Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: 810zssk #53558:
Myslím, že už len keď priložíš samotnú ČK k čítačke pri dverách, tak v prípade, že si s ňou predtým na tom spoji už CL zakúpil, tak to je jasné (ďalší CL ti na tom spoji už automaticky nestiahne). Jednu čítačku zvykne kontrolórska skupina mávať so sebou.

Reakcia na #53557 od 810zssk:
Viem, že bývajú aj podstatne výhodnejšie násobky pri PCL (a záleží, či sa to vypočíta zo základného cestovného alebo zvýhodneného z ČK), ale tak aspoň niečo. Ale aj toto niečo by človeka, čo to denne používa, malo byť jednoznačne výhodné a dôvodom pre kúpu, keďže už pri dennom dochádzaní za prácou jedným spojom tam a jedným naspäť, sa to zaplatí a každá ďalšia jazda i na jednu zastávku, keď sa to človeku hodí cestou, či prestup a pod., je bezplatne. Ale vidíš - vyše 72 % ide z elektornickej peňaženky, čo sa aj mne zdá príliš veľa, ale v BB je zdegenrované vlastne všetko.

Predaj je na dvoch miestach (kancelária SAD ZV na 29. augusta a DPM na AS) i keď ich vzdialenosť je malá, takže počet dva ti to i tak oproti jednejneuľahčí, keďže AS je mimo realitu bežných cestujúcich obyvateľov mesta.

Čo sa týka toho zdržiavania vozidiel - stále sú aj iné logické opatrenia, ako nástup všetkými dverami alebo umožňovanie jazdy vozidiel v časoch, keď to prevádzka dovoľuje, rýchlejšie. Lenže žiaľ dopravcovia sa naučili existovať tak, že imje úplne jedno, či cestujúcich vozia, koľho ich je, ako kvalitne službu poskytujú, či koľko spôsob jej realizácie stojí, keďže si vždy všetko dajú v strate uhradiť objednávateľovi a je im to absolútne jedno.
Reply on: Vladimír #53555:
To aby človek použil ďalšie dva lístky na to, aby získal jeden doklad o kúpe predchádzajúceho?
Resp. prenesenie vlastnej povinnosti na niekoho iného s podmienkami pomaly vylučujúcimi realizáciu. Doklad dáme, dokonca zadarmo, ak si poň prídete do sídla spoločnosti v susednom kraji a pod.? To je potom jasné, že si človek napr. radšej nedá preplatiť cestovné, ako keby mal získavať takýmto spôsobom doklady. Horšie by už bolo v prípade vyšších súm cestovného. Je to určite z pohľadu prevádzkovania dopravy praktické, menej nákladné, časovo náročné a znižujúce záujem o realizáciu ako takú, ale je otázne, či takáto aplikácia by mohla byť cieľom zákona.
Reply on: PIT #53554:
Mne sa zda ze kedysi pradavno (roky dozadu) tu niekto z DPMBB tvrdil ze listky sa do karty aj v BB zapisuju a s citackou je mozne z karty zistit aky bol posledny zakupeny CL. Akurat sa to zaroven aj tlaci. Kazdopadne, EMtrest to dokaze, staci si to objednat. Potom len treba revizorov vybavit citackami (ak ich nenosia tak ci tak na ISICy).
Reply on: PIT #53553:
Dakujem za cisla.

Este upresnim co som myslel ked som povodne pisal o cestujucich s EP: Obcasnymi cestujucimi by sa stali po zvyhodneni PCL ako som navrhoval - cele to bolo myslene ako jeden balik. Vyhodnejsie PCL by mali znamenat presun ludi z EP na PCL. PCL ktory je 40-nasobkom jednorazoveho listka podla mna nie je dostatocne motivacny - napr. Brno ma 22-nasobok, Bratislava ma niekde medzi 23-29-nasobkom (podla typu jednorazoveho CL), v oboch pripadoch s dalsim zvyhodnenim pre PCL s dlhsiou platnostou. Verim ze keby sa BB posunula niekde tymto smerom, tak by aj ten podiel PCL stupal.

A za relevantny faktor povazujem aj formu predaja, ak jedine miesto kde sa to da kupit je otvorene od 8:00 do 17:00, tak je ten produkt pre cast cestujucich (a mozno prave tu ktora by ho vyuzivala najviac) tazko dostupny.

