Reply on: Solinčan #23540:
Toho sa obávať nemusíš, všetky obratiská majú prejsť v budúcnosti rekonštrukciou tak ako teraz vozovňa. Pozri si posledné dva obsiahle dokumenty, je to na niekoľko hodín čítania, dozvedel som sa tam kadejaké zaujímavosti, aj keď už sú tie štúdie skoro 10 rokov staré.https://www.dpmz.sk/dokumenty/
Okrem toho, ak by jednotka vždy končila len pri depe, aký význam by malo zavádzať duplicitne novú linku len kvôli súčasnej zastávke Pod vinicou + novej zástavbe pod konečnou ktorá tam má vzniknúť ak už tam jedna linka jazdí a stačí ju trošku potiahnuť a podľa potreby ešte zhustiť interval?
A ukončovať akúkoľvek linku pri depe je podľa mňa vysoko neefektívne, keďže je cieľovou zastávkou priveľmi malého počtu cestujúcich, často sa stáva že tam alebo odtiaľ nejde nikto, takže v podstate ani nemá zmysel aby okrem výjazdov a zjazdov nejaké normálne spoje vôbec existovali (okrem nejakých pár pravidelne dostatočne využívaných), pokiaľ tam jazdia linky 27+29+31.
Potiahneš linku o dve zastávky nahor, a hneď máš x-násobne cestujúcich viac zaručených.
Občas idem L27 na Hájik a spať, dokonca vždy nastúpi niekto Pod vinicou a ide hore, či už nejakí dôchodcovia, alebo žena s kočíkom, podobne je to v opačnom smere, a celkovo je L27 v tej oblasti viac využívaná ako L1, pri L27 som ešte nezažil aby necestoval okolo depa ďalej nikto, a to ide len z Hurbanovej ako jedinej frekventovanej zastávky na celej trase.
Preto som písal už viackrát, že podmienkou zatraktívnenia L1 je aby šla príp. až na Hájik ale určite okolo nemocnice kde je počet potencionálnych cestujúcich na dvoch neobsluhovaných zastávkach (Spanyolova+Poštová) omnoho vyšší ako pri súčasnej trase cez Predmestskú kde L1 ide väčšinou takmer zároveň s L4/14 (ktoré majú len 10 minútový interval), takže tam ani nie je aké diery látať na rozdiel od trasy okolo nemocnice. Dobrý úmysel súčasnej trasy chápem, ale tá daň za spojenie Aup. a Predmestskej sa mi zdá priveľmi vysoká. Okrem toho, to spojenie od zrušenia L28 v roku 2005 (s výnimkou obdobia L99) ani nebolo a zrazu ho tak veľmi treba? A to si nemyslím že by existovať nemalo, len by to chcelo najskôr poriešiť nemocnicu/VL kde je dopyt omnoho vyšší. A to som ešte nespomenul Kamennú, ktorá doteraz nemá priame spojenie s jediným sídliskom (s výnimkou okraja VL) a cestovanie s prestupom je pre mnohých za cenu zbytočne precestovaných kilometrov mavyše a veľkej časovej straty.
Nechcem dehonestovať prácu ľudí v dopravnom podniku, časom postupne vylepšujú čo sa kde dá, modernizuje sa, ale niektoré problémy napriek tomu stále ostávajú nevyriešené, cestujúci stále čakajú kedy sa konečne zlepší aj toto či tamto, prejde desaťročie či dve, a stále nič. A nie vždy je to len o peniazoch, aj keď väčšinou nanešťastie áno.
TB94
Navyše, boli to predstavitelia z dopravného podniku, ktorí v minulosti spomenuli že sa uvažuje s využitím trolejbusov na autobusových linkách, konkrétne L21+22.
https://myzilina.sme.sk/c/20700687/v-ziline-su-nove-trolejbusy-do-roka-vynovia-cely-vozovy-park.html
A bez zastávok kde sa budú dať automaticky nahodiť palice by nebolo pri pravidelnej prevádzke asi prijateľné nahadzovať ich ručne (to sa robí len na konečných). A práve na tej Kysuckej by to bolo celkom ideálne, keby tam stopa začínala, bolo by to aj najlacnejšie riešenie, oproti ťahaniu až do Budatína.
Na jednej strane L21 mimo siete jazdí relatívne krátko, v Bánovej to je aj pre najslabší parciál nič a ani do Chlmca to nie je priveľmi ďaleko na konečnú, takže túto linku si predstaviť viem, ale L22 na tom je veľmi zle, takže tam som to nepochopil ako by to chceli zrealizovať. Samozrejme že urobiť to po vzore vianočného trolejbusu to nie je problém, že vyslať na jednu jazdu vozidlo tam a späť sa dá (ale nemá to význam), no opakovane by to šlo len pri vyšších kapacitách batérií a zmenách trás aby sa stihli počas jazdy nabiť. Alebo sa postarať o nabíjanie aj na konečných. Ale ako som predtým spomínal, nie vždy je čas na nabíjanie pri zdržaniach v kolónach, takže to nemusí zaručene fungovať.
Skôr sa mi pozdáva L26, keby sa potiahla o dve zastávky na VL kde končia L1+L6, tam už nabíjacia stopa je 30 rokov.
Obyčajný elektrobus do Zástrania som určite celodenne posielať neodporúčal, písal som o parciáloch s dostatočnou kapacitou batérií a s tým že L27 by mala (ako aj ostatné linky) upravenú trasu tak aby sa batérie vozidiel stihli dobiť na plnú kapacitu predtým než znovu opustia sieť visiacu nad cestou. Takto fungujú napr. linky 4+5 v Zlíne, L67 v ZA, aj keď po rovinách, preto majú aj malé batérie s garanciou 12km (mimochodom, L1 v bývalej trase pred pár rokmi som zažil že prešla min. od Hálkovej cez VL+SO+HL do Depa len na batériu, takže reálny dojazd je ešte o dosť vyšší, aspoň pri novej batérii).
Samozrejme že elektrobus s dojazdom ledva cez 100 km je dobrý len na niečo a nie na celodenné výkony, a paradoxne trolejbus s oveľa menšou batériou ho za dobre nastavených podmienok dokáže aj mnohonásobne prekonať.
Okrem toho už niekoľko rokov existujú ''super-trolejbusy'', ktoré budú časom ešte viac ''SUPER''.
https://www.cs-dopravak.cz/do-polskych-tych-dorazil-prvni-supertrolejbus/
No a ešte tu máme takýto problém:
https://zdopravy.cz/velka-promena-mhd-do-roku-2030-ma-mit-85-novych-autobusu-nulove-emise-180779/
Len neviem ako presne je to myslené, lebo u nás sú autobusové linky vrámci DPMŽ väčšinou skôr prímestské ako mestské.
To by znamenalo že nafta/plyn (CNG) sa dá kupovať už len do roku 2029 (dojazdili by tesne po roku 2040) a potom do roku 2034 len v jednotkách kusov z väčšieho nákupu a od 2035 len čisto elektro/vodík?
Dovtedy síce môžu byť dojazdy elektrobusov bežnejšie dostatočné (niežeby teraz už neboli, napr. vďaka rýchlonabíjaniu), ale je mi jasné že ideálne riešenie to asi nebude. Napr. v BA v polovici životnosti vozidla výmena batérie vyjde na okolo 70.000 bez DPH pre jeden voz.
https://imhd.sk/ba/doc/sk/23904/Prv%C3%A9-bratislavsk%C3%A9-elektrobusy-u%C5%BE-potrebuj%C3%BA-nov%C3%A9-akumul%C3%A1tory