V súvislosti (so zrejme definitívnym) ukončením premávky MHD k družstvu v MČ Opatová pridávam niekoľko fotiek zastávok Opatová, družstvo a Opatová, nadjazd (kvalita je len dokumentačná). Tie zostávajú bez obsluhy.
Zaujímavosťou je, že premávka MHD sem pri zmene organizácie dopravy v roku 2013, kvôli zrušeniu železničného priecestia, nebola plánovaná. Tieto spoje si však vyžiadali obyvatelia, no spravidla boli využívané len minimálne (najmä na novej zastávke pri nadjazde som nikdy nikoho nevidel nastupovať, ani vystupovať). Zastávka pri družstve bola krátko pred zrušením vybavená nový prístreškom s reklamným panelom (CLV).
Hoci sa jedná o obmedzenie dopravy, vnímam túto zmenu skôr pozitívne (rozhodne prispeje k lepšej prehľadnosti siete MHD aj CP na linke 6). Uvoľnené označníky môže dopravca umiestniť na nové zastávky MHD v Zámostí a Zlatovciach.
Zaujímavosťou je, že premávka MHD sem pri zmene organizácie dopravy v roku 2013, kvôli zrušeniu železničného priecestia, nebola plánovaná. Tieto spoje si však vyžiadali obyvatelia, no spravidla boli využívané len minimálne (najmä na novej zastávke pri nadjazde som nikdy nikoho nevidel nastupovať, ani vystupovať). Zastávka pri družstve bola krátko pred zrušením vybavená nový prístreškom s reklamným panelom (CLV).
Hoci sa jedná o obmedzenie dopravy, vnímam túto zmenu skôr pozitívne (rozhodne prispeje k lepšej prehľadnosti siete MHD aj CP na linke 6). Uvoľnené označníky môže dopravca umiestniť na nové zastávky MHD v Zámostí a Zlatovciach.
theo
Podiel bežných výdavkov na MHD voči bežným príjmom v Žiline 8,77%, v Trenčíne 4,70% (1) (tj. strata za výkony bez investícií do vozidiel, trolejí atď. oproti príjmom mesta bez grantov a pod., ktoré môžu byť každý rok výrazne odlišné). To je síce pomerne veľký rozdiel, ale treba brať do úvahy, že pri podobnej rozlohe oboch miest - 80 vs 82 km2 - s výrazne odlišnou hustotou obyvateľstva a zástavby - Žilina má o 45% viac obyvateľov.
Samotná rozloha však nie je najlepší indikátor, keďže nereflektuje na rozsiahlejšie lesné plochy, ktoré máme v Trenčíne a MHD tam nejazdí. Viac by sa mi páčilo porovnanie zastavaných území, ale k tomu sa ťažko dohrabať, takže si pomôžem príjmami na dani z nehnuteľností, ktoré sú v Žiline o 34% vyššie (1), v prípade samotných stavieb o 31% a v prípade bytov v bytových domoch až 52%. Čiže Žilina má viac obyvateľov, ale s väčšou hustotou osídlenia na zastavanú plochu a zrejme aj výrazne väčší podiel obyvateľov v "panelákoch".
Z toho zároveň vyplýva, že Žilina menej prostriedkov spotrebuje na infraštruktúru, ktorej má pomerne k obyvateľstvu menej, než Trenčín - osvetlenie, chodníky, cesty, verejná zeleň, ďalšie na to naviazané veci ako vzdialenosť a trvanie výjazdov mestskej polície, úradníkov mesta pre potreby miestnych šetrení ...
Trenčianska MHD spraví za rok asi 1,74 mil. vzkm (2), Žilinská asi 3,58 mil vzkm (3), čo je o 105% viac.
Myslím, že väčšinu toho rozdielu spraví jednoducho to obyvateľstvo a hustota osídlenia.
(1) - Schválený programový rozpočet na rok 2020 - 2022, odhady pre rok 2020
(2) - Plán udržateľnej mobility Trenčín, 2020
(3) - Územný generel dopravy mesta Žilina, 2017
Čo sa týka obsluhy obchodných centier - to sú tak trocha hrušky s jablkami. LAUGARÍCIO BOLO POSTAVENÉ V PRVOM RADE PRE AUTÁ, V DRUHOM RADE PRE ŠOFÉROV, V TREŤOM RADE PRE tzv HELIKOPTÉROVÝCH RODIČOV v ŠTVRTOM RADE PRE OBYVATEĽOV VIDIEKA JUŽNE OD MESTA a až na poslednom mieste boli cestujúci v MHD, ktorý si užívajú asi kilometer jazdy s výhľadom na pole alebo letisko. Takže vyžaduje špeciálne autobusové linky - v Žiline je to myslím len prípad OC Dubeň, ktorý je však podobne ako Mirage, Aupark či Max prakticky v meste. A na pomer prenajímateľnej plochy bude počet spojov 24+25+27+31 pre Laugarício a spojov 6 končiacich pri OC Dubeň asi dosť podobný.
Ako tak polohou porovnateľné obchodné prevádzky v oboch mestách mi prídu len Max na Solinkách a Max Pod Sokolicami.