Mesto testuje nový systém preferencie električiek

Výsledky sa ukážu po troch mesiacoch.

Na križovatkách električiek s Peknou cestou a Bojnickou ul. a tiež pri železničnej stanici Vinohrady mesto nechalo nainštalovať nový systém preferencie električkovej dopravy, ktorý by mal zabezpečiť, aby električky týmito úsekmi prechádzali bez väčších zdržaní.

Namiesto doterajších spôsobov detekcie električiek optickými detektormi, snímačmi na troleji či indukčnými slučkami v koľajisku sa použilo zisťovanie polohy vozidiel pomocou prijímača súradníc GPS, ktorým je vybavené každé vozidlo MHD. „Informácia sa [z vozidla] zasiela do radiča CSS rádiolinkom v systéme [sieti] TETRA, ktorý používa DPB,“ informoval nás Stano Ščepán, hovorca magistrátu.

Vodič električky však zatiaľ vo väčšine prípadov nevie, či na križovatke dostane signál voľno alebo bude musieť zastaviť. Na tento účel v súčasnosti slúžia pred niektorými križovatkami predzvesti – električkové návestidlá („semafory“) ďaleko pred križovatkou, ktoré signalizujú, či na križovatke môže vodič očakávať „voľno“ alebo „stoj“. Nové riešenie má vodičovi posielať informáciu priamo na palubný počítač: „Predzvesťami sa to nebude robiť z dôvodu priveľkej náročnosti na realizáciu fyzických nástrojov, o ktoré sa treba starať, udržiavať ich a spravovať. V novom softvéri by mal dostať vodič odozvu z palubného počítača“. Podobne to má byť aj na zastávke Pekná cesta v smere do centra, kde sa doteraz vodiči orientovali podľa toho, kedy dostali červenú chodci križujúci električkovú trať.

