Inak za posledný týždeň by som tu našiel veľa príspevkov, ku ktorým by som mal čo dodať, ale pre moju služobnú zaneprázdnenosť som na to nemal čas a ani ho mať ďalší týždeň nebudem. Len aby ste si nemysleli, že som bol s tým, čo sa tu písalo, až tak veľmi spokojný ?
Krátka reakcia:
1) Dopravca v BB nejde "správnym smerom" už 10 rokov.
2) Kostra systému MHD v BB neexistuje, keďže sa ju za 15 rokov budovania nepodarilo dostavať - myslí sa tým trolejbusová doprava.
3) K neefektívnemu zhlukovaniu vozidiel dochádza predovšetkým z nevhodnosti nastupovania len prvými "poldverami" vozidiel MHD.
4) Je absurdné odkláňať MHD z častí komunikácii kvôli zápcham. Naopak má MHD mať prioritné a preferované postavenie v komunikčnom systéme mesta. Je zbytočné presmerovávať trasy liniek (ako napr. L34 a spol.) na miesta, kde je to irelevantné, len aby sa vyhli zápche. Však to potom môžu končiť na Striebornom námestí a ušetrií sa ešte viac ?
5) S prestupnou tarifou je možné len súhlasiť - ideálne sú časové predplatné CL.
6) Nie je podstatný "pekný" interval, ale aby bol "čo možno najmenší" pri zachovaní racionálnosti dopravy a umožňoval rovnomerné poskytovanie prepravného výkonu.
7) Následný interval na nábreží je irelevantný. Vzhľadom na tarifu je veľmi nízky počet potenciálnych cestujúcich na tak krátkom úseku. Podstatné je, aby bola zabezpečená pravidelná a rovnomerná obsluha koncových častí trás liniek. Je mi zbytočné, aby bol pravidelný interval na nábreží u liniek, ktoré idú úplne inam - napr. L1/6 a L2/8/7. Naopak ma veľmi zaujíma, ako sú rozvrhnuté L6+7, resp. L6+1 a pod. Interval na L22 pod 16 min. nevidím reálne z hľadiska obežného času, kedy by čas na konečnej zastávke musel klesnúť pod súčasných 6-7 min., čo pri častom meškaní spojov vodičom neumožnilo si ani "vydýchnuť"...
9) O následných intervaloch L1 a 6 tu píšem veľmi často, takže teraz to nebudem opakovať. Podstatné je, že dopravca stále nemá pocit potreby toto upraviť.
10) MsÚ úplne zabudol, na čo existuje a svojimi (ne)opatreniami zapríčinil, že individuálna automobilová doprava úplne ovládla každý voľný priestor na prepchatých komunistických sídliskách, kde sa pri výstavbe nepočítalo, že budú mať toľkí obyvatelia automobil, ako aj v úzkych uliciach historického centra. V západných mestách to už dávno zistili a podporujú MHD, ale u nás treba vždy všetko dobré pochovať a potom to budeme zase ako veľký zázrak objavovať.
11) Chcel by som vidieť skutočne relevantné odborné argumenty pre zrušenie jediného priameho spojenia medzi dvoma miestami, ako sú sídliská Sásová-Rudlová a Fončorda. Ak sú takéto prepravné vzťahy nezaujímavé, mal by dopravca zrušiť skoro všetky linky.
12) Nechápem, ako sa podarilo prežiť L80, ak L24 padla - vlastne ako by sa dalo "vyjednávať" s L80
13) Uvedomujem si, že si napísal, že je to bol Tvoj pohľad "zvonka", ale neber to v zlom, že pre mňa je ťažké sa zmieriť s niektorými vecami, ktoré si možno z časti aj pochválil, keďže to tu musím trpieť. Výhľad do budúcnosti je zlý a navyše za to bude nutné platiť opäť viac...
LUK: Zmena na linke 601506 BB-Rajecké Teplice: spoj 8:40 chodí od 01.02.2005 až o 14:50 s príchodom do RT o 16:50. Naspäť sa vracia hneď o 16:55 s príchodom do BB o 19:10.
Linka 102811 BA-Mukačevo premáva podľa oznamu na AS vo februári do Mukačeva len v párnych dňoch (sú tam vypísané, akurát im tam chýba 26.02., takže vtedy možno ani nejde...).
viď www.europasc.sk
Časť správy z 28.12.2004 :"Posledné mesiace sa pozornosť investora sústreďuje na výber financujúcej banky i generálneho dodávateľa na celý projekt. Investorská spoločnosť starostlivo zvažuje všetky možnosti. Tieto dôležité informácie by mali byť známe už začiatkom budúceho roka. Generálny manažér projektu Ing. Peter Valach tiež predpokladá, že koncom januára budúceho roka by sa mohlo na základe stavebného povolenia začať s prvou etapou stavby. Vtedy sa rozbehnú ďalšie konkrétne práce na objekte, ktorý by mal zmeniť život v Banskej Bystrici. Druhá etapa bude zahŕňať samotnú stavbu. Budovanie podzemnej častí parkovísk a technického zázemia odštartuje v marci, s jednotlivými poschodiami trojposchodového centra sa začne v máji a júni 2005. O rok na to bude byť Europa Shopping Center už hotové a kolaudácia je naplánovaná na jún 2006."
