislubene, ze na autobusy, kt. su nevybavene EMTESTom, a tak nevieme cislo linky, ked ideme odzadu-BUDU cedulky doinstalovane. Pevne verim, ze slovo p. Bodnar dodrzi.
6.) EMTEST a ozvucenie vozidiel- kazovost. Tato firma dodavajuca infoprostriedky do MHD sa postupne vylepsuje a postupne vzniknute problemy odstranuju. Nehlasenie zastavok, nefunkne panely... nahlasuju sa do Ziliny a chodia to opravovat (moje P.S. -len by mohli rychlejsie).
7.) Taktiez slaba intenzita tonu hlasenia zastavok. Spomenul som, snad si na daju vacsi pozor.
8.) PLNE VOZIDLO a poloprazdna zadna cast a kopa cestujucich na zastavke. Ked je obsadene, bude si musiet dat vodic pozor a nie len tak odist zo zastavky. Tato cast bola mnou myslim si dost do hlbky rozpytvana a uz by sa to tak casto nemalo stavat. V takej situacii, som navrhol, pouzitie ozvucenia autobusu a cez mikrofon a reproduktory naliehat na cestujucich. Rozhodne vsak budu za toto vodici-ignoranti, sankcionovani.
9.) CAKA NAS VELKE SKRTANIE na zlavach a mozno aj na vykonoch.
Po vzore Martina a Ziliny nas caka od noveho roku znizovanie zliav (vsetkych) dochodcov, studentov, civilkarov, vojakov, ZTP, a kadekoho ineho na ¾ plneho cestovneho. Jedine deti do 6 rokov maju cestovat zadarmo.
Kedze doteraz stat prispieval na nasu MHD sumou cca 50 mil. a od noveho roku tato ciastka vyzera byt velmi otazna, bude velmi napinave sledovat vyvoj v najblizsich cca 2-3 tyzdnoch. Tato „dotacia“ prechadza na plecia mesta a od jej vysky zavisi buducnost nasej dopravy. Ing. Snopko spracoval moznu realitu, ktora nastane ak tuto sumu mesto MHD neposkytne (alebo jej velku cast). Vykony sa na rok znizia o 400 000 km (sucastnost 4,5 mil. km (Zilina napr. 3,8 mil. = BB 4. najvacsia MHD v SR). Znamenalo by to, ze by sa prestalo pouzivat asi 10 dopr. prostriedkov, zrusi sa niekolko liniek- napr. tie malo vytazene Mercedesy, Prsany a dokonca tym padom niektore casti nemusia byt obsluhovane. Toto vsetko hrozi, ked MHD bude mat tuto „dotaciu“ pod 30 milionov.
Teraz je vsetko v rukach uradnikov mesta a poslancov, ktori vraj maju do konca novembra predlozit rozpocet mesta na schvalenie.
Snad sa k nam, cestujucim, mesto nezachova tak macossky ako doteraz. Bola by to katastrofa a uz by sa jednalo nie o rozvoj, ale ake-take prezitie.
Niekedy v lete som na linke Vysoke Tatry - Praha videl Karosu C9?? (zial presnejsie to specifikovat neviem - taka s dvermi v strede).
SPZ tiez nesledujem, ale mam taky pocit, ze bola breznianska.
Rozumiem Vasim argumentom,no na druhej strane nemozem suhlasit,ze spajanie miest do väcsich celkov prinasa problemy. Ak,tak len medzi ludmi na Slovensku,inde vo svete je to naopak. Vypocitavat vyhody väcsej aglomeracie z hospodarskej,ekonomickej stranky,zviditelnenia sa,atd.., by bolo pomerne obsiahle,a nad ramec tohto fora. Je pravda,ze na Slovensku prevladaju skor parcialne a uzkoprse zaujmy urcitej skupiny ludi,a to pocnuc uz od miestnej urovne,az po "spicu".. Napriklad moda odclenovanie obci nastal po roku 1990 hlavne kvoli nespokojnost obyvatelov byvalych dedin,ked platili mestske dane,a okrem toho z toho nemali ziadne ine plynuce vyhody,ale aj kvoli nenaplnenym ambiciam urcitych urcitych ludi na miestnej urovni.. Je totizto rozdiel,robit nevyznamneho "uradnicka" na MsNV,alebo "prveho chlapca" v dedine,a aj o toto islo,dostat sa ku korytu,k zdrojom,rozhodovat,a pod.. Je to samozrejme na "dlhsiu debatu"..
