"- myšlienka zrušiť cestovné za batožinu je taktiež bezpredmetná, pretože ide o štandardne platenú službu (aj v iných mestách) a to predovšetkým z dôvodu zdieľania jedného priestoru batožiny s cestujúcimi a teda znižovanie prepravnej kapacity."
V Nitre sa za batožinu (do určitých rozmerov) neplatí, (predmety nad tieto rozmery PP neumožňuje prepravovať) a nepočul som, že by kvôli tomu mali nejaké problémy s tým... Vladimír by k skúsenostiam s týmto lístkom v Nitre určite vedel napísať aj viac.
A čo tak pozorujem v slovenských mestách (aj v Žiline), obvykle tie lístky si máloktorý cestujúci kupuje, keďže často aj revízori na to kašlú (aj v ZA, najmä pokiaľ cestujúci má zakúpený lístok vyššej hodnoty, napríklad celodenný lístok) a aj tak je výška pokuty za cestovanie s batožinou bez takéhoto lístka veľmi malá (3 € / 3,50 €). Pochybujem preto, či vôbec takýto lístok má zmysel (a teda z jeho nákupu DPMŽ plynie aj nejaká výrazná tržba).
Samotná tarifa v DPMŽ je v súčasnosti nie veľmi vhodne nastavená resp. okolnosti si priamo vyžadujú jej úpravu. Tá by podľa môjho názoru mala byť nastavená podobne ako vo väčších mestách, kde MHD ponúka vysokú kvalitu prepravy – Praha, Viedeň apod.. Konkrétne zrušiť zbytočné obmedzenia jázd, s ktorými cestujúci iba kalkulujú, sú stále nespokojní a nie sú vedení k pravidelnému cestovaniu. Z predplatených cestovných lístkov zanechať iba mesačník (tzv. Extra lístok), jeho cenu prípadne ešte o pár percent znížiť, ale zároveň zvýšiť ceny jednorazových cestovných lístkov. Táto politika sa presadzuje bežne vo vyspelých mestách vo svete, kedy obyvatelia mesta využívajúci MHD si automaticky kupujú „mesačník“, pretože MHD pravidelne využívajú (riešiť nejaké počty jázd je podľa mňa nezmysel) a na druhej strane turisti alebo nepravidelní cestujúci si kupujú jednorazové (drahšie) CL. Týmto spôsobom je možné stabilizovať počet cestujúcich MHD v meste a následne lepšie modelovať MHD v súlade so zvyšovaním jej kvality (väčšia hustota spojov apod.).
Moja reakcia na myšlienky predchádzajúcich diskutujúcich:
- anketová otázka je síce fajn, ale rieši iba jednu misku váh – predplatné lístky. Tie sú však úzko späté s cenou jednorazových lístkov, a preto ak by došlo k väčšej zľave na mesačníku tak v tom prípade by analogicky musela stúpnuť cena jednorazových CL (určených pre turistov, návštevníkov a nepravidelných cestujúcich). Samozrejme s výnimkou ak by mesto Žilina veľkoryso neposkytlo výrazne väčšiu dotáciu na mestskú hromadnú dopravu.
- elektronická peňaženka je tiež jedna z vhodných alternatív pri zmene tarify, avšak táto zmena by generovala viacero problémov, predovšetkým v oblasti technického zabezpečenia a financií. Týmto krokom by však nebolo možné zabezpečiť stabilný počet pravidelných cestujúcich, ktorí sú kľúčovým faktorom pri poskytovaní kvalitnej MHD.
- zrušenie časového obmedzenia platnosti by nebol správny krok, pretože, ako bolo už spomenuté, nabádalo cestujúcich na kalkulovanie resp. nepravidelné využívanie MHD s dotovanou (zľavnenou) cenou cestovného.
