Mesto hľadá projektanta zastávky električiek pod Manderlákom

Pod Manderlákom by mala byť vybudovaná električková zastávka viedenského typu.

Mesto Bratislava prostredníctvom svojej organizácie Generálny investor Bratislavy (GIB) hľadá projektanta prestupnej električkovej zastávky na začiatku Štúrovej ulice v smere k Šafárikovmu námestiu. Vybudovanie novej zastávky súvisí s výstavbou prvej časti nosného dopravného systému (električky) do Petržalky a jej účelom je skrátenie medzizastávkových vzdialeností v historickom centre mesta, keďže pri súčasnom stave by vzdialenosť v smere do Petržalky medzi zastávkami Poštová, resp. Mariánska a Šafárikovo námestie bola približne 1 kilometer. Nová zastávka zároveň nahradí existujúcu zastávku Jesenského v smere k nábrežiu.

Podľa zverejnených súťažných podkladov by mal projektant navrhnúť najvhodnejšie umiestnenie zastávky na Štúrovej ulici s dĺžkou nástupnej hrany minimálne 65 m a bez zásahu do koľajového zvršku. Zastávka by mala byť tzv. viedenského typu s vyvýšenou pojazďovanou nástupnou hranou (uvedené riešenie sa nachádza na zastávke Blumentál). Vjazdy do Laurinskej a Gorkého ul. majú zostať zachované. Riešenie by malo zohľadňovať aj prirodzené a existujúce pešie ťahy a pohyb cyklistov.

Víťazný uchádzač dodá vypracovanú dokumentáciu pre územné rozhodnutie, dokumentáciu pre stavebné povolenie s podrobnosťou realizačného projektu stavby a vykonávať bude aj odborný autorský dohľad projektanta. Hodnota zákazky je odhadovaná na 25 000 € bez DPH.

Električková trať do Petržalky by podľa najnovších odhadov mesta mohla byť otvorená vo februári budúceho roka. Nová prestupná zastávka však bude pravdepodobne vybudovaná až následne, takže plánovaná električková linka z Hlavnej stanice do bude v smere do Petržalky spočiatku prechádzať centrom mesta medzi zastávkami Poštová a Šafárikovo námestie bez zastavenia.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ešte dodatok: asi každému, vrátane mesta, je jasné, že celý ten priestor vrátane Kamenného námestia a Námestia SNP je viac než zrelý na celkovú rekonštrukciu, a s tým súvisiace nové urbanistické a dopravné riešenie. Chýbajúca zastávka v smere na NĽŠ/Šafárikovo nám je ale akútny problém a odmietať takéto riešenie s argumentom, že je nekoncepčné, mi trochu pripomína tému električka do Petržalky vs snívanie o "skutočnom" nosnom systéme...
Reakcia na: S499.1023 #12:
Len v tomto prípade by asi závora musela byť už na začiatku Špitálskej, ešte pred prechodom pre chodcov z Nám SNP na Kamenné nám, inak by autá blokovali celú križovatku.

Podľa mňa by celý priestor križovatky pod Manderlom a priľahlé časti mal byť koncipovaný ako skľudnená, de facto pešia zóna, s čiastočným povoleným prejazdom áut. V zahraničí sú podobné riešenia v centre úplne bežné: kľudne aj štvorpruhová ulica príde na nejaké dôležitejšie priestranstvo, napr pred radnicu, ktoré je vyvýšené a koncipované aj opticky tak, že je evidentné, že prioritu tam majú chodci a sú to len autá, ktoré križujú ich pešiu zónu, nie naopak.
Reakcia na: S499.1023 #35:
Len linka HlSt - NĽŠ, ktorý by stála spolu s ostatnými obojsmerne na začiatku Štúrovej.
Magistrátu ide karta

