Tak to predsa nebola nahoda!
Byvaly nocny bus som videl opat (23:41 prechadzal novovybudovanou spojkou medzi Dumbierskou a Ssovskou cestou).
Cize ak sa nemylim, tak takto premava kazdu noc. Len sa mi zastavuje rozum pri pomysleni (kedze premava), preco sa MHD takto vedome obera o zisky z nocnej linky (kedze asi chodit musi, asi zvoz vodicov). Nebolo by vyhodnejsie ozeliet dakych 15 minut a napisat to do cestovneho poriadku?
Este k tym nocnym busom. Mohlo sa pouvazovat aspon trochu nad tym a ponechat aspon 1 takyto spoj cca o 00:45 od Slovenky (...by startoval vo Vozovni, cez Foncordu, Sasovu a Rudlovskou na Nam Slobody, byvale Tesco spat do Vozovne)
Este mala zaujimavost. Vecer som videl pripravovane opatrenia k navsteve Bush-Putin v Blave. Bol tam aj odkaz o fungovani MHD. Co myslite, aka tam bola odporucana stranka? ?
Jasne! www.imhd.sk ? (ako jedina)
Vedenie UMB požaduje zachovať zľavy v MHD pre študentov
Podmienky na udelenie dotácie prevádzkovateľovi mestskej dopravy (MHD), ktoré prijalo na utorkovom zasadnutí banskobystrické mestské zastupiteľstvo (MsZ), sú podľa vedenia Univerzity Mateja Bela (UMB) vBanskej Bystrici kontraproduktívne, diskriminujúce apoškodzujúce záujmy univerzity, jej poslucháčov avkonečnom dôsledku aj záujmy mesta.
Nie je totiž medzi nimi zľava na cestovnom pre vysokoškolákov a aj 50-percentná zľava pre stredoškolákov sa týka len tých, ktorí majú trvalý pobyt v Banskej Bystrici. V civilizovaných krajinách predstavitelia samosprávy vychádzajú stredným avysokým školám vústrety, pretože si uvedomujú ich prínos pre rozvoj kultúrneho, spoločenského anajmä ekonomického života mesta, vyhlásil dnes pre médiá rektor UMB Milan Murgaš.
Ako dodal, zrušenie zliav na cestovnom vMHD pre viac ako 6 500 študentov denného štúdia UMB zvýši ich mesačné študijné náklady zhruba otisíc korún, pričom viac ako 5200 znich musí kalkulovať aj scestovným zmiesta trvalého bydliska asnákladmi za ubytovanie. Služby MHD v Banskej Bystrici využívajú vysokoškoláci UMB aj Akadémie umení. Z okolo 10 000 študentov banskobystrických stredných škôl a učilíšť pochádza zhruba tretina až polovica z okolitých i vzdialenejších obcí a miest. Vedenie UMB preto poslancov MsZ žiada, aby svoje rozhodnutie oneposkytovaní zliav vMHD pre študentov prehodnotili. Vopačnom prípade Banská Bystrica vporovnaní sostatnými centrami vysokoškolského štúdia na Slovensku príde ojednu zkonkurenčných výhod, uzavrel
Podľa banskobystrického primátora Jána Králika mesto na vykrytie zliav v MHD pre obyvateľov iných miest a obcí ani pre vysokoškolákov nemá prostriedky. Z daní obyvateľov tohto mesta? To by mohli byť sumy nie okolo 50 miliónov, ale možno 200 miliónov, povedal pre agentúru SITA Králik. Dodal, že problém je dôsledkom chybnej fiškálnej decentralizácie. Vláda v koeficientoch pre mestá nedomyslela, že poskytujú služby aj pre obyvateľov okolitých dedín. Tým zvýšili koeficient príjmu daní a mestám znížili a z toho máme uhrádzať aj dotáciu pre tých, ktorí prichádzajú z okolia. To by sme skutočne nedokázali vyfinancovať, povedal primátor.
Prevádzkovateľ MHD v Banskej Bystrici by mal podľa podmienok mesta okrem iného poskytovať 50-percentnú zľavu pre cestujúcich od 6 do 15 rokov a študentov stredných škôl a odborných učilíšť, zľavy sa však budú týkať výhradne občanov s trvalým pobytom na území Banskej Bystrice. Po splnení všetkých podmienok, zachovaní ceny cestovného na súčasných 13 korunách a cestovného poriadku na úrovni minulého roka bude mať dopravca nárok na priamu dotáciu 18 miliónov korún a ďalších vyše 34 miliónov vo forme bezplatného prenájmu mestských vozidiel a trolejového vedenia.
