Čoskoro začnú do Bratislavy prichádzať nové hybridné trolejbusy

Dopravný podnik ukázal, ako bude vyzerať nový 24-metrový trolejbus, ktorý bude premávať na linke 71.

Vo výrobnom závode poľského výrobcu Solaris Bus & Coach v týchto dňoch dokončili výrobu karosérie prvého 24-metrového trolejbusu Škoda Solaris 24M pre bratislavský dopravný podnik. Fotografiu vozidla zverejnil riaditeľ bratislavského dopravného podniku Martin Rybanský na sociálnej sieti. Karoséria trolejbusu sa teraz presunie do českej Plzne, kde do nej firma Škoda Electric zabuduje svoju elektrickú výzbroj. Do Bratislavy by mal prvý dvojkĺbový trolejbus doraziť v priebehu jarných mesiacov.

Nové trolejbusy budú vybavené všetkými modernými technológiami, ktoré už cestujúci poznajú z najnovších autobusov. Novinkou budú predsuvné druhé dvere pri priestore pre kočík, vozík a bicykel, ktoré cestujúci v Bratislave poznajú napríklad z nízkopodlažných električiek. Oproti klasickým dverám, ktoré sa otvárajú dovnútra, majú výhodu v tom, že je možné využiť priestor aj v blízkosti dverí. Štandardom sú už aj zatmavené bočné okná s dvojitým zasklením. Vďaka trakčným batériám budú môcť hybridné trolejbusy premávať aj v úsekoch bez trolejového vedenia.

Dopravný podnik si objednal spolu 16 hybridných 24-metrových trolejbusov, ktoré budú určené pre vyťaženú linku 71 premávajúcu medzi Hlavnou stanicou a sídliskom Dolné hony. Rovnako sa už v Poľsku začali vyrábať aj 18-metrové hybridné trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris, ktoré prídu v tomto roku do Bratislavy v počte 23 kusov. Nákup týchto trolejbusov bude z väčšej časti financovaný prostredníctvom nenávratného finančného príspevku z eurofondov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dadino #74:
Zrejme ich Škodovka nestíha do konca roka dokončiť, tak aby úplne neprepadli neminuté fondy, splatí sa z nich aspoň "záloha".
Reakcia na: Solider #73:
Akože áno rozmýšľal som aj nad tým ale vychádza mi z toho to, že do konca 2023 majú byť dodané tak ako bolo spomínané 20ks jednosmeriek a 10ks obojsmeriek. S tým, že zvyšných 10ks jednosmeriek by malo byť aspoň v štádiu skeletu. 😬
Reakcia na: Dadino #72:
To je asi ten dodatok pre opciu 10 ks jednosmerných, pretože jednosmerných má byť dokopy 30.
Teda včera som zbadal tieto dodatky k NFP. https://dpb.sk/sk/filter/dokumenty

Ja som sa vďaka ním zamotal ešte viac ako som bol. 😅
Rozumiem NFP na tbusy. Aj NFP na 20ks elektrišiek. AJ NFP na 10ks električiek.

Len je tam ešte 4tý dodatok, tiež na 10KS podľa všetkého električiek ale ten ma v popise podporných aktivít takú zaujímavosť v "Bližšia špecifikácia Hlavných aktivít projektu:" "Za čiastkové naplnenie merateľného ukazovateľa P0222 Počet nových mobilných prostriedkov dráhovej
mestskej hromadnej dopravy (električky, trolejbusy) vhodných tiež pre cestujúcich s obmedzenou mobilitou sa považuje dokončenie hrubej stavby skrine električky, ktoré predstavuje hodnotu 35% z merateľného
ukazovateľa. Podrobnejšie informácie sú v Prílohe č. 5 Zmluvy o poskytnutí NFP"

