Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Nodes #4633:

Je vsetko v poriadku? Na tie elektricky pamatam, hoci som kazdy den inde. Dufam, ze mi cas este vyjde aj na Brusel a tie elektricky. Okrem ineho nie je tu najlepsie pocasie na fotenie. Dnes sme boli autom v kupelnom meste Spa. MHD tam zabezpecuje valonska spolocnost TEC. Bohuzial nemam odtial ani jeden odfoteny autobus, lebo vo stvrtok boli po celom Belgicku velke oslavy 175 rokov nezavislosti a 25 rokov federacie. Od stvrtka do nedele maju Belgicania volno a vsetky mesta poriadaju vlastne oslavy. V meste Spa bolo tiez uzatvorene pre dopravu centrum a vsade po zastavkach bolo vylepene, ze MHD pocas tychto dni premavat nebude. Je to zaujimave a na nase podmienky nepredstavitelne. Chcel som ist povodne do Gentu pozriet sa na jedinu trolejbusovu dopravu v Belgicku, ale bol som upozorneny, ze aj tam nemusi premavat trolejbusova doprava.
Galiyosha,Papyr,PeterK: Nemá to význam. Ale na to stretnutie rád prídem, ak to len trochu bude možné, ešte stále totiž verím tomu, že z očí do očí Juraj nedokáže prezentovať tak konzervatívne postoje, ako tu.
Citam, ze chystate stretnutie? Ked budem moct, rad pridem.
Zaujimave citanie ... Rozne uhly pohladu na tu istu vec.
Pridavam dalsi pohlad: (dotujuci - dopravca - cestujuci)
1) DP dostava dotacie od mesta, aby zabezpecil dopravnu obsluznost uzemia, a aby sa masivne nerozvijala IAD, ktorej negativa su nam jasne, ale MHD.
2) DP ma urcite naklady na zabezpecenie viac alebo menej atraktivnej dopravy ako celku (v rozsahu objednanom/dotovanom mestom) {ALE naklady na spoj so 100 cestujucimi nie su stonasobne oproti pripadu, keby tym spojom cestoval len 1 cestujuci}
3) absolutnu spravodlivost ziadna tarifa nevytvori. {preco len do a nad 5 zastavok a nie na 1,2,3,4,5,6,7,8,... zastavok? preco len 10,30,60-minutove listky a nie 1,2,3,4,5,6,7,8,... min. listky?}
Systemy so 'spravodlivym' platenim za kazdy nastup do vozidla sa ukazuju ako kontraproduktivne z pohladu bodu 1 (ak nie su v ponuke aj ine druhy CL). Takisto je pri nich zretelnejsi koeficient nerovnomernosti medzi spickou a sedlom. Cize vo vacsej miere eliminuju jazdy v sedle ako v spicke, lebo doprava sa zuzuje len na nevyhnutne jazdy do skoly /zamestnania. A z toho su dalsie dosledky na (ne)atraktivnost intervalu v case sedla ... .
4) kedze sme v trhovej ekonomike, tak by tarifa nemala byt co 'najspravodlivejsia', ale mala by byt tak nastavena, aby pre DP priniesla co najviac trzieb od cestujucich. Takze je potrebne mat spravne druhy cestovnych listkov so spravne nastavenymi cenami.
5) preco si myslite, ze vsetci majitelia pausalnych listkov sa celu spicku len vozia? Mame predsa zaujem sa co najskor dostat do skol/zamestnania. A ak by sa aj nahodou naslo 50 takych exotov, tak na 1 vozidlo by bol asi 1. A bolo by len na DP a meste, kolko by stal CL{v duchu bodu 4}. A mimochodom, ked si kupim pausal, tak nemozete tvrdit, ze cestujem zadarmo.
Reply on: galiyosha #4626:
Rekonstrukcia Levocskej systemom zrus-a-postav v roku 2003 stala 25 milionov. Rekonstrukcia Solivaru v roku 2002 tiez tak nejak podobne. Dva roky predtym bola myslim rekonstrukcia krizovatkovych trojuholnikov Cierny most a Plzenska. Presov sice ma odpisy za trate davno odpisane, ale aj niektore tie trate ma uz skoro odpisane (po 40 rokoch) a obnovuje ich, pretoze aj ony maju istu zivotnost. Rekonstrukciou presli po revolucii vsetky zatazove trate zo 60. rokov okrem ul. 17. novembra, cize Hlavna, Levocska, Obrancov mieru, Solivarska a Solivar. A vo vozovni sa cele vedenie vymenilo. Takze aj Presov ma svoje odpisy za stavby de facto novych tr trati 🙂
Juraj, OK nechajme to.

