Uz viem ako to myslis, ale napr. v Prahe to nie je tak, ze by v CP boli zastavke minutovane od prvej, ale iba od tej, kde je CP vyveseny. A vtedy to nie je problem.
Skusali sme to pred par rokmi aj v Ziline. Mam to kdesi aj odlozene, ale stretlo sa to s MIMORIADNE negativnym ohlasom u cestujucich. Chceme vraj od neho, aby si zaplatil cestu, orazil listok, riadil sa podla nasich a nie jeho hodin a este aj odrataval cas medzi napr 04 minutou z Obchodnej a 17-tou minutou na Hlinskej. Tak to je hadam privela!
Mas pravdu, plne s tebou suhlasim. Neplati to na zlavnene listky a pouzivat to moze v rodine ci firme hocikto. Urobili sme takyto pokus v Ziline a predali sme za rok 6 /sest!/ takyto listkov.
Problem je totiz v tom, ze kazdy by /co je sice ludske/ najradsej cestoval na neobmedzeny pocet jazd, s co najvyssou zlavou, kedy chce, najma v dopravnej spicke. Noa a kompromis je niekde uprostred. Ale kompromisom je kompromis preto, ze kazdy musi trochu v niecom ustupit.
Ani jedno nie je argument hodny teba - pokial je to v sulade so zakonom, tak si cestujuci moze mysliet co chce. Pokial sa mu to nepozdava, nikto to od neho vyzadovat nebude, ale vzdava sa moznosti cestovat so zlavou. Podobnou logikou by sme velmi rychlo prisli do bzepravneho statu.
Snazis sa uvadzat logicke argumenty a niekde mas aj pravdu, ale:
Dajme teda moznost cestujucemu si v dopravnej spicke a centralnej mestskej zone kartu oznacovat a mimo spicky a mimo centra nie. Prve, na co narazis, ze ta cestujuci obvini z obmedzovania, lebo jemu sa najlepsie jazdi na jednu zastavku alebo zadarmo v centre mesta v dopravnej spicke.
Druha nezrovnalost je ta, ze odjakziva, a uz v doprave nejaky rok robim, Statisticky urad vykazuje pocet prepravenych cestujucich pri mesacnom listku nie 42, ale 80 jazd.
Je samozrejme, ze dopravca sa musi snazit co najviac, co je pre cestujuceho vyhodnejsie. Ale nie su vsetci cestujuci rovnaki! Urcite su dolezitejsi platiaci cestujuci pred ciernymi pasaziermi alebo pred tymi, ktori si chcu prave vtedy, ked DP vozi do-z roboty-skoly platiacich cestujucich urobit naviac /zadarmo nad 80, dokonca 42! jazd/ v ramci "neobmedzenych" jazd prieskum trhu po 1 zastavke, kde maju lacnejsie rozky ci lepsie pivo. Prave preto robi rozne promo-akcie pre dochodcov, ze maju v sedle lacnejsie cestovne, aby si tuto spicku odbremenil.
No a k poslednemu - to je jednoducha matematika - staci si spocitat rocne naklady na MHD a podelit poctom cestujucich a prejdenymi vozokimometrami. Urobis si to aj bez kalkulacky a minimalne jedna vec ti vyjde viac ako 1 zastavka a nic ti nevyjde zadarmo.
Iste, ale ked si vezmes, napr. v r 1999 som bol este s MHD nanajvys spokojny - stacilo mi pamatat si par intervalov a mohol som cestovat cely dne bez toho, aby som musel studovat CP. Pokial ta hustota a jednoduchost intervalu, aka bola vtedy, niekomu nestacila, nech chodi po svojich. Ale neda sa to zdovodnovat tak, ze nebudeme to teraz menit, lebo by chceli este vaic.
A nedala sa hned v zaciatkoch zaviest ta prestupna tarifa a usetrit teraz sebe aj cestujucim vsetky tieto problemy?
2/ Dopravca je sice opravneny preukazanie totoznosti pozadovat, ale podla uplne ineho zakona si cestujuci mysli, ze on okrem policie nie je povinny tuto toznost nikomu inemu preukazovat....
Neveim čím to je, ale prečo si práve a len Žilinčania a železničiari musia myslieť, že každý šťastný majiteľ paušálneho predplatného cestovného lístka okamžite nastúpi do dopravného prostriedku a začne zúrivo, nepretržite a hoci aj bezcieľne cestovať, len aby mohol ZNEUŽIŤ dobrotu dopravcu?!
