Prinášame prehľad rámcovej organizácie dopravy v jednotlivých etapách stavebných prác.
V roku 2018 by mala prebehnúť komplexná modernizácia električkovej trate v úseku od tunela (zastávka Chatam Sófer) po križovatku Bagarova - M. Sch. Trnavského - Hanulova v Dúbravke. Projektant stavby navrhuje realizáciu modernizácie v niekoľkých etapách, ktoré výraznejšie zasiahnu do organizácie MHD i cestnej dopravy v dotknutej oblasti. Ide o rámcový návrh, z ktorého bude vychádzať zhotoviteľ stavby pri tvorbe definitívneho projektu organizácie výstavby a dopravy.
Návrh počíta s výstavbou v štyroch hlavných etapách I. až IV. a s prípravnou etapou 0 rozdelenou na dve časti (A a B). V etapách I a II sa počíta s premávkou električiek z mesta po zastávku Borská, v etape III s úplnou výlukou električiek v úseku tunel - Dúbravka a v etape IV alternatívne buď s výlukou tunel - Dúbravka (v prípade realizácie súčasne s III. etapou), alebo s premávkou električiek z mesta po zastávku Molecova (v prípade realizácie po ukončení III. etapy).
Etapa 0: Triangel pri tuneli a obratisko Karlova Ves
V prípravnej etape 0A (max. 42 dní) pôjde o výmenu výhybiek koľajového triangla pri tuneli. V tejto etape bude vylúčená premávka električiek po nábreží medzi zastávkami Chatam Sófer a Nám. Ľ. Štúra. Dotknuté linky by mali premávať naslednovne:
- linka 4 obojsmerne cez tunel, Kapucínsku a Nám. SNP,
- linky 5 a 9 bez zmeny,
- linka 6 nebude premávať.
Pre autobusy MHD má byť vyhradený BUS-pruh v úseku Lafranconi - Chatam Sófer v smere do centra mesta.
V etape 0B (max. 49 dní, začiatok možný súčasne s etapou 0A) sa má vykonávať prestavba električkového obratiska Karlova Ves, ktoré má po modernizácii umožňovať otáčanie električiek aj v smere z Dúbravky späť do Dúbravky. Počas tejto etapy bude cestná doprava od Iuventy po križovatku Kuklovská - Karloveská vedená v protismere. Električkové linky bude možné po dokončení etapy 0A viesť nasledovne:
- linky 4 a 5 bez zmeny,
- linka 6 nebude premávať,
- linka 9 predĺžená do Dúbravky.
Etapa I: Obratisko Karlova Ves
V rámci I. etapy (max. 49 dní) sa bude výhybkami pripájať zmodernizované obratisko Karlova Ves na zvyšok trate. Z hľadiska organizácie MHD počas tejto etapy sa predpokladá vybudovanie koľajovej spojky (úvraťové obratisko) za zastávkou Borská a premávkou obojsmerných električiek z mesta po zastávku Borská (konkrétne linky nie sú ešte známe). V úseku Karlova Ves, Borská - Dúbravka, Pri kríži bude zavedená náhradná autobusová doprava linkou X5.
Etapa II: Obratisko Karlova Ves - Bagarova
Počas II. etapy (max. 84 dní, začiatok možný spoločne s etapou I) bude zmodernizovaný úsek od obratiska Karlova Ves po Bagarovu ulicu v Dúbravke a vybudovaná bude nová integrovaná zastávka Damborského spoločná pre autobusy a električky. Modernizáciou prejde aj meniareň na Dolných Krčacoch. Organizácia električkovej a náhradnej dopravy sa navrhuje rovnako ako v I. etape, t.j. premávka obojsmerných električiek po zastávku Borská, odtiaľ náhradná autobusová linka X5 do Dúbravky.
Počas rekonštrukcie podchodu na zastávke Damborského sa predpokladajú obmedzenia cestnej dopravy v tomto úseku (presmerovanie dopravy do protismeru, resp. na náhradnú komunikáciu).
Etapa III: Tunel - Jurigovo nám.
