Čoskoro začnú do Bratislavy prichádzať nové hybridné trolejbusy

Dopravný podnik ukázal, ako bude vyzerať nový 24-metrový trolejbus, ktorý bude premávať na linke 71.

Vo výrobnom závode poľského výrobcu Solaris Bus & Coach v týchto dňoch dokončili výrobu karosérie prvého 24-metrového trolejbusu Škoda Solaris 24M pre bratislavský dopravný podnik. Fotografiu vozidla zverejnil riaditeľ bratislavského dopravného podniku Martin Rybanský na sociálnej sieti. Karoséria trolejbusu sa teraz presunie do českej Plzne, kde do nej firma Škoda Electric zabuduje svoju elektrickú výzbroj. Do Bratislavy by mal prvý dvojkĺbový trolejbus doraziť v priebehu jarných mesiacov.

Nové trolejbusy budú vybavené všetkými modernými technológiami, ktoré už cestujúci poznajú z najnovších autobusov. Novinkou budú predsuvné druhé dvere pri priestore pre kočík, vozík a bicykel, ktoré cestujúci v Bratislave poznajú napríklad z nízkopodlažných električiek. Oproti klasickým dverám, ktoré sa otvárajú dovnútra, majú výhodu v tom, že je možné využiť priestor aj v blízkosti dverí. Štandardom sú už aj zatmavené bočné okná s dvojitým zasklením. Vďaka trakčným batériám budú môcť hybridné trolejbusy premávať aj v úsekoch bez trolejového vedenia.

Dopravný podnik si objednal spolu 16 hybridných 24-metrových trolejbusov, ktoré budú určené pre vyťaženú linku 71 premávajúcu medzi Hlavnou stanicou a sídliskom Dolné hony. Rovnako sa už v Poľsku začali vyrábať aj 18-metrové hybridné trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris, ktoré prídu v tomto roku do Bratislavy v počte 23 kusov. Nákup týchto trolejbusov bude z väčšej časti financovaný prostredníctvom nenávratného finančného príspevku z eurofondov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dadino #74:
Zrejme ich Škodovka nestíha do konca roka dokončiť, tak aby úplne neprepadli neminuté fondy, splatí sa z nich aspoň "záloha".
Reakcia na: Solider #73:
Akože áno rozmýšľal som aj nad tým ale vychádza mi z toho to, že do konca 2023 majú byť dodané tak ako bolo spomínané 20ks jednosmeriek a 10ks obojsmeriek. S tým, že zvyšných 10ks jednosmeriek by malo byť aspoň v štádiu skeletu. 😬
Reakcia na: Dadino #72:
To je asi ten dodatok pre opciu 10 ks jednosmerných, pretože jednosmerných má byť dokopy 30.
Teda včera som zbadal tieto dodatky k NFP. https://dpb.sk/sk/filter/dokumenty

Ja som sa vďaka ním zamotal ešte viac ako som bol. 😅
Rozumiem NFP na tbusy. Aj NFP na 20ks elektrišiek. AJ NFP na 10ks električiek.

Len je tam ešte 4tý dodatok, tiež na 10KS podľa všetkého električiek ale ten ma v popise podporných aktivít takú zaujímavosť v "Bližšia špecifikácia Hlavných aktivít projektu:" "Za čiastkové naplnenie merateľného ukazovateľa P0222 Počet nových mobilných prostriedkov dráhovej
mestskej hromadnej dopravy (električky, trolejbusy) vhodných tiež pre cestujúcich s obmedzenou mobilitou sa považuje dokončenie hrubej stavby skrine električky, ktoré predstavuje hodnotu 35% z merateľného
ukazovateľa. Podrobnejšie informácie sú v Prílohe č. 5 Zmluvy o poskytnutí NFP"

Takže fakt tomu nerozumiem už a hlavne všetky tieto NFP majú napísané "Ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu: 12.2023". 🤔 😬
Reakcia na: Geravy #68:
Výroba všetkých vozov, čo nie sú bežne predávané trvá dlho. Napríklad ale aj bežne vyrábaných, len keď si pozrieš harmonogram 27Tr napríklad tak len 6-7 mesiacov sa chystá dokumentácia a podklady k vozidlu a až následne sa začína samotná výroba. U 29/30T je to o to horšie ako spomína Solider. Všetko treba vo výrobe prestaviť na daný typ vozidla, v tej reportáži na CT hovorili, že 5-6 mesiacov trvá len montáž jednej električky. Následne ešte všetko oživovať, poprepájať a testovať. Je to ozaj dlhý proces. Samozrejme nevyrába sa jedna. Vyrába sa to skôr asi tak, že jedna skupina napríklad spraví konštrukciu, následne sa posunie na opláštenie a interiér, tretia zase naťahuje elektroinštalácie a medzitým už tá prvá robí ďalšiu konštrukciu, druhá už ďalšie opláštenie atď. 🙂
Reakcia na: Solider #66:
No já to takto tiež viem podľa zmluv a dodatkov z obstarávania. Lenže teraz naposledy čo bol na HNku veľký rozhovor s pánom Rybanským tak tam povedal toto. Najskôr som sa nad tým pozastavil aj ja ale potom som to už neriešil. No keď som písal ten koment nižšie tak som si vlastne spomenul, že aj dodatok sa robil kvôli tomu, že to bude financované pol na pol. Takže nechápem. Akože riaditeľ dopravného podniku by takéto údaje nevedel? 😬
Reakcia na: Geravy #68:
No naozaj. Električky sa nevyrábajú na sklad ako automobily, vozidlá 29/30T neodoberá nikto okrem Bratislavy, treba na to pripraviť stroje, vyrobiť všetky komponenty, a zaradiť to do plánu výroby medzi ostatné zákazky.
Reakcia na: Solider #66:
Vyroba jednej elektricky trva 2 roky??? To fakt? 😮 Ale robia hadam 10 kusov naraz, nie?🙂
Reakcia na: Dadino #60:
Diki moc 🙂 tesim sa
Reakcia na: Dadino #65:
Tento rok by malo podľa zmluvy prísť len 20 ks jednosmerných, ktoré boli objednané v marci 2022 v dvoch 10 kusových objednávkach. Obojsmerné boli objednané až v máji 2022 a výroba jednej električky trvá približne 20-24 mesiacov, čiže by tu všetky mali byť do leta 2024. Prvé kusy tu môžu byť už v závere roka a je tam zmluvne dohodnuté financovanie ako z OP II, tak aj z OP Slovensko.
Reakcia na: Petto #62:
Ja ti hovorím, že bude musieť. 😁 Všetko čo je financované z EU fondov do 2023 by malo byť tu, inak nám podľa mojich info hrozí prepadnutie financií a následne platenie zo svojho. Preto aj škodovka určite vedela čo robí a iné zákazky si zrejme posunula tak aby to zvládla. Respektíve ja si myslím, že minimálne tie obojsmerné sa nebudú vyrábať v čechách. Preto sa zrejme prihlásila škodovka spolu s ŠKODA TRANSTECH Oy. Len jedna vec mi nejde do hlavy. Riaditeľ tvrdil v tom veľkom článku, že príde 20 jednosmerných z 30 vysúťažených a 10 obojsmerných. Pritom zákazka na obojsmerne bola rozdelená na dve fázy. 1. fáza mala obsahovať 5 vozov z OP 2014-2020 a 2. fáza mala obsahovať 5 vozov z OP 2021-2027. Takže som teraz ozaj zmätený či sa nakoniec objednalo o 10ks menej jednosmerných aby sa objednali všetky obojsmerné naraz a teda sa rozdelial výroba jednosmerných alebo čo. Poviem jak je, v tých dodávkach bude bordel jak fras lebo čo počúvam aj o tých trolejbusoch ak sa ide úplne mimo plánu zverejneného v obstarávaniach. Mám pocit akoby existovala nejaká ticha dohoda kvázi, že do 2023 to tu musí byť tak skrátka vyrábajte a dovážajte tak aby sa to stihlo. Lebo aj harmonogram na tbusy je taký, že prvá mala prísť 27Tr potom TNS12 aa až psoledný v poradí prvý 24m. Nakoniec to vyzerá tak, že 24m tu bude prvý ak nebude nejako dlho trvať homologizácia v Čechách. Takže proste sa výrába a dováža aby to tu do konca tohto roka bolo. 😅 😆
Reakcia na: Geravy #61:
Vraj sa pripravuje súťaž na rámcovú zmluvu rôznych dĺžok ako opisoval riaditeľ v poslednom veľkom rozhovore. V článku sa písalo: "V súčasnosti počítame so 16, no súťažiť sa bude rámcová zmluva na takmer 70 úprav pre celú sieť. Cez Program Slovensko by sme chceli prefinancovať do roku 2030 aspoň 43ks." Takže predpokladám, že tento rok sa možno spraví súťaž spoločná na električky do 50m a asi súčasných 32,5m. Ak budú financie z EU fondov tak zrejme 2024-2025 budú tu. 🙂
Na prvý pohľad sa mi to veľmi páči. Oceňujem aj nízkopodlažné súčasné električky, trolejbusy a tie nové autobusy. Skvelé sú aj zastávky, na ktorých sú tabule s príchodom spojov. Dosť veľa sa za posledných pár rokov zmenilo k lepšiemu, to je fakt.