„vytvorenie zastávky MHD "Kamenné námestie" (pri platenom parkovisku za onkologickým ústavom sv. Alžbety) v smere na Šafárikovo námestie“.
Reakcia na: radoslavius #40:
Novym Manderlom tipujem petrzalska 1, dubravska 4, racianska 7. 6 sa asi vrat len na Safko-KV trat
Teraz ked v decembri bude otvorene Vajanskeho nabrezie a jedna cast Safarikoveho namesta a Sturovej smer mesto ktore linky budu tadial premevat?1 kolotociarska ci 4,alebo 6ka?Neplanuje DPH linku 7 bud z Vinohradov aj ked odtial jazdi 6ka alebo z MN smer centrum Jesenskeho NLS cez Vajanskeho a Safko vratit sa nazad bud na Vinohrady alebo NM!? ?
To dosť skoro začali hľadať btw 😃
Reakcia na: tr3mp #37:
A bodlo by aj tam pridat zastavku pre autobusy, lebo tie maju este vacsiu medzizastavkovu vzdialenost (okrem L95). A taktiez nechceme aby boli busy moc rychlejsie ako saliny ?
Reakcia na: juraj.k #36:
Presne tak. A na zváženie by ešte bola zastávka Nám. Ľ. Štúra pre električky medzi Mostom SNP a Šafárikovým námestím v polohe za priechodom pre chodcov (vo vnútornom jazdnom pruhu): https://goo.gl/maps/T6xmqA9DZb32. Dnešná medzizastávková vzdialenosť je tu 900 metrov, po zmene by to bolo 350 + 550 m.
Mne sa najviac páči variant Adam3, t.j. zastávky električiek za križovatkou, čiže smer Obchodná na nám. SNP (existujúca), smer Trn.Mýto na Špitálskej (existujúca) a smer Štúrova/Jesenského na Kamennom námestí v polohe cca medzi Laurinskou a Gorkého. (nová). Zároveň by sa zrušila terajšia zastávka Jesenského. Trolejbusy by mali ísť v smere do centra po Dunajskej, spoločné nástupište/výstupište by som riešil ako integrovanú zastávku spolu s električkami na Špitálskej (v tom úseku by bolo električkové teleso riešené ako pevná jazdná dráha). Trolejbus by sa vracal cez Špitálsku a Rajskú. Ďalej by mohli byť 2 alternatívy: a) cez Cintorínsku a 29. augusta , b) cez Rajskú späť na Dunajskú.

Ďalej by som ešte presunul zastávku nám. Ľ.Štúra v smere k Mostu SNP k starej budove SND (oproti existujúcej zastávke). Terajšie zastávky na nám.Ľ.Štúra by som zrušil. Výhodou by bolo ich rovnomernejšie rozloženie.
Reakcia na: ufo #32:
Ako že po Námestí SNP nič jazdiť nebude?
Reakcia na: rasto.f #28:
Tak samozrejme sa moze zobojsmernit Dunajska a bolo by to aj logickejsie ako taka slucka. Ale doteraz som pisal podla aktualnej situacii, neviem nakuknut do vasej hlavy a citat vase myslienky, treba to jasne sformulovat.
Keby vsak bola Dunajska obojsmerna, aj tak by bolo treba prekopat cely uzol. Zastavka pod Manderlakom smer Sturova, v takej polohe ako je planovana by bola nevhodna pre trolejbus, lebo by oznacnik bol uz niekde pri Gorkeho, ale trolejbus by musel odbocit skor. Ked nad tym rozmyslam, tak detto v opacnom smere.
Tvoj druhy argument mozem zase obratit: Ak by trolejbus zastavoval niekde pod Manderlou, zase by si mal pesi presun na prestup smer Trnavske Myto (Raca/Vajnorska/Ruzinov) ?

Plne suhlasim, ze jednolinkovy variant by bol vynikajuce riesenie (ale ktovie, kedy sa objavi niekto, kto bude mat gule ho presadit).

P.S.: To chcem vidiet kam chces na Cintorinskej este natrepat auta ? Ta ulica je hrozne uzka, ze tam vobec ten trolejbus jazdi ?
Aj 20 tam mala konecnu pred tym, ako ju mala na Safku. Inak si viem kludne predstavit, ze by 202 mala konecnu zase na Safku a bol by tam krasny prestupny bod elektricka-trolejbus-autobus
Reakcia na: S499.1023 #29:
Pri jednolinkovom variante s trasami tunel- Obchodná a nábrežie - špitálska nie je potrebná zástavka za križovatkou na Kamennom nám. smer Špitálska. Linky by mali byť vedené čo najpriamejšie...
Reakcia na: Adam3 #22:
Toto sa mi zda ako celkom idealny variant. Plus umoznuje realizaciu na etapy (najprv Kamenne nam., potom trat cez Suche myto).
Reakcia na: rasto.f #28:
Roky rokúce bola Dunajská obojsmerná, s plnou premávkou áut, konečnou 104, bolo tam veľké parkovisko a dnes sa zdá, že optimálne bude vrátiť sa k tomuto riešeniu. Už len nočáky vrátiť...
Reakcia na: ufo #25:
Prečo by mala byť zastávka (len) pred križovatkou?
Reakcia na: Error 0x007 #27:
V koncepčnej rovine riešenia MHD v centre je nutné okrem úpravy polôh zastávok začať riešiť "slepú konečnú" Rajská (trolejbusy bez napojenia na tram).
Lenže tu sa ide robiť zase nesystémové riešenie, ktoré agóniu predlžuje.

Stále sa tu opakujú "neriešiteľné" dogmy:
- Dunajská je jednosmerná - a čo bráni tomu je zobojsmerniť? Šírkou vozovky vôbec nič, to že sú tam parkovacie miesta - tak nech sa presťahujú na Cintorínsku (kde by sa zrušila trať),
- zastávky v opačnom smere sú - áno, ak chcete trolejbus zastaviť na zast. Kam. nám, tak pri prestupe smer KV musíte prejsť cca 150 m na druhú zastávku.
- ak sa zruší SNP, tak 9 a 8 nebude mať kde zastaviť - existuje jediný logický argument, prečo musí človek idúci z mesta smer KV striehnuť či má práve utekať na SNP alebo Jesenského a človek do Ružinova na SNP/Kamenné => riešenie = jedna linka v polovičnom intervale cez Jesenského.

A znova končím pri jednolinkovom variante.?
1 Ružinov - Jesenského - Dúbravka
2 Zlaté Piesky - Obchodná - Karlova Ves
3 Rača - Petržalka
4 Hl.st. - NĽŠ (príp. prehodiť 3/4)
Reakcia na: ufo #25:
Prepac mi, ze som sa v skole nikdy slovencinu neucil a tym padom je moja pisana slovencina horor. Ospravedlnujem sa ?

Neviem naco chces pridavat zastavku pred rozdvojenym na Spitalsku a Nam. SNP. Jedine ak by si zrusil zastavky na Nam. SNP a existujucu zastavku na Kamennom Nam. V tom pripade by si ale zase nemal zastavku pre elektricku smerujucu z Nam. SNP na Spitalsku.

Logicky plati nasledujuce pravidlo: Idealne je mat nastupiste pri vsetkych vetvach rovnako, teda bud
- Vsetky nastupistia pred krizovatkou, alebo
- Vsetky nastupistia za krizovatkou
V tom priapde sa ti nemoze stat, zeby elektricka niekde mohla potencialne zastavit dvakrat alebo ani raz.
Vobec to ale nemeni nic na fakte, ze aktualne riesena zastavka pod Manderlakom smer Sturova nema nic spolocne z trolejbusom (jedine ak by bola Dunajska obojsmerna, alebo sci-fi: potiahol by sa trolebus smerom na Sturovu ? )
Reakcia na: david1 #24:
Ak by sa urobil nový vstup na hlavnú stanicu zo Sokolskej, ani by sme spojky pri SAV nepotrebovali. A Lamač, DNV, Dúbavka, Ovsište (...) by získali prístup na hlavnú stanicu bez prestupu.
Reakcia na: Error 0x007 #19:
Hlavne si prečítaj po sebe, čo napíšeš, aby si nemal niekoľko prísudkov v rôznych osobách v jednej časti súvetia.
Trolejbus môže pokračovať po Dunajskej na Kamenné námestie a cez Rajskú sa otočí a pripojí na trať z Cintorínskej. Na Cintorínskej sa môže trolejbusová trať zrušiť.
Ak by bol niekedy v Bratislave použiteľný jednolinkový variant nosného systému MHD (čo nikdy nebude spĺňať neprestupný dvojlinkový variant), tak na Kamennom bude potrebné vrátiť aj zástavku smer Špitálska/Nám. SNP pred križovatku, ako bola pred rokom 1998.
Reakcia na: Solider #23:
Pokial by sa podarilo zatrolejovat SNP a aj spojky na SAV mali by sme aj požadované rýchle ekologické spojenie zo stanicou po Štefánikovej...
Reakcia na: Adam3 #22:
To výstupište tam naozaj netreba, v takej lokalite by mali byť nástupištia a výstupištia spoločné, ak nerátam to, že pokiaľ by sa podarilo zatrolejovať Námestie SNP, tak by tam mohli premávať linky bez nutnosti obrátky cez Rajskú (prejazdné). Plus, bolo by vhodné využiť časť spodnej časti Námestia SNP, ktorá dnes slúži ako parkovisko, pretože tá zachádzka dookola až takmer k budúcej električkovej zastávke by to celé predražila.
Ja si to predtavujem niak takto: http://blog.sme.sk/blog/1456/275449/E-T_KamenneNam.jpg Ale tu trolejbusovu zastavku dunajska vystupiste by som zrusil.
Reakcia na: lostrail #7:
Uvedene riesenie je nevhodne, pretoze:
a) elektricky iduce rovnakym smerom by v uzle Kamenne nam./Nam. SNP stali na dvoch roznych miestach -> nevhodne pre cestujucich
b) navrh neriesi niektore prestupne vazby v uzle Kamenne nam./Nam. SNP

Poloha zastavky pod Manderlakom je velmi vyhovujuca, aj z pohladu lahkeho pristupu do centra. Nevhodne je vsak riesit ju ako zastavku viedenskeho typu. Treba pripravit koncepcne vhodnejsie riesenie do centra.
Reakcia na: lostrail #7:
Pri tvojom navrhu by vsak bolo treba pridat tretiu kolaj na Nam. SNP a dat zastavku iba na kolaj smer Sturova. Lebo pri tvojom navrhu by doslo k problemu pri napr. elektrickovej L9:
- Elektricka od Nam SNP odbaca na Spitalsku. Avsak zaroven by mala dve zastavky: jednu zastavku Nam. SNP a jednu Kamenne Nam
- Elektricka by mohla zastavit na obidvoch zastavkach, pochybujem ze je to to prave orechove
- Ak by elektricka zastavila iba na jednej zastavke, je pri hustych intervaloch dost mozne, ze by ju ina elektricka stojaca na zastavke blokovala...
Reakcia na: ufo #10:
Precitaj si este raz pozorne co som napisal. Vysvetlim ti to dopodrobna:
Dunajska ulica je jednosmerna, preto mozes tadial moze ist trolejbus iba jednym smerom. Ked sa nemylim, tak sa aj rozmyslalo pri predlzeni trolejbusu vyuzit Rajsku na cestu spät. Vyzeralo by to tak, ako dnes X13. V tom pripade by ti zruzena zastavka pod Manderakom bol na velke hnede, kedze tato zastavka je na Sturovej. Trolejbus by smerom na Nivy musel pouzit sucasnu zastavku Kammene namestie.
Vsetky ostatne uvahy by si vyziadali kompletne rozkopat uzol a vsetko postavit na novo (na novo umiestnit zastavky, vyhybky, vyriesit jednosmernost Dunajskej)...
Reakcia na: VLK #8:
Hm, len nerozumiem, ci je lacnejsie postavit "docasnu-trvalu" zastavku alebo rovno prerobit uzol, ktory v buducnosti tak, ci tak prerobit bude treba. Tie peniaze sa tak, ci tak minu, otazka je len, ci s 25 000 eurami navyse alebo bez nich.
Reakcia na: Mates #9:
Posunut Jesenskeho bol len taky napad. Ono v podstate by mozno stacilo zjednotit nazvy zastavok Jesenskeho / Nam. L. Stura, aby sa v tom dalo lepsie vyznat. Existujucu zastavku Jesenskeho smerom k nabreziu treba zrusit urcite, aj tak je otrasna a v zasade sa tam neda nic zmysluplne vymysliet.

Jedno, coho sa bojim je to, ze vznikne vylucne jednosmerna zastavka medzi trianglami smerom na Safko / k nabreziu, lebo tak znie zadanie. To este len bude pre cudzincov nadherne orientovat sa. Prave zobojsmernenie Kamenneho nam. / Nam. SNP by umoznilo cely uzol tak nejako priviest "k rozumu". Aj bez sipok by sa tie trasy uz dali ovela lahsie predstavit a tak minimalizovat omyly.
Reakcia na: piggee #15:
V katakombách pod Dunajskou? 🙂
Reakcia na: piggee #13:
Zase toto isté? Žiadne súkromné pozemky tam nie sú. Otvor si konečne tú katastrálnu mapu, je to verejne prístupné.
Reakcia na: Solider #11:
Cez Dunajsku elektricka je nieco ako bratislavske metro. Nikdy to tade nepojde, pretoze by to museli tahat cez sukromne pozemky.
Reakcia na: Solider #4:
Úplne by stačila tzv. aktívna či dynamická zastávka.
Reakcia na: VLK #8:
Hlavne, ak jedného pekného dňa pribudne električková trať na Dunajskej ulici, tak sa bude musieť celá križovatka určite prestavať.
Reakcia na: Error 0x007 #5:
"Nemal nic spolocne" - áno, na to sme zvyknutí, že ani mesto (DPB) nevie myslieť a mať prestupný bod medzi dvomi trakciami na jednom mieste, nieto ešte IDS.
Pešia dostupnosť, takto sa to vždy robilo.
Reakcia na: lostrail #7:
Vo všetkom okrem Jesenského súhlasím a zdá sa mi to byť najlepšie riešenie. Osobne by som potom Jesenského zrušil lebo predsa je hned za rohom. Ale ak by sa na SNP a Kamennom nič nemenilo rozhodne by bolo zvlášnte nebezpečné riešiť zastávku v opačnom smere na Jesenského. Keď tak by musela byť ešte pred tou kryžovatkou tvaru Y, lebo dať ju pred billu je nemysliteľné. Okrem toho sú vo všetkých smeroch zastávky v povedzme tesnej blízkosti: Kamenné, SNP, Turistická vedla divadla, a budúce Šafko. Jediné čo by dávalo zmysel je všetky zastávky v okolí zrušiť a spraviť jednu pred Generálnou prokuratúrou (Viedenskú alebo Brnenskú, lebo autá od tial nedostaneš), ale tam na to nie je miesto, tam by bol kolaps aj cez víkend.

Druhá vec je že článok tu stále predkladá desivú situáciu vzdialenosti 1 kilometra ale pešia vzdialensoť cez poštovú je len 850 metrov. Čiže človek spraví 425 metrov naviše bez tej zastávky. Ćo je vzdialenosť čo chodí môj starý otec o paličke z trolejbusu do nemocnice. Netvrdím že tá zastávka nie je potrebná ale nie je to tragédia keď nebude okamžite. Okrem toho je možnosť prestupu na L8 na Poštovej a vystúpiť na Kamennom.
Reakcia na: lostrail #7:
a prestup z liniek prichádzajúcich od Amerického námestia by bol na Jesenského ❓
V rámci investičných možností mesta je toto zatiaľ najlepšie riešenie problému električkového uzla Kamenné námestie - Námestie SNP. Všetky drahšie varianty by mohli veľmi rýchlo naraziť na problém zvaný rozpočet (áno, všetko má svoje limity).
Do budúcna pri realizácii 3. časti I. etapy NS MHD v úseku Šafárikovo nám. - Hlavná stanica alebo v rámci developerského projektu Kamenné námestie je vhodné celý uzol riešiť iným spôsobom.
Aj ked to asi nebude splnat ocakavanu hodnotu zakazky, ale ako najmenej invazivne by som videl zrusenie tretej kolaje smerom od Spitalskej k namestiu SNP (a vyuzil prilezitost upravit celu tu otrasnu vyhybku), tam by vznikol priestor pre zastavku. Smerom od Kapucinskej by mohla vzniknut zastavka Viedenskeho typu "Namestie SNP" presne oproti sucasnej zastavke. Ale okrem toho by som navrhoval cely ten priestor prebudovat na jeden hodny prestupny uzol, prerobit aj povrchy a pridat zelen. Vo vysledku by sa mohli vsetky tie zastavky volat rovnako. Tiez nerozumiem, preco by zastavka Jesenskeho nemohla byt presne oproti sucasnej, stacilo by pridat oznacnik.
Mňa najviac zaráža, že sa to hľadá až teraz...
Reakcia na: rasto.f #1:
Aky trolejbus? Ten by nemal nic spolocne zo zastavkou pod Manderlou smerom na Sturovu...
Zastávka Viedenského typu na tak exponovanom mieste podľa môjho názoru určite nie. Ak má zastávka verejnej dopravy a cestujúci deklarovanú prednosť, tak by stopku mali dostať autá a buď by na tejto časti ulice mala byť vylúčená doprava alebo by mali jazdiť po električkovom páse – určite však nie po nástupišti medzi toľkými cestujúcimi.
Reakcia na: 810zssk #2:
Ale v jednom má pravdu, a síce v tom, že ani ten preslávený VeleGenerel nenavrhuje predĺženie TT bližšie k ET. Realizácia výstupných zastávok napr. +- tu https://goo.gl/KGt7gJ (či ideálne v priestore parkoviska v pozadí, za predpokladu zrušenia jeho terajšej funkcie a napojenia tejto dnes slepej cesty z oboch strán a slúžila by výhradne ako konečná/odpočívadlo pre MHD = sci-fi utópia) a nástupnej zastávky na dnešnej zast. Kamenné námestie pre električky by nebol žiadny veľký problém, nová stopa by mala do 500m
Reakcia na: rasto.f #1:
Zeby preto ze v opacnych smeroch uz zastavky su?
Preboha prečo zase viedenská zastávka na mieste kde nemá čo robiť?

Prečo sa rieši zastávka iba jedným smerom?

Prečo sa neuvažuje aspoň v elementárnej koncepčnej rovine a nerieši sa rovno prestupný terminál tram/trolejbus?

Toto má od nejakého kroku vpred a príťažlivej verejnej dopravy na míle ďaleko...