Protest, nervozita a chaos sprevádzali začiatok utorňajšieho rokovania Mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici. Hoci sa poslanci pôvodne zišli kvôli niečomu inému, primátor Ján Králik sa rozhodol do programu zaradiť správu o vývoji situácie v mestskej hromadnej doprave. Tá je totiž v tomto meste témou číslo jeden už od začiatku januára. Vtedy SAD Banskobystrická dopravná spoločnosť (SAD BBDS) zrušila v meste takmer tretinu liniek a niektoré zastávky úplne. Navyše, na Úrad Banskobystrického samosprávneho kraja predložila návrh nového cenového výmeru, ktorý počíta so zvýšením cestovného z 13 na 17 korún a zrušením všetkých zliav, či už pre študentov alebo dôchodcov. Dôvodom tohto radikálneho kroku bolo neschválenie dotácie pre MHD na decembrovom rokovaní.
Niet sa čo čudovať, že aktivisti takmer z každého banskobystrického sídliska prišli minulý utorok pred budovu mestského úradu, tesne pred začiatkom rokovania poslancov. V rukách držali transparent s nápisom Vráťte nám naše busy.
Mesto a SAD BBDS vyjednávali spolu už niekoľko týždňov. Na výsledky rokovaní bolo uvalené embargo, takže Banskobystričania vôbec nevedeli, či sa pohli aspoň o krok vpred. Na mestský úrad začali prichádzať petície od nespokojných občanov. Ako na mestskom zastupiteľstve konštatoval primátor Králik, vyjednávania zastali na mŕtvom bode a „nikto nikoho neberie vážne“. Rozhodol sa preto presunúť vyjednávania na inú úroveň. Poslancov požiadal o schválenie podmienok, na základe ktorých mal už v závere týždňa vyjednávať s akcionármi banskobystrickej SAD.
Dlhá diskusia poslancov, ktorá skĺzavala do osobných invektív, ukázala, že niektorí poslanci sa zjavne vozia iba autom a nemajú ani len tušenie, že MHD doslova skolabovala. Zastupiteľstvo napokon predsa len odsúhlasilo podmienky, za ktorých mesto poskytne SAD-ke dotáciu 18 miliónov korún na krytie strát výkonov vo verejnom záujme. Keď sa k tomu pripočíta prenájom trolejového vedenia za 4,5 milióna a dopravných prostriedkov za 30 miliónov, patriace mestu, obchodná spoločnosť SAD BBDS môže počítať so sumou celkovo 52 miliónov korún, ktoré dostane od mesta.
Podmienky mesta sú jasné: SAD BBDS obnoví linku číslo 24, ktorá spájala sídlisko Fončorda na jednom konci mesta so sídliskom Sásová na druhom. Rovnako linky 56 i 42 a podmienkou je aj posilnenie spojov na linkách 20, 43 a 51 najmä večer. Do pôvodného stavu musia vrátiť aj linku 34, 35 a 36. Mesto ďalej trvá na polovičnom cestovnom pre žiakov základných a stredných škôl s trvalým bydliskom v Banskej Bystrici. Vysokoškoláci a dôchodcovia do 70 rokov budú musieť platiť plné cestovné, starší ľudia nad 70 rokov, ktorí cestovali zadarmo, musia zaplatiť za lístok päť korún. Cestujúci ZŤP s trvalým pobytom v B. Bystrici zaplatia iba korunu. Medzi podmienkami je aj nulové cestovné pre deti do šesť rokov a jedného sprievodcu s kočíkom. Za samozrejmosť mesto považuje udržanie ceny cestovného na úrovni vlaňajšieho roka. Také sú zatiaľ návrhy. Aká však bude realita, na to musia cestujúci ešte počkať.
S prvou reakciou na podmienky mesta prišla Univerzita Mateja Bela. Nesúhlasí, aby vysokoškoláci platili plné cestovné. „Je to diskriminácia aj niekoľko tisíc študentov, ktorí nemajú trvalý pobyt na území mesta, ale navštevujú stredné školy a stredné odborné učilištia. V civilizovaných krajinách samospráva vychádza stredným a vysokým školám v ústrety. Zrušenie zliav na cestovnom v MHD pre viac ako 6500 poslucháčov denného štúdia našej univerzity zvýši ich mesačné študijné náklady zhruba o tisíc korún. Pritom vyše 5 200 z nich musí kalkulovať aj s cestovným z miesta trvalého bydliska a s nákladmi za ubytovanie,“ uvádza sa v reakcii vedenia UMB.
Platenie evidencneho cestovneho z karty si viem predstavit len v pripade specialnej CK. Su tam totiz len 3 tlacitka - cele, polovicne a 2. pasmo. Rodic si nema ako navolit cestovne pre dieta. V tom pripade sa mi pozdava riesenie dohodnute medzi SAD a VUC. Dieta do 6 rokov plati polovicu a sprievodca takisto. Vysledok je rovnaky.
Mesto Banská Bystrica sa chce dohodnúť so Slovenskou autobusovou dopravou-Banskobystrickou dopravnou spoločnosťou (SAD-BBDS) na zachovaní súčasných cien cestovného v mestskej doprave (MHD). Obnoviť by sa tiež mali niektoré linky MHD, ktoré SAD-BBDS zrušila od januára a rozsah výkonov by sa mal vrátiť na úroveň minulého roka.
Mestské zastupiteľstvo v utorok večer schválilo pre dopravcu dotáciu do výšky 18 miliónov korún z prebytku minuloročného hospodárenia na krytie preukázateľných strát vo verejnom záujme. SAD-BBDS však bude mať na dotáciu nárok len za splnenia viacerých podmienok. Tými sú schválenie cestovného poriadku, udržanie cien cestovného lístku na minuloročnej úrovni, podpísanie nájomných zmlúv na mestské vozidlá a trolejové dráhy, uviedol primátor Ján Králik. Dopravca by mal ďalej poskytnúť 50 percentnú zľavu pre cestujúcich od 6 do 15 rokov a študentov stredných škôl a odborných učilíšť a za cestovné 1 korunu prepravovať zdravotne ťažko postihnuté osoby a deti do 6 rokov a za päťkorunové cestovné dôchodcov nad 70 rokov. Tieto zľavy sa však budú týkať výhradne občanov s trvalým pobytom na území Banskej Bystrice. Vysokoškoláci už nebudú mať nárok na žiadnu zľavu, proti čomu protestuje rektor Univerzity Mateja Bela Milan Murgaš. Ďalšou podmienkou mesta pre dopravcu je 100 percentná zľava na kategóriu sprievodca s dieťaťom v kočíku, za ktorú však SAD-BBDS nebude mať nárok na dotáciu.
Dotáciou pre dopravcu bude aj prenájom autobusov a trolejbusov, ktoré vlastí mesto a prenájom trolejového vedenia. Ak sa SAD-BBDS s mestom dohodne, za prenájom nebude musieť platiť. Z našich prepočtov vyplýva, že dotácia vo výške 30 miliónov korún za prenajatý majetok, vo výške štyri milióny za ďalší prenajatý majetok a priama dotácia 18 miliónov je postačujúca na to, aby cestovný poriadok bol na úrovni roku 2004 a aj ceny zostali na vlaňajšej úrovni, dodal Králik.
Pre SAD-BBDS sú podmienky mesta prijateľné. Bude treba ešte rokovať, ale myslím si, že návrh už vytvára rámec na to, aby sa dohody ukončili a spustil sa taký cestovný poriadok a také podmienky pre cestovanie v Banskej Bystrici, aby občania už boli spokojní, povedal pre agentúru SITA riaditeľ SAD-BBDS Igor Korniet.
BBDS od začiatku januára v Banskej Bystrici výrazne obmedzila výkony MHD, keď zrušila zhruba tretinu liniek vrátane oboch nočných a viac ako polovicu ostatných presmerovala, skrátila alebo znížila ich frekvenciu. Na krajskú samosprávu tiež poslala návrh na zvýšenie ceny základného cestovného zo súčasných 13 na 17 korún a zrušenie všetkých sociálnych zliav. Dôvodom týchto zmien je podľa riaditeľa BBDS Igora Kornieta neposkytnutie dotácie na výkony vo verejnom záujme. Kým v minulom roku podnik dostal zo štátneho rozpočtu dotáciu 54 miliónov korún, tento rok už mestský rozpočet s dotáciou nepočítal.
a este by ma zaujimalo ci nahodou neviete mená niektorých soferov z 34, lebo to su taky strasne neochotni chalani, ktory si myslia ze su bohovia, a co by sa s tym dalo robit, dakujem
? ? ?
Neviem, či existuje priamo nejaká stránka na nete, kde by tieto údaje boli, ale ak miesta a a b nie sú nejaké zašité, skús ísť na stránku www.cp.sk a vyhľadaj si priame spojenie medzi miestami a a b a mal by si dostať aspoň tarifnú vzdialenosť príslušného spoja medzi týmito dvoma miestami.
Na tohtorocného Valentína len tak skoro nezabudnem. Hned zrána som s obrovským vakom cestoval šestkou na veľkú žel. stanicu. Bola plno, a preto som musel na Zel.st. - mesto na chvíľu vystúpiť a umožniť vystupovať ostatným. Len škoda, že vodič č. 6158 nebol ani len natoľko ohľaduplný, aby počkal, kým znovu naskočím do trolejbusu. Nasli sa aj takí oneskorenci, ktorí vyskakovali za jazdy. No čo už. Keď nás je tak veľa... Týmto pozdravujem spomínaného vodiča a dúfam, že v budúcnosti sa mu podarí zlikvidovať takýchto nemožných spoluobčanov.
