Mesto odprezentovalo nosný systém MHD

Stavba začne v lete, električky sa na Starý most majú vrátiť po 54 rokoch v lete 2015.

Zástupcovia mesta a spoločnosti Metro Bratislava včera v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca včera predstavili prvú etapu nosného systému MHD, ktorá bude viesť zo Šafárikovho námestia na Bosákovu ulicu. V súčasnosti prebieha tender na zhotoviteľa stavby, uchádzači majú na predkladanie ponúk ešte mesiac. Ďalší mesiac by malo trvať vyhodnocovanie tendra - novinkou po novelizácii zákona o verejnom obstarávaní bude zostavenie komisie z odborníkov na staviteľstvo. Zástupcovia mesta z radov poslancov budú mať len poradný hlas.

Po vyhodnotení tendra koncom apríla 2013 bude približne mesiac trvať príprava zmluvy na realizáciu projektu. Ak tender neskomplikujú namietky uchádzačov, stavba by mala začať v júni alebo júli tohto roku, a mala by trvať 24 mesiacov. Konečným termínom pre financovanie z eurofondov je 31. december 2015, kedy trať musí byť už prevádzkovaná. Prekročiť tento termín môže mesto iba v prípade mimoriadne vysokej hladiny Dunaja, ktorá by obmedzila práce na stavbe. Pôvodná konštrukcia mosta bude rozobratá a uložená na pravej strane Dunaja a jej časti majú byť použité v obciach východného Slovenska, ktoré o ňu prejavili záujem. Následne bude vybudovaný úplne nový most. Úpravy sa dotknú aj pilierov: dva budú zbúrané, ostatné spevnené a zvýšené a pribudne jeden nový. Cieľom je splnenie podmienok Dunajskej komisie pre šírku medzi piliermi a výšku mosta.

Šafárikovo nám. sa zmení k lepšiemu, na Kamennom nám. v smere do Petržalky zastávka nebude

Súčasné stavebné povolenie predpokladá riešenie Štúrovej ulice tak ako bolo pôvodne navrhované, teda so zastaranými prvkami zhoršujúcimi dostupnosť MHD a opakujúcimi chyby riešenia zastávok z minulosti. Primátor Milan Ftáčnik však prisľúbil, že mesto sa pokúsi o zmenu stavby pred dokončením s cieľom zapracovať pripomienky Občianskej iniciatívy Lepšia doprava, predovšetkým presunutie zastávky Štúrova k Univerzite Komenského.

V rámci separátneho projektu by sa mala riešiť aj renovácia Šafárikovho námestia, kde sa už nepočíta s obratiskom autobusov. V tejto súvislosti sa však nijako nerieši priblíženie najbližších autobusových zastávok Malá scéna k Šafárikovmu nám., kvôli čomu paradoxne v prestupnom systéme nebude možné pohodlne prestúpiť na električku.

Prezentované riešenie 1. etapy zabúda aj na to, ako sa dostanú cestujúci z historického centra do Petržalky. Ak totiž povedie linka do Petržalky z Obchodnej, za zastávkou Poštová bude najbližšie stáť až po 1 kilometri na Šafárikovom námestí, pretože na Námestí SNP ani na Kamennom námestí sa nenachádza a ani nebude nachádzať v tomto smere žiadna zastávka. Podobná situácia by nastala aj v prípade, ak by do Petržalky jazdila linka zo Špitálskej. V opačnom smere električky zastavia na existujúcich zastávkach.

Riešenie 2. etapy vyvolalo množstvo pripomienok

Verejnosť vo veľkom rozsahu pripomienkovala riešenie druhej etapy v úseku Bosákova - Janíkov dvor, predovšetkým vedenie ďalšej 4-pruhovej cestnej komunikácie krížom cez Petržalku súbežne s električkovou traťou (predĺženie a prepojenie Jantárovej cesty). Argumenty mesta pre jej realizáciu komunikácie sa zakladali najmä na tom, že táto komunikácia je plánovaná dlhodobo a je súčasťou celkového základného konceptu Petržalky.

Ako však poznamenal jeden z diskutujúcich, je otázne či by mesto malo automaticky preberať pôvodné plány z čias socializmu, ktoré boli spravidla predovšetkým funkcionalistické, bez ohľadu na kvalitu verejných priestorov. Tiež treba pripomenúť, že od dôb plánovania Petržalky sa situácia výrazne zmenila, najmä tým, že došlo k uzatvoreniu Starého mosta a časti centra pre individuálnu dopravu. Predĺžená Jantárová cesta by tak bola štvrtým severojužným prepojením v rámci Petržalky, avšak bez pokračovania cez Dunaj. Otázny tiež bude postoj Európskej únie, ak by sa z prostriedkov určených na podporu MHD mala budovať aj cestná komunikácia súbežne s električkovou traťou.

