Nové trolejbusy už jazdia, ale nové trolejbusové trate sú ešte len vo fáze povoľovacích procesov.
Pred necelými desiatimi rokmi bratislavský dopravný podnik takmer kompletne obnovil vozidlový park trolejbusov vďaka eurofondovému nákupu 120 nových trolejbusov. Dopravný podnik v súvislosti s plánmi na ďalšie rozširovanie ekologickej trolejbusovej dopravy nedávno obstaral ďalších 50 trolejbusov, z ktorých väčšina sa už zaradila do premávky. Najnovšie rozšírenie vozidlového parku trolejbusov počítalo súčasne s výstavbou štyroch nových trolejbusových tratí, k čomu ale zatiaľ neprišlo. Keďže nové trolejbusy sú vybavené prídavnými trakčnými batériami, rozšírenie trolejbusovej dopravy mohlo byť čiastočne realizované aj bez týchto nových tratí. Novozakúpené trolejbusy okrem autobusov na linke 61 nahradili, resp. v krátkom čase nahradia, aj ani nie desaťročné trolejbusy na linkách 40 44 a 71, ktoré mali následne premávať na niektorých nových tratiach. Vzniknutý nesúlad medzi dodávkou nových vozidiel a výstavbou tratí spôsobil, že pre väčšie množstvo trolejbusov nebude mať dopravný podnik nejaký čas využitie.
Výstavba nových tratí
V roku 2021 pripravil dopravný podnik spolu s magistrátom hlavného mesta projektové zámery pre štyri nové trolejbusové trate (Patrónka – Riviéra, Trenčianska – Hraničná, Bulharská – Galvaniho, Autobusová stanica – Nové SND) a modernizáciu existujúcej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica. Následne sa podarilo získať nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, ktorý z väčšej časti pokryl náklady na vypracovanie projektových dokumentácií pre uvedené trate. Vypracovanie projektových dokumentácií bolo zadané vysúťaženým zhotoviteľom. Súčasne v rokoch 2022 a 2023 prebehli pre jednotlivé trate zisťovacie konania v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Vďaka aktualizovanému Plánu obnovy sa podarilo dopravnému podniku pred rokom získať aj 15 mil. € na výstavbu trate Patrónka – Riviéra. O prípadnej výstavbe nových tratí ale zatiaľ veľmi nepočuť, preto sme sa Dopravného podniku Bratislava (DPB) opýtali na aktuálny stav prípravy nových tratí.
„Z vami spomínaných tratí sú momentálne v najpokročilejšom štádiu Trenčianska – Hraničná a Bulharská – Galvaniho. V oboch prípadoch sme už požiadali o vydanie územného rozhodnutia, momentálne prebieha konanie. Najväčšou prioritou je pre nás nová trať na úseku Patrónka – Riviéra, na ktorú nasleduje modernizácia už existujúcej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica. Riešime ich ako samostatné časti a obe sú v rovnakom štádiu príprav, momentálne je spracovaná dokumentácia pre územné konanie a čaká sa na ukončenie výrubového konania. Pri trati Autobusová stanica – Nové SND sa momentálne kompletizujú stanoviská potrebné k podaniu územného konania," priblížil nám súčasný stav hovorca DPB Jozef Vozár.
Keďže ani jedna z uvedených tratí nemá vydané platné územné rozhodnutie, o termínoch výstavby tratí je zatiaľ predčasné hovoriť. „Všetko závisí od rýchlosti jednotlivých konaní. Po územných konaniach ešte budú nasledovať stavebné konania. Následne sa musia zrealizovať súťaže na zhotoviteľov a až potom nasleduje realizácia," dodal Jozef Vozár. Priebeh konaní bude závisieť aj od požiadaviek/námietok mesta, mestských častí, dotknutých orgánov a ďalších účastníkov. Ako to už na Slovensku býva, situácia sa môže pri územných a stavebných konaniach ešte skomplikovať.
Doplnené: Pre trolejbusovú trať Bulharská – Galvaniho vydala MČ Ružinov rozhodnutie o umiestnení stavby koncom feburára 2024.
Čo s nadbytočnými trolejbusmi?