Co sa evidencie tyka, chapem ze to je ucel evidencnych listkov, ale je to sakra draha evidencia. To postavanie vozov po zastavkach zvysuje naklady (kvoli nizsej obeznej rychlosti vozidla), ako aj znizuje trzby (menej atraktivna VHD). Radsej nech sa tri krat za rok zaplati clovek co bude sediet v autobusove a zapisovat (alebo este lepsie obstaraju pocitadla cestujucich, ktore su schopne zaregistrovat aj vystup).
Reply on: 810zssk #53552:
V Nitre je možné na predajnom mieste možné požiadať o daňový doklad za mesačné zúčtovacie obdobie. Vydáva sa na počkanie a zadarmo. Dlhodobo využíva jeden jediný zákazník
Reply on: PIT #53554:
V Nitre je možné na predajnom mieste možné požiadať o daňový doklad za mesačné zúčtovacie obdobie. Vydáva sa na počkanie a zadarmo. Dlhodobo využíva jeden jediný zákazník 🙂
Reply on: 810zssk #53552:
Ja som reagoval hlavne vo vzťahu k tvojej poznámke adresovanej SADistickému aplikovaniu čohokoľvek v BB. Viem, že pre vás zvonka sú veci v našej galaxii ťažko pochopiteľné, ale hádam sa vieš vžiť do toho, že pri tom, čo tu dopravca dokázal za 12 rokov, je pre mňa skutočne totálnym scifi, že by som si u neho mohol vedieť v systéme získať elektronické formu dokladu. Preto som sa zamýšľal nad tým, ako by sa v prípade netlačenia CL toto realizovalo ?
Reply on: 810zssk #53545:
V BB je so zrýchľovaním ťažko - aj keď sú čítačky v 30 Tr aj pri 3. dverách, 7 rokov sa nepoužívajú (o nástupe všetkými dverami nehovoriac); keď v okrajových, resp. iných režimoch s nižšou časovou náročnosťou na premiestnenie autobusy môžu jazdiť rýchlejšie, tak je CP v rozpore s vyhláškou a zdravým rozumom postavený tak, aby to nešlo a je zhodný v niektorých prípadoch dokonca aj s časmi v špičke.

Čo sa týka podielu PCL - podľa výročnej správy DPM za rok 2016 vychádzali tržby z PCL 14,36 % a počet prepravených osôb 17,08 %. Cestujúci s jednorazovými CL z elektronickej peňaženky vôbec nie sú nejakými "príležitostnými" a predstavujú naopak až 72,18 %; v hotovosti je 10,33 % a SMS 0,4 % prepravených osôb.
Počet prepravených osôb s celodenným SMS bolo za celý rok len 236. Pípanie sa využíva nielen kvôli buzerácii, ale aj kvôli evidencii cestujúcich a aspoň ako čiastočný prieskum využívania i keď výsledkami je otázne, či sa niekto zaujíma. Prestupnosť je zabezpečená aspoň cez PCl, akurát keď ľudia po rokoch už nie sú riadne stotožnení s využívaním VHOD, nie sú v hlavách akosi schopní pochopiť ich výhodnosť (už len pri dvoch jazdách za pracovný deň sa to zaplatí), ktorá je zrejmá aj pri tom 40-násobku zvýhodneného cestovného z karty i keď určite sa čakal výhodnejší pomer pri 90-dňovom PCL.

Podrobne podľa druhu cestovného: http://www.registeruz.sk/cruz-public/domain/financialreport/attachment/5674537
Reply on: PIT #53550:
Neviem co presne chces povedat prvym odsekom, lebo ten explicitne uvadza ze namiesto tlace papieroveho listka mozno CL zaznamenat v elektronickom systeme.

Co sa tyka vydaja danoveho dokladu, na Slovensku existuju systemy bez tlace papieroveho CL minimalne v Bratislave, Nitre a Kosiciach. V Bratislave sa danovy doklad vydava v elektronickej podobe (podobne ako pri SMS listku) do zakaznickeho konta na stranke koordinatora IDS, vid screenshoty. V ostatnych mestach to musia mat riesene nejak inak - Vladimir bude vediet povedat.
Reply on: PIT #53550:
Čítaj za alebo...
Reply on: 810zssk #53540:
Podľa § 11 písm. b) zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave je dopravca povinný "vydať cestujúcemu cestovný lístok alebo iný doklad potvrdzujúci zaplatenie cestovného alebo ho zaevidovať v elektronickom systéme, ak sa na zaplatenie cestovného použilo elektronické médium".
Mňa by však zaujímalo, akým spôsobom sa v prípade netlačenia CL vydáva cestujúcemu povinný doklad o poskytnutí služby podľa § 16 ods. 1 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa (výnimka je len pre predaj z vlastnej drobnej pestovateľskej a chovateľskej činnosti), resp. čo môže cestujúci použiť za účelom zdokladovania daňového výdavku, či iného výdavku podliehajúceho preukázateľnému zúčtovaniu, ktorý vznikol pri využití prepravnej služby, keď CL nedostane?
Reply on: Vladimír #53544:
Odpoveď znie, že prerobenie niekoľkých desiatok automatov a následná výmena niekoľkých stoviek označovačov stojí určite viac, ako priama výmena niekoľkých stoviek označovačov. Pri hodnotení je samozrejme podstatný práve cieľ, ktorý sa chce dosiahnuť, kedy napr. ak mal pomaly pri sebe každý mobil, tak sa jednoducho prestali automaty používať, pričom by sa takisto našli aj ich výhody. Dá sa očakávať, že keby má dopravca vo vozidlách možnosť platiť platobnou kartou, predaj cez automaty by poklesol a bolo by už len otázkou času, kedy by automaty zrušil kvôli ich neekonomickému udržiavaniu, ako to bolo v prípade telekomunikačných služieb.
Debata začala článkom o Ostrave, kde k výmene označovačov došlo, tak som to aj považoval za cieľový stav, čo bol môj kontext. Potom sa prešlo na iné mesto (že sa jednalo o Prešov z toho článku ani nebolo jasné a že to prehodilo do prešovskej sekcie, som si nevšimol).
Ako dopadlo testovanie #3201? Dlhšie som ju nevidel.
Re #53545 810zssk, #53546 S499.1023: Jasné, plne súhlasím. Ja som pôvodne reagoval na PIT-ovo kategorické zavrhnutie možnosti kúpy CL bankovou kartou v automate bez ohľadu na kontext.
Reply on: Vladimír #53544:
V meste, ktoré má zavedený predaj CL mimo vozidla a označovače papierových CL vo vozidle, je to sympatický medzistupeň, ktorý môže ešte spĺňať všetky požiadavky dlhé roky. V meste, ktoré predaj CL mimo vozidla dávno zrušilo, by dnes už zavádzanie automatov na predaj CL (hoc aj s možnosťou bezhotovostnej platby) nebolo krokom správnym smerom.
Reply on: Vladimír #53544:
Predaj mimo vozidla ma podla mna len jednu vyhodu a tou je zrychlenie odbavenia a teda skratenie jazdnych dob. Tymto problemom dnes MHD BB velmi trpi, ale je podla mna vyriesitelny aj inak.