Vzhľadom na veľký záujem verejnosti o druhú etapu primátor prisľúbil prezentáciu druhej etapy približne o mesiac. V tejto etape by tiež malo dôjsť k významnejšiemu zapojeniu verejnosti do plánovania, pričom mesto zamýšľa trať stredom Petržalky riešiť komplexne vrátanie okolia trate. Prebehnúť by mala urbanisticko-architektonicko-dizajnérska súťaž na riešenie koridoru.

Pokračovanie stavby do druhej etapy bude závisieť od eurofondov, primátor potvrdil, že mesto zatiaľ nemá "plán B", nakoľko podľa jeho slov dostáva signály, že EÚ by túto etapu mala podporiť. V programovacom období 2014 - 2020 je jedným z jej cieľov práve podpora verejnej dopravy v Bratislave, ktorá by mohla zahŕňať aj ďalšie nové trate. Predchádzať tomu bude vypracovanie dopravného generelu, ktorý posúdi návrhy jednotlivých nových tratí.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #34:
tiez mi to prijde trapne, zrazu je to zanesne v uzemnom plane tak sa to musi postavit. ale to ze bola v uzemnom plane zanesena mimourovnove riesenie bosakovaje, aj celej radialy, tak to ich uz netrapi..

alebo vsak co nemusime ani tak daleko, vsak na starom moste mala byt IAD pre 2+2, preco tam zrazu nie je aj s MUK na safku ? vsak to bolo 30 rokov v uzemnom plane

alebo MUK kosicka, ta kde je ? MUK bajkalska/trnavska ? MUK bajkalska/vajnorka ?

a dalo by sa pokracovat.. ze sa ta upnoto nedrzia uzemno planu pri PKO a podobnych rozkradackach ?
Reakcia na: Mike #33:
avsak ta centralana os petrzalky bola navrhnuta aj na to, ked bude petrzalka pokracovat do priemyselno segemntu, ktory bol planovany za janikovym dvorom, co sa uz ale nikdy nepostavi
.
dalej bola centralna os planovana, ze povedie NAD samotnou rychlodrahou a prepokladalo sa dalsie pokracovanie petrzalky pre 100-150 tisic obyvatelov, co tiez nebude nutne.
.
jantarova ako taka by sa mala postavit na 2+2 v uz existujucich castiach t.j. od bosakovej po rusovsku, teoreticky az po romanovu a potom zase od pajstunskej/kutlikovej az po janikov dvor.

ale medzi romavou a kutlikovou je zbytocne, lebo tam je jiraskova a samotna romanova, ktore maju dostatocnu kapacitu, staci len zakazat parkovat po okraji cesty

len preboha hlavne nech urobia krizovanie elektricky s romavou a pajstunskou a kutlikovou mimorovnovo. ale to nepredpokladam, kedze tam sedi taky neschopny nevzdelanec ako ba(na)novec .. ktory sa aj tu odvolava, ze docasne riesenia EU nefinancuje .. pritom cely ten ich projekt so schlosserom eleketicky je spackany projekt, ktory sa pred ich nastupom do funkcie nepovazoval ani za docasny ...

aj ta hlupa docasna elektricka mala s nosnymi osami riesenie krizenie mimourovnovo, ale co uz, skoda reci
Reakcia na: Rem1804 #18:
Na fotke je železničná časť, električky jazdili spolu s automobilmi na cestnej časti, po rekonštrukcii ostala iba iba vozovka. Podrobnejšie je to na wikipédii.
Reakcia na: AAA #27:
Ak sa robia nejake dlhodobejsie stavebne prace, ktore by sposobili uzatvorenie elektrickovej trate, potom sa vybuduje docasna prelozka - konkretne si spominam na miesta v Prahe, Karlsruhe, Bruseli a urobilo sa to viackrat aj v BA - napr. pocas vystavby podchodu na Trnavskom myte alebo pocas vystavby Mosta Lafranconi.

Foto z Bruselu: http://imhd.sk/transport/galeria-media/galerie-gt-vyhladavanie.html?&ghp=docasