Reply on: henko151 #16750:
Mesto nemá zdierať cestujúcich. Presne ako to je v Žiline, tak je to ok.A ešte čo stáli čítačky PK a čo stojí prevádzka terminálov ročne? Čo stojí prevádzka SMS? Takže tu sú náklady spojené s prevádzkou spôsobu úhrady. Hotovosť nestojí nič a je najefektívnejšia. Tá istá služba má byť spotrebiteľovi poskytnutá za rovnakú cenu. A nie so 150% rozdielom - a to je úžera, ako už bolo povedané.
Ako to že parkovací lístok nemá 150% rozdiel závislý od formy úhrady? Asi sa na toto treba pozrieť.
henko151
Keďže mám ale rád faktickú diskusiu, tak som si dovolil pozrieť výročnú správu DPMŽ (https://www.dpmz.sk/dokumenty/1747808312_1.pdf). Presného čísla predaných cestovných lístkov som sa síce nedopátral, ale je tam Prehľad predaja cestovných lístkov vyjadrený v €. Medziročný nárast tržieb bol o 10,63% (menila sa v auguste cena CL zakúpených kartou + pribudli nejakí cestujúci). Cestovné lístky v hotovosti narástli len o 6,15%, tie zakúpené platobnou kartou vo vozidle narástli o 14,60%. Bavíme sa nie o kusoch, ale o eurách získaných z predaja. Cestovné lístky v hotovosti sú drahšie, čiže ten rozdiel je reálne väčší.
Pre zjednodušenie výpočtu, ak budem rátať, že existujú len obyčané 60-min. CL, ktoré minulý rok stáli 1€ v automate a 0,90€ platobnou kartou. Tak mi výjde, že v automate sa predalo 611 332 CL a platobnou kartou 1 490 993 CL. To znamená, že sa platobnou kartou predalo o 144% viac cestovných lístkov ako v hotovosti. Ten rozdiel je tak markatný v prospech platobnej karty, že keby aj rátam, že automat predával iba najlacnejšie CL (zľavnený 12-min) a platobnou kartou sa kupovali iba najdrahšie krátkodobé (obyčajný 60-min), tak stále, sa viac cestovných lístkov predalo platobnou kartou. A to sa bavíme o roku, kedy nemôžete tvrdiť, že by lístok v automate v Žiline stál nejakú úžernú čiastku, lebo bol drahší o 10 centov. Ja si teda fakt nemyslím, že v roku 2025 má zmysel stavať drahé prípojky na drahé automaty na mince, ktoré vygenerujú len 17% príjmu, aj to len vďaka tomu, že je CL v nich drahší. Tak isto SMS lístky zarobili výrazne menej.
Takže je jasné, čo väčšina cestujúcich preferuje a čo robí peniaze. Myslím, že sa zhodneme, že mesto sa má správať tak, aby jeho služby fungovali čo najefektívnejšie. Teda, čo najviac muziky, za čo najmenej peňazí. A ako môžeme vidieť na príklade Žiliny, tak to isto neni formou predaja cestovných lístkov mincami.