V prvom rade je nutne nastavit podmienky PCL tak, aby ich vyuzivala drviva vacsina cestujucich - celkom uprimne, neviem aky dnes maju vlastne podiel, ale cena vo vyske 40-nasobku zakladneho cestovneho sa mi zda vysoka a nedostatocne motivujuca (okrem ceny treba ale riesit aj formu predaja). Zaroven potom spolu s tym zrusit buzeracne listky pre cestujucich s PCL. Po dosiahnuti tychto dvoch podmienok drviva vacsina cestujucich do vozidla nastupi (ktorymikolvek dvermi) a posadi sa, bez zdrzovania.

Pre cestujucich s elektronickou penazenkou (t.j. segment cestujucich, ktori MHD vyuzivaju prilezitostne, ale su miestni, pripadne dochadzaju PAL) zrusit tlac papierovych cestovnych listkov, co opat o kusok zrychli odbavovanie. Zaroven zrusit neprestupnu tarifu a zaviest casovu platnost listka pocas ktorej moze cestujuci cestovat bez dalsieho pipania sa. Mozne je zvazit tiez rozsirenie moznosti dobijania CK (teoreticky novinove stanky, pokladna ZSSK, atd. ale najma internet) s naslednym znevyhodnenim dobijania v autobuse (manipulacny poplatok, alebo vyssie minimalne dobitie).

V segmente nahodnych cestujucich (turisti, ludia bez CK a podobne) potom mozno zachovat predaj u vodica, kedze pojde o zlomok cestujucich. S tym ze aj listky od vodica by mali byt prestupne (cim sa opat zrychli celkova doba odbavovania cestujucich v sieti, ale zaroven sa zavedenim plne prestupnej tarify znizi tlak na nezmyselne linkovanie) a mal by byt v ponuke VYHODNY 24-hodinovy listok (s tym ze pri prestupoch by sa cestujuci listkom preukazoval len na vyzvu revizora/OOD, podobne ako cestujuci s PCL).

Keby sa vsetko toto implementovalo (a mimochodom, ziadna z tych zmien nevyzaduje hardwarove zasahy), tak by podla mna boli problemy vyriesene bez nutnosti investovat do organizacne narocneho predaja mimo vozidla, ktory napokon pre cestujucich ani nie je preferovany. Investicne narocnejsie nadstavby tarifneho systemu (napr. moznost pouzitia platobnej karty namiesto EP, alebo kupa CL cez aplikaciu v mobile) by uz potom boli len prijemnym bonusom.
Reply on: PIT #53539:
Otázka znie, koľko stojí prerobenie niekoľkých desiatok automatov a koľko výmena niekoľkých stoviek označovačov. Nehovoriac o tom, že ostáva zachovaný (v Prešove) preferovaný predaj CL mimo vozidla, ktorý má svoje výhody.
Kedy sa už konečne bude dať v MHD platiť platobnou kartou ?
V reportáži (1989) https://m.youtube.com/watch?v=DxRRQSedwmg sa o 0:33 mihne červeno-krémový Ikarus s veľkými vetračkami. Mohlo by ísť o jeden z ojazdených 280.00 ex Budapešť, ktoré boli toho roku dovezené do viacerých SADiek.
Vedeli by ste niekto prosím upresniť, či ich v BB bolo viac a ako dlho asi vydržal(i)?
Príjemné prekvapenie a pochvala pre pána šoféra na linke MHD č.25 za ľudský prístup. Dnes 10,05 z Roosweltovej nemocnice. Neviem jeho meno, ale ešte raz srdečná vďaka. 🙂

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.