Reply on: S499.1023 #6201:
No a vec ma aj druhy a treti pohlad.Druhy pohlad suvisi s myslienkou nielen odburania subehov medzi PAL a ZRL, ale so striktnym takmer prikazom zaviest v krajoch krajsky integrovany system. To by malo logiku vtedy, ak by sa odlozilo sucasne vysoko rozbehnute rusenie ZRL, aby sa mohli porovnat EXISTUJUCE linky a ich jednotliva vhodnost zaradenia do integrovaneho systemu. Ak sa vsak uz vela liniek ZRL zrusilo a dalsie su v poradi a uz neexistuju alebo coskoro nebudu existovat - je predsa absurdne a technicky nemozne v buducnosti navzajom integrovat existujuce PAL s neexistujucimi ZRL.
Treti pohlad suvisi s tvrdo presadzovanym zamerom vylucnej prority ZRL nad PAL (pochopitelnym iba z pohladu strategickeho zaujmu zachovania zeleznicnych dopravnych ciest v dobe ohrozeni - ta pani v klipe to na plne usta pomenovala). Tento zamer obmedzuje vytvorenie integrovaneho systemu na baze dvoch navzajom vyhodnych, doplnejucich sa a rovnocennych systemov (PAL vs. ZRL). Kedze predpoklada bez akejkolvek diskusie, ze ak mame 2 subezne systemy (typicky priklad PAL a ZRL z Tr.Teplej do Tr.Teplic) nikto nebude nic porovnavat alebo spocitavat - a VZDY bude mat prednost zachovania ZRL a automaticky sa zrusi PAL. Toto nie je integracia, toto je diktat.
"Zadrhelom" tejto priority ZRL nad PAL je pre buduce prebratie ZRL vuckami to, ze vucky si nebudu moct zvolit formu dopravy podla jej vzajomnej vyhodnosti podla jednotlivych usekov. Bude musiet automaticky "vyskrtnut" PAL vsade tam, kde sa len niekde okolo mihne akakolvek kolaj. Teda automaticky vyskrtnut 1-eurove spoje a natvrdo ich nahradit 8-eurovymi.
Je preto pochopitelne, ze akekolvek podrobne udaje poskytnute o PAL ludom, ktori priamo alebo nepriamo pracuju na horeuvedenych ulohach, sa v konecnom dosledku v priebehu niekolkych mesiacov obratia proti ludom, ktori tieto udaje poskytli. A teda aj proti uradom alebo organizaciam, ktore budu musiet v buducnosti financovat takyto umely "integrovany" system, s ktorym nesuhlasili a casto nie je ani v prospech dopravujucej sa verejnoesti.
Juraj
Na prvu cast otazky odpoviem, ze zatial nie, ale "zhora" je na to tlak uz aj vo forme (zatial o rok odlozeneho) zakona, avsak ani tak nie z pohladu spokojneho cestujuceho, ale preto, aby vucky odbremenili statny rozpocet a balvan si dobrovolne alebo zo zakona zavesili na krk.
Na druhu cast otazky ti odpoviem tak, ze v principe by sa chcel urcite kazdy pochvalit krajskym integrovanym systemom, avsak nie za podmienok, ze na jednu jeho cast budu doplacat €1/km a na druhu €8/km. Inac povedane, ze pri integracii hlavne pri subehoch "vhodne" nahradia 1-eurove autobusove spoje 8-eurovymi zeleznicnymi a cely sustem bude omnoho drahsi ako doteraz.
Skor moze nastat pripad, ze to urobia naopak - a teda ze ak im daju tieto trate "do vienka" nasilu zo zakona (s minimom penazi, nemoznostou ovplyvnovat cestovne a vysokymi platbami za dopravnu cestu), tak z pohladu ekonomiky logicky nahradia 8-eurove vlakove spoje 1-eurovymi autobusovymi a stanu sa tak nie z vlastnej viny hrobarom regionalnych zeleznicnych trati na svojom uzemi.