III. etapa modernizácie (približne 4 mesiace) predstavuje najnáročnejšiu časť, ktorá bude pozostávať z modernizácie trate v úseku tunel - Jurigovo nám. (kostolík), prestavby križovatky Karloveská - Devínska cesta - Molecova a vybudovaní prestupného uzla Molecova. Odporúča sa realizácia v dvoch častiach, od tunela po Most Lafranconi a od Mosta Lafranconi po Molecovu. Práce by sa mali realizovať v letných mesiacoch od júna do septembra.
Počas III. etapy bude prebiehať úplná výluka električiek v úseku tunel - Karlova Ves - Dúbravka a zabezpečená bude náhradná autobusová linka X5 po trase Most SNP - Karlova Ves - Dúbravka. Cestná doprava bude vedená obojsmerne v cestnom páse smerom do Karlovej Vsi (v prvej časti výstavby v úseku Zuckermandel - Most Lafranconi, v ďalšej časti výstavby v úseku Most Lafranconi - Riviéra), pričom autobusy smere do mesta budú môcť využívať vyhradený pruh na cestnom páse v smere do mesta.
Počas prestavby križovatky Karloveská - Molecova by mala byť uzavretá vždy jedna polovica cesty a premávka vedená obojsmerne po voľnej polovici Karloveskej ulice. Prístup na Dlhé diely cez Molecovu nebude možný.
Navrhovaná organizácia MHD počas III. etapy:
- linky 4, 5, 9 z mesta len po tunel,
- linka 6 nebude premávať,
- náhradná autobusová linka X5 Most SNP - Dúbravka.
Počas prestavby uzla Karloveská - Molecova linka 33 nebude premávať, linka 32 bude vždy v jednom smere premávať obchádzkou cez Karloveskú, Baníkovu a Janotovu, resp. opačne, pričom prestup medzi náhradnou linkou X5 a linkou 32 má byť zabezpečený na zastávke Segnerova. Linka 139 má premávať bez zmeny trasy, pričom iba neobslúži zastávku Molecova počas prestavby časti križovatky pri ČS Shell. Individuálna doprava na Dlhé diely bude môcť využiť aj obchádzku cez Devínsku cestu a Matejkovu ulicu.
Pri postupnej uzávierke priecestí Most Lafranconi, Mlynská dolina a Devínska cesta budú linky 28, 29, 30, 31, 32, 37, 39 prechádzať najbližšími priecestiami (Machnáč, Botanická záhrada, Jurigovo nám.) bez podstatnej zmeny trás.
Etapa IV: Jurigovo nám. - obratisko Karlova Ves
V rámci poslednej IV. etapy (max. 98 dní) bude zmodernizovaná trať v úseku Jurigovo nám. - obratisko Karlova Ves. V závislosti od jej realizácie (samostatne, alebo spolu s III. etapou) bude premávka električiek z mesta zabezpečená buď po zastávku Molecova, kde bude pri kostolíku vybudované nové úvraťové obratisko pre otáčanie obojsmerných električiek, alebo bude úplná výluka od tunela po Dúbravku ako pri III. etape. Náhradná autobusová doprava linkou X5 buď v úseku Molecova - Pri kríži, alebo Most SNP - Pri kríži.
Linka 35 môže byť predĺžená po zastávku MiÚ Karlova Ves.
V tejto etape bude cestná doprava v dotknutom úseku vedená iba v jednom jazdnom pruhu v oboch smeroch. Počas rekonštrukcie podchodu na Borskej bude doprava vedená obojsmerne vo voľnom jazdnom páse (vždy jeden smer bude vedený v protismere).
Ako bude vyzerať konečná organizácia liniek MHD počas modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály bude závisieť od možností a požiadaviek dopravného podniku a zhotoviteľa prác, ako aj a od skutočného rozvrhnutia jednotlivých etáp stavby. Obyvatelia Karlovej Vsi sa však musia pripraviť na výrazné obmedzenia verejnej aj individuálnej dopravy v roku 2018. Odmenou obyvateľom za trpezlivosť bude kvalitatívne zlepšenie mestskej hromadnej dopravy na tejto radiále.
david1
Prípadne sa sekne X6 pri tuneli , kde sa budú vrtieť dalšie tri linky. Stačí na to kaliforňan ako bol pod mostom.
Chatam - Molecova 7 min.
Chatam - Borska 13 min.
To vyjazdia v pohode. Samozrejme zo striedačmi.