Reakcia na: Dadino #60:
Stavim sa, ze nedojde vsetko 😂.
Reakcia na: Dadino #60:
A nejake dlhsie varianty sa nemali objednavat? Ci to je az hudba dalekej buducnosti?
Reakcia na: pharel #53:
Tento rok má byť podľa posledných informácií dodaných 20ks jednosmerných a 10ks obojsmerných električiek. Následne zostane už len 10 jednosmerných električiek, ktoré sa budú objednávať už z nového operačného programu. Takto by to malo byť podľa mne dostupných info. 🙂
Reakcia na: steve666 #51:
Počuj. Je mi ľúto, že si nevieš priznať chybu a potrebuješ ostatných osočovať aby si si akože vyhádal svoju pravdu. Len sa naozaj prosím prestaň strápňovať. Keď nerozumieš katastrálnej mape, to vôbec nie je hanba. Stačí počúvať ľudí čo ju ovládajú a boli tak milí, že ti to tu vysvetlili. Nie na nich útočiť ešte. Pridám ti sem screen z tej mapy znova. Dal som už reálnu mapu aby si to možno lepšie pochopil. Viac ako ⅔ toho trávnatého "pásu" ležia na pozemku, ktorý patrí Hlavnému mestu. Teda celý môj zákres spočíval práve v tom, že je tam priestor na ukrojenie z toho zeleného "pásu" čím by sa rozšírila dajme tomu o meter cesta a sňou sa logicky posunul chodník do toho trávnatého "pásu". To, že som chodník nezakreslil do môjho prvého obrázku je len preto, že sa tu riešilo rozšírenie cesty a moje rýchle vloženie návrhu. Nie hotového výkresu na územné alebo stavebné povolenie. Pokiaľ by si chcel náhodou prezmneu narážať na chodník pri predajni Seat, neboj sa aj tam je priestor (nakoľko chodník má minimálne 2 metre), na to aby sa 30cm z neho zobralo pre lepší oblúk. 😉 (p.s. Červenou som ti vyznačil hranicu mestského pozemku v mape.)
Reakcia na: TeBeCe #55:
Očakávaš výrobu električiek pre Bratislavu vo Fínsku?
Reakcia na: steve666 #51:
Keď ti neprešli vymyslené súkromné pozemky, si sa NÁHLE preorientoval na ochrancu chodcov, tzv. pedefila?
Reakcia na: TeBeCe #54:
Bol nejak zmeneny dizajn? Aspon facelift svetiel?
Reakcia na: pharel #53:
Minuly tyzden ukazovali v spravach na CT vyrobu v Skodovke a mihla sa tam aj cast jednej bratislavskej. (teda nedalo sa rozoznat ci obojsmernej 😁 )
Ahojte, ked uz je tu rec o novych vozidlach, tie nove elektricky obojsmerne boli nakoniec uz zakupene a uz sa vyrabaju? neohrozia ich nejake financne problemy kvoli energetickej krize? dik za potvrdenie 🙂
Reakcia na: si #49:
dalsi co kasle na chodcov🙄
Reakcia na: Dadino #38:
ani ty si nekukol. alebo chces iba zosekat chodniky kvoli komfortu vodicov?!
