Discussion Forum › Operations Forum

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Mongolec #2606:
10 vozidiel koncom decembra oslavuje 11 ukončených rokov prevádzky, a 5 ďalších v januári 10 rokov, takže už dávno skončili časy keď boli považované za nové, neviem aká je pri SOR plánovaná životnosť, ale keďže nové vozidlo pri dotácii vyjde DP na niekoľko desiatok tisíc a opravy tých starých budú čoraz častejšie a drahšie, tak asi ich nebudú držať v prevádzke kým sa za jazdy nerozsypú ako to bolo v minulosti, keď ešte fondy dostupné neboli a mali sme šťastie že nevyhral nápad zabaliť to postupne ako neskôr v KE a nakúpiť lacnejšie nafto-/CNG-busy.
Čiže ak to nie je aktuálne teraz, tak ku koncu desaťročia už asi áno, a to nie je tak nepredstaviteľne ďaleko.

S čím absolútne súhlasím je, že každý nový trolejbus by mal byť (v dnešnej technologicky pokročilej dobe podľa mňa už povinne) vybavený lacnejšou menšou batériou aspoň s nejakou minimálnou kapacitou (1-2 km stačí, ale samozrejme čím viac dobrovoľne navyše tým lepšie podľa potreby každého DP), aby bol schopný sa hneď aspoň odpratať z cesty a neblokovať ostatnú premávku v prípade celoplošného výpadku prúdu/meniarne, alebo aby bol schopný obísť miesto dopravnej nehody či poškodeného vedenia (ktoré je potrebné vypnúť a opraviť) nejakou najkratšou trasou a na najbližšom možnom mieste sa napojiť (i keď len manuálne) na sieť a pokračovať akoby sa nič nestalo. Takýchto prípadov tu máme ročne okolo/či cez 10 (niekedy 2-3 mesačne) a to už je skrátka priveľa, to nie je žiadna rarita, je to už dlho chronické.
A aj keď sa celá sieť a meniarne dajú časom do poriadku, tak minimálne tie dopravné nehody či výnimočne nabúraný stĺp a občas poškodené vedenie (aj keď menej často) tu budú vždy.
A že by boli trochu drahšie kvôli malej batérii? Veď keď sa dotujú nezmyselne veľké batérie do e-busov, tak toto by mala byť samozrejmosť a nikoho by to nemalo nič stáť, 100% preplatiť bez debaty, keď je to podpora naj-eko mobility ktorú tak všetci tlačia, len škoda že len akože.

Keď sa pozrieme na linkové vedenie, tak L4+6 majú absolútnu dominanciu čo sa týka prepravených cestujúcich a tiež veľkosti obslúženého územia, spájajú takmer celé mesto navzájom, aj keby iné TB linky zastali, tieto dve by mali mať garanciu že pôjdu nonstop aj keby sekery padali, takže aspoň nejaké parciály by na nich vôbec neboli taká zbytočnosť ako sa niektorým zdá. Lebo vždy keď sa niečo stane, tak sa stavím že drvivá väčšina cestujúcich nadáva že radšej by šli hocičím iným, či už kĺbovým e-busom či naftobusom, len aby to fungovalo spoľahlivo, a nie nejakým natrieskaným záložným kraťasom či kyvadlovkou v náhodnom intervale a do cieľa prísť s hodinovým meškaním.
Lenže kĺbové záložáky sú už utópia, ich nasadenie tiež netrvá pár minút, zvlášť ak sa nevie či sa to vlastne oplatí lebo sa nevie čas výluky. Preto si myslím že na základe toho čo sme tu zažili v posledných rokoch je škoda že sa ich sem nepodarilo aspoň niekoľko kĺbových dostať (ideálne 9-10 na komplet nešpičkovú výpravu, krátke aspoň 2+2 pre L3+L5), možno časom by boli ''nepotrebné'', ale nejakých 10 rokov by isto dobre poslúžili (napr. aj centrálnym okruhom na batérie by prešli rýchlejšie a nie krokom) kým sa nedokončia tie rekonštrukčné práce (nie depo, hlavne meniarne+trate), veď ešte tie práce ani len nezačali a ani neviem kedy sa tak má stať, vie niekto nejaké termíny začiatok-koniec? Dlhé roky sa riešia len štúdie uskutočniteľnosti, dotácie, projektové dokumentácie, skrátka papierovačky, nemá to konca.
Reply on: Viko #2608:
Je zaujímavé, že napríklad pri trati na letisko sú všetky kríženia s električkou zadrôtované. Inak by som povedal, že problém je najmä v tom, že dávate dohromady parciály s trolejbusmi s pomocným pohonom, čo sú dve odlišné kategórie. Pričom pomocný pohon môže byť vec za pár korún, ktorú viac než vyváži napríklad zjadnodušené drôtovanie vozovní.
Reply on: Vladimír #2607:
Pritom v "západnom" Nemecku bol pomocný pohon štandardom u všetkých trolejbusov, ani sa to nemuselo honosne nazývať rôznymi mlamodyjnými názvami, stále to bol obyčajný Obus.
Reply on: TB94 #2605:
Myslím, že sa pospájalo viacero problematík.