Takže fakt tomu nerozumiem už a hlavne všetky tieto NFP majú napísané "Ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu: 12.2023". 🤔 😬
Reakcia na: Geravy #68:
Výroba všetkých vozov, čo nie sú bežne predávané trvá dlho. Napríklad ale aj bežne vyrábaných, len keď si pozrieš harmonogram 27Tr napríklad tak len 6-7 mesiacov sa chystá dokumentácia a podklady k vozidlu a až následne sa začína samotná výroba. U 29/30T je to o to horšie ako spomína Solider. Všetko treba vo výrobe prestaviť na daný typ vozidla, v tej reportáži na CT hovorili, že 5-6 mesiacov trvá len montáž jednej električky. Následne ešte všetko oživovať, poprepájať a testovať. Je to ozaj dlhý proces. Samozrejme nevyrába sa jedna. Vyrába sa to skôr asi tak, že jedna skupina napríklad spraví konštrukciu, následne sa posunie na opláštenie a interiér, tretia zase naťahuje elektroinštalácie a medzitým už tá prvá robí ďalšiu konštrukciu, druhá už ďalšie opláštenie atď. 🙂
Reakcia na: Solider #66:
No já to takto tiež viem podľa zmluv a dodatkov z obstarávania. Lenže teraz naposledy čo bol na HNku veľký rozhovor s pánom Rybanským tak tam povedal toto. Najskôr som sa nad tým pozastavil aj ja ale potom som to už neriešil. No keď som písal ten koment nižšie tak som si vlastne spomenul, že aj dodatok sa robil kvôli tomu, že to bude financované pol na pol. Takže nechápem. Akože riaditeľ dopravného podniku by takéto údaje nevedel? 😬
Reakcia na: Geravy #68:
No naozaj. Električky sa nevyrábajú na sklad ako automobily, vozidlá 29/30T neodoberá nikto okrem Bratislavy, treba na to pripraviť stroje, vyrobiť všetky komponenty, a zaradiť to do plánu výroby medzi ostatné zákazky.
Reakcia na: Solider #66:
Vyroba jednej elektricky trva 2 roky??? To fakt? 😮 Ale robia hadam 10 kusov naraz, nie?🙂
Reakcia na: Dadino #60:
Diki moc 🙂 tesim sa
Reakcia na: Dadino #65:
Tento rok by malo podľa zmluvy prísť len 20 ks jednosmerných, ktoré boli objednané v marci 2022 v dvoch 10 kusových objednávkach. Obojsmerné boli objednané až v máji 2022 a výroba jednej električky trvá približne 20-24 mesiacov, čiže by tu všetky mali byť do leta 2024. Prvé kusy tu môžu byť už v závere roka a je tam zmluvne dohodnuté financovanie ako z OP II, tak aj z OP Slovensko.
Reakcia na: Petto #62:
Ja ti hovorím, že bude musieť. 😁 Všetko čo je financované z EU fondov do 2023 by malo byť tu, inak nám podľa mojich info hrozí prepadnutie financií a následne platenie zo svojho. Preto aj škodovka určite vedela čo robí a iné zákazky si zrejme posunula tak aby to zvládla. Respektíve ja si myslím, že minimálne tie obojsmerné sa nebudú vyrábať v čechách. Preto sa zrejme prihlásila škodovka spolu s ŠKODA TRANSTECH Oy. Len jedna vec mi nejde do hlavy. Riaditeľ tvrdil v tom veľkom článku, že príde 20 jednosmerných z 30 vysúťažených a 10 obojsmerných. Pritom zákazka na obojsmerne bola rozdelená na dve fázy. 1. fáza mala obsahovať 5 vozov z OP 2014-2020 a 2. fáza mala obsahovať 5 vozov z OP 2021-2027. Takže som teraz ozaj zmätený či sa nakoniec objednalo o 10ks menej jednosmerných aby sa objednali všetky obojsmerné naraz a teda sa rozdelial výroba jednosmerných alebo čo. Poviem jak je, v tých dodávkach bude bordel jak