Reakcia na: trolejbus6207 #45:
Ja nikomu nekážem vyhodiť ich odtiaľ. Ja by som ich proste len posunul na parkovisko dolu čo je po pravej strane keď vychádzaš na hlavnú. Tento plán bol už za Nesrovnala a neviem prečo sa báli to spraviť. Myslím si, že by to bolo úplne v pohode a tým pádom by mohol ísť 24m na toto miesto. Dnes už je to ale pase keďže sa spravil vyvýšený prechod od výstupišťa 71/40 k stanici. 🙂
Reakcia na: steve666 #35:
majetkove pomery napadli ako prve aj mna ked som to cital (este pred Tebou), ale predtym ako nimi zacnem argumentovat je dobre si overit fakty a pozriet kataster.... no a tam je jasne vidiet ze tu mesto tie moznosti ma bez nutnosti riesit niecie sukromne pozemky.....
Reakcia na: 3pa3ck3 #46:
Z mojich skromných návštev HS je najväčší problém to, že taxíky zaberajú celý K+R, nikdy sa mi tam nepodarilo dostať, vždy som musel použiť výstupište trolejbusov, minimálne raz som musel urobiť kolečko, aby som nezavadzal prišlej vtedy ešte 201-ke a syna som vysadil až na druhýkrát
Reakcia na: 3pa3ck3 #46:
problemom tiez nie su miesta pre taxiky a K+R, problemom su jednobunkove hlavy v taxikoch aj sukromnych autach co sa odstavuju nahodne hore v obluku/vo vystupisti troflov a komplet celu dopravu zablokuju a nikto s tym nic nerobi uz roky.
Reakcia na: trolejbus6207 #45:
Zopár miest pre taxíky a K+R tam musí ostať (nemusia byť nevyhnutne tam, kde teraz)
Reakcia na: Dadino #41:
Jasne, HS je problém organizácie dopravy, bohužiaľ taxíky odtiaľ tak ľahko nedostanú (osobne by som to privítal)
Reakcia na: Geravy #43:
Základ je spraviť to smooth a nereznúť to.
Inak ked pisete ze teda zadny previs vybocuje viac ako pri beznom klbaku, tak toto nebude problemovy roh? 😉 Ak pojde nejake osobne auto, alebo dodavka popri kasarni?

https://goo.gl/maps/gHE8SYaaA4jWcpjo9
Reakcia na: trolejbus6207 #40:
Šulekova by mala byť úplne v pohode, ak sa tam nenájde pohodené auto.
Reakcia na: trolejbus6207 #40:
No veď ja mám rovnaké informácie z testovania. Stále opakujem, že všetko sú len kozmetické úpravy, ktoré by som zrealizoval pre lepší komfort aj vodičov. Reorganizácia Hl. S. je žiaľ ale nevyhnutná po ich nasadení do premávky. To rozprával aj samotný riaditeľ keď tu bol na testoch ten trolejbus. Škoda, že sa vonkajší oblúk kde dneska stoja tie otravné taxíky pred vchodom nespraví práve pre tieto 24m tbusy. Vnútorný by ostal pre 40ku a bolo by vybavené. 🙂
Reakcia na: Dadino #39:
Pýtal som sa sa zúčastnených "testovačov", boli s ním všade okrem konečnej na Šulekovej a prešli bez problémov
Reakcia na: Solider #31:
Ako hovorím. Prešiel tam bez nejakým problémov. Dokonca aj odbočenie zo Záhradníckej na Svätoplukovu zvládol vpohode. Ja som to len nakreslil, že je tam možnosť "uľahčenia" hlavne pre vodiča aby si nemusel strážiť niekoľko smerov naraz či náhodou niekde niečo. Tá úprava by stála "pár drobných" ozaj. I keď by sa tam museli presúvať stožiare čo by trošku finančne sťažilo práce. No v konečnom dôsledku sa aj tak bude zrejme urpavovať na tejto tratí viacero vecí čo sa pri testovaní vyhodnotili síce dobre ale návrh na zlepšenie tam bol. Aj Hl. Stanica bude musieť prejsť reorganizáciou. Na to som ja zvedavý. 😬
Reakcia na: steve666 #35:
Škoda, že si si najskôr nekukol kataster kým si to napísal. Lebo teda viem, že ten pozemok nie je súkromný ale aj tak som si dal tu námahu a prekontroloval si to ešte. Hlavne na chodníku sú umiestnené stožiare verejného osvetlenia čo ti už trošku môže naznačiť, že ide o mestský pozemok. 🙂
Reakcia na: Geravy #28:
Hej, no 42, to by bola 😍. Mozno vikendy ;-P.
