Reply on: bolkop #9180:
V podstate súhlasím až na jednu vec. Bezbariérovosť nemá opodstatnenosť len v centre, ale aj v okrajových častiach. A s tým kasselák súvisí. Odbúravanie bariér nie je len pre zdravotne postihnutých, aj keď tí to potrebujú najviac. Zjednodušuje to nastupovanie/vystupovanie ľuďom s kočíkom, starším ľuďom aj vodičom. Ak sa samozrejme zastavuje tak, ako by sa malo.Mojim cieľom je, aby tento "komfort" bol zabezpečený všade (samozrejme postupne, ale systematicky). Aby keď nastúpim napr. s kočíkom pohodlne pri gymnáziu (dúfam, že už budúci rok), rovnako pohodlne vystúpim aj v okrajovej časti mesta.
Príde mi to podobné, ako keď na jednej strane chodníka je bezbariérová úprava chodníka, ale na druhej nie (napr. pri masaryčkách). Stráca to význam. Ak už zástavka nie je významná, stačil by možno napr. krátky kasselák pokrývajúci prvé a druhé dvere vozidla. Podobne to majú v Británii: http://4.bp.blogspot.com/-0-xtxacoixY/UiB_ZC7S4QI/AAAAAAAAA60/cyd6kqJhXyU/s1600/Accessible+Bus+Stop+Cardiff+Bay+2.jpg
prípadne v Plzni z dôvodu blízkych vjazdov do dvorov: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/Zastávka_Plzeňská_brána,_obrubník.jpg/1024px-Zastávka_Plzeňská_brána,_obrubník.jpg
Jednoducho zástavkové niky sa budú podľa všetkého opravovať, čo umožňuje aspoň dodatočne osadiť tieto prvky. My dnes nestojíme pred otázkou, že máme obmedzený počet týchto obrubníkov a treba zvážiť, kam s nimi. Len pre informáciu, včera som dostal cenu za 1m osadeného kasseláku: 145 eur s DPH.
Ku komisii pre modernizáciu žel. trate. Vodiace a signálne pásy pre nevidiacich a slabozrakých som ako tému priniesol na poslednú komisiu (25.2.2016). Vtedy ich ešte len osádzali. Výstupy a upozornenia preberá mesto (exekutíva) a mali by sa snažiť o nápravu. V tomto prípade nejde len o farbu, ale aj o typ, rozmerové parametre a tiež nenapojenie pásu na prirodzenú vodiacu líniu. Čiže úplne mimo normy. Vtedy som upozorňoval aj na fušersky ralizované kanály prekryté plechom na jednej z ulíc. Všetko to je v zápisnici. Kolega Bahno upozorňoval pred mesiacom a 3 týždňami na zábradlie a dopravné značenie výrazne znižujúce šírku chodníka, prípadne osadené v strede chodníka. Presne to, čo prebehlo médiami. Nič sa nedialo ani po opätovnej urgencii. Nateraz mám pocit, že problém je u zhotoviteľa, ktorý na podobné podnety nateraz nereaguje.
A manuál verejného priestoru je potrebný ako soľ. Bez pochyby. Od Útvaru hl. architekta ho však už neočakávam. Našťastie sa niektoré veci dajú aplikovať aj z toho pražského. Len opäť to stojí a padá na iniciatíve konkrétnych ľudí a nie na záväznom dokumente pre všetkých. A to je problém. Bohužial, na to sme ešte v tomto meste nedorástli...
Vdaka!
bolkop
Musela sa k tým zástavkam podla mňa vyjadrovať aj SAD, to je aj na nich, aby takéto veci spripomienkovali tak, aby sme dostali zástavky, ktoré nebude treba za pár rokov prebudovávať, hlavne keď to platí štát.
Nepoznám veľmi tú normu pre zástavky, ale tá nástupná hrana určite zaoblená byť nemá.
Ak by sa to teraz malo meniť za kasseláky, tak by ten betónový povrch museli odstrániť komplet, vymeniť obrubníky a spraviť nanovo, pri akokomkoľvek vyrezaní a napojení tam podľa mňa budú v budúcnosti problémy.
Táto časť stavby je plná rôznych nedorobkov, ale to aj iné stavebné objekty v rámci mesta.
Napr. vodiace pásy pri prechodoch dali šedé, v inej časti mesta červené, dlažba raz taká inokedy akú mali práve v akcii. Je tam toho viac, za všetko hovorí tá propagácia okolo osadenia dopravného značenia čo bola minulý týždeň aj v médiach.
Čakal som, že aj takéto veci bude riešiť tá vaša komisia pre modernizáciu. Poslancovi Mičegovi sa pár vecí podarilo zvrátiť ešte pred kolaudáciou a odovzdaním. Ja sem tam napíšem aj Pavlíkovej na ŽSR, ale moc prianí, ktoré som na nich mal mi zatiaľ nesplnili.
Treba začať nejaký lobing u hlavného architekta a začať pracovať na tom manuále na tvorbu verejných priestrastiev, tak aby bol každý architekt alebo projektant nasmerovaný ako má riešiť verejné priestranstvá v rámci projektu. Možno je to ešte dôležitejšia vec ako riešenie tej zóny po prekládke trate.
Kľudne by som okopíroval ten pražský, zapracoval nejaké zmeny, príp. to doplnil na lokálne podmienky, niekedy je zbytočné vymýšlať už vymyslené a hlavne to zozáväznil pre stavby na území mesta.