Reply on: 810zssk #37692:
vieš čo je na tom super?...že kopec rodičov vozí svoje malé deti do školy a zo školy, myslím tých najmenších..1.stupeň....lebo sa boja o ich bezpečnosť...a stojí ich to kopu času....lebo bežný spoj ich nedovezie až ku škole.....a veľakrát vidím, čo dokáže taký hlúčik rozkokošených malých detí,......vybiehajú spoza autobusu len taký fukot rovno do premávky, oni sa bavia..a úplne zabudnú, že sú na ceste.... ?
expresbb
http://www.kht.sk/index.php?menu=111
Keď sa 8. augusta 1998 o 13.00 postavili v areáli železničnej stanice Zvolen nákladná stanica vedľa seba štyri dymom zahalené parné rušne (331.037, 422.0108, 423.041 a 269 MÁV), nikto nepredpokladal, že toto podujatie bude mať tak obrovský úspech a dokáže sa presadiť na mnoho ďalších rokov a pritiahnuť si čím ďalej tým viac divákov, nielen zo Zvolena, okolia, či Slovenska, Čiech, ale ako je zodpovedne zistené celej Európy a iných kontinentov (filmy o pretekoch parných rušňov okrem iného boli premietané napr. v Kanade).
Opäť prešiel rok a nadišiel čas spoločne si pod zvolenským zámkom pripomenúť krásu parných lokomotív, keď vyleštený rušeň pyšne stál v čele vlaku a voňal dymom spáleného uhlia.. Keď po zaznení parnej píšťalky sa začiatok vlaku zahalil do bieleho obláčiku pary idúcej z odvodňovacích kohútov parného stroja, následne sa krajinou rozľahli mohutné výfuky parného stroja a z komína išla zmes čierneho dymu s bielou parou, ktorá sa vždy spolu miešala inak vytvárajúc nad vlakom nezvyčajné útvary. Keď na stanovišti rušňa pracoval zohratý tím kuriča a rušňovodiča, ktorí sa navzájom rešpektovali a snažili sa spoločnou prácou nielen dodržať cestovný poriadok a bezpečne vlak doviezť do cieľa, ale najmä starali sa o rušeň, a pohľady na vodoznak, či tlak v kotli, boli spoločným menovateľom ich činností.
Oslavy 65. výročia SNP
http://www.kht.sk/index.php?menu=11
Pri príležitosti centrálnych osláv 65. výročia SNP, ktoré sa budú konať v Banskej Bystrici v dňoch 28.až 29. augusta 2009 sa verejnosti predstaví pancierový vlak Štefánik, jeden z troch vyrobených pancierových vlakov, ktoré boli vyrobené v roku 1944 v ŽOS Zvolen a prispeli k domácemu odboju voči fašistickým okupantom.
Pancierový vlak bude zložený z tykadlového vozňa, delového vozňa, tankového vozňa, parného rušňa 422.0108 a guľometného vozňa. Za týmto účelom boli na koľaje znovu postavené repliky vozňov pancierového vlaku spod zvolenského zámku, múzea SNP v Banskej Bystrice a originál vozňa, skutočného účastníka bojov, dlhodobo vystaveného v areáli ŽOS Zvolen. Parný rušeň 422.0108 netreba predstavovať, treba však spomenúť, že aj keď nestáli rušne tohto radu v čele prvých pancierových vlakov, boli to pôvodne rušne radu 320.0, ku koncu bojov, keď bolo množstvo techniky ťažko poškodenej, sa do pancierových vlakov zapriahali všetky typy rušňov, ktoré boli vtedy ešte pojazdné.
Aby bolo možné pancierový vlak znovu po koľajach bezpečne prepravovať, boli všetky vozne podrobené rozsiahlej údržbe a oprave, ktorá napriek intenzívnej každodennej robote, trvala viac ako tri mesiace.
Treba zdôrazniť, že opätovné zloženie a prevádzka pancierového vlaku sa udeje od skončenia SNP po prvýkrát, po 65. rokoch bude teda opäť a zároveň prvýkrát možné vidieť tento vlak v pohybe.
Pri príležitosti osláv 65. výročia SNP a prezentácii parného vlaku Klub historickej techniky Zvolen vydal knižnú publikáciu venovanú práve histórii pancierových vlakov, ktorú bude možné si na podujatí priamo zakúpiť.
Prezentácia pancierového vlaku počas SNP bude prebiehať podľa hamonogramu:
29. augusta 2009
Prezentácia IPV pre verejnosť v žst. Banská Bystrica
30. augusta 2009
V nedeľu sa oslavy presunú na trať Chvatimech – Hronec, kedy sa návozom bude najprv do Hronca presunutý pancierový vlak bez parného rušňa 422.0108. O 11:20 bude zo železničnej stanice Banská Bystrica vypravený osobný vlak do Brezna so zastavením v železničnej stanici Chvatimech. O 11:35 bude z Banskej Bystrice vypravený mimoriadny parný vlak, v čele so 422.0108.
V úseku Chvatimech – Hronec sa bude počas dňa vlastnou silou pohybovať pancierový vlak. Ukážky bojov budú vo Vydrovskej doline.
Vo večerných hodinách budú opäť vypravené mimoriadne vlaky a po príchode do Banskej Bystrice sa podujatie skončí.