Reakcia na: Dadino #29:
len je skoda ze si kreslis upravu vozovky na sukromnom pozemku
Reakcia na: Foltest #33:
Z ničoho sa neupustilo. Ide sa modernizovať 5 meniarni. Všetko sa financuje z EU fondov a aktuálne sa súťaží zhotoviteľ na tieto práce. Ponuky sa majú predkladať do konca februára ak si dobre pamätám. Takže z tohto sa neupustilo lebo nové vozy by napríklad meniareň na Dolných honoch neutiahla ani za svet. Už teraz má problém.
Reakcia na: Petto #32:
Na to ta krizovatka nie je dostatocne v centre 😀 ved sa hovorilo ze aj meniarne sa budu upravovat kvoli novym vozom a aj z toho sa upustilo. Radsej dali prikaz na vypinanie kurenia pocas prestavok.
Reakcia na: Solider #31:
Tak ak tam magistrat zaciti nutkanie na novu dlazbu v krizovatke tak mozno to opravia 😂.
Reakcia na: Geravy #30:
To si hádam nikto z vás nemyslí, že sa bude niečo prerábať. Tu bol problém 5 rokov opraviť prepadnutý kanál na Karpatskej a vy tu kreslíte nejaké rozšírenia ciest 😂
Reakcia na: Dadino #29:
To je inak pravda, ze miesta je tam na upravu tej krizovatky dost.
Reakcia na: Petto #19:
Vie to tam dať. Je ale pravda, že aj 18m tam hoc kedy vybehne na chodník posledným kolesom. Ja osobne by som spravil úplne drobnú úpravu šírky cesty a oblúku viď foto. To by pomohlo obom smerom a priestor tam na to je. Takže žiadny veľký problém v tom nevidím. Aj keď to vytočí asi by som to "preventívne" spravil nech je tam toho miesta viac.
Reakcia na: Dadino #27:
Mohlo by to aj na 42 a 72 behat.
Reakcia na: SAMOS #10:
Kľudne si pozri toto video. Ten voz sa tam vytočil bez jediného problému a dokonca v podstate ani nezasahoval do protismeru. 🙂 https://fb.watch/iNXeL83rCK/
Ono záleží od konštrukcie vozidla. Ja som nejazdil veľa, ale zato som dosť šoféroval aj s kĺbom na miestach, kde MHD nejazdí, alebo minimálne kĺbaky nejazdia (napr. pri Figare, alebo prepich Trnavská-Vajnorská, Trenčianska - Miletičova) a všimol som si, že kým pri Sorkách C-čková náprava takmer dokonale kopíruje B-čkovú (ak som Bčkom prešiel okolo apexu vo vzdialenosti 30 cm, tak to isté bolo aj pri Cčku), pri Solarisoch si Cčková dosť skracovala cestu.

Ono je to aj vidieť na vzdialenosti medzi kĺbom a Bčkovou nápravou. Tá hlavná časť SORky má dosť veľký previs, ktorý automaticky posiela vlek do nadbiehania.
Reakcia na: Solider #24:
Uz tam jazdim dost dlho a oholene zrkadlo som este nemal. A ano, o vybiehani vleku tiez viem, stravil som par rokov s mercedesmi. Zbytocne by som sa toho neobaval.
Reakcia na: Foltest #21:
Keďže sa v tej zákrute bežne stretávajú dve obrysovo širšie vozidlá (autobusy, trolejbusy, nákladiaky so zrkadlami na ramenách) a autá v protismere rovnako aplikujú jazdenie "po čiare", tak ak nechceš skončiť s oholeným späťákom a zbytočnou škodovou udalosťou, tak je lepšie ísť viac vľavo a nelízať apex strednou nápravou, ale vchádzať doň už s viac narovnaným vozom a obrysom pred čiarou. Pri natáčavých nápravach zároveň platí, že čím viac zalomíš voz, tým viac si vybočí vlečka. To sa týka predovšetkým pozametania áut v ľavom odbočovacom pruhu, ktoré sa vyťahujú viac dopredu, aby videli do križovatky.