- alternatívny nápad zaplatiť 50 € ročne za neobmedzený CL pre občana mesta bez podlžností je podľa mňa „politická alternatíva“ postavená na laickom základe. V prvom rade ide o veľmi nízku sumu resp. veľkú dotáciu cestovného, ktorá nie je kompenzovaná dvomi piliermi bezplatnej MHD v Žiline: zmeny trvalého bydliska (z iného mesta do mesta Žilina) a zaplatenia všetkých podlžností. Táto téma by si žiadala väčšie vysvetlenie, avšak v skratke môžem povedať, že toto riešenie by bolo ekonomicky veľmi nerentabilné. Buď nech je teda MHD bezplatná (za čo určite nie som) alebo, ako som vyššie uviedol, zrušiť počty jázd a zanechať iba mesačník.
- myšlienka zrušiť cestovné za batožinu je taktiež bezpredmetná, pretože ide o štandardne platenú službu (aj v iných mestách) a to predovšetkým z dôvodu zdieľania jedného priestoru batožiny s cestujúcimi a teda znižovanie prepravnej kapacity.
- odmietnuť využívanie čipovej karty z dôvodu nutnosť fotografie je podľa mňa irelevantné.
Na záver ponúkam riešenie pre pavuka a Maykla – využívajte prenosný predplatný cestovný lístok, vyrieši to vaše problémy:
1. na jeho vybavenie nie je potrebná fotografia,
2. má v sebe nabitých 40 ciest a jeho platnosť je 6 mesiacov tzn. nepotrebuješ mince ani vopred nakúpené CL v peňaženke,
3. cena jednej jazdy je nižšia ako cena jednorazového cestovného lístka.
P.S.: Je potrebné si uvedomiť, že stabilný počet pravidelných cestujúcich je kľúčom ku kvalitnej MHD, ktorá môže svojou atraktivitou konkurovať individuálnej automobilovej doprave.
"Myslím si, že ak by bolo zrušené časové obmedzenie platnosti jázd, tak by sa elektronické predplatné cenovo priblížilo k papierovým cestovným lístkom." Ale ja toto vôbec nepovažujem za problém. Práve naopak. Prečo by som namiesto toho, že teraz mám v peňaženke v zálohe lístky po 0,55 a 0,65 €, nemohol mať v peňaženke čipovku s jazdami povedzme za 45 centov a s trvácnosťou 1 rok či ešte lepšie neobmedzene? Aj keby ten lístok stál rovno zhodnú sumu (čo by ale vzhľadom na tlač a distribúciu nedávalo zmysel), je lepšie to mať na jednej karte ako 4 lístky v peňaženke.
Pozrel som si odpoveď na otázku č. 27. Aby v dnešnej dobe bol problém s číslami a dátumami. No neviem. Je to asi "kvalitný" systém.
Inak na záver k tarife, zrušme už konečne nezmyselnú platbu za batožinu. Ďalšia vec, ktorá odrádza cestujúcich používať MHD.
Myslím si, že ak by bolo zrušené časové obmedzenie platnosti jázd, tak by sa elektronické predplatné cenovo priblížilo k papierovým cestovným lístkom. Takto DPMŽ nabáda (hoci sčasti zároveň odrádza), aby cestujúci využili celý objem, resp. si zakúpili balík jázd aj na ďalšie obdobie.
Ďalšou stránkou veci môže byť technický problém, ktorý bol načrtnutý v závere odpovede na otázku č. 27. http://www.zilina.sk/userfiles/2014/co_sa_urobilo/Ustne_otazky_a_odpovede_zo_stretnutia_s_obcanmi_20141023.pdf
V anketovej otázke sa spomína zlacnenie neobmedzeného predplatného. Treba však dodať, že to je už teraz v cene porovnateľnej s inými slovenskými mestami (s výnimkou zľavnenej varianty pre deti, študentov a seniorov). Problém je ten, že ľudia si za tých približne 15 rokov, vďaka zmene tarify, od neobmedzeného predplatného odvykli a masovejší návrat k nemu je možný snáď už len znížením ceny. Domnievam sa, že by tento krok v konečnom dôsledku prispel k zvýšeniu počtu cestujúcich - teraz ľudia s počtom ciest kalkulujú.
