Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Áno, gentlemani, prejdime k doprave. 🙂
Reply on: endromeda #23468:
Dáta z DP sa zhromažďujú na serveri TARAN-u. MyBus sa pripája na Cloud vyhradený pre dáta z daných dopravných prevádzok pravdepodobne cez port na to vyhradený. Je jedno, či ten server je na Jarkovej v pivnici alebo v Burkina Faso. V DPMP žiaden server nie je. Ešte aj web majú ako outsourcing. Aj toto funguje ako "komplexné outsourcingové služby". Práveže je rozumné vo svete IT si dávať šiť riešenia IT na mieru. Éra drahých podnikových serverov a armády podnikových ajťákov, ktorí sa boria z bezpečnosťou skončila začiatkom milénia. Toľko z mojej strany k IT. A poďme k doprave ...
Reply on: Richard #23467:
"Ďalšia podstatná vec je to, že dáta o polohe vozidiel a informácie sú vo vlastníctve firmy PZI TARAN, ktoré sa zhromažďujú na ich serveri a oni môžu rozhodovať ako a komu ich sprístupnia."

Toto je chyba riaditela dopravneho podniku, ze takuto do oci bijucu hlupost podpisal. Mal jednoznacne trvat na inych, na mieru podmienkach/klauzulach v zmluve. Ak sa informacnym technologiam nerozumie a doslova sa im brani, mal si nechat poradit predtym nez nieco take podpisuje. Taran si moze robit biznis aj nadalej - nech technologie dodava a DPMP nech mu za ne plati - to je v poriadku, ale grafikon a GPS polohy verejnej dopravy platenych z penazi obyvatelov nema co byt vlastnictvom sukromnej firmy, len preto ze ona si to tak praje.

A este ani by som netvrdil, ze data sa zhromazduju na ich serveri. Ten server je na slovensku a mozno aj priamo v priestoroch DPMP a ten zan zrejme aj zaplatil ak nie jednorazovo tak pravidelnymi pausalmi. Taran funguje tak, ze po vybere mesta v MyBuse sa aplikacia pripaja na server daneho dopravneho podniku.
Reply on: endromeda #23466:
Takže poporiadku: Dopravný podnik nedávno vytvoril pracovné miesto a zamestnal pracovníka - informatika, ktorý práve rieši externú dátovú komunikáciu. Nie je vôbec pravda, čo tu píšeš o nejakých províziách, naopak vedenie DP je plne naklonené otvoreným dátam. Ale k tomu trošku informatiky. Otvorené dáta nie sú na to, aby každý kto ma v zadku dieru a v nose dve si mohol cucať dáta a vymýšľať aplikácie. Open data je systém, ktorý umožňuje "tretím stranám" využívať dátový tok. Každý, kto poskytuje otvorené dáta v rámci vlastnej bezpečnosti by mal vedieť, čo sa s jeho dátami deje. Ďalším faktom je to, že, ak chceš vybudovať ozaj funkčný systém zdieľania dát a pritom nastaviť súdržnosť jednotlivých modulov, musíš zachovať systémovosť, zrozumiteľnejšie povedané, nemôžeš pustiť k dátam 10 firiem, jednu pre BČK, jednu pre tabule, jednu pre palubáky a pod. Ďalšia podstatná vec je to, že dáta o polohe vozidiel a informácie sú vo vlastníctve firmy PZI TARAN, ktoré sa zhromažďujú na ich serveri a oni môžu rozhodovať ako a komu ich sprístupnia. MyBus odstránil po skúšobnej verzii Prešov páve pre neautorizované cucanie dát, pričom sa aplikácia tvárila ako MyBus. O tom tu bolo písané ale skôr, skrátka boli tu porušené právne podmienky, pretože MyBus nie je Open Source softvér. Ak by sa táto nemilá udalosť nestala, MyBus alebo aj Ubian by dávno frčal na našich mobiloch. Takže zhrniem: Podnik sa snaží o systémové a komplexné riešenia a tie si vyžadujú odborný prístup a trochu času. Či aplikáciou bude MyBus alebo Ubian s plne funkčnou prešovskou sekciou, uvidíme. Či tabule budú Mielec, tak isto uvidíme. Dajme im čas a vyvarujme sa amatérskym tliachaním s poznaním problematiky á la Dr. Google.
Reply on: Davidoshmhd #23465:
Keby DPMP transparentne rozpisal polozky (idealne zverejnil komplet faktury, nie ich dvojslovny popis), tak aby bolo zrejme kolko za co platil, tak by sme boli mudrejsi. Ani ty nemozes tvrdit, ze za MyBus a Ubian nic neplatil ked su tam od Ubianu (firma TransData) veci ako:

- servisné služby (9516 eur)

- servis technológie a aplikačného program.vybavenia (658 eur kazdy mesiac)

... mne tieto dve polozky nepripadaju ako cipove karty! Niekomu snad ano?

DPMP by mal zverejnit grafikon a GPS polohu v pocitacovo spracovatelnej podobe v ramci OpenData pre vsetkych (hocikoho), nie len pre vybranu firmu, a sukromny sektor sa uz postara o weby a aplikacie pre cestovne poriadky a DPMP to bude stat nula eur. Len problem zrejme je, ze provizia z nula je len nula.
Reply on: endromeda #23464:
Nie, DPMP do ničoho peniaze neinvestoval. Ani do Ubianu, ani do MyBusu. Len pre nich poskytuje dáta.