Potom garazovane budu na Hrobonovej?
Mozno nam Irizar da fotku aj tohto useku. 😉
Reakcia na: Solider #20:
Tam zrovna si nadchádzať fakt nemusíš ani s kĺbom, po čiare to presne vychádza. Ak na dvojkĺbe bude zadok presne kopírovať stred, nebude tam problém.
Reakcia na: Petto #19:
Tam sa nadchádza cez odbočovací pruh.
Reakcia na: Geravy #17:
Vsetci tu riesite tamtu krizovatku ale nikto Vrakunsku s Popradskou smer mesto. Tam mi to pride ovela horsie a uzsie. 😈
Reakcia na: Geravy #17:
Vidno to na fotke, čo dal Irizar
Reakcia na: Solider #16:
Aha, tento ma natacavu? Tak potom hej. Ale myslim, ze sa tam aj ma robit uprava na tom rohu, asi zoberu z chodnika a zmiernia ten roh.

https://goo.gl/maps/VPEQXoVsERfLMLvWA
Reakcia na: Geravy #15:
Nejde o previs, ale o natáčavú zadnú nápravu. Aj kapáče viac vybočujú, preto im rozšírili odbočovací pruh zo Záhradníckej doprava na Karadžičovu. Pamätáme si aj na nápisy na Ikarusoch - Pozor vybočuje 1 m.
Reakcia na: si #14:
Ale ved ten zadny previs nie je vacsi ako u inych klbakov.
Reakcia na: irizar #13:
tam inac vydim iny zdroj problemov - a to vybocenie zadneho prevesu az do vedlajsieho jazdneho pruhu... ak si to vodic vozidla v tom vedlajsom pruhu neuvedomi a nenecha mu tam na to priestor....
Reakcia na: SAMOS #10:
Aj keby mal 5 clankov, by asi presiel. Klbove vozy by mali byt konstruovane tak, ze kazda naprava sleduje stopu.
Reakcia na: SAMOS #10:
Kým tieto trolejbusy objednali, tak testovali rovnaký predvádzací kus. Takže to už vyskúšali.
Ako sa trojčlankový trolejbus otočí z Prievozskej na Miletičovú (smer Hl. stanica) zmesti sa to tam alebo nezmestí sa to tam tak že bude musieť odbáčať o dosť neskôr alebo jak lebo to je rozdiel keď je že aj dlhší a keď je trojčlankový
Reakcia na: norodolo #6:
Na to aby si počas výluk nemusel trojčlánkový tbus nahrádzať dvojčlánkovým abusom a potom riešiť ako zahustiť takt bez toho aby si zároveň rozbil preklad s 202?
Reakcia na: norodolo #6:
Predsa pre prípad výluk, prípadne výjazdov a dojazdov do vozovne (môžu ísť kratšou trasu mimo TV). 🙂
Reakcia na: norodolo #6:
Je to sice hybridny tbus ale s min.dojazdom na baterku. Len aby vedel obist prekazku na baterku a nezostal dakde visiet v krizovatke ako nase milovane 31tr. Testovaci 24metrak zvladol dokoncna dojst od Hodzka a na Rivieru na baterku, len potom sa musel strasne dlho nabijat na Kuklovskej cez 2h cca.
Otázka je, na čo je objednaných 16 hybridných 24-metrových trolejbusov určených na linku 71, ktorá je plne vedená pod trakčným vedením 🤔
Reakcia na: Soolo #4:
Kde je definovaný takýto štandard?
Reakcia na: Martin Fundárek #3:
Standardu klasickych dveri, to jest, ze sa otvaraju dnu. Tu je to novinka
Reakcia na: Soolo #2:
Akého štandardu?
Reakcia na: 810zssk #1:
Kvoli zachovaniu standardu. Ostatne dvere od Solarisu budu najnovsie Bode a predsuvne dvere Ventura STT, kvoli vyssie uvedenemu
Chápem to správne že predsuvné budú len jedny dvere? Ak áno, prečo?