Celé to treba vnímať aj v politickej rovine. Nie je tajomstvom, že mesto pripravuje projekt bezplatnej MHD od r. 2017. Osobne neočakávam, že by to poslanecký zbor schválil. Na ostatnom zasadnutí mestského zastupiteľstva však zaznel z úst poslanca Ničíka alternatívny nápad - predplatné za 50 € ročne pre občana mesta bez podlžností. To by mohla byť cesta, hoci 50 € sa mi zdá primálo.
Ešte ma napadla uletená myšlienka - dočasne využívať zvýhodnenú ponuku neobmedzeného predplatného prostredníctvom zľavových portálov. ?
Nemusíme chdiť pre porovnanie do Nitry, stačí keď by si DPMZ zobrala príklad zo SAD Zilina ohľadne čipových kariet.
Mne na žilinskom systéme prekáža, okrem výhrad, ktoré si uviedol aj to,že aj cestujúci ktorý nemusí preukázať nárok na zľavu, musí mať na čipovej karte fotografiu. Mám čipovú kartu na SAD Žilina a keď som si chcel na ňu predplatiť jazdy na MHD v Žiline, nusel by som si ju "ozdobiť" fotografiou, tak som povedal nie, ďakujem. Kupujem si obyčajné papierové lístky a tak používam mestkú dopravu.
Toť môj pohľad.
Musím však dodať, že z môjho pohľadu nie je problém ani tak nákup určitého počtu ciest, ale to, že ich musím minúť za určité, pre mňa krátke, obdobie. Čipovú kartu vlastním, ale nepoužívam ju, pretože ani 20 jázd nie som schopný minúť za 30 dní. Radšej sa prejdem pešo (ale nie kvôli tomu aby som ušetril).
Ešte keď som študoval v Nitre, páčil sa mi ich systém. Nabijem si kredit na kartu a pri jazde sa mi odpočíta čiastka (platnosť bola myslím 1 rok). Samozrejme lístky cez kartu boli cenovo výhodnejšie ako platba u vodiča.
Takže z môjho pohľadu, zmeňme systém počet jázd/veľmi obmedzená platnosť (dajme napr. platnosť po hocijakom dobití 360 dní) a bude to lepšie. A áno viem, že jazdy mi po 30 dňoch nemusia prepadnúť, keď sa znova dobijem...
Akosi si sa začítal do (po)volebných aktivít toho pána zo Sýrie. Ešte pred rokom 2007 (a teraz je 2015) sa písalo: "Ing. Georg Trabelssie predseda predstavenstva SIRS, predstavil v priestoroch historickej žilinskej radnice primátorovi mesta Ing. Jánovi Slotovi projekt novej autobusovej stanice..." Nepostavil ju ani vtedajší primátor Slota, nepostavil ju ani za Harmana po r. 2007 (DSKÚ-DS) a zrazu sa vynorila táto stará opacha (u niektorých) ako novinka a hľadá sa vinník - teda, terajší primátor.
Zdravím Páni. Medzi nasledujúcim pondelkom až piatkom bude v blízkosti ZA moja vrakosa B741. Nakoľko tam bude týždeň hniť, napadli ma otázka: Bol by záujem o niektorý z tých dní na šotojazdu po meste?
Máš pravdu, na niektorých stránkach imhd.sk sa diskutuje aj o prímestskej autobusovej doprave, ale ak je jeden návrh omieľaný dookola už piaty raz, nemyslím, že je potrebné ho znovu rozoberať.
K prvému bodu: Nerozumiem prečo by sa nemohlo diskutovať aj o prímestskej doprave, hlavne ak je v poslednom čase trendom jednotlivé dopravné systémy spájať do integrovaných systémov... ? A práve autobusová stanica by mala byť jedným z tých bodov spájajúcich tieto systémy.
Po prvé - my diskutujeme o MHD, nie o SAD
Po druhé - tento návrh existuje osem rokov a realizovať sa nebude, pokiaľ neopravia železničnú stanicu
A mimo to, že väčšinovým vlastníkom SAD Žilina je pán Trabelssie, čo znamená, že mesto nemá s autobusovou stanicou nič spoločné.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.