Reply on: milan005 #14073:
Veľa vecí sme si vysvetlili súkromne, niektoré by som rád vysvetlil ešte takto verejne, hoci málokto to asi dočíta do konca.Počas prezentácií a rokovaní sme sa snažili vyhnúť akejkoľvek konfrontácii so súčasným CP. Je to kvôli tomu, že väčšina vecí, ktorá sa tu rozporuje alebo prepiera, je otázkou filozofie celého linkového vedenia, ktoré majú autori súčasného a nového CP odlišné. Ak je niekto viac stotožnený s vedením priamych liniek raz za dve hodiny na MHD, ale nech sú priame, ja mu to neberiem, no osobne s tým nesúhlasím. Nový cestovný poriadok je postavený na tom, že približne vyše 90% cestujúcich bude mať zachované priame spojenie, zvyšných necelých 10% cestujúcich si bude musieť prestúpiť, z ktorých hypoteticky časť odradíme, ale nárast na novovzniknutých spojeniach, dnes vôbec neexistujúcich, prevýši úbytok. V aktuálnej situácii si nikto nemôže s istotou povedať, kto má pravdu alebo aký bude skutočný efekt. Preto by som bol rád, ak by sa s vyjadreniami typu "je to začiatok konca našej MHD" počkalo, veľmi pekne povedané, a aspoň mám snahu poprosiť diskutérov, aby rešpektovali, že neexistuje jediný spôsob (a už rozhodne nie jediný správny spôsob), ako "to" robiť.
Takisto je len "filozofickou" záležitosťou to, po akých uliciach sa premáva. Hoci je Milan striktným zástancom premávania iba po hlavných cestách, ja som vyrastal v mestách, kde sa sa jazdí po skutočne menších uličkách a za celý život som nezachytil výraznejšie komplikácie spojenie s takýmto jazdením. Ostatne, stačí sa ísť mrknúť len napríklad do sídla dopravcu, do Nitry.
Ak by každá takáto zmena bola začiatkom konca, tak si Košice v roku 2008 zlikvidovali MHD, takisto aj Poprad v roku 2021, Ružomberok v roku 2022 (a tam to bolo o veľmi divokom prestupovaní v ešte menšom meste) či Martin v roku 2023. Všetky tieto zmeny, a to si veľmi dobre pamätám aj tie v roku 2008 v Košiciach, boli sprevádzané obrovským hejtom, petíciami, agresívnymi komentármi na facebooku či kolektívnym nadávaním, no efekt bol presne opačný, ako "veštil" ľud, a cestujúcich pribudlo. Pribudlo ich výrazne viac, než počet cestujúcich, ktorým pribudol prestup.
Teraz už k jednotlivým bodom:
- K spojeniu Novín s centrom dokonca dorazila petícia, pod ktorou bolo podpísaných asi 60 občanov. Požadovali spojenie na Legionársku, na Hasičskú, na stanicu a ráno pre deti na Sihoť (Sedmička). Doteraz neprišiel jediný podnet na spojenie Noviny - Laugaricio, čo je kvôli tomu, že títo cestujúci jednoducho využívajú zastávky Električná, nemocnica a Biskupice, námestie a do Belej sa dopravia PAL.
- Zmena v obsluhe LOT bola požiadavka dopravcu, s ktorou absolútne súhlasím. Skutočne niekomu príde rizikovejšie prejsť užšou jednosmernou ulicou, než sa otáčať cúvaním v križovatke uprostred rušnej cesty z Trenčína na Turnú? Ak by sme to zavádzali "nanovo", tak za to schytáme neuveriteľný hejt, no jazdí sa tam už desiatky rokov, tak to už nikto v súčasnosti za problém nepovažuje...
- Najväčší počet podnetov prišiel práve k Priemyselnému parku, cestovné poriadky do PP boli prerobené a zachovaný bol súčasný rozsah dopravy + niečo navyše počas víkendov a po novom moste v časoch, kedy sa dnes nejazdí.