Poznam v tejto suvislosti aj problematiku Ziliny,ked po odcleneni pomerne silnych obci ako Rosina, Visnove,atd.., realne hrozilo,ze sa odcleni napr. aj taka Bytcica,ale to by uz bolo ine "susto",v tejto byvalej obci bola totiz sustredena velka cast zilinskych priemyselnych podnikov,a tak po odcleneni by dane z tychto tiekli do obecnej kasy,no a Zilina..? No neviem,ci by boli este postavili T-siet??
Sumestie BB-ZV nie je vobec nejaka novinka,koncom 60-tych rokov min. storocia uz existovali realne plany,no potom ako letisko Sliac a okolie obsadili na niekolko desatroci "spojenecke" sily,tak to postupne zapadlo prachom. No urcite v tom bola aj neziclivost,ci skor strach bratislavskych centralnych uradov z pripadnej konkurencie..? (Mimo ine,poznate este niekto takto podobne atypicky umiestnene hlavne mesto vnutrozemskeho statu??) Hlavne kvoli polohe BB,a jej obmedzenej moznosti rastu,prichadza v uvahu prave moznost expandovat smerom na ZV. Ostatne,to zlucenie moze nastat na ciste hospodarsko-ekonomickej baze,administrativne mozu zostat samostatne. Prikladom je EU,vytvorenie silneho hospodarsky vyspeleho protipolu hlavne USA,pricom jednotlive staty si zachovaju svoju autonomiu (mozno..?). Teda je nacase,aby BB a ZV zacali vzajomne koordinovat dalsie kroky rozvoja ku prospechu oboch. Majte sa,pekny den:
Danny
Ing. Snopkom a p. Bodnarom.
Diskusia bola konstruktivna a vecna, za co im patri moja vdaka. Mozete lutovat, ze ste sa jej nezucastnili. Povodne mala trval hodinu no natiahla sa na skoro dve.
1.) TROLEJBUSY DO TESCA-vystavba ma byt dokoncena 15.12. -trolejove vedenie, nie cesta, ta je v kompetencii mesta, (tesne predtym bude na 4 dni vyluka na Sladkovicovej). Tato polozka je financovana zo penazi mesta, presnejsie cez organizaciu, cez ktoru dostava(lo) mesto peniaze zo statneho rozpoctu. Tohto roku sa pouzilo z tohto balika 18 milionov na kupu vozidloveho parku, co zostalo do 30 milionov, teda necelych 12 na spominanu vystavbu T trate. Na stavbu prispelo 0,5 mil. NAY, samozrejme i TESCO. Trasovanie T vedenia spracovala MHD.
(MHD sa rozhodla pre tuto novu trasu preto, lebo za taketo peniaze by ine postavit nedokazala. Plany stale su, no nie su na ne peniaze: napr. do Kremnicky, Polna-Mladeznicka, spojka Kyjevske nam. a Okruzna k Usvitu... Sasova by v sucasnosti vychadzala radovo na pol miliardy, teda to je velmi v rovine snov. V BB tvori trolejova doprava cca 40% a pri zatrolejovani aj Sasovej by mohla nastat situacia, ze sa z nejakeho dovodu zablokuje (nehoda, vyluka...) a vznikli by velke problemy. Preto az taky vysoky podiel T dopravy nie je idealny. No kompetentni by si vedeli predstavit aj takuto moznost (zatrolejovania Sasovej) a neboli by proti /nebol by v tom problem. Ak by si chceli vypracovat na toto projekt, zo zdrojov EU by mohli dostat ako firma len 20%, no keby projekt spracovalo mesto az 80%. No tu je pes zakopany, pristup mesta k MHD je viac ako macossky.)
V plane su 2 linky:
asi c. 8: ZSR-TESCO,
a asi c. 9: Roosevelt. nem-TESCO, pravdepodobne s hodinovymi intervalmi.
