Reply on: Mongolec #2606:
10 vozidiel koncom decembra oslavuje 11 ukončených rokov prevádzky, a 5 ďalších v januári 10 rokov, takže už dávno skončili časy keď boli považované za nové, neviem aká je pri SOR plánovaná životnosť, ale keďže nové vozidlo pri dotácii vyjde DP na niekoľko desiatok tisíc a opravy tých starých budú čoraz častejšie a drahšie, tak asi ich nebudú držať v prevádzke kým sa za jazdy nerozsypú ako to bolo v minulosti, keď ešte fondy dostupné neboli a mali sme šťastie že nevyhral nápad zabaliť to postupne ako neskôr v KE a nakúpiť lacnejšie nafto-/CNG-busy.Čiže ak to nie je aktuálne teraz, tak ku koncu desaťročia už asi áno, a to nie je tak nepredstaviteľne ďaleko.
S čím absolútne súhlasím je, že každý nový trolejbus by mal byť (v dnešnej technologicky pokročilej dobe podľa mňa už povinne) vybavený lacnejšou menšou batériou aspoň s nejakou minimálnou kapacitou (1-2 km stačí, ale samozrejme čím viac dobrovoľne navyše tým lepšie podľa potreby každého DP), aby bol schopný sa hneď aspoň odpratať z cesty a neblokovať ostatnú premávku v prípade celoplošného výpadku prúdu/meniarne, alebo aby bol schopný obísť miesto dopravnej nehody či poškodeného vedenia (ktoré je potrebné vypnúť a opraviť) nejakou najkratšou trasou a na najbližšom možnom mieste sa napojiť (i keď len manuálne) na sieť a pokračovať akoby sa nič nestalo. Takýchto prípadov tu máme ročne okolo/či cez 10 (niekedy 2-3 mesačne) a to už je skrátka priveľa, to nie je žiadna rarita, je to už dlho chronické.
A aj keď sa celá sieť a meniarne dajú časom do poriadku, tak minimálne tie dopravné nehody či výnimočne nabúraný stĺp a občas poškodené vedenie (aj keď menej často) tu budú vždy.
A že by boli trochu drahšie kvôli malej batérii? Veď keď sa dotujú nezmyselne veľké batérie do e-busov, tak toto by mala byť samozrejmosť a nikoho by to nemalo nič stáť, 100% preplatiť bez debaty, keď je to podpora naj-eko mobility ktorú tak všetci tlačia, len škoda že len akože.
Keď sa pozrieme na linkové vedenie, tak L4+6 majú absolútnu dominanciu čo sa týka prepravených cestujúcich a tiež veľkosti obslúženého územia, spájajú takmer celé mesto navzájom, aj keby iné TB linky zastali, tieto dve by mali mať garanciu že pôjdu nonstop aj keby sekery padali, takže aspoň nejaké parciály by na nich vôbec neboli taká zbytočnosť ako sa niektorým zdá. Lebo vždy keď sa niečo stane, tak sa stavím že drvivá väčšina cestujúcich nadáva že radšej by šli hocičím iným, či už kĺbovým e-busom či naftobusom, len aby to fungovalo spoľahlivo, a nie nejakým natrieskaným záložným kraťasom či kyvadlovkou v náhodnom intervale a do cieľa prísť s hodinovým meškaním.
Lenže kĺbové záložáky sú už utópia, ich nasadenie tiež netrvá pár minút, zvlášť ak sa nevie či sa to vlastne oplatí lebo sa nevie čas výluky. Preto si myslím že na základe toho čo sme tu zažili v posledných rokoch je škoda že sa ich sem nepodarilo aspoň niekoľko kĺbových dostať (ideálne 9-10 na komplet nešpičkovú výpravu, krátke aspoň 2+2 pre L3+L5), možno časom by boli ''nepotrebné'', ale nejakých 10 rokov by isto dobre poslúžili (napr. aj centrálnym okruhom na batérie by prešli rýchlejšie a nie krokom) kým sa nedokončia tie rekonštrukčné práce (nie depo, hlavne meniarne+trate), veď ešte tie práce ani len nezačali a ani neviem kedy sa tak má stať, vie niekto nejaké termíny začiatok-koniec? Dlhé roky sa riešia len štúdie uskutočniteľnosti, dotácie, projektové dokumentácie, skrátka papierovačky, nemá to konca.