fras lebo čo počúvam aj o tých trolejbusoch ak sa ide úplne mimo plánu zverejneného v obstarávaniach. Mám pocit akoby existovala nejaká ticha dohoda kvázi, že do 2023 to tu musí byť tak skrátka vyrábajte a dovážajte tak aby sa to stihlo. Lebo aj harmonogram na tbusy je taký, že prvá mala prísť 27Tr potom TNS12 aa až psoledný v poradí prvý 24m. Nakoniec to vyzerá tak, že 24m tu bude prvý ak nebude nejako dlho trvať homologizácia v Čechách. Takže proste sa výrába a dováža aby to tu do konca tohto roka bolo. 😅 😆
Reakcia na: Geravy #61:
Vraj sa pripravuje súťaž na rámcovú zmluvu rôznych dĺžok ako opisoval riaditeľ v poslednom veľkom rozhovore. V článku sa písalo: "V súčasnosti počítame so 16, no súťažiť sa bude rámcová zmluva na takmer 70 úprav pre celú sieť. Cez Program Slovensko by sme chceli prefinancovať do roku 2030 aspoň 43ks." Takže predpokladám, že tento rok sa možno spraví súťaž spoločná na električky do 50m a asi súčasných 32,5m. Ak budú financie z EU fondov tak zrejme 2024-2025 budú tu. 🙂
Na prvý pohľad sa mi to veľmi páči. Oceňujem aj nízkopodlažné súčasné električky, trolejbusy a tie nové autobusy. Skvelé sú aj zastávky, na ktorých sú tabule s príchodom spojov. Dosť veľa sa za posledných pár rokov zmenilo k lepšiemu, to je fakt.
Reakcia na: Dadino #60:
Stavim sa, ze nedojde vsetko 😂.
Reakcia na: Dadino #60:
A nejake dlhsie varianty sa nemali objednavat? Ci to je az hudba dalekej buducnosti?
Reakcia na: pharel #53:
Tento rok má byť podľa posledných informácií dodaných 20ks jednosmerných a 10ks obojsmerných električiek. Následne zostane už len 10 jednosmerných električiek, ktoré sa budú objednávať už z nového operačného programu. Takto by to malo byť podľa mne dostupných info. 🙂
Reakcia na: steve666 #51:
Počuj. Je mi ľúto, že si nevieš priznať chybu a potrebuješ ostatných osočovať aby si si akože vyhádal svoju pravdu. Len sa naozaj prosím prestaň strápňovať. Keď nerozumieš katastrálnej mape, to vôbec nie je hanba. Stačí počúvať ľudí čo ju ovládajú a boli tak milí, že ti to tu vysvetlili. Nie na nich útočiť ešte. Pridám ti sem screen z tej mapy znova. Dal som už reálnu mapu aby si to možno lepšie pochopil. Viac ako ⅔ toho trávnatého "pásu" ležia na pozemku, ktorý patrí Hlavnému mestu. Teda celý môj zákres spočíval práve v tom, že je tam priestor na ukrojenie z toho zeleného "pásu" čím by sa rozšírila dajme tomu o meter cesta a sňou sa logicky posunul chodník do toho trávnatého "pásu". To, že som chodník nezakreslil do môjho prvého obrázku je len preto, že sa tu riešilo rozšírenie cesty a moje rýchle vloženie návrhu. Nie hotového výkresu na územné alebo stavebné povolenie. Pokiaľ by si chcel náhodou prezmneu narážať na chodník pri predajni Seat, neboj sa aj tam je priestor (nakoľko chodník má minimálne 2 metre), na to aby sa 30cm z neho zobralo pre lepší oblúk. 😉 (p.s. Červenou som ti vyznačil hranicu mestského pozemku v mape.)
Reakcia na: TeBeCe #55:
Očakávaš výrobu električiek pre Bratislavu vo Fínsku?
Reakcia na: steve666 #51:
Keď ti neprešli vymyslené súkromné pozemky, si sa NÁHLE preorientoval na ochrancu chodcov, tzv. pedefila?
Reakcia na: TeBeCe #54:
Bol nejak zmeneny dizajn? Aspon facelift svetiel?