- Silné heslo o výraznom posilnení Východnej je kix, to absolútne beriem. Avšak nepáči sa mi, ako sa silné heslo o hustom intervale na sídliská vytrháva z kontextu. Heslo bolo vždy spomínané v kontexte s rannou špičkou, tie spomínané 30-minútové diery vznikli až skrz nutnosť obmedzenia rán kvôli celodenkám. Na jednu stranu tu tlačíme na obmedzovanie víkendových rán a večerov, na druhú stranu je problém s 30-minútovou dierou, ktorá je navyše cez víkend ráno v smere na sídlisko, v smere zo sídliska do mesta nie.
Cestovné mohlo ísť hore o percentá v prípade, že by sme zo súčasného objemu kilometrov ešte sekali, nakoľko chýbalo v rozpočte pomerne dosť veľa peňazí už na súčasný rozsah premávky.
Ad Pablo: Zmluva je zverejnená na e-gov mesta Trenčín.
Ad tomas153cv: S ľudským faktorom skúsenosti mám, keď sa robila veľká reorganizácia Dúbravky, Borov a Lamača v auguste 2023, na väčšinu podnetov som pre infocentrum DPB pripravoval odpovede ja. Viem, čo ľudia píšu, ako sa správajú a ako rozmýšľajú, niekedy je to podnetné, niekedy menej. Na FB neodpovedám ja, avšak podnetom, ktoré chodia na e-mail sa primárne venujem ja, preto by som si dovolil menšiu štatistiku:
K 7.6.2024 prišlo na e-mail mhdtrencin dokopy 175 podnetov od 143 ľudí, z toho
- 18 pochvál
- 41 sťažností
- 114 pripomienok
- 5 vulgárnych útokov (z toho 4 boli spojené s podnetom)
Z tohto počtu sa z hľadiska opodstatnenosti vyskytlo
- 18 všeobecných otázok
- 13 podnetov je v riešení
- 83 neopodstatnených podnetov (tu sú zarátané aj otázky k spojeniu medzi dvoma bodmi)
- 48 opodstatnených podnetov,
z ktorých zase bolo 42 zapracovaných, na 5 nateraz nevieme nájsť riešenie a 1 je v riešení (zastávka).
Preto by som chcel odmietnuť tvrdenie, ktoré tu padlo, že sa podnety nezapracovávajú a je "dokonané". Vôbec to totiž nie je pravda.
Z hľadiska vecne namietaných vecí prišiel
- 1 podnet na zrušenie linky 5
- 1 podnet z ulice Lipová (negatívny)
- 4 podnety z ulice Jána Derku (negatívne, z toho jeden za viac osôb)
- 1 podnet z ulice Bavlnárska (pozitívny)
- 1 podnet z ulice Odevná (pozitívny, za viac osôb)
- 13 podnetov z Priemyselného parku (negatívne)
- 2 podnety na spojenie Kubrá/Kubrica - Sihoť (pozitívne)
- 9 podnetov na zmenu trasy linky 11 (negatívne, z toho 6 podnetov je od 2 priezvísk)
- 9 podnetov k linke 23 (z toho 6 na časovú polohu, 2 na chýbajúci spoj, 1 na spojenie Sihoť - Východná).
Rozhodne teda nie je pravdou, že podnety chodia vyložene iba negatívne, chodia aj podnety pozitívne, hoci ich je menej. Častokrát však vyzdvihujú práve kritizované záležitosti. Čo sa týka samotného obsahu podnetov, pred zverejnením CP bola požiadavka k zabezpečeniu prípojov od diaľkových vlakov napríklad práve z Východnej, kde sa dožadovali prípojov od expresov. Tie prichádzajú v 35. minútu, veľa možností nemajú, je to relevantné - aby bol taký prestup spoľahlivý, ideálny je odchod okolo 50. minúty. Akonáhle sa toto zapracovalo, prišli zase podnety od pracujúcich, ktorí pracujú do 00. minúty. Dnes sú spoje vhodnejšie pre pracujúcich, avšak absolútne nenadväzujú na rýchlu vrstvu železničnej dopravy. Ďalšie podnety prichádzali na posun jednotlivých spojov na linkách 4/11 a 8 v čase, kedy majú 15-minútový interval. Takýmto požiadavkam sa jednoducho nedá nijakým spôsobom vyhovieť. Takisto prišli dokonca až dve, nezávisle na sebe, požiadavky na zavedenie "krycieho spoja" k školskému spoju, pretože deti sťažovateľa a sťažovateľky sa občas nestihnú vychystať do školy včas a my ich nechávame napospas osudu a pešej prechádzke. Toto sú jednoducho častokrát absurdné veci a práve takíto ľudia majú tendenciu tú negativitu okolo seba šíriť. Čo sa dalo, zapracovalo sa, bolo toho skutočne dosť, avšak niektoré požiadavky sú jednoducho nerealizovateľné.
