Reply on: Vladimír #14076:
Jasné, je to požiadavka, neopodstatnená, ale vie, že je to tak. Výstavba - hlavne že Sihoť V má de facto 10 rokov novú ulicu s 8-10 poschodovými bytovkami, ale posledná je zastávka Sihoť IV. Ani to obratisko Nová Kubra najprv nebolo....a teraz keby tam niekto zastávku chcel, tak to beriem. Ale nové bytovky...to bude o 5 rokov. Toto je to plytvanie km tam, kde netreba.
draxter
1. vráťme sa o tie dva roky pred novým dopravcom - už vtedy mesto brutálne (nazvem to mierne) zaváhalo, keď zrejme "zabudlo", že kontrakt s SAD TN končí. Riešenie: najväčšia blbosť - priame zadanie na dva roky bez obnovy vozového parku. A ten už bol na konci kontraktu viac než nevhodný, nebyť nehody #13, tak ani #22 sa nezakúpi. So #61 (ex #21) vieme všetci ako to bolo, Richard by vedel rozprávať čo za auru ten voz mal.
2. po zdarnom závere súťaže (priebeh zase raz ľudovo 3 odvolačky a výhrady ÚVO) tu je dopravca, ktorý prišiel (dodajme že musel) s novým vozovým parkom podľa želania mesta. Ale aj s odbavovacím systémom podľa želania mesta. A tu sa dostávame už k aktuálnym problémom, že systém bol v podstate založený na hotovosť/DK a jeden vstup pre BK. Dopravca dodržal, nie je o čom.
3. po celý tento čas sa nič s tarifou nerobilo (kozmetické úpravy nerátam), zásadným bolo vypustenie nočného cestovného a tým potichu zánik linky 50, pôvodne zrušenej "dočasne". Tým došlo k situácii, že hoci mesto obstarávalo dopravcu, ktorý mal zabezpečiť aj linku 50, nakoniec ju mesto nežiadalo ani spustiť.
4. infraštruktúra od roku 2016 zaostáva za predstavami a možnosťami, preto je limitujúcim faktorom pre grafikony. Už v 2016 sa urobilo z minima maximum, keď najmä Zámostie bolo urobené podľa toho, čo cesty a zastávky dovolia. Sľuby sa včas neplnili a to, že už je "otoč" v Zlatovciach, je napokon na dve veci. Niečo sa urobilo, ale vzhľadom na to, čo sa vyberie na parkovnom, sú investície do infra MHD málo.
5. Nový dopravca, ale starý grafikon. Začalo sa šuškať o zmenách. Ktorá sa vraj konzultujú s dopravcom, preto mi mesto nechcelo povedať, kto to robí. Napokon som sa to dozvedel, ale súčasne dnes viem, že ten to nerobil a tak som využil zákon č. 211/2000 Z.z. a vyžiadal si všetky dostupné doklady. Návrh tarify medzi nimi nebol (nebolo totiž vôbec zrejmé, že sa niečo ide meniť, stále šlo len o linky a grafikon). A tu to mesto nezvládlo.
6. Priama úmera medzi výškou cestovného a kvalitou služby by mala byť zachovaná; preto ak sa zvyšuje niečo teraz, vyvstáva oprávnená otázka, prečo. Inflácia tu je roky, ceny sa mohli meniť, nemenili. Teraz by to mohlo byť logické s odôvodnením, že sa navyšuje objem objednanej dopravy MHD. V roku 2016 sa nenavýšil objem, dokonca jemne klesol, ale vďaka zníženiu jalových km sa podarilo pre oči cestujúceho vytvoriť dovtedy nemožné (posilnenie linky 8,11 a 24, dokonalé preklady na niektorých linkách), ale žiaľ práve asbencia možnosti zvýšenia spôsobila to, že Juh III konočil o 18:00 a Juh I nebol rovnomerne obslúžený. To sa teraz mení, ale len preto, že sa zvyšuje objem km, čo v 2016 možné nebolo.
7. Zmeny v tarife sa musia udiať spôsobom, ktorý požaduje dnes už zákon č. 332/2023 Z.z. (predtým zákon č. 56/2012). A tam sa uvádza:
Tarifa cestovného (ďalej len „tarifa“) obsahuje cestovné za dopravné služby, najmä základné cestovné a prepravné, osobitné cestovné pre vybrané skupiny cestujúcich a za psov so špeciálnym výcvikom (ďalej len „osobitné cestovné“), sadzbu sankčnej úhrady podľa odseku 5 a úhrady za prepravu batožiny, bicyklov, kolobežiek, živých spoločenských zvierat, motorových vozidiel a zásielok, vrátane príplatkov a zliav, ako aj podmienky, za akých sa uplatňujú jednotlivé príplatky a zľavy.
Sankčná úhrada pri nepreukázaní sa platným cestovným lístkom je najviac stonásobok základného cestovného bez príplatkov a zliav.
- tu je dôležité si uvedomiť, že základným cestovným je aj nezľavnené cestovné platené v hotovosti. A ak niekto toto nazve "doplnkový predaj", tak to musí byť doplnok k inej takejto podobe, ako to má Žilina, kde si človek môže kúpiť základný lístok za hotovosť stále v cene 0,90€! Potom v busoch ani nemusí byť už predaj, a ak je, je ozaj doplnkovým. To však nie je prípad TN, kde je predaj v buse riadnym spôsobom predaja pre realizáciu hotovostnej platby.
Podľa § 15 ods. 2 zákona č. 332/2023 Z.z. Regulačný orgán vychádza pri určení maximálnej výšky základného cestovného z analýzy nákladov, ktoré je potrebné vynaložiť na poskytnutie dopravných služieb, vrátane zisku s prihliadnutím na kúpyschopnosť cestujúcich.
- videli sme kompletné materiály na rokovanie MsZ a žiaľ je zrejmé, že žiadna analýza predložená nebola. Prečo? Lebo budeme ľudí trestať za hotovosť. Inak si nemožno vysvetliť brutálne zdraženie základného cestovného z 0,80€ na 2,00 €, čo je 250% pôvodnej ceny!!! A to nastáva paradoxne nie súčasne so zmenou grafikonu, ale skôr. Skôr o 2 mesiace, a naviac na čas letných prázdnin. Kedy sú nároky na MHD najmenšie z celého roka. Čiže nekoncepčné nielen načasovanie, ale aj spôsob a o výške je už škoda hovoriť.
8. Vo svetle doteraz uvedeného zanikajú samozrejme aj pozitíva zmien, lebo sú a budú vnímané ako komplex. A nemožno sa tomu diviť. Na jednej strane to tak mesto chcelo, aby zvýšenie bolo "zaslepené" zlepšeniami. Dá sa to chápať. Ale zderstvo sa zaslepiť nedá, ani spôsob ako sa k tomu pristúpilo a potom tie zásahy do materiálov poslaneckými návrhmi. Je totiž nepochopiteľné, že to v tejto podobe vôbec bolo predložené, je zrejmé, že sa materiály podrobne neštudovali a nebyť mediálnej odozvy na obsah tarify, bola by v tichosti prešla v pôvodnom znení. Takto sa niečo odstránilo, ale stále:
a) ten tzv. denný limit, o ktorom sa tu hovorilo platí či neplatí?
b) cena základného cestovného 2 EUR v hotovosti ostala
c) sms lístok sa nezaviedol, hoci parking beží na SMS platbách a rozšírenie pre MHD by bolo len otázkou zazmluvnenia.
d) cena platieb BK šla oproti návrhu nadol, ale stále je vysoká a vytráca sa potom zmysel tohto riešenia, keď argumenty PRE sa bijú s argumentmi PROTI pri iných druhoch paltieb.
e) tarifa je komplikovaná, určite sa malo prijať jednodiché riešenie, keď tu stále je omielaná Žilina, tak napríklad prečo v tomto sa zrovna tam inšpirovať nikto nechcel ....
Uvedené nech si uvedomia kompetentní, lebo sľubujem za nás, že to budeme pozorne sledovať ako doposiaľ, budeme dávať podnety, budeme sa pýtať. Lebo ja už sa Hide&Seek hrať nemienim. Mňa celý tento proces neskutočne vyrušil a ukázal, že sa k niektorým aspektom bude treba ešte vrátiť a keď nebude vôľa, tak sú tu aj iné prostriedky nápravy.