Praha - celý nápad na parciály vznikol vtedy, keď sa im orosilo čelo z potrebného počtu izolovaných krížení s električkovými drôtmi. Ikskrát za jednu jazdcu cvičiť so zberačmi je experiment a uvidíme, či po pár rokoch nezmenia názor a nedodrôtujú aspoň niektoré prázdne úseky.

Bratislava - tiež vedia, načo im budú: parciály sa kupujú na dnešné autobusové linky, ktoré majú časť trasy pod drôtmi. Jednoduchý spôsob ozeleňovania MHD.

Žilina - ak by bol plán, že parciály majú nahradiť autobusy, tak fajn. Ale to potom znamená, že ich nebude dosť voľných na zaskakovanie na dnešných trolejbusových linkách pri výpadkoch meniarní. Preto sa snažím naznačiť, že absolútna priorita má byť technický stav infraštruktúry a nie plátanie diery cez nejakú baterku vo voze, ktorá ťa stojí peniaze navyše pri kúpe aj prevádzke - a múdrejšie hlavy než my to vyhodnotili ako neopodstatnené, viď Vladimír.
Reply on: TB94 #2603:
Podľa mojich informácií DPMŽ pomocný baterkový pohon požadovať chcel, ale Jaspersáci to zatrhli ako neopodstatnenú požiadavku (zo zdrojov EÚ financovať niečo, čo sa použije príležitostne).
Reply on: Viko #2604:
Tu ide skôr o to, aby pri každom menšom probléme nestála celá doprava. Stačí cudzia nehoda, palice nedosiahnu na vedenie a musí sa čakať, pritom by stačilo prekonať pár metrov.

Môj názor je ten, že 20 % trolejbusov by mali byť plnohodnotné parciály (t.j. 4 krátke a 5 dlhých) pre výluky a väčšie výpadky s dojazdom min. 12 km a všetky zvyšné s menšou kapacitou batérií alebo superkapacitorom aspoň na 1 km.
Je to ale hudba budúcnosti, obnova vozidlového parku nateraz nie je aktuálna.
Reply on: Viko #2604:
Čože? Ja protestujem proti rekonštrukcii meniarní a obnove trakčného vedenia? 😮
Práveže treba vyriešiť úplne všetko! To že meniarne sa budú prerábať je predsa nevyhnutnosť a samozrejmosť ak nebol v pláne prechod na plyno-/nafto-/e-busy ako napr. v KE, tak som to ani nespomenul lebo už je to naplánované a čaká sa na realizáciu (inak by naozaj stačili len tie parciály).
Parciál je trolejbus, elektrobus a záložné vozidlo nasadené do niekoľkých sekúnd v jednom, čo kompenzuje zanedbateľne menšiu kapacitu oproti klasike a je to lepšie než držať v zálohe X inak nepotrebných naftobusov/e-busov!
Keby aj každý mesiac či týždeň rachla iná meniareň, parciálom by to až tak nevadilo, keďže na našich linkách pohodlne zvládnu väčšinu svojej trasy alebo aj celú bez tykadiel a cestujúci by si ani nič všimnúť nemuseli, teraz si veľmi všímajú každú maličkú poruchu, vlastne už ani nie, tak si na ne zvykli, že sú skôr prekvapení ak včas, alebo v prijateľnom čase prídu do cieľa. 🙃