TB94
Práveže treba vyriešiť úplne všetko! To že meniarne sa budú prerábať je predsa nevyhnutnosť a samozrejmosť ak nebol v pláne prechod na plyno-/nafto-/e-busy ako napr. v KE, tak som to ani nespomenul lebo už je to naplánované a čaká sa na realizáciu (inak by naozaj stačili len tie parciály).
Parciál je trolejbus, elektrobus a záložné vozidlo nasadené do niekoľkých sekúnd v jednom, čo kompenzuje zanedbateľne menšiu kapacitu oproti klasike a je to lepšie než držať v zálohe X inak nepotrebných naftobusov/e-busov!
Keby aj každý mesiac či týždeň rachla iná meniareň, parciálom by to až tak nevadilo, keďže na našich linkách pohodlne zvládnu väčšinu svojej trasy alebo aj celú bez tykadiel a cestujúci by si ani nič všimnúť nemuseli, teraz si veľmi všímajú každú maličkú poruchu, vlastne už ani nie, tak si na ne zvykli, že sú skôr prekvapení ak včas, alebo v prijateľnom čase prídu do cieľa.
Jediné čo ešte môže cestujúcich na MHD (popri všetkých jej negatívach spôsobenými nedostatkom financií a vodičov) zaujať je maximálne veľká spoľahlivosť, a my nemáme zďaleka ani len tú a ešte dlhé roky mať nebudeme. Takže to musia cestujúci pretrpieť a dúfať že raz to bude predsa len lepšie, lebo momentálne k ideálu predsa len stále veľa chýba (a úplne ideálne to nebude asi nikdy).
V českých DP alebo v BA robia oproti tomu nášmu nejakí amatéri keď nakupujú desiatky parciálov a ani nevedia na čo ich využijú všetky? To naozaj je ideálom pri každej malej poruche na infraštruktúre či pri dopravnej nehode odstaviť obyvateľov väčšiny mesta od MHD, zvlášť v časoch keď záleží na každej minúte? (hlavne prísť včas do práce, nemocnice, nezmeškať vlak...).
To už by sa potom naozaj oplatilo nakúpiť e-busy a na všetky tie plánované investície sa vykašľať.
Parciály sú ideálnym doplnkom za perfektnú cenu oproti hocičomu inému. Pri ich čo najväčšom použití totiž v kritickej chvíli nezlyháva celý sestém ako pri klasike, ale maximálne tak jednotlivé vozidlo a to je veľký rozdiel.
Čo sa týka e-busov, tie sú ekonomicky i ekologicky problematické.
Vidíme to na príklade Prahy, kde im vyšli parciály lepšie ako e-busy. A určite do toho započítali aj spoľahlivosť prevádzky, nielen ekonomiku, na to sa spoľahnite!
E-busy sú vhodné do menších miest kde sa neoplatí stavať TB trate a čistejší vzduch by mal byť priorita, nielen emisie ktoré sú relatívne zanedbateľné a e-bus ich aj tak nemá počas celého cyklu menej ako iný typ pohonu. Vo väčších mestách je to presne naopak, zvlášť v tých s kopcovitým terénom. Lepších je 10 parciálov ako jeden e-bus.
Takže vrámci MHD v ZA (nosné linky na sídliskách) som zásadne proti e-busom a nemám rád ani naftobusy, bol som veľmi šťastný keď sa ich podarilo dostať preč aspoň zo sídlisk, už len v centre mesta kazia vzduch, asi budú časom z donútenia vymenené za e-busy.
A svetlá (ale ďaleká) budúcnosť?
To by bolo jedine do 100 parciálov na kompletne všetkých linkách (aj 20-31 + 50) a dosť dobre zaplatených vodičov k nim a intervaly hustejšie ako je teraz sneženie