Nové križovatky na Račianskej nepotešia cestujúcich MHD.
Na Račianskej radiále v posledných rokoch vyrástlo viacero križovatiek s električkovou traťou, ktoré sú po novom riadené svetelnou signalizáciou. Vo všetkých prípadoch mali električky pred vybudovaním signalizácie automaticky prednosť v jazde. Prednosť často nerešpektovali vodiči áut, čo viedlo ku kolíznym situáciám a k brzdeniu električiek.
Riešením mali byť „semafory“, ale aj rušenie priecestí. Napríklad v úseku Račianske mýto – Pionierska, kde boli od roku 2015 zrušené dve priecestia (Kraskova a Šuňavcova) a ďalšie dve (Kominárska a Legerského) prebudované na riadené cestnou dopravnou signalizáciou.
Zatiaľ čo v prípade zrušenia priecestí ide jednoznačne o prínos pre rýchlosť a spoľahlivosť električkovej dopravy, v prípade „semaforov“ sú výsledky na tomto úseku rozpačité.
3 roky nestačili
Na prelome mája a júna 2018 bola sprevádzkovaná križovatka Legerského a v závere júna križovatka Kominárska. Vybudovanie svetelne riadených križovatiek bola vyvolaná investícia pre investorov priľahlých investičných zámerov Pri mýte a Urban Residence, hradili ich teda oni.
Staršia z križovatiek, Kominárska, je vybavená dopravnou signalizáciou už takmer 3 roky, no doteraz zapnutá nebola. Tento čas nebol využitý na prípravu preferencie MHD, a tak bola križovatka zapnutá bez nej. Vozidlá MHD majú v smere do Rače prakticky červenú vlnu. Hneď za Račianskym mýtom sú zastavené signálom „stoj“.
V smere do centra mesta väčšina električiek prejde bez zdržania, no niektoré predsa len zastaví signalizácia. Počas nášho sledovania si postáli aj všetky prechádzajúce autobusy expresnej linky 59.
Nedoladená križovatka Legerského
V prípade druhej križovatky, ktorá sa nachádza pod oknami Prezídia Policajného zboru SR, je situácia s uprednostnením MHD lepšia. Električky väčšinou dostanú voľno, v smere do centra niekedy musia pribrzdiť.
Počas našej návštevy sme zaznamenali aj situácie, kedy električka voľno nedostala. Autobusy MHD boli v smere do centra zdržané takmer vždy, takže je možné pochybovať o tom, či sa na ne pri programovaní preferencie myslelo.
Všimli sme si tiež dlhšie čakanie na zelenú pre autá odbočujúce do vedľajšej Legerského ulice, a to aj vtedy, keď žiadna električka nešla. Po istom čase autá zelenú dostali bez ohľadu na to, či sa blížila nejaká električka alebo nie.
Tieto situácie svedčia o tom, že aj keď sa preferenciu električiek podarilo spustiť, je potrebné ju ešte doladiť.
Sme tam, kde pred rokom
O vyjadrenie k vzniknutej situácii sme požiadali magistrát aj dopravný podnik ešte v stredu 27. júna. Magistrát nás požiadal o dlhší čas na odpoveď a odpovede sme do uzávierky článku nedostali.
Okrem iného sme sa pýtali, aké sú časové zdržania električiek na týchto križovatkách. Z našich meraní vyplýva, že časová strata pri cestovaní smerom do Rače sú takmer 2 minúty. Ešte v roku 2017 Krajský dopravný inšpektorát zrealizoval zelenú vlnu pre električky medzi Račianskym mýtom a Pionierskou ulicou. Električky po vybavení zastávok Račianske mýto a Ursínyho plynule prešli až na zastávku Pionierska. Po spustení signalizácie to už neplatí a električky si postoja už aj na Križovatke Jozefa Čabelku (Pionierska).
Nedávne pozitívne kroky ako je zrušenie priecestí a koordinácia križovatiek Račianske mýto a Pionierska v prospech električiek znegovala nezapnutá preferencia na Kominárskej a nedoladená preferencia na Legerského. Výsledok je preto rozpačitý – po investíciách do križovatiek sa prepravná rýchlosť električiek dostala tam, kde už bola do roku 2017. Pri porovnaní cestovného času so začiatkom začiatkom súčasného roka sa dá konštatovať jediné: Pri ceste z Račianskeho mýta na Železničnú stanicu Vinohrady sa cestujúcim jazda predĺžila o 19 %.
Aktualizované o vyjadrenie magistrátu:
Obidve križovatky sú vybavené zariadením pre plnú preferenciu električiek. V súčasnosti sa dolaďuje prihlasovanie električkových vozidiel do radičov križovatiek a prebieha nahrávanie dát do vozidiel zo strany DPB. Funkcia preferencie podľa prvotne zadaných parametrov je vždy vyhodnocovaná v súčinnosti s firmami Radiopol a Siemens a na základe zistení sú parametre upravované.
Absolútna preferencia bude spustená po doladení prihlasovania vozidiel do radiča križovatky (predpoklad júl 2018).
Beus
Z mojich pozorovaní nefunguje "preferencia" ani na jednej z nich, zdržania sú tam také, že tam aj jamu v koľajniciach vystojím.
Okrem toho (a toto by sa zišlo doplniť do článku) cez víkend, kedy je tam frekvencia dopravy zanedbateľná, sú obe úplne nezmyselne zapnuté (v sobotu od rána do poobedia, v nedeľu od skorého poobedia do noci) a stojí sa tam VŽDY, na oboch a v oboch smeroch, takže obojsmerne +90s zdržanie kvôli nestihnutému signálu na Račku/Zvaráku. Toto už ani nie je na rozčuľovanie sa, to už je rovno na odstrelenie sa, a vinníci by mali byť za toto zavesení...za niečo...niekam.
Ja mám na to len jediné slovo - SABOTÁŽ VHD.
A k ostatným vo fóre spomínaným križovatkám:
Vinohrady - cez pracovné dni ako-tak znesiteľná (hoci sa tiež často stáva, že sa čaká), cez víkendy (kedy by mala byť úplne vypnutá) PEVNÝ CYKLUS, bez preferencie!
Malé krasňany - tiež sa mi už X krát stalo, že ako som sa k nej blížil, sa gule rozsypali a počkal som si celý (dosť dlhý!) cyklus.
Pekná cesta - preferencia prakticky nejestvuje - v smere do Rače bola zrušená rozbitím indukčnej slučky v koľajisku 300m pred križovatkou pred veľa rokmi, možno rok-dva po jej sprevádzkovaní, odvtedy je to tam doslova o náhode, ako sa to "trafí"; v smere do mesta je to v postate rovnaké - keď mám šťastie, prejdem, keď nie, tak zavriem dvere a padne stopka.
A nechápem jednu vec - prečo sa to musí riešiť tak hyperkomplikovane, komunikáciou s palubákom, pritom bez akéhokoľvek prínosu vďaka takejto technológii? Idem služobne, alebo z nejakého dôvodu s nenahodenou linkou+smerom+zastávkou, s vozom s poruchou palubáku alebo úplne bez neho (historičák, takisto voziaci ľudí), tak na Vinohradoch často stojím až kým nepríde niečo premávkové za mnou, potom na "jeho" signál prejdem ja a on čaká na ďalší, ktorý nedostane, lebo už ho to raz zaznamenalo a "vybavilo".
Prečo tam nemôže byť úplne primitívny mechanický/elektrický/optický snímač prítomnosti vozidla, ktorý by spravil to isté, za zlomok ceny, spoľahlivejšie, a najmä VŽDY a pre VŠETKY vozy? Nie, my musíme vyberať čo najdrahšie a najzložitejšie riešenia (ktoré aj tak fungujú polovičato, ak vôbec), aby potom bola výhovorka, keď to nefunguje správne, že úprava/preprogramovanie stojí veľa peňazí, alebo že sa to nedá, nikdy sa to tak nerobilo, vodiči by to nepochopili/zneužili a všetci sú na obede. Tento prístup proste nepochopím, a svedčí o absolútnom nezáujme kompetentných o verejnosť cestujúcu VHD. Je mi z toho zle..?