DPMBB obstaráva nové trolejbusy

Vozidlový park DPMBB sa vďaka eurofondom rozšíri o 7 batériových sólo trolejbusov.

Dopravnému podniku mesta Banská Bystrica (DPMBB) bola dňa 21. augusta 2025 schválená žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov cez Program Slovensko v rámci výzvy Podpora rozvoja udržateľnej mobility mimo BSK. DPMBB sa uchádzal o eurofondový príspevok pre projekt Modernizácia vozidlového parku trolejbusovej dopravy v meste Banská Bystrica vo výške 4 879 074 €. Príspevok z eurofondov by mal pokryť 100 % celkových oprávnených výdavkov projektu.

DPMBB v rámci projektu plánuje nákup siedmych trolejbusov štandardnej dĺžky (dvojnápravových) s prídavným batériovým pohonom, čo umožní ich prevádzku aj v lokalitách bez vybudovaného trolejového vedenia. Spomína sa preto aj rozšírenie trolejbusovej dopravy do ďalších mestských častí. Vozidlá budú nízkopodlažné, klimatizované a vybavené modernými technológiami. Ako dopravca uviedol v opise projektu, nové vozidlá nahradia technicky a morálne zastarané vozidlá, čím sa zvýši komfort cestujúcich a znížia prevádzkové a údržbové náklady dopravného podniku. Nové trolejbusy by tak mali nahradiť autobusy, ktoré dnes premávajú na niektorých trolejbusových spojoch. Je však možné, že budú nahradené aj niektoré najstaršie sólo trolejbusy, keďže ako uvádza dopravca, viaceré trolejbusy v prevádzke prekročili svoju životnosť, čím narastajú náklady na ich údržbu a prevádzku a zároveň klesá ich energetická efektívnosť.

Realizácia projektu sa predpokladá v priebehu 18 mesiacov, nové trolejbusy by sa tak v Bystrici mohli objaviť koncom budúceho roka. 

Doplnené 4.9.2025: Dopravný podnik začal 1. septembra 2025 obstarávať nové trolejbusy formou výzvy na predkladanie ponúk. Za sedem celonízkopodlažných batériových trolejbusov dĺžky 12 metrov plánuje vynaložiť 4 686 500 € bez DPH. Jediným kritériom na vyhodnotenie ponúk bude cena trolejbusov. Uchádzači majú na preloženie ponúk čas do 12. septembra 2025. Na uchádzačov dopravný podnik nestanovil žiadnu podmienku týkajúcu sa doterajších dodávok trolejbusov. Požadovaná lehota na dodanie vozidiel je 12 mesiacov.

Podrobná špecifikácia požadovaných vozidiel je uvedená v súťažných podkladoch.

Medzi požiadavkami na vozidlá sú napr.:

  • dĺžka: 11,5 - 12,5 m
  • prepravná kapacita: min. 75 cestujúcich, aspoň 26 pevných sedadiel, z toho min. 6 na nízkej podlahe
  • výška nástupnej hrany: max. 340 mm
  • trakčný motor: asynchrónny, výkon min. 150 kW (men.) / 190 kW (špičkový)
  • dojazd na trakčnú batériu: 12 km
  • zberače: poloautomatické 
  • garantovaná životnosť batérie: min. 5 rokov
  • životnosť vozidla: min. 15 rokov

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: triskaidekafobia #12:
Jo

triskaidekafobia

V Bystrici sú ozaj iba tri kĺbové trolejbusy? 😮

Žilinský Karosák

Reply on: kvorka #10:
Ale rozhodne nie ten, ktorý vidno na obrázku😀.

Žilinský Karosák

Reply on: lapo127 #7:
To je bohužiaľ známy fakt...😕
Reply on: slovak2018 #6:
Áno, viem, že proces získania preukazu na trolejbus je na Slovensku oproti Česku (25 hodín jazdy a eto vsjo, hneď platný všade a na všetky typy, mimo Prahu) o dosť náročnejší, ale to je skutočne problém okamžite po prijatí urobiť rozšírenie na trolejbus a upísať si človeka na dajme tomu 3 alebo 5 rokov, hlavne v tých končinách? #ToMiNevychádza
Reply on: davidmik555 #4:
SAD ZV by najradšej TD zlikvidovala...
No podľa mojich info autobusy nie sú vypravované na TB linky z dôvodu nedostatku alebo iných problémov s TB ale kvôli tomu, že nie všetci vodiči majú oprávnenie. A ku zvyšku škoda sa vyjadrovať...
Takže sa idú kúpiť nevyužívané vozidlá. Tri tu sú už roky a nič. Načo 7 sólo? Radšej 5 kĺbov na linku 1 malo byť.
Reply on: pumaa11 #1:
Očividne nikomu nejde o skvalitnenie služieb, len niekto uvažuje ako do budúcna trolejbusy zakonzervovať... TD nikdy nebola v záujmoch SAD Zvolen, aké linky by mesto rado predĺžilo to sa asi tiež nedozvieme...

Žilinský Karosák

Očakával som kĺby ale opäť sklamanie... Dúfam, že sa po dodaní nových tbusov #1001 konečne stane historickým vozidlom a #3001 prevezme jej úlohu, keď sa teda idú zbaviť niektorých 30Tr🤔.

upravovač fotiek

Ako konkrétne klesá energetická efektívnosť trolejbusov s vekom? Prosím technické vysvetlenie spomenutého javu.
Kĺbové zase nič?
a o predĺžení liniek sa tu šepká už pár rôčkov , ale zatiaľ len šepká a parcialne sola (tuším že sú 3) jazdia na nezmenených T linkách 🤔🤔 Bystrica , čo narobíme 🤣🤣