Reply on: Miro #4890:
2/ S tym jedinym funkcnym sektorom databanky je to rovnake, ako v bode 1/, ale nabijaju sa do karty peniaze, ide o tzv. elektronicku penazenku. Ak sa rozny pocet korun nabija (sice do toho isteho sektoru karty) u roznych dopravcov a este roznejsi pocet korun sa odjazdieva uplne inym sposobom, vznika iba jedina opravnena otazka. Presne rozpocitat, kde sa kolko nabilo a u koho kolko odjazdilo sa urcite PRESNE da, ale ako? Moznosti su cez tzv kliringove (rozpocitacie) centrum a su nasledujuce:a- Dopravcovia si spomedzi seba vyberu jedneho najsikovnejsieho, ktoreho tymto poveria. Nikto im nerobi ekonomicku spionaz a rozpocitanie penazi je ferove medzi sebou. Tento system zacal kedysi v Nemecku a Rakusku zakladanim tzv. Dopravnych zvazov, samimi dopravcami.
b- Kedze okolo kruzia hladni supi, su snahy presvedcit dopravcov, ze oni to nevedia a tomu nerozumeju a ze si zbytocne komplikuju pracu, nech sa staraju iba o vozenie a ponukaju sa hlavne dodavatelia kariet, vymyslim si fiktivne meno KartTest, ze to za prislusny poplatok budu robit. Ten poplatok je okolo 3-5% z celkovych trzieb, a za ten "zbavia" dopravcov starosti, pokial im dovolia vniknut do ich ekonomicko-prepravnych informacii. Ze ide o dobry biznis s minimom nakladov, je jasne. A ziskane podrobne ekonomicke informacie o konkurencii su tiez velkym majetkom. Ak sa firmy nepodari dostat dobrovolne, zvoli sa taktika cez dotujuce organy a tie "presvedcia" dopravcov, ze dotacie im daju iba vtedy, ked im sluzbu bude robit ta spravna firma.
c- Toto sa dosiahne do vrcholnej dokonalosti vtedy, ak dopravcov dotlacia az do toho, ze vobec nebudu predavat listky, nebudu prijimat trzby, tie zinkasuje operator a dopravcom zaplati len sumu podla "dohody" za vykonane kilometre alebo odvezeny pocet osob. A dopravca, ktory si niekedy denne vykryva operativne potrebne peniaze z vlastnych trzieb, je v podstate na kolenach a uplne v podruci jastrabov.
Juraj
Je to mozno zdanlivo zlozite, ale je to uplne jasne. Kazdy ma svoj "chlievik", ktory si obhospodaruje len sam (nabija i oznacuje), je uz pri nabijani karty UPLNE PRESNE jasne, koho peniaze cie su, netreba platit zvysene naklady na tzv. kliringove centrum (ktore system len zdrazia, vobec nie zlacnia), moze byt na karte uplatnenych mnozstvo roznych tarifnych systemov (koruny, jazdy atd), nemusi kazdy vydavat svoje karty, lebo sa takto mozu vyuzivat karty hociktoreho dopravcu v systeme atd.
Zatial koncim, lebo otazky urcite budu.