Linky 99 a 98 sa upravia. 99-ka zrusena (ludia ju vraj vyuzivali aj na nakupovanie u konkurencie v KAUFLANDE), L 98 mozno posilnia. ZAVISI to vsak vylucne od Tesca, kedze ono je objednavatelom a je to zmluvna doprava. Preto ani MHD nerobila reklamu linke 98, lebo tieto 3 mesiace ide o testovaciu premavku a vsetko stanovuje a analyzuje TESCO. (Preto nebola zaradena do zoznamu liniek na www.sadbb.sk)
2.) MHD MA NOVE AUTOBUSY PRENAJATE „od mesta“ za co rocne plati 12 milionov. To bola pre mna dost zaujimava informacia. (nie je to len tak z brucha, je to nejaky predpis s odpismi). Mesto vsak aspon tieto peniaze spat vracia do MHD.
3.) SPRAVANIE SA VODICOV- kompetentni sleduju a snazia sa s tym nieco robit. Len maju 1 problem, v BB a „dostupnom“ okoli je nedostatok vhodnych vodicov. Co je tiez tak trochu nasa smola. No podla diskusie sa zdalo, ze im to nie je lahostajne a usiluju sa o napravu. Dufajme, ze sa im to bude darit v co najvacsom mnozstve.
4.) PRECO JE NASA MHD TAKA POMALA?! Setri sa na nafte, a preto autobusy nechododia tak rychlo. (Vodici za usetrenu naftu dostavaju premie). Dokazu tak usetrit na 1 buse 4 litre na 100 km a v ramci celej BBDSky je to az 15 milionov (snad som si to cislo dobre zapamatal).
5.) NE–OZNACOVANIE (starych) AUTOBUSOV ODZADU-je to v stadiu napravy. Bolo mi prislubene, ze na autobusy, kt. su nevybavene EMTESTom, a tak nevieme cislo linky, ked ideme odzadu-BUDU cedulky doinstalovane. Pevne verim, ze slovo p. Bodnar dodrzi.
6.) EMTEST a ozvucenie vozidiel- kazovost. Tato firma dodavajuca infoprostriedky do MHD sa postupne vylepsuje a postupne vzniknute problemy odstranuju. Nehlasenie zastavok, nefunkne panely... nahlasuju sa do Ziliny a chodia to opravovat (moje P.S. -len by mohli rychlejsie).
7.) Taktiez slaba intenzita tonu hlasenia zastavok. Spomenul som, snad si na daju vacsi pozor.
8.) PLNE VOZIDLO a poloprazdna zadna cast a kopa cestujucich na zastavke. Ked je obsadene, bude si musiet dat vodic pozor a nie len tak odist zo zastavky. Tato cast bola mnou myslim si dost do hlbky rozpytvana a uz by sa to tak casto nemalo stavat. V takej situacii, som navrhol, pouzitie ozvucenia autobusu a cez mikrofon a reproduktory naliehat na cestujucich. Rozhodne vsak budu za toto vodici-ignoranti, sankcionovani.
9.) CAKA NAS VELKE SKRTANIE na zlavach a mozno aj na vykonoch.
Po vzore Martina a Ziliny nas caka od noveho roku znizovanie zliav (vsetkych) dochodcov, studentov, civilkarov, vojakov, ZTP, a kadekoho ineho na ¾ plneho cestovneho. Jedine deti do 6 rokov maju cestovat zadarmo.
Kedze doteraz stat prispieval na nasu MHD sumou cca 50 mil. a od noveho roku tato ciastka vyzera byt velmi otazna, bude velmi napinave sledovat vyvoj v najblizsich cca 2-3 tyzdnoch. Tato „dotacia“ prechadza na plecia mesta a od jej vysky zavisi buducnost nasej dopravy. Ing. Snopko spracoval moznu realitu, ktora nastane ak tuto sumu mesto MHD neposkytne (alebo jej velku cast). Vykony sa na rok znizia o 400 000 km (sucastnost 4,5 mil. km (Zilina napr. 3,8 mil. = BB 4. najvacsia MHD v SR). Znamenalo by to, ze by sa prestalo pouzivat asi 10 dopr. prostriedkov, zrusi sa niekolko liniek- napr. tie malo vytazene Mercedesy, Prsany a dokonca tym padom niektore casti nemusia byt obsluhovane. Toto vsetko hrozi, ked MHD bude mat tuto „dotaciu“ pod 30 milionov.
Teraz je vsetko v rukach uradnikov mesta a poslancov, ktori vraj maju do konca novembra predlozit rozpocet mesta na schvalenie.
Snad sa k nam, cestujucim, mesto nezachova tak macossky ako doteraz. Bola by to katastrofa a uz by sa jednalo nie o rozvoj, ale ake-take prezitie.