Nové trolejbusy už jazdia, ale nové trolejbusové trate sú ešte len vo fáze povoľovacích procesov.
Pred necelými desiatimi rokmi bratislavský dopravný podnik takmer kompletne obnovil vozidlový park trolejbusov vďaka eurofondovému nákupu 120 nových trolejbusov. Dopravný podnik v súvislosti s plánmi na ďalšie rozširovanie ekologickej trolejbusovej dopravy nedávno obstaral ďalších 50 trolejbusov, z ktorých väčšina sa už zaradila do premávky. Najnovšie rozšírenie vozidlového parku trolejbusov počítalo súčasne s výstavbou štyroch nových trolejbusových tratí, k čomu ale zatiaľ neprišlo. Keďže nové trolejbusy sú vybavené prídavnými trakčnými batériami, rozšírenie trolejbusovej dopravy mohlo byť čiastočne realizované aj bez týchto nových tratí. Novozakúpené trolejbusy okrem autobusov na linke 61 nahradili, resp. v krátkom čase nahradia, aj ani nie desaťročné trolejbusy na linkách 40 44 a 71, ktoré mali následne premávať na niektorých nových tratiach. Vzniknutý nesúlad medzi dodávkou nových vozidiel a výstavbou tratí spôsobil, že pre väčšie množstvo trolejbusov nebude mať dopravný podnik nejaký čas využitie.
Výstavba nových tratí
V roku 2021 pripravil dopravný podnik spolu s magistrátom hlavného mesta projektové zámery pre štyri nové trolejbusové trate (Patrónka – Riviéra, Trenčianska – Hraničná, Bulharská – Galvaniho, Autobusová stanica – Nové SND) a modernizáciu existujúcej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica. Následne sa podarilo získať nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, ktorý z väčšej časti pokryl náklady na vypracovanie projektových dokumentácií pre uvedené trate. Vypracovanie projektových dokumentácií bolo zadané vysúťaženým zhotoviteľom. Súčasne v rokoch 2022 a 2023 prebehli pre jednotlivé trate zisťovacie konania v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Vďaka aktualizovanému Plánu obnovy sa podarilo dopravnému podniku pred rokom získať aj 15 mil. € na výstavbu trate Patrónka – Riviéra. O prípadnej výstavbe nových tratí ale zatiaľ veľmi nepočuť, preto sme sa Dopravného podniku Bratislava (DPB) opýtali na aktuálny stav prípravy nových tratí.
„Z vami spomínaných tratí sú momentálne v najpokročilejšom štádiu Trenčianska – Hraničná a Bulharská – Galvaniho. V oboch prípadoch sme už požiadali o vydanie územného rozhodnutia, momentálne prebieha konanie. Najväčšou prioritou je pre nás nová trať na úseku Patrónka – Riviéra, na ktorú nasleduje modernizácia už existujúcej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica. Riešime ich ako samostatné časti a obe sú v rovnakom štádiu príprav, momentálne je spracovaná dokumentácia pre územné konanie a čaká sa na ukončenie výrubového konania. Pri trati Autobusová stanica – Nové SND sa momentálne kompletizujú stanoviská potrebné k podaniu územného konania," priblížil nám súčasný stav hovorca DPB Jozef Vozár.
Keďže ani jedna z uvedených tratí nemá vydané platné územné rozhodnutie, o termínoch výstavby tratí je zatiaľ predčasné hovoriť. „Všetko závisí od rýchlosti jednotlivých konaní. Po územných konaniach ešte budú nasledovať stavebné konania. Následne sa musia zrealizovať súťaže na zhotoviteľov a až potom nasleduje realizácia," dodal Jozef Vozár. Priebeh konaní bude závisieť aj od požiadaviek/námietok mesta, mestských častí, dotknutých orgánov a ďalších účastníkov. Ako to už na Slovensku býva, situácia sa môže pri územných a stavebných konaniach ešte skomplikovať.
Doplnené: Pre trolejbusovú trať Bulharská – Galvaniho vydala MČ Ružinov rozhodnutie o umiestnení stavby koncom feburára 2024.
Čo s nadbytočnými trolejbusmi?
Nadbytočné krátke i kĺbové trolejbusy by do výstavby nových tratí mohli byť použité napríklad na posilnenie kapacity, či skrátenie intervalov na existujúcich trolejbusových linkách. Zároveň by ale musel byť dostatok vodičov trolejbusov, ako aj dodatočné finančné prostriedky od mesta.
Aktuálne plány s týmito trolejbusmi nám priblížil hovorca DPB: „Nové trolejbusy zaraďujeme do premávky postupne a staršie pre nás v súčasnosti slúžia najmä ako záloha. Zvažujeme rôzne možnosti, všetko závisí od reálnych dát z premávky, ktoré pravidelne vyhodnocujeme a finančných možností. Aktuálne uvoľnené trolejbusy počkajú na nové trolejbusové trate, po ich dobudovaní nahradia autobusy. Krátke trolejbusy Škoda 30Tr s prídavným dieselovým agregátom nám slúžia aj ako záložné vozidlá na odklony, výluky a mimoriadne udalosti v premávke."
A tak kým bezemisné trolejbusy budú zrejme poväčšinou stáť nevyužité vo vozovni, autobusy na linke 32 budú pre chýbajúcu trolejbusovú trať medzi Riviérou a Patrónkou ešte dlho páliť ohromné množstvá nafty v kopcovitých terénoch Dlhých dielov a Kramárov.
Valec
Murovaná sociálka pre X vodičov vyjde niekde na 150.000 € a vydrží ti roky rokúce a vieš ju využiť aj pri prestojoch na konečných (káva, WC, umytie rúk...). Naproti tomu prestávkujúce vozidlo stojí 200.000 € až 2.500.000 € (podľa trakcie) a jeho živostnosť je niekde okolo 15 až 30 rokov a žiadne ďalšie problémy ti nerieši.
Preto je všade vo svete úplne bežné, že existuje nejaká forma striedačov, už je len na diskusiu, ktorá je vhodná - ale tak či tak nebudú spokojní všetci.
Krasňanské poradia na L4 majú tú výhodu, že tie vozidlá na ne prosto sú z historických dôvodov. Ale až sa raz nahradia novými, tak sa prekope aj CP, skrátia prestoje v Dúbravke a budú striedači aj tam.
Ak by si mal všade na električkách striedačov zrušiť (možno okrem L1 kde to fakt inak nejde), tak je to cca +10 vozidiel do výpravy v hodnote 25 mil. € a na to ti ani žiadne EU fondy nedajú (ako si predstavuje andy27 v #91), lebo aj tam pri žiadosti musíš preukázať nejaké využitie a hospodárnosť.