na mests.urade som sa docital,ze v tomto roku nas cakaju /zatial/tri vyluky trolejbusov.Pri vystavbe oc MAX,kde sa prelozi trol.vedenie v dlzke 260m a osadi sa 10ks novych stoziarov,pri budovani dialnicneho privadzaca pod Vahostavom a najnovsie na Obvodovej,kde ma vyrast Kaufland.
Jozef
Z ulíc mesta v najbližšej budúcnosti trolejbusy nezmiznú. Pripravuje sa dokonca o rozšírenie o novú linku. Žilina tak nebude nebude nasledovať Banskú Bystricu, kde trolejbusy zatiaľ doslúžili. Igor Gubala, riaditeľ DPMŽ považuje prípadné zrušenie alebo obmedzenie trolejbusov za výrazný krok späť. V našom meste sa používajú od roku 1993 „Trolejbusová doprava má v Žiline dôležité postavenie. Jej prípadné zrušenie by bolo výrazne neekonomické a Dopravný podnik si ho nemôže dovoliť.“ povedal Gubala.
V minulosti boli trolejbusy alternatívou k neekologickým naftovým motorom. Dnes sa situácia v tomto smere vyrovnala. Prípadná výmena trolejbusov za autobusy by z ekologického hľadiska nemala výraznejší vplyv. Zavedenie autobusov v celom meste by nezmenilo ani cenu cestovného. Hlavný ekonomický rozdiel sú náklady na vybudovanie trolejbusového vedenia. „Jeho výstavba stála približne 320 mil. korún a patrí mestu.“ Vysvetľuje Igor Gubala. Prevádzkové náklady oboch typov dopravných prostriedkov sú podľa neho približne rovnaké. V prípade trolejbusov sa započítava aj údržba trolejového vedenia, nie však ich výstavba. Sú však nenáročné na údržbu. Trolejbus však nepotrebuje olej a ošetrovanie motora, potrebuje však častejšie servisné prehliadky.“ hovorí Gubala. Rovnako cena nákupu oboch typov vozidiel je porovnateľná. „Jedna z najväčších položiek je mzda vodiča a tá je u oboch druhov dopravy rovnaká.“ dodáva riaditeľ. V Žiline dnes premáva na 10 linkách 43 trolejbusov. DP plánuje Ďalšiu trasu trolejbusového vedenia, celý projekt sa však iba rozbieha. Klasických trolejbusov premáva v meste 15 novších, kĺbového typu, je 28. Ich priemerný vek je 11 rokov. „Trolejbus má dlhšiu životnosť ako autobus.“ Hovorí Gubala. Všetky trolejbusy v Žiline prechádzajú generálnou opravou a s ďalšími investíciami do trolejbusového parku sa dnes neráta.
Zdroj: Žilinské Echo, ročník 2, č. 11, str. 2. autor Michal Trško.