Presov plati rocne asi 50 milionov, Velky Saris 1,5 miliona. Cize obecne dotacie su po prepocte na jedneho Presovcana 537 Sk a na jedneho Sarisana 441 Sk. Preto je tam o dve koruny drahsi listok. Nie, DPMP urcite nezije zo zabezpecovania dopravy do deviatich obci. Aj ked prave tychto 9 obci tvori jediny rozdiel medzi DPMP a DPMZ - inak by bolo aj obyvatelstvo rovnako pocetne, aj uzemie obsluhovane trolejbusmi rovnako velke, aj ine veci. Kazdopadne ked tomu dobre rozumiem, Zilina pri vacsich dotaciach (75 mil) prevadzkuje mensiu siet za drahsie a uzivatelsky nepriatelskejsie cestovne. Kde je teda pes zakopany? Kde ma Presov "svojich ludi"? Kde je ta mafia, co Presovcanov zvyhodnuje?
Ano zas s tebou suhlasim, ked si pod tlakom, ze nemas prestupnu tarifu, tlacia ta do co najvacsieho mnozstva priamych liniek. A ked prvotne uspokojenie /tak, konecne sme ich do toho dokopali/ prejde, lebo rocny pocet vozokilometrov nie je nafukovaci, pride vytriezvenie z riedkeho intervalu. To je trvala pravidelna sinusovka. Teraz pride obdobie poziadaviek na husty, pravidelny zapamatatelny interval, ktory sa mozno aj zrealizuje - a za 5 rokov tu budeme mat opat poziadavku typu "vsak ja by som s tou MHD aj cestoval, keby mi isiel autobus/trolejbus/ presne o X,XX hodine, vsak mna ziadne pravidelnost aj tak vlastne nezaujima, lebo u nas vo firme sa robi na X-mu.
Pán kolega, ako odborník na MHD by ste mohli vedieť, že Nitra MÁ nástup všetkými dverami a od zavedenia MOC systému ho nikdy neprestala mať!!!
Na záver: Robte si čo chcete, ja tam NAŠŤASTIE nežijem a keby som náhodou aj žil, tak mám auto a mám na to, aby som ním aj denne dochádzal do práce. Vaše závery svedčia o tom, že máte všetko dokonale analyzované ale výxchádzate z nesprávnych predpokladov, takže zákonite aj výsledky musia tomu zodpovedať.
S Nitrou len pekne este par mesiacou pockajme... Ustupuje od blazniveho primatorovho napadu, ale od nastupu vsetkymi dverami s neobmedzenym poctom jazd to ma dalej, ako k ZA a BB systemu...
Tak po prve, co pises, ak si naozaj odborne fundovany, tak to je rana pod pas. Ak si odbornik len vdaka tomu, ze si niekdy kupujes cestovny listok, tak sorry. Ty predsa musis vediet, ze tych 17 korun zohladnuju okrem ineho aj priemernu prepravnu vzdialenost /v ZA cca 4-5 km/ a prepravnu dopravnu a casovu rovnomernost. A nie nerovnomernost pri preprave v spicke pri nakupoch na 1 zastavku.
Aby si ma konecne pochopil! Samozrejme, je mozne /!!!/ prakticky aj teoreticky pridat cestujucemu aj 1000 /!!!/ bonusovych jazd mesacne. Ale nie v dopravnej spicke, ale v sedle a nie na najzatazanejsich usekoch siete, ale napr medzi Strazovom a Zilinskou Lehotou. Presne tak, ako to robia telefonni operatori, ktori tieto minuty davaju /az na specialne vynimky/ v noci a cez vikendy.
Ale aby sa vam prave toto nevypomstilo. Pretoze aj keby v BA skusali to co tu v ZA, tak cestujuci neubudnu, ale v ZA sa jednoducho stane, ze cestujuci radsej sadnu na bicykel a alebo na vlastne nohy.
Teraz neviem ci to myslis vazne alebo si robis srandu... ? Pozriem do CP, pozriem si zastavku Nemocnica a nalavo do nej mam ciselko, ktore mi indikuje pocet minut cesty. No a podla toho si kupim CL.
Takze v com je vlastne problem? Mozno by niekedy stacilo namiesto LA pozriet sa niekam inam.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.