Jediné čo ešte môže cestujúcich na MHD (popri všetkých jej negatívach spôsobenými nedostatkom financií a vodičov) zaujať je maximálne veľká spoľahlivosť, a my nemáme zďaleka ani len tú a ešte dlhé roky mať nebudeme. Takže to musia cestujúci pretrpieť a dúfať že raz to bude predsa len lepšie, lebo momentálne k ideálu predsa len stále veľa chýba (a úplne ideálne to nebude asi nikdy).
V českých DP alebo v BA robia oproti tomu nášmu nejakí amatéri keď nakupujú desiatky parciálov a ani nevedia na čo ich využijú všetky? To naozaj je ideálom pri každej malej poruche na infraštruktúre či pri dopravnej nehode odstaviť obyvateľov väčšiny mesta od MHD, zvlášť v časoch keď záleží na každej minúte? (hlavne prísť včas do práce, nemocnice, nezmeškať vlak...).
To už by sa potom naozaj oplatilo nakúpiť e-busy a na všetky tie plánované investície sa vykašľať.
Parciály sú ideálnym doplnkom za perfektnú cenu oproti hocičomu inému. Pri ich čo najväčšom použití totiž v kritickej chvíli nezlyháva celý sestém ako pri klasike, ale maximálne tak jednotlivé vozidlo a to je veľký rozdiel.
Čo sa týka e-busov, tie sú ekonomicky i ekologicky problematické.
Vidíme to na príklade Prahy, kde im vyšli parciály lepšie ako e-busy. A určite do toho započítali aj spoľahlivosť prevádzky, nielen ekonomiku, na to sa spoľahnite!
E-busy sú vhodné do menších miest kde sa neoplatí stavať TB trate a čistejší vzduch by mal byť priorita, nielen emisie ktoré sú relatívne zanedbateľné a e-bus ich aj tak nemá počas celého cyklu menej ako iný typ pohonu. Vo väčších mestách je to presne naopak, zvlášť v tých s kopcovitým terénom. Lepších je 10 parciálov ako jeden e-bus.
Takže vrámci MHD v ZA (nosné linky na sídliskách) som zásadne proti e-busom a nemám rád ani naftobusy, bol som veľmi šťastný keď sa ich podarilo dostať preč aspoň zo sídlisk, už len v centre mesta kazia vzduch, asi budú časom z donútenia vymenené za e-busy.

A svetlá (ale ďaleká) budúcnosť?
To by bolo jedine do 100 parciálov na kompletne všetkých linkách (aj 20-31 + 50) a dosť dobre zaplatených vodičov k nim a intervaly hustejšie ako je teraz sneženie 😉
Reply on: TB94 #2603:
Aha, takže netreba vyriešiť zlý stav meniarní, stačí kúpiť parciály? Postupne bude fungovať menej a menej siete, z parciálov sa budú musieť stať elektrobusy... Vskutku svetlá budúcnosť 😃
Reply on: henko151 #2602:
https://www.zilinak.sk/clanky/26415/niektore-linky-zilinskej-mhd-premavaju-po-inych-trasach-moze-za-to-porucha-trakcneho-vedenia

To je tak, keď sa v 21. storočí ešte stále dodávajú trolejbusy bez akéhokoľvek záložného zdroja (keďže nebol od prevádzkovateľa ani len vyžiadaný).
Pritom sa stačí pozrieť na české mestá (napr. Zlín najbližšie), tie nakupujú parciály vo veľkom.

https://www.cs-dopravak.cz/zlin-a-otrokovice-vypsaly-soutez-na-az-25-parcialnich-trolejbusu/

https://www.cs-dopravak.cz/ceske-budejovice-vypsaly-soutez-na-35-parcialnich-trolejbusu/
14ka práve na Policii smer Hajik, zevraj vypadok meniarne.
Aktuálne bola dopravná nehoda na križovatke Obvodovej s Tescom. Prejazdný bol smer z centra. Do centra jazdili trolejbusy odklonom. Zrejme nechceli zdržiavať premávku prekladaním palíc. Podľa hlásenia v Mybus jazdila kyvadlová doprava, tá sa však v aplikácii ani na tabuliach nezobrazuje. Zaujímavosťou je, že na spoji linky 5 o 17:38 išiel štandardný trolejbus a pár minút na to baterkový na linke 3. Tu by som uvítal istú operatívnosť, buď pokynom na vzájomnú výmenu vozidiel medzi vodičmi na konečnej alebo dočasnou zámenou odchodov medzi nimi.
157 ma poistnu udalost/nehodu dnes
Reply on: Jan Vartas #2592:
Ten ale, zdá sa, nebol účastníkom nehody...?
Reply on: kvorka #2589:
Vysoká intenzita tranzitnej dopravy. Stačí, keď sa na výjazde na Martin alebo pod Strečnom stane nehoda a do chvíle stojí Košická. Ako prvé sa zapchajú Ľavobrežná a Nemocničná. Vodiči sa ich potom snažia obísť, asi aj vďaka navigáciám, cez centrum, a tak sa upchajú aj Predmestská, Veľká okružná, Hálkova či Komenského. Nasleduje kopec cez Lesopark a v extrémnych situáciách sa stojí už všade, aj na ďalších menej významných uliciach.
Reply on: Dispecer #2595:
Myslím si, že to odstavenie bude trvať dlhšie, lebo je možné, že bol poškodený/posunutý rám pri prvých dverách, keďže ich nebolo možné celkom zavrieť.
Reply on: Zeocel #2594:
To vyzerá dosť vážne...
Dnešná podvečerná nehoda 31Tr #254 s osobným autom pred zastávkou Limbová smer centrum.
Dnes Karosa na delenej 3 a 5.
Reply on: Dispecer #2591:
61.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.