Položky TransData medzi faktúrami sa týkajú systému čipových kariet.
Reply on: SOR 729 #23462:
No DPMP najprv investoval cas a peniaze do polskeho muBusu kde GPS fungovali len v testovacej prevadzke s biednou dostupnostou nehodnou pre nesadenie do ostrej prevadzky. Udajne uz zopar ludi pripojenych na server ho tak vytazilo, ze padal.

Potom DPMP zacal nalievat peniaze do Ubianu a malo ich nie je... staci si tu http://zmluvy.dpmp.sk/index.php?agenda=F vyhladat firmu TransData a su to desiatky tisic... lietaju tam aj mesacne pausaly 600 eur. A vysledok zatial tiez nikde. A pokial nespustia GPS a grafikon v ramci Open Data, tak to bude riadna kopa penazi vysolena za proprietarne riesenie. Za toto a aj za fail s myBusom by sa mal riaditel zodpovedat, ale mesto ako vlastnik je taky isty kostlivec ako DPMP, takze vsetci su v podstate s pracou riaditela spokojny, vsetko je v najlepsom poriadku.
Reply on: Tomáš #23458:
Konečne som sa dostal k napísaniu. Rád by som sa preto vyjadril, lebo do danej problematiky, domnievam sa, vidím najviac.

Nedávno som tu už spomínal evidentnú potrebu tlaku zdola. Postup, akým sa sprístupnila on-line poloha vozidiel najsprávnejší nebol, to ako sa to realizuje poslednú dobu, najsprávnejší už vôbec nie je.

Riaditeľ DPmP bol viackrát nielen na mestskom zastupiteľstve vyzývaný k reagovaniu, ako si daná spoločnosť predstavuje otvorenosť dát. Ak odpovedal, tak iba váhavo. Neodpovedali ani na poslednú korešpondenciu z firmy daných vývojárov.
Prečo DPmP tak záleží na znižovaní svojho PR, ak už teraz dosahuje hodnoty úplnej stoky?

,,v Presove bude vzrastat tlak, aby tento, vraj extremne jednoduchy ukon"
→ Tomáš, spomínaš tlak. Aký máš na mysli? Aj tu som skeptik a ja ho nikde nevidím.


Súhlasím. Informačné tabule v súčasnosti NIE sú zahrnuté v žiadnom investičnom programe. Na otázku, či budú skôr vybudované prestupné "uzly" (Levočská, ŽST) alebo osadené informačné tabule, p. riaditeľ odpovedal v prospech 1.



BTW.: preferencia MHD v podobe podmienenej na CSS zaznamenáva ďalšie štádium. Istá žilinská IT firma vypracovala štúdiu, a tak tlačenie deadlinov zo strany projektu nových trolejbusov snáď urobí svoje.
Trochu ma mrzí ta nekonzistentnosť v pohľadoch na celkovú komplexnosť problematiky u poverených ľudí.

Reply on: endromeda #23461:
A myBus, Ubian nebudu mat moznosti gps?
Na myBus to uz polske mhd maju myslim...
Reply on: Tomáš #23458:
Ktora je to appka ktoru vela ludi pouziva len gps nefunguje?
Reply on: S499.1023 #23457:
Jasné, že vôbec váhaš ...........
Reply on: mbc3245 #23455:
V CR prave DPP prehral sudny spor, nakolko rovnako ako DPmP, nechcel spristupnit data pre sukromnych vyvojarov. Da sa teda ocakavat, ze v Presove bude vzrastat tlak, aby tento, vraj extremne jednoduchy ukon, cize spristupnenie API, DPmP zrealizoval. Defacto sa tym zbavi roboty, kedze appku uz jedna sukromna firma ma, vela ludi ju pouziva, len GPS nefunguje. Ubian mal byt vraj do konca r. 2017.
Tabule podla mna z mestskeho rozpoctu zatial nehrozia. Jedna na Levocskej v ramci noveho terminalu z IROP, druha na stanici (snad vsetko na oboch stranach ulic a ... snad budu tabule obojstranne a umiestnenie niekde v strede zastavky) a skusobna sa niekde vrati (M. Benku?) Po volbach, nejake dva-tri roky po nich, cakam, ze sa to bude postupne rozsirovat, ci uz z fondov alebo z mestskeho rozpoctu najma na hlavnu, sidlisko 3, sekcov a snad aj k vysokoskolskemu arealu, kde zastavka sa zastavkou ani nazyvat neda a pritom je to extremne vyuziva zastavka.
Reply on: postreh1 #23453:
Je to o dvoch rôznych. Ten druhý si ty?
Reply on: mbc3245 #23455:
Pamätám si ako sa tu spomínalo čosi, že možno do konca roka by mohli byť GPS údaje v Ubiane.. Tak čakáme. 😃
Reply on: N/A #23454:
O automatoch s funkciou platby platbou sa hovorí už viac ako pol roka. Dalej článok spomína že nové tabule v tomto roku budu iba na rekonstruovaných zastavkach. A čo ostatne? A zase sa nic nespomina ohladom appky s realnymi odchodmi busov. Dokedy sa bude cakat...(hlavne ked nove palubaky su uz v prevadzke par rokov)
Reply on: SOR 729 #23452:
Jasné, to je majko33?
Reply on: N/A #23450:
Áno, máš pravdu. Ďakujem.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.