Zatiaľ prebieha skúšobná prevádzka bez funkčnosti všetkých prvkov systému. Prínosy v podobe časových úspor v električkovej doprave budú vyhodnotené až po uplynutí skúšobnej prevádzky po 3 mesiacoch. Ako uviedol Ščepán, náklady boli približne 80 000 € a financované boli z projektu UNDP Udržateľná doprava v Bratislave. Úpravy riadenia križovatiek zabezpečila firma Cross Zlín.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Tedomík #23:
Haha vdaka, budem si to pamatat. Moj prvy offtopic 🙂 ale nie je to nic neojedinele tu po tom co som tu uz cital vselico mozne o traktoroch SOR atd 😃
Reakcia na: pharel #22:
Už to tu bolo ale keď tak, ťak to daj do Všeobecnej diskusií nie do článku o preferencií električiek?
Reakcia na: mku81 #20:
tieto "zastávky" sú zriadené preto, aby si každý stihol prečítať Ftáčnikove billboardy ?
Mozno to do tejto temy uplne nepatri ale v patok som cestoval na Peknu Cestu z Americkeho nam. el. c. 3... ta stala cca 30s na krizovatke Spiatalska/29. augusta, potom dalsich min 30 s pred krizovatkou na Americkom nam., potom stala na zastavke, potom na FLorianskom davala prednost 2 elektrickam, kvoli comu sa nezmestila na zast. Blumental a zase cakala, potom stala na Blumentali, potom pred Rac. mytom, potm nastastie ziadne semafory nie su az po VUZ, kde samozrejme stala, Vinohrady si fakt nepamatam, ale pred Peknou cestou stala tiez... v principe, co krizovatka, to cervena, dakujem pekne za takyto nosny system 😃
Ta preferencia na Vajnorska - Botanicka je na dve veci, vobec nepodrzi signal na VOLNO a na Peknej ceste detto.
Tato preferencia je dobra na Peknej ceste smer CMO kde na palubnom pc sa ukaze ikona "#" a nasledne ked je signal na VOLNO sa ukaze ">" kedy znamena ze za kratku dobu (cca! 10sekund) bude signal STOJ !! Cize zastavky pred krizovatkou su riadene OK ale ZA krizovatkou cista katastrofa, palubak pipne ale neviete co to zname, ano viete, ze vas "riadena" krizovatka zeregistrovala... A toto stalo 80 tisic eur?? Im dobre... To by policajt na krizovatke stal menej eur. (!)
Reakcia na: david1 #17:
To je tak v treťom okrese. Nepredĺžená Bojnická, Odborárska, Tomášikova. Výsledok vidieť veľmi dobre.
Reakcia na: Mike #16:
Je to možné ... odkedy je zrušená možnosť odbočiť do lava pri Mc Donalde tak sa viac využíva odbočka na Nobelovu.
Reakcia na: david1 #15:
Čo som počul tam je veľmi krátka zelená na ľavej odbočke z Račianskej do Nobelovej a kolóna z tohto odbáčacieho pruhu spôsobuje tie zápchy až do Rače..
Reakcia na: S@fino #14:
To sa mo moc nezdá . Od znovuzapojenia preferencie som tam takto dlho nikdy nečakal. Jedine že by vedeli na dialku tú preferenciu vypnúť v rannej špičke. Tento týždeň boli zápchy okolo 8:00 až na Púchovskú ul.
Reakcia na: Mates #13:
Úplný súhlas! BTW, dnes ráno som si to pre zaujímavosť stopol (L3) a na semafore za ŽST Vinohrady smer centrum sme stáli (čakali na "zelenú") presne 45 sekúnd...
Reakcia na: VLK #8:
Hej vypýta si zelenú ale vo výsledku aj tak čaká niekedy vyše pól minútu hneď po tom čo odíde z Vinohradov zo zastávky. To je opätovné brzdenie, rozbiehanie, hluk, spotreba. Ak sa máme baviť o preferencii tak električka vychádzajúca z Vinohradov nesmie po Biely kríž zastaviť. To isté Pekná cesta, Hečkova. A to sú len zastávky kde sa dlho dopredu vie že kedy tá električka pôjde nehovorím o zastávkach typu Pionierska kde sa stojí až za križovatkou. Ak niekto vie poskytnúť priemerné čakacie doby na semaforoch aké sa očakávajú. Tu padlo nejakých 20 sekúnd, to je keď to spočítame dve minuty straty od konečnej po Račianske na 20 minutovej trase čiže 10% času sa bude stáť na svetlách podľa tohoto názoru. To sú vyhodené peniaze a nie preferencia.
Reakcia na: Mike #11:
Jasne ze data su, len nie su pristupne, DPB este zije v sociku a vsetko su strategicke data ku ktorym sa nesmie nikto dostat!
Reakcia na: Netro #9:
Tie dáta sú a má ich napr. imhd. Z nich je generovaná online zastávková tabuľa..-
Reakcia na: Netro #9:
nereálne... nemôžu si predsa dovoliť, aby si nejaký študent dobrovoľne nakódil lepšiu aplikáciu ako oni ?
skuste poslat na DPB a mesto poziadavku na spristupnenie dat o GPS polohe elektriciek a cestovnych piradkoch, nech sa s tym mozu developeri vyhrat... nakodit nejake uzitocne appky
diky moc vsetkym
Reakcia na: Mates #7:
hmm, čiže ak električka blížiaca sa ku križovatke si vypýta a dostane zelenú tak to nie je preferencia? A čo to teda je?
Sorry ale toto nie je žiadna preferencia, to čo majú v Haagu to je preferencia električiek. Tam to funguje vo výsledku podobne ako na železnici, neviem aký je za tým systém. Nechápem načo sa stále naša mestská vrchnosť pchá do zadku motoristom z Pezinka, Senca, Malaciek... ktorý ich aj tak nemôžu voliť.
Reakcia na: Mike #3:
Technciky aj to ako to zadavaju do radica je len iny programovaci jazyk 🙂