Samostatná čipová karta pre deti do 6 rokov je zbytočná, keďže je nereálne, aby takéto deti cestovali samé. Úplne postačuje, aby mal ČK sprievodca dieťaťa a kúpil z nej cestovný lístok aj jemu, čo systém umožňuje aj v súčasnosti.
e #7375 Pre doplnenie uznávam, že si dôchodcovia často vyberajú dosť nevhodný čas na vybavovanie záležitostí, to však nemá vplyv na to, aby nemali nárok na prepravu MHD v určitom čase. Pružné dopravné podniky (za predpokladu, že nemajú dostatočnú prepravnú kapacitu) riešia rozmiestnenie času jázd dôchodcov spôsobom, že v čase prepravného sedla im je poskytovaná väčšia zľava, ako v čase prepravnej špička, kedy je nižšia a teda ich motivujú, aby cestovali vtedy, keď to dopravcovi vyhovuje skôr - v čase sedla.
Pekne si to povedal o dôchodcoch, mali to mat zadarmo, cely zivot si platili a takto sa im odvďačujeme. Je to smutne, ked musia platit. Deti do 6 rokov mohli fakt nechat zadarmo, ale nastastie ani ta 1Sk neni vela, bude sa platit u vodica? Nemohli by byt cipove karty aj na takuto volovinu. Lebo to bude dalsie zdrziavanie vodica, cestujucich.... ?
Nemôžem súhlasiť s Tvojím názorom, že dôchodcovia zneužívajú MHD. Je prirodzené, že človek, ktorému sa chodí výrazne ťažšie, ako keď mal 20 rokov a premiestnenie chôdzou by mu trvalo neprimerane dlho, využíva službu, akou je MHD, ktorá by z hľadiska funkcie zásadne mala napĺňať požiadavky na službu vo verejnom záujme. Skús sa zamyslieť nad tým, že ľudia, ktorých si takto napadol, v čase svojho ekonomicky činného života vytvárali príjmy štátneho rozpočtu, pričom z hľadiska vtedy fungujúceho systému mali po dosiahnutí dôchodkového veku využívať služby, ktorých bezplatné zabezpečovanie pre rovnaké skupiny obyvateľov predtým platili vo forme daní. Teraz sa systém zmenil (podotýkam, že na úplne chorý systém, ktorý zďaleka nemá ani najmenšie predstavy o ľudskosti a solidarite, o ktorej sa tvárime, že je vraj charakteristická pre ľudské bytosti) a týto ľudia to majú trpieť? Dosť, čo v dôsledku vysokého veku si už nemôžu život vychutnávať s plným fyzickým nasadením, ešte im spoločnosť vytvára množstvo zákerných prekážok. Skús si pekne vojsť do svedomia a spýtaj sa, či by si Ty osobne zásadne nevyužíval MHD v prípade, keby si mal možnosť cestovať bezplatne?! Inak Ti garantujem, že po zavedení cestovného 5 Sk pre dôchodcov nad 70 rokov a pravdepodobne obyčajné cestovné pre ostatných dôchodcov, keďže sa o nich pri zľavách schválených MsZ vôbec nehovorí, títo ľudia už stratia REÁLNU možnosť sa niekam premiestniť.
Čo sa týka evidenčného cestovného, systém firmy EMtest, ktorý je inštalovaný vo vozidlách MHD v BB umožňuje vedenie evidencie cestujúcich prepravovaných bezplatne jednoduchým úkonom, kedy vodič stlačí jedno tlačidlo a takéhoto cestujúceho zaeviduje. To potvrdil i generálny riaditeľ BBDS na zasadnutí MsZ. Takže čo sa týka evidencie, žiadna platba nie je potrebná. Stačí len, aby vodiči svedomito evidovali týchto cestujúcich i keď je nutné podotknúť, že už v súčasnosti je na nich kladené množstvo úloh, ktoré by vodič vozidla nemal vykonávať. To je ale zásadný problém dopravcu a je neskutočné, že sa ako rukojemník opäť berie cestujúci - i keď už len potenciálny.
A či je takéto cestovné adekvátne? Ja hovorím, že nie. Pri platbe ďalšími cestuujúcimi musí byť tlačený cestovný lístok, čím dochádza k rýchlejšej spotreby kotúča v tlačiarni pokladne a teda i častejšej potreby jej výmeny počas jazdy. Rovnako sa opäť predĺži čas nástupu o tarifné vybavenie týchto cestujúcich, čo opäť zníži cestovnú rýchlosť všetkých cestujúcich
zdravim vsetkych z manchestru ked som bol doma v januari tak som len ziral ked som sa dozvedel ze zrusili vela liniek mhd najma 24 verim ze coskoro bude premavat tiez by ma viac zaujimalo ako to idu spravit z dochodcami nad 70 rokov lebo oni najviac vyuzivaju mhd a povedal by som ze az zneuzivaju tak zavedenie symbolickej 1skk za jazdu je adekvatne