Nadbytočné krátke i kĺbové trolejbusy by do výstavby nových tratí mohli byť použité napríklad na posilnenie kapacity, či skrátenie intervalov na existujúcich trolejbusových linkách. Zároveň by ale musel byť dostatok vodičov trolejbusov, ako aj dodatočné finančné prostriedky od mesta.
Aktuálne plány s týmito trolejbusmi nám priblížil hovorca DPB: „Nové trolejbusy zaraďujeme do premávky postupne a staršie pre nás v súčasnosti slúžia najmä ako záloha. Zvažujeme rôzne možnosti, všetko závisí od reálnych dát z premávky, ktoré pravidelne vyhodnocujeme a finančných možností. Aktuálne uvoľnené trolejbusy počkajú na nové trolejbusové trate, po ich dobudovaní nahradia autobusy. Krátke trolejbusy Škoda 30Tr s prídavným dieselovým agregátom nám slúžia aj ako záložné vozidlá na odklony, výluky a mimoriadne udalosti v premávke."
A tak kým bezemisné trolejbusy budú zrejme poväčšinou stáť nevyužité vo vozovni, autobusy na linke 32 budú pre chýbajúcu trolejbusovú trať medzi Riviérou a Patrónkou ešte dlho páliť ohromné množstvá nafty v kopcovitých terénoch Dlhých dielov a Kramárov.
bobitwo
Dnes ráno som čítal správu od TFL (Londýnsky dopravný podnik), kde sa píše, že za rok 2023 kvôli nedostatku šoférov vypravili len 95% plánovaných spojov a ak si to dáš do kontextu, že v 2023 redukovali už počty plánovaných vypravených vozidiel oproti roku 2022 na úroveň 97%, rok predtým redukovali tiež o 2%. Nie sú ľudia proste. Ak nevie zohnať ľudí TFL, Viedeň, Berlín, Paríž, atď, kde ich má zohnať Bratislava?
Dnes ráno som čítal článok, že nie sú murári a maliari, že proste niektoré školy vôbec ani neotvorili ročníky v daných odboroch. Vymaľovanie rodinného domu 80m² stojí 1100€ v Rožňave (cena práce). Šikovný maliar to zvládne sám do 5 pracovných dní s prstom v nose. To je len maľovanie. Stierkovanie atď, za to sa pripláca. Šikovný maliar si mesačne pohodlne príde na 3000-3500€ v hrubom už teraz a to má 3 týždňový pracovný mesiac. V Rakúsku , či Nemecku je to 1600€ za rovnaký dom. Je to rozdiel, a dosť veľký, ale ruku na srdce, ak by som mal 3000€ na Slovensku a môžem spať doma, alebo v Rakúsku a chodím tam na 3 týždne, síce zarobím 4500€ ale zase 1000-1500€ tam miniem na cestovanie a ubytovanie a som doma týždeň z mesiaca, je to až taká výhra? Za mňa nie. Niekto si povie možno, že áno. To je to, čo spomínam už dlhšie. Ľudia nemajú záujem o určité druhy práce, aj keď sú veľmi dobre platené. Som sa rozprával v 2012 v Londýne s vodoinštalatérom. Že on si mesačne príde na £4500 s prstom v nose a môže si dovoliť odmietať zákazky, ak sa mu ich nechce robiť. Po zaplatení daní mu z tých 4500 ostane 3400. Na pohodlný život v Londýne mu stačí £1500 mesačne, zvyšok odkladal na rôzne sporenia, kupovali akcie atď. Podľa jeho prepočtov mu vychádza, že v 50tke môže končiť, keďže za 30 rokov si našetrí na 2 domy, v jednom býva, druhý prenajíma a bude mu chodiť renta cca 1000 mesačne. Samozrejme, môže pracovať až do dôchodku. A vieš čo? Vodoinštalatérov je ešte menej ako v 2012, takže si môže ešte zvyšovať ceny a vyberať zákazky. Napriek viac ako dobrým platom proste im chýbajú vodoinštalatéri. A nie je to problém ani platov, ani ani pracovných podmienok. Ľudia proste nechcú byť vodoinštalatéri.