Reply on: kvorka #6543:
nadviažem na Teba. Áno, súhlasím so všetkým čo si napísal. Máme tu vzťah Mesto Trenčín (ďalej len TN) ako objednávateľ, SAD Trenčín (SAD) ako dopravca a cestujúci (uvádza sa aj ako prepravca, ktorý si prostredníctvom mesta objednáva dopravu). Vzťah TN-SAD je daný zákonom a zmluvou o doprave vo verejnom záujme. VZťah TN-cestujúci je daný vzťahom volebným v prípade občanov mesta (t.j. systémom priamej aj nepriamej demokracie). Vzťah SAD a cestujúceho je vzťahom následným v zmysle zákona o cestnej doprave. Z toho vyplýva:Cestujúci: chce dobrú ponuku spojov, pravidelnosť, primeranú kapacitu vozidla, zrozumiteľný CP a logicky čo najnižšie cestovné.
TN: musí zabezpečiť MHD, nahradiť dopravcovi stratu vo verejnom záujme, napĺňať požiadavky cestujúceho, avšak všetko po zohľadnení finančých možností.
SAD: odjazdí to, čo si mesto objedná a čo je obsahom zmluvy, dodržuje zákon ocestnej doprave.
Výsledok: mesto musí rešpektovať požiadavky cestujúcich a preto pri šetrení a zefektívnení musí v prvom rade rozumieť tomu, aký je rozdiel medzi linkou a spojom, prázdnymi a využitými vozokilometrami (prejazdy), eliminovať súbeh spojov viacerých liniek. To sa však nedá zo dňa na deň, ale po dôkladnom zvážením všetkých skutočností, na zákalde konrkténch vstupov musí vzniknúť konkrétny výstup.
Až po tomto štádiu možno hodnotiť ďalšie kroky, ako je pridávania alebo uebranie spojov. Pretože zrušením spoja sa niekedy vytvirí viac prázdnych kilometrov ako naopak. A rušenie spojov je všeobecne trendom k úbytku cestujúcich. To na okolo povedie k ušetreniu výkonov MHD, ale na úkor IAD a mesto vlastne bude mať ďalšie náklady na výstavbu a opravy komunikácií (čo už ani dnes peniaze nemá - viď "kvalitu" Oaptovskej ulice a iných), výstavbu parkovísk a pod. Nehovoriac o ekológii, mobilite pracujúcich, študujúcich, dochádzajúcich a podobne. Mesto TN je krajským mestom, a preto aj úroevň MHD musí tomu zdopvoedať. Preto si myslím, že prievidzký spôsob mesto neuplatní, pretože zrušenie 15% spojov (ako v PD) mírnix-dírnix by bolo ľahkovážne a nelogické rozhodnutie.
Práve naopak, mesto by malo uvažovať o prilákaní ďalších cestujúcich do MHD, tak ako to objavila Banská Bystrica (áno, niektoré veci objavené v BB už TN pozná, a preto snáď nebudú kroky spiatočnícke, ale progresívne). Mesačníky by mohli platiť aj na nočnú linku, upraviť jej trasu a napríkald aj zvozy a rozvozy vodičov realizovať formou nočnej linky premávajúcej každý deň, čím sa jalové km môžu využiť. Naopak, treba pouvažovať na koncepciou hlavných prepravných prúdov, ktoré sa po otvorení druhého mosta zase zmenia, ale dovtedy sa dajú zmeny robiť tiež (lebo ktovie kedy most bude). Je zrejmé, že výstavba pokračuje na Sihoti V, Juhu II a III, v Záblatí či Pod Juhom. Na to treba reagovať.
Nosné linky: ako si správne uviedol, nosné linky by mali mať interval iný, mali by byť na nich nasadené aj kĺbové vozidlá, odstránené nezmyselné súbehy a nežiadúce medzery počas dňa. Proces sa naštartoval slušne, treba v ňom pokračovať. Jazdné doby sú niekedy zbytočne dlhé, vozy sa potom musia plaziť. Ísť z Juhu na Sihoť výletom cez Z8mostie je tiež blbosť, viacerých to dorádza (hoci treba povedať že nočák je prínos a býva v smere na Juh aj riadne netrieskaný).
Netreba toho veľa, len rozumne zvážiť čo zemniť, a preto ak vedenie mesta naplní čo sľúbilo, nebude to len o škrtoch, ale najmä o efektivite a prínose pre občana. Pretože šetriť len škrtaním spojov dokáže každý, to nie je umenie (viď roky 1990-2004). ?
kvorka
Trenčín má dnes len 5 kĺbových vozidiel. Iste všetci uznáte, že bez nich sa ráno z Juhu nezaobíde vôbec, ale stále sú tu spoje, ktoré sú natrieskané a kde sólo nestačí. Preto by bolo potrebné aj nasadenie kĺbových vozidiel riešiť. Nosné linky ako L1 a L8 majú v sedle interval 30-60 u linky 1 a čistých 60 u linky 8. V tom čase už nepremáva ani linka 22. Preto by tieto vozidlá mali byť nasadené tam, kde sú najsilnejšie prepravné prúdy, a to je trasa Juh - Sihoť po celý deň (pokiaľ nie sú zase porobené súbehy a vláčiky) a špičkové spoje na trase Juh - TRENS a Juh - Zámostie. Nedá mi to, a myslím si, že by sa mali zmeny udiať v prospech občana, pretože nebude nič horšie, ako keď si to niekto uvedomí (síce neskoro, ale asi sa MsÚ časom zbadá), a potom bude chcieť zrušiť polovicu spojov. A to potom bude tá pravá HOVADINA. Stúpne počet tých, čo sa na MHD radšej vykašľú. Veď už teraz sa ľudia do práce na linke 24 ráno vezú ako sardinky. Ale kĺbové vozidlo na nej nasadené stále nie je ani po roku odkedy tieto problémy nastali. Cieľ mesta by mal byť takýto a nijaký iný:
a) zachovanie počtu spojov
b) redukcia prejazdov (až na nulu)
c) vyššie využitie kĺbových vozidiel (pretože neplatí to čo si niekto myslím, že 2x sólo = kĺ, a to ani z pohľadu nákladov)
d) zmeniť CP tak, aby sa odstránili súbehy, čím sa de fakto bez zmeny nákladov zvýši ponuka spojov
e) upraviť CP do podoby, aby boli v súlade so zákonom (vyzbačiť v nich zastávky na znamenie, zrýchlené spoje, riadne aj zachádzky liniek 2 a 6)
f) skrátiť jazdné časy tam, kde je vata
A tým sa dosiahne len to, čo by tu malo byť už dávno: MHD pre občana, za vynaloženia nižších nákladov a zvýšenie úrovne MHD. Sú mestá (TT, ZV, MT, PP, PD) kde klĺbové autobusy odstavili z premávky úplne. A opzrite ako to tam dnes vyzerá. PP katasrofa, natrieskané vozidlá, MHD klesá na úroveň sociálnej služby. Preto dúfam, že TN sa preberie z letargie skôr než bude neskoro. Ľahšie je ľudí v MHD udržať aklo ich tam potom prilákavať späť. A TN svojou polohou, rozložením, počtom obyvateľov a veľkosťou je na MHD odkázaný. Vzhľadom na tradíciu a súčasnoť, zlepšenia po nástupe súčasného vedenia SAD Trenčín by preto bolo veľkým a nelogickým krokom čokoľvek iné, čo by smerovalo k bohapustému obmedzovaniu spojov, šetreniu na nesprávnych meistach a pod.
Toľko môj pohľad na tému tak veľa diskutovanú aj tu aj medzi ľuďmi. ?