Chcem sa len cisto informativne opytat (ak to nieje tajne) kolko ludi si priemerne denne oznaci listok v oznacovaci a kolko cipovu kartu (denne mimo prazdnin nie teraz)
Reply on: marek #4627:
A Teba vari núti niekto túto diskusiu čítať, ak máš pocit, že je neplodná?
Reply on: marek #4627:
Prave naopak, uz davno tu nebola diskusia taka plodna. to, ze nemame s Jurajom rovnake nazory, je v poriadku. Vaz si, ze ti tu Juraj uvadza svoj nazor, i ked s nim nemusis suhlasit. Predpokladam, ze vies, kto Juraj vlastne je...
MOZTE UZ PRESTAT S TOUTO NEPLODNOU DISKUSIOU?

JE TO DOST NEPREHLADNE PREKLIKAVAT SI JEDNOTLIVE REAKCIE A NESTIHAM TO CITAT.

AK CHCETE VIEST DISKUSIU, STRETNITE SA OSOBNE. JURAJ, MYSLIM SI, ZE BY SI TO MAL ZORGANIZOVAT TY. SU TOTIZ VECI,KT. UVADZAZ A ZDAJU SA MI SMIESNE A TROCHU NELOGICKE...

CIZE OBHAJUJEM TYCH,KT. POUKAZJU NA PRESOV...

V ZILINE ZASTAL CAS PRED PAR ROKMI, ZOKRUHOVANIE LINIEK 7,17 A REDUKCIA SPOJOV BOLA PRE MNA KROKOM SPAT.
Reply on: Juraj #4620:
Tento príspevok som čítal až po odoslaní svojho príspevku, preto sa ospravedlňujem za redudantné opakovanie svojej otázky.

Áno, v tomto sa Prešov podstatne líši, že výstavba siete momentálne príliš nezaťažuje rozpočet dopravného podniku (ak sa mýlim, opravte ma) a aj o jednom predĺžení trate sa tam zastupiteľstvo viackrát škriepi...

Z celkových nákladov to však predsa _nemôže_ tvoriť podstatnú časť. Ak áno, Žilina má naopak vyššie dotácie a môže mať drahšie predplatné lístky než Prešov.

Alebo sú to až také veľké peniaze?
Reply on: Juraj #4623:
Tak dlho si na tomto fore este teda nediskutoval ☺ .
Reply on: Juraj #4617:
Chápem, že v slovenskej realite má na výslednej podobne verejnej dopravy častokrát hlavný podiel "viny" magistrát a držím palce v hľadaní optimálneho stavu.

No ešte raz (už si začínam pripadať ako nejaký obmedzený populista): Prečo v Prešove ten systém funguje k plnej spokojnosti ako magistrátu, tak cestujúcich a zdá sa, že celá verejná doprava tam prežíva rast, kdežto v Žiline, v systéme, ktorý je spravodlivý pre cestujúcich a zároveň umožňuje maximálnu kontrolu prostriedkov zo strany dotujúceho, všetko nasvedčuje tomu, že verejnú dopravu čaká stagnácia?

V čom je ten rozdiel? Len vo vôli prešovského magistrátu dôverovať dopravnému podniku o čosi viac, nebuzerovať ho vyžadovaním tabuliek za každý spoj a nechať mu voľnejšiu ruku v tvorbe tarify a linkového vedenia?

A ešte si dovolím zopakovať svoj argument pre predplatné cestovné lístky: Píšeš, že cestujúci by ich zneužívali a cestovali verejnou dopravou práve vtedy, keď je najviac zaťažená a že voľné jazdy áno, ale len mimo špičky.

A nie je to náhodou tak, že cestujúci by v špičke prejazdili presne tých 42-či-koľko jázd, ktoré by si zaplatili v cene predplatného lístka a tie zvyšné jazdy zadarmo by teda jazdili mimo špičky vo svojom voľnom čase? Veď aj oni niekedy musia byť v práci/škole...