Ahojte,
uz dlhsie sledujem diskusiu na tomto webe, prekvapila ma zvycajne slusna uroven, ci aj prispevky priamo kompetentnych. Odvaznu zmenu linkoveho vedenia „velky tresk“som si bol pozriet v zavere minuleho tyzdna v praxi, u vas v meste. Tak berte i moj pohlad skor za pohlad „zvonka“. Vsetko sa snazim chapat v kontexte nulovej dotacie mesta a snahy preprevcu zabezpecit efektivnost fin.prostriedkov. Napriek ostrej kritike mnohych si myslim, ze prepravca ked nemal na vyber (iba trzby) isiel skor spravnym smerom. Takto je logicka snaha zachovania kostry MHD z hladiska kapacity, intervalov i trzieb bez obmedzenia (trolejbusy, 20/22, 34-36) i spolufinancovanych liniek (5x).
Zrusene diametralne linky (napr. 30/33,42,93) sice poskytovali atraktivne priame spojenia roznych casti cez centrum, avsak pri nerovnakych/nenasobnych intervaloch subeh takychto liniek so „zakladnymi linkami“ vytvara neefektivne zhlukovanie vozidiel. Na druhej strane, danou cestujucich je nutny prestup (a najma nelogicka platba) i zhorsenie dopravnej obsluznosti (pesia dochadzka) v oblastiach „dochodcovskych spojov“ (30/31/33,93..). Odklonenie A-bus liniek z nabrezia (zapchy) pravdepodobne zlepsi ich spotrebu, najma ked trolejbusy poskytuju dostatocnu kapacitu a ich naklady na energiu su do znacnej miery fixne (technolog. max, dohodnute max.,spickove max..).
Avsak, dnesnemu systemu chyba zakladna vec: prestupna tarifa!!
A este zopar konkretnosti. Z mojho pohladu je dolezity pekny linkovy interval (delitele 60, napr. intervaly 5; 6; 7,5; 10; 12; 15; 20; 30; 60 min., najma nie ako kedysi 28/56min.) i nasledny interval TB-liniek na nabrezi..to prilaka cestujucich. Pekny je linkovy preklad 20/22+ex23 liniek zo Sasovej, avsak kapacitne problemy ex24+25/90 na Karpatskej sa este zhorsili..taktiez sa mi zdalo, ze solo vozy na 22 pri intervale 18min. (SN) nestacia, co tak interval 15min? U trolejbusov by mozno stalo za pokus pohrad sa s prekladom, v „x“ by napr. interval 12min. mohol pomoct a v SN je neprijemny preklad 1+6, ako aj 40min. diery.
Napriklad, nasledny 10min. SN interval 1+2/8+6 by sa nepodaril? (Nepoznam presne chronometraze, ale pri imaginarnych 4min. vyrovnania+obratu na konecnej) by pri „a“ odchodoch od Zel.stanice :
1..... 00 30
2/8..10 40
6..... 20 50
a z opacnej strany na obrat (vratane 4min vyrovnania u 1 aj 2/8) by bol nasledny int. 10min aj na Stadlerovom nabr. smer Zel.stanica:
1..... 01 31
2/8..11 41
6..... 21 51
hadam lespie ako sucasne 14 44 a 17 47 (6+1)
a vyhnut 40min dieram by sa dalo pravidelnymi prejazdami (3 kola po 50min. a nasledne 1 bezp./prac.prestavka 30min.) 1 + 6 + 2/8 + PP + 1 + 6 + .. takto ide vyhoviet zakonu 121 aj bez dier na prac.prestavku v CP so sucasnym poctom vozov/vodicov.A odchody linky 3/9 a 7 iba vhodne vpasovat..
Co dalej? Ak by bol prestupny tarif, ktoreho naklady nech dofinancuje mesto ( i dalsi zakaznici sa prilakaju) a pekne nasledne intervaly kostry MHD, tak by neboli potrebne velke korekcie novej siete MHD (napr. este linku pre dochodcov Nemocnica FDR - THK -Mladeznicka-Uhlisko – Nam.slobody – oproti linke 80, v podobnom rozsahu) a mozno zvazit tolko ziadanu, napr. iba spickovu 24..
Drzim palce
M
Kami