Zaujímavosti z prímestskej dopravy:
- kedysi autobusy jazdili aj daleko za obec Dúbrava - ešte 7 km dalej, k baniam Pekelné
- taktiež spojenie bolo zabezpečené aj do Račkovej doliny, až priamo k rekr. stredisku (t. j. 5 km od rázc. pri Esperante)
Ešte jedna vec. Cestné prepojenie Liptovské Matiašovce - Huty sa podľa pôvodných plánov malo napájať v obci Kvačany.
Nabudúce napíšem zase niečo o Považskej lesnej železnici, predsalen LM nemala od nej daleko.
- kedysi autobusy jazdili aj daleko za obec Dúbrava - ešte 7 km dalej, k baniam Pekelné
- taktiež spojenie bolo zabezpečené aj do Račkovej doliny, až priamo k rekr. stredisku (t. j. 5 km od rázc. pri Esperante)
Ešte jedna vec. Cestné prepojenie Liptovské Matiašovce - Huty sa podľa pôvodných plánov malo napájať v obci Kvačany.
Nabudúce napíšem zase niečo o Považskej lesnej železnici, predsalen LM nemala od nej daleko.
irizar
1. Prvý bol Ikarus 280.10, pôvodne svetlomodrý, neskôr prestriekaný na modro-bielo, v typickej schéme (Č)SAD. Vypravovaný bol na prímestskú linku do Dovalova. Zaradenbý bol niekedy začiatkom osemdesiatych rokov, vyradený okolo 1997. http://www.ikarusy.net/foto/foto.php?id=10722&res=1
2. Približne v roku 1986 - 1987 boli zakúpené ďalšie tri dvojdverové 280.10 pre MHD - prvý z nich prišiel ešte keď bola otočka na stredných Podbrezinách. Špecifické boli tým, že na ľavej strane mali iba jeden rad sedadiel. Vtedy sa aj začalo to označovanie poradí priamo na linkových orientáciach - 8A, 8B, 8C. Vtip je v tom, že tie tabuľe tam boli aj keď bol voz na inom poradí takže v podstate nemali význam, akurát plietli cezpoľných, ktorí si mysleli že je to osobitná linka. Autobusy boli modré, neskôr prvé dva z nich prestriekali na červeno. ( http://www.ikarusy.net/foto/foto.php?id=10100&res=1 ). Ten tretí bol po vyradení LM-677AD zaradený na prímestie do Dovalova, zmizol cca 1999.
3. Na jeseň 1989 prišiel ojazdený 280.08 prvej série pôvodom z Budapešti - tmavmodrý, veľké vetračky. Neskôr prestriekaný na červeno-bielo, asi aby ladil s Karosami. Už si nepamätám kedy zmizol, ale tuším 1993.
4. Cca 1991 sa objavil ďalší ojazdený 280.08 prvej série, ale tento už bol v "našom" prevedení. Bol v červeno-bielom nátere, pôvod neviem. Práve toto je ten "zelenáč" - v 1995 bol prestriekaný na zeleno-bielu, asi aby ladil s novým Ik-435 ? . Vyradený bol v roku 1999 a už bolo načase - vtedy to bola príšerná dymiaca rachotina, ktorej motor reval tak že ste ju počuli cez pol sídliska. Ikona môjho detstva ?
5. V rokoch 1994-1995 sa objavili tri 280.08, zgenerálkované, v svetlomodrom nátere, pôvod neviem. Dva z nich boli neskôr prestriekané na červeno (LM-305AC a LM-667AD), tretí (LM-671AD) zostal v pôvodnom nátere plus grafiti. Posledný bol vyradený v roku 2003. Fotky nájdete tu: http://www.ikarusy.net/foto/sk-liptovsky-mikulas-sad/1.html
6. Ikarus 435, pôvodne predvádzací, zaradený v septembri 1995. Toto bolo prvé fakt moderné vozidlo v MHD v LM - mal veľké vetračky, dopytové otváranie dverí, proste špica. Keď som ho po prvý raz videl z protiidúceho autobusu, myslel som si že je to Renault ? . V každom prípade, bol to nepodarok - v dielni strávil viac času než v premávke, bol v ňom menený motor aj prevodovka. Nakoniec SADke došla trpezlivosť a po dlhodobom odstavení bol voz vyradený a odpredaný bohviekam. Nahradila ho ojazdená B741.
Zaujímavé a trochu smutné je, že v čase, keď som chodil na strednú školu (1995 - 2000) bolo do ulíc LM vypravovaných 6 kĺbákov, a bývali narvané. Dnes sú tu iba sóla a v podstate postačujú. Niektoré spoje síce chodia preplnené, ale to by sa dalo odstrániť aj drobnými zmenami v cestovnom poriadku...