Mimo špičky by ten spoj musel ísť tak či tak (minimálna obslužnosť), prítomnosť cestujúcich, hoc podľa tejto logiky "vezúcich sa zadarmo", by pomyselnú rentabilitu spoja a jeho zmysel len posilnila.

Na dôchodcov využívajúcich MHD spravidla v špičke zatiaľ asi nenašli liek nikde. Jedine im zrušiť zľavu v špičkách pracovných dní. Nikto ich obmedzovať nebude -- môžu cestovať aj v špičke, tak ako bežní cestujúci, za plné cestovné...

Nechápem však jednu vec, a síce ako môžem niečo, čo mi je legálne poskytnuté, "zneužívať". Toto je podľa mna mierne zvrátená logika, ktorou sa vyznačuje najmä Zločinecká spoločnosť a v niektorých aspektoch, bohužiaľ, aj DPMŽ.

Zľavu by som zneužíval v tom prípade, kedy by som jazdil na študentský lístok s falošným študentským potvrdením. Alebo keby som sfalšoval potvrdenie o invalidnom dôchodku. Ako však môžem zneužívať niečo, na čo mám podľa tarify plné právo?

Toto nie je hádanie sa o slovíčka, to je o prístupe k zákazníkovi. Ak na mňa ako na zákazníka okamžite hľadia ako na potenciálneho luhára a podvodníka, môžem sa ja na takú spoločnosť trikrát...

Z rovnakého dôvodu si napríklad nikdy nekúpim žiadne protipirátsky chránené hudobné CD, lebo systémy ochrany nielen, že znižujú kvalitu prehrávania (v podstate sú založené na zámerných chybách v zázname), nedovoľujú mi za normálnych podmienok si napríklad ani pustiť mnou legálne zakúpené CD na počítači.

Čoraz viac mám preto pocit, že v Žiline nejde o peniaze, ale len o prístup (či obmedzenosť) zodpovedných ľudí na magistráte. Pokiaľ tí nepochopia, že pozerať sa na cestujúcich ako na tých, čo chcú zneužívať dotácie magistrátu (Ostatne, odkiaľ ale magistrát tie dotácie berie? Nie náhodou od samotných daňových poplatníkov, teda cestujúcich?) je ZVRÁTENOSŤ, žilinská verejná doprava bude od optima navždy ďaleko...
Reply on: Juraj #4622:
Je to divne, ale teraz cez prazdniny sa akosi nakopilo vela roboty. Ale pocitam, ze okolo 15.8. by sme to mohli zmaknut. Mali by sme sa ale prisposobit hlavne cezpolnym, Vladimirovi a podobnym, my domaci sa uz nejako zlezieme.
Reply on: Jakub #4619:
Vzdy byvaju nahodne javy zriedkave, inak by boli systemom. Keby sa neohranicenych inych preukazok predalo 270 ks do roka ako tych turistickych, tiez by taketo symbolicke gesta mohli byt realizovane. To nie je v pravom tarifnom zmysle prestupny SYSTEM, je to gesto akoby boli napisy ENTER alebo EXIT nad dverami trolejbusov...
Reply on: Juraj #4617:
Cize kedy urobime stretnutie, najlepsie u teba ☺ ? Ja to mam k vam len 10 min. rychlej chodze ? .
Pred cca mesiacom tu Valec navrhoval stretnutie, ale nejako sa to tu neujalo, ale teraz by uz snad zaujem bol - diskusia by urcite trvala do noci. A ja som na tu vasu poslednu/prvu nemohol kvoli skole prist.
Reply on: galiyosha #4615:
Tak este raz. Doprava je vez komplexna a navonok sa MESTA presov a Zilina zdaju byt rovnake. Ale. Ked si pozries kalkulacny vzorec nakladov na dopravu, mas tam aj odpisy, ktore zatazuju naklady.. Na vedenia, meniarne, dielne a budovy su dlhodobe, niekolko desiatok rokov. V Presove su uz tieto veci odpisane v Ziline este nie. Presov mal moznost sa dostat s celou dopravou do jedneho arealu, Zilina nie, musi platit 2x vratnikov, mat v podstate 2 dispecingy, dvoje dielne, resp. prevadzky, ... viem, ze su to len take male perlicky, ale tych rozdielov je niekedy mozno i menej podstatnych, viac. Vidis to napriklad na Banskej Bystrici. Tiez ako Presov stihla za sociku este vybudovat trolejku za statne a je to rovnake velke mesto - a predsa zas ine. Nechcem ich davat za vzor, ale len trochu mensie mesto je aj Trencin a vacsia je zas Nitra. A aj tam, aj ked su to obe SAD ky, kazda je zas ina. Preto nie vzdy musi platit, ze vzor mame iba jeden a len ten, ktory niekomu vyhovuje.
Teraz ma napadlo - ake zdovodnenie ma vlastne "turisticky" CL v zilinskej MHD? Chapem, ze vzhladom k jeho pouzitelnosti ten dopad na hospodarenie podniku bude zanedbatelny, ale ved je to predsa ukazkovy pricip, ze prava prestupna tarifa (alebo ten odmietany socializmus?) funguje aj pri papierovych CL.
Reply on: pete #4614:
Nemam viac sil to dookola pisat. Prestuduj si rozdiel medzi prestupom a prerusenim cesty.
Reply on: galiyosha #4611:
OK, rozumiem ti. Tak podme pekne po poriadku.

