Prešov bude mať po rokoch nový dokument dopravného plánovania
Mestu Prešov bol schválený projekt o dopravnom plánovaní s názvom Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov. Tento tzv. Masterplan je komplexný dokument dopravného plánovania vrátane cestných stavieb, modernizácie či rozvoja mestskej hromadnej dopravy i všetkých ďalších druhov dopravy v Prešove vrátane vzťahov v rámci regiónu Šariš.
Strategický dokument, ktorý umožní čerpanie eurofondov pre oblasť dopravy bol podporený v objeme 794 819,51 eur. Spoluúčasť mesta na schválenom projekte je 38 740,98 eur. Predpokladaný čas realizácie je od marca 2018 do mája 2018.
„Prešov bude mať takmer po dvadsiatich rokoch významný dokument, vďaka ktorému budeme môcť prostredníctvom fondov zlepšiť mestskú infraštruktúru, budovať ďalšie cyklochodníky, riešiť pešiu, železničnú i kombinovanú dopravu, riešiť statickú dopravu, modernizáciu existujúcich, rozširovanie a budovanie nových trolejových vedení, modernizáciu depa, nákup trolejbusov, budovanie buspruhov a podobne.“ vysvetlila primátorka Andrea Turčanová.
Primátorka zároveň doplnila, že Prešov doteraz nemal spracovaný komplexný dopravný dokument pre oblasť dopravy, ktorý je základným predpokladom pre získanie eurofondov. Za podobný dokument možno považovať Generel dopravy, ktorý bol spracovaný v roku 1998, avšak jeho platnosť skončila už v roku 2008.
Stratégia rozvoja dá realný pohľad na dopravné toky, popíše a analyzuje stav verejnej dopravy a ukáže jej pozitíva a negatíva v jednotlivých druhoch. Radnica bude následne vedieť spôsoby, akými rozvíjať autobusovú a trolejbusovú dopravu, ale dokument zároveň ukáže aj možnosti smerovania železničnej, či nemotorovej dopravy.
absurd
Však nehovorím, že máme super-duper-ultra schopných úradníkov. Ale úradníci zastupujúci mesto musia zhotoviť zadanie pre zhotoviteľa masterplanu. Ak sú neschopní, tak to tak aj to zadanie dopadne. Čiže ak už budú schopní úradníci, ktorí by zadanie neodflákli a vedia čo treba, tak to môžu aj robiť ak by ich bolo o niečo viac. Alebo aspoň to urobiť spôsobom, že externá spoločnosť bude v jednom tíme s tými úradníkmi aby mali jedni aj druhí šajnu, že čo chcú a čo sa robí a dalo sa to korigovať za chodu a nie hasiť hotový výsledok, keď bude neskoro.
To, že či nebol alebo bol rozvoj výroby a spôsobu sa dá polemizovať, lebo každý povie niečo iné. To, že sa ost-block vrhol po prevrate na výroby zo západu, lebo už nemuseli počúvať regulatívy RVHP je fakt, niet sa čomu diviť, avšak potopiť si vlastnú výrobu, teda tú kvalitnú časť, tak to je choré na hlavu. A fakt neodškriepiteľný je, že hoci boli aj nekvalitné veci tak na tie kvalitné bol dopyt aj na západe. Ako je možné, že doslova zo dňa na deň alebo týždňa na týždeň oznámilo šéfstvo závodu, že nie sú zákazky zo západu, keď toť ešte včera či týždeň nazad boli? To čo spravili napr. s TS Martin, to bol doslova "blitzkrieg". Stačilo mi tiež čítať ako rakúske svine doslova vydrancovali za rekordný čas Solivar v Prešove. Neskutočné ... normálne som neveril vlastným očiam, že ľudia miestni a zamestnanci nemohli nijak zabrániť tomu surovému rozkradnutiu majetku. To už aj naši novopečení rozkrádači z rokov 1989 - 1998 z čias Mečiara rozkrádali "iba" financie a zavreli haly aj so strojmi. Ale rakúšania prišli doslova ako cigáni a bez hanby stroje rozkradli aby sme nemohli nič vyrábať a stali sa kolóniou závislou na dovoze. Inak máš lepšie ak má podnik veľké rezervy, resp. prebytočné kapacity alebo si nestíha a časť výroby dá do sesterského či dcérskeho podniku? ČKD si dala robiť ČME pre ČSR v Dubnickej ZŤS a kvalita to je dodnes. To, že čmeliaky nie sú to, čo ich o 50-60 rokov mladší konkurenti to môže len chorý človek vyčítať. Chcel by som veľmi vidieť trvácnosť ich dnešnej konkurencie ? Dokonca na ich ráme a pojazde sa dodnes robia rekonštrukcie. Dnes to podniky bežne robia, ale často krát ani tak nie z kapacitných dôvodov ale z dôvodov, že na výrobu istých komponentov nájdu lacnejšiu pracovnú silu. Ale viem jedno, že ma môžeš veľmi dobre dostať na tom, že viem iba o kvalitných veciach no o tých zlých nie. Mňa zaujíma práve to kvalitné a dobré na čom sme mali stavať, ako to hovoril Jakeš v prejave v roku 1989 kedy priznal, že to "presocializovali" a nemali zlikvidovať malých podnikateľov ale práve v tom mali nájsť silu a ľuďom dovoliť aspoň v malom podnikať.
Otázka jedna zásadná je, že ak chceš napr. niečo robiť pre legislatívne zmeny, pre podporu domácich potravinárov, pre dopravu a pod. tak aké máš možnosti? Ešte horšie ako za minulého režimu. Vtedy síce strannícka knižka bola "odpustkom" ale sakramentský rozdiel je to, že dnes stranníka upracú niekam vždy alebo sa arogantne obháji (ako Paška, Raši, či kadejakí primátori so stavebnými povoleniami pre známych a rodinu). Vtedy za také prešľapy v doprave ako dnes si dovoľujú by aj stranník letel a knižka za ním tak, žeby vzal futro. Resp. dostal ultimátum na nápravu ale v živote nešlo robiť napr. na železnici taký bordel ako dnes sa robí rozkrádačky a mrdník pre blaho súkromníkov, ktorých nikto nekontroluje a ani z predpisov stanovené papiere pri preprave chemikálií nemajú v poriadku, keď ani rušňovodič nevie čo vozí, resp. má zakázané sa zaujímať, čo je choré ? Za takýto bordel by pred rokom 1989 padali hlavy aj s inými časťami tela. Všetko je to dnes o obálkach a kamarátstve v rovnakom merítku, pretože títo dnešní "súkromníci" sú iba komunisti v iných kabátoch a práve prezliekači kabátov sú najväčšia spodina spolu s ich kamarátmi. Dobrý postreh bol, že komunisti si po roku 1945 pripravili pôdu zkonfiškovaním majetkov aby o 44 rokov mohli ich deti a vnuci všetko sprivatizovať a rozkradnúť nahromadené na jednej kope. Nepaušalizujem to, že všetci to za tým účelom robili, isto nemálo z nich sledovalo iné než nekalé ciele ale bohužiaľ to vypálilo takto. Dnes nemôžeš ani za svoje decko zaručiť, že s ním nezačne lomcovať mamón ... ?