draxter
1. vráťme sa o tie dva roky pred novým dopravcom - už vtedy mesto brutálne (nazvem to mierne) zaváhalo, keď zrejme "zabudlo", že kontrakt s SAD TN končí. Riešenie: najväčšia blbosť - priame zadanie na dva roky bez obnovy vozového parku. A ten už bol na konci kontraktu viac než nevhodný, nebyť nehody #13, tak ani #22 sa nezakúpi. So #61 (ex #21) vieme všetci ako to bolo, Richard by vedel rozprávať čo za auru ten voz mal.
2. po zdarnom závere súťaže (priebeh zase raz ľudovo 3 odvolačky a výhrady ÚVO) tu je dopravca, ktorý prišiel (dodajme že musel) s novým vozovým parkom podľa želania mesta. Ale aj s odbavovacím systémom podľa želania mesta. A tu sa dostávame už k aktuálnym problémom, že systém bol v podstate založený na hotovosť/DK a jeden vstup pre BK. Dopravca dodržal, nie je o čom.
3. po celý tento čas sa nič s tarifou nerobilo (kozmetické úpravy nerátam), zásadným bolo vypustenie nočného cestovného a tým potichu zánik linky 50, pôvodne zrušenej "dočasne". Tým došlo k situácii, že hoci mesto obstarávalo dopravcu, ktorý mal zabezpečiť aj linku 50, nakoniec ju mesto nežiadalo ani spustiť.
4. infraštruktúra od roku 2016 zaostáva za predstavami a možnosťami, preto je limitujúcim faktorom pre grafikony. Už v 2016 sa urobilo z minima maximum, keď najmä Zámostie bolo urobené podľa toho, čo cesty a zastávky dovolia. Sľuby sa včas neplnili a to, že už je "otoč" v Zlatovciach, je napokon na dve veci. Niečo sa urobilo, ale vzhľadom na to, čo sa vyberie na parkovnom, sú investície do infra MHD málo.
5. Nový dopravca, ale starý grafikon. Začalo sa šuškať o zmenách. Ktorá sa vraj konzultujú s dopravcom, preto mi mesto nechcelo povedať, kto to robí. Napokon som sa to dozvedel, ale súčasne dnes viem, že ten to nerobil a tak som využil zákon č. 211/2000 Z.z. a vyžiadal si všetky dostupné doklady. Návrh tarify medzi nimi nebol (nebolo totiž vôbec zrejmé, že sa niečo ide meniť, stále šlo len o linky a grafikon). A tu to mesto nezvládlo.
6. Priama úmera medzi výškou cestovného a kvalitou služby by mala byť zachovaná; preto ak sa zvyšuje niečo teraz, vyvstáva oprávnená otázka, prečo. Inflácia tu je roky, ceny sa mohli meniť, nemenili. Teraz by to mohlo byť logické s odôvodnením, že sa navyšuje objem objednanej dopravy MHD. V roku 2016 sa nenavýšil objem, dokonca jemne klesol, ale vďaka zníženiu jalových km sa podarilo pre oči cestujúceho vytvoriť dovtedy nemožné (posilnenie linky 8,11 a 24, dokonalé preklady na niektorých linkách), ale žiaľ práve asbencia možnosti zvýšenia spôsobila to, že Juh III konočil o 18:00 a Juh I nebol rovnomerne obslúžený. To sa teraz mení, ale len preto, že sa zvyšuje objem km, čo v 2016 možné nebolo.
7. Zmeny v tarife sa musia udiať spôsobom, ktorý požaduje dnes už zákon č. 332/2023 Z.z. (predtým zákon č. 56/2012). A tam sa uvádza:
Tarifa cestovného (ďalej len „tarifa“) obsahuje cestovné za dopravné služby, najmä základné cestovné a prepravné, osobitné cestovné pre vybrané skupiny cestujúcich a za psov so špeciálnym výcvikom (ďalej len „osobitné cestovné“), sadzbu sankčnej úhrady podľa odseku 5 a úhrady za prepravu batožiny, bicyklov, kolobežiek, živých spoločenských zvierat, motorových vozidiel a zásielok, vrátane príplatkov a zliav, ako aj podmienky, za akých sa uplatňujú jednotlivé príplatky a zľavy.
Sankčná úhrada pri nepreukázaní sa platným cestovným lístkom je najviac stonásobok základného cestovného bez príplatkov a zliav.
- tu je dôležité si uvedomiť, že základným cestovným je aj nezľavnené cestovné platené v hotovosti. A ak niekto toto nazve "doplnkový predaj", tak to musí byť doplnok k inej takejto podobe, ako to má Žilina, kde si človek môže kúpiť základný lístok za hotovosť stále v cene 0,90€! Potom v busoch ani nemusí byť už predaj, a ak je, je ozaj doplnkovým. To však nie je prípad TN, kde je predaj v buse riadnym spôsobom predaja pre realizáciu hotovostnej platby.
Podľa § 15 ods. 2 zákona č. 332/2023 Z.z. Regulačný orgán vychádza pri určení maximálnej výšky základného cestovného z analýzy nákladov, ktoré je potrebné vynaložiť na poskytnutie dopravných služieb, vrátane zisku s prihliadnutím na kúpyschopnosť cestujúcich.
- videli sme kompletné materiály na rokovanie MsZ a žiaľ je zrejmé, že žiadna analýza predložená nebola. Prečo? Lebo budeme ľudí trestať za hotovosť. Inak si nemožno vysvetliť brutálne zdraženie základného cestovného z 0,80€ na 2,00 €, čo je 250% pôvodnej ceny!!! A to nastáva paradoxne nie súčasne so zmenou grafikonu, ale skôr. Skôr o 2 mesiace, a naviac na čas letných prázdnin. Kedy sú nároky na MHD najmenšie z celého roka. Čiže nekoncepčné nielen načasovanie, ale aj spôsob a o výške je už škoda hovoriť.
8. Vo svetle doteraz uvedeného zanikajú samozrejme aj pozitíva zmien, lebo sú a budú vnímané ako komplex. A nemožno sa tomu diviť. Na jednej strane to tak mesto chcelo, aby zvýšenie bolo "zaslepené" zlepšeniami. Dá sa to chápať. Ale zderstvo sa zaslepiť nedá, ani spôsob ako sa k tomu pristúpilo a potom tie zásahy do materiálov poslaneckými návrhmi. Je totiž nepochopiteľné, že to v tejto podobe vôbec bolo predložené, je zrejmé, že sa materiály podrobne neštudovali a nebyť mediálnej odozvy na obsah tarify, bola by v tichosti prešla v pôvodnom znení. Takto sa niečo odstránilo, ale stále:
a) ten tzv. denný limit, o ktorom sa tu hovorilo platí či neplatí?
b) cena základného cestovného 2 EUR v hotovosti ostala
c) sms lístok sa nezaviedol, hoci parking beží na SMS platbách a rozšírenie pre MHD by bolo len otázkou zazmluvnenia.
d) cena platieb BK šla oproti návrhu nadol, ale stále je vysoká a vytráca sa potom zmysel tohto riešenia, keď argumenty PRE sa bijú s argumentmi PROTI pri iných druhoch paltieb.
e) tarifa je komplikovaná, určite sa malo prijať jednodiché riešenie, keď tu stále je omielaná Žilina, tak napríklad prečo v tomto sa zrovna tam inšpirovať nikto nechcel ....
Uvedené nech si uvedomia kompetentní, lebo sľubujem za nás, že to budeme pozorne sledovať ako doposiaľ, budeme dávať podnety, budeme sa pýtať. Lebo ja už sa Hide&Seek hrať nemienim. Mňa celý tento proces neskutočne vyrušil a ukázal, že sa k niektorým aspektom bude treba ešte vrátiť a keď nebude vôľa, tak sú tu aj iné prostriedky nápravy.