Tlak na vytvaranie co najviac priamych spojeni urcite nejde od DP. Pre dopravcu by bol najvyhodnejsi system rovnomernej celodennej dopravy siestich hviezdicovych liniek konciacich na aut. nastupisti s pravidelnym hustym intervalom a prestupom. Lenze maloktore mesto je hviezdicove, v maloktorom meste nemaju spicku, v maloktorom meste sa nekazia troleje alebo autobusy, v maloktorom meste... atd. Jednoducho je tu 1000 vzajomne odporujucich poziadaviek a rovnovaha medzi nimi sa neda urobit ani naraz, ani na trvalo, je to jedna sinusovka, kde ma raz navrch neobmedzene cestovne, inokedy zas nastup prednymi dverami. A to medzi tym, to je zivot. To je to, co tu mame dnes. Ani ta rovna siroka dialnica nejde vzdy uplne rovno. Raz treba obist horu, inokedy domcek tvrdohlaveho starceka, ktory v nom chce zomriet.

S nekapitalistickou dopravou suhlasim na 100%, ale co ked si na ministerctvach myslia nieco uplne ine.

Nesuhlasim v tretom bode, cestujuci vzdy, kde sa im to len umozni, budu a zneuzivaju vyhody, ktore su im umoznene, denne to musim riesit. A cim nepravdepodobnejsie, tym viac. Ved co povedat na babicky a deduskov, ktorym das v sedle zlavu uz voci zlavnenemu dochodcovskemu listku v sedle po 9. hodine este o korunu - a oni just chodia o pol deviatej.

Vzdy som hladal veci riesit, ako sa daju. Ved to vidiet aj teraz. Od konca roku uz by konecne mali byt vsetky palubne pocitace SRG 3000 a necakal som ani mesiac, uz teraz, v luli vam pisem, co s prestupom chceme a AKO SA TO DA, nie neda.

Posledna vec, k prieskumom. To sa treba zas zist na klube iMHD u mna a pozriet si podrobne analyzy, ktore maju cca 17 MB a nemozete chciet, aby som to tu napisal par vetami. JE ROZDIEL medzi listkami do prace a este je aj rozdiel, ci ja to do alebo z prace a ci je to v utorok alebo v piatok atd. Suto velke rozdiely, inac by som vas tu uz tolke hodiny /vidim ze nakoniec zbytocne/ nepresviedcal, lebo viem to vsetko exaktne zdokumentovat. Jedna pravda je. Aj to niekoho nezaujima a vidi len ...ale zbytocne...
Reply on: Juraj #4613:
Uznas vsak, ze niektore prispevky a "argumenty" v maximalne prozilinskom duchu uz ozaj postradali sudnost...

Verim, ze to nebol tvoj umysel, ale tvoj posledny prispevok vyznel akoby si bol presvedceny, ze dnesni studenti a pod. maju vsetko zadarmo, lahke a pod. Prave naopak, uz neplati, ze po skole si mal nejaku umiestnenku a pracoval si na jednom mieste az do dochodku. Prave teraz je problem sa niekde dostat a vypracovat sa a o to tazsie to maju prave mladi ludia, ktori nezacali svoju karieru za minuleho rezimu, ale ktori si teraz musia svoje miesto vybojovat.

Ale to uz sme dost zaofftopikovali ☺ .

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.