Reply on: klobasa #16054:
Ono je otázne, či neni lacnejšie mať nejaké % čiernych pasažierov ako platiť personál. Napr. na Trenčín - Chynorany by sa podľa mňa iba znížili náklady.A ak by sa tam raz za čas objavili revízory, tak by vedeli pravidelný cestujúci, že je šanca ich stretnút a lístok by si kupovali.
Vladimír
Znižovanie personálnych stavov je trend vo všetkých vyspelých štátoch "západného" typu. Populácia postupne klesá, tisíce voľných pracovných miest je problém obsadiť. Mladí ľudia nemajú záujem o mechanickú, monotónnu prácu bez (väčšej) pridanej hodnoty. Zamestnávanie je zároveň oproti minulosti drahé, odvodové zaťaženie vysoké. No a v neposlednom rade pokročila technika a množstvo tejto práce dokážu spraviť stroje, a to lacnejšie, čo predtým nebolo mysliteľné.
Dnes je iná doba ako pred sto rokmi, keď si dráha mohla dovoliť zamestnávať tisíce sprievodcov, výhybkárov, hradlárov, dvíhačov závor, strážcov mostov a tunelov...
A pre príklady ani nemusíme ísť ďaleko. V našich slovenských podmienkach železnica vlastne len pomaly dobieha trend, ktorý v MHD prebehol už pred polstoročím. Alebo si vieš reálne predstaviť, že Transdev teraz začne zháňať cca 70 sprievodcov pre MHD Trenčín, ktorí budú pravidelne prechádzať busom so slovami "pristupovali"? Kde by ich zohnal? Z čoho by ich zaplatil?
Úprimne? Aj ja sa cítim viac v pohode, keď je vo vlaku vlakvedúci. Ale je mi jasné, že ich bude čoraz menej a menej.