Inak ta cena je podla mna v poriadku, ak ide o takuto narocnu vec.
Vinohrady fungujú už od Jari. Písal som tu o tom. Tam okrem električiek majú vplyv na nepravidelnosť aj chodci pri ŽST Predmestie. Keď si stlačia dopyt dostane volno aj električka aj ,keď tam žiadna nemusí byť. Tým pádom to niekedy vychádza že tesne pred príchodom električky skoči električke stoj. No v tom prípade je zdržanie cca.20 s. Riadenie križovatky usekne zelenú iba na tom poslednom semafore smer centrum. Funguje to relatívne dobre.
Reakcia na: endrucio #2:
Toľko stojí úprava logiky riadenia križovatky a úprava radiča (to je "počítač", ktorý riadi chod každej križovatky). Teda nový HW a SW a na to je to ešte relatívne malá suma (trhová cena týchto produktov SIEMENSU z Rakúska/Nemecka býva ešte o dosť vyššia...)
Prihlasovanie vozidiel (pre ten radič) cez GPS modul a sieť TETRA je závislé od toho, koľko si za to zapýta BUSE. Samozrejme, že sa to takto dalo už dávno dozadu, ale doteraz nebola vôľa ani ochota (akurát búchanie do stola ako to už dávno malo byť a nie je a ukazovanie na tých druhých že VY ste to mali už dávno zabezpečiť...)
Reakcia na: ross #1:
Tak to tak naprogramuj 🙂 Ale s tým, že to nemôže byť vždy, keď sa priblíži električka, lebo to by potom na Račianskej neprešli temer žiadne autá (a s nimi ani busy MHD a SL), takže sa tam musí uplatniť nejaký parameter tzv. minimálnej dĺžky zelenej pre autá.
A teraz si zober, že električka príde na križovatku zrovna v tej sekunde, keď dostane "stoj" a autá žltú a zelenú. (Lebo ide povedzme 15 sekúnd po tej predchádzajúcej). To by si tam musela odstáť celý čas tej zelenej pre autá. A to by už nebola taká preferencia. Takže tá detekcia električky musí byť natoľko včas, aby sa ten celý cyklus dokázal "upratať" a potom keď tam príde električka.

A ešte tam treba naprogramovať to (čo sa však priamo na väčšine našich križovatiek nedá), že keď išiel naposledy smer 1 a prešla električka (s preferenciou), aby potom križovatka zaradila aj smer 2 a nevrátila sa po preferencií opäť do smeru 1. (Väčšina križovatiek radí fázy podľa nejakej schémy a nemá "pamäť", ktorá fáza bola ako dávno..)

A na rozdiel od bežných pc programátorov toto sa neprogramuje v programovacom jazyku, ale v softvéri cez ktorý sa to vie zadať do radiča križovatky (aj keď program v nejakej upravenej podobe vyzerá ako bežný IT-čkársky (if, then).

A na záver - na tú pozíciu na Magistráte kde by sa to malo riešiť - bolo vypísané výberové konanie; mohol si sa prihlásiť. Môžeš sledovať, či nebude druhé také a môžeš sa prihlásiť znovu (za plat úradníka, čo je cca 1/3 - 1/4 z platu informatika - programátora.
Reakcia na: ross #1:
tiež mi to hneď začalo biť do očí a mal som chuť hľadať nejaké faktúry, čo na tom stojí toľko, ale nakoniec som si to rozmyslel, lebo ešte by som náhodou zistil, že tam poslali dvoch elektrikárov za minimálnu mzdu zapojiť nejaké káble a zvyšok je tunel... Keď vychádzam z tu uvedených informácií, tak GPS modul nemuseli dokupovať, sieť TETRA nemuseli budovať...
Teším sa na tlačovú správu s titulkom "Zrýchlenie premávky električiek vďaka preferencii" a vôbec by ma to neprekvapilo, keby to zverejnili týždeň pred voľbami...
80000,- eur? Ja neviem co tu stale maturuju s tymi preferenciami. Ved co je natom? Priblizi sa elektricka ku krizovatke zopne sa signal volno auta maju cervenu a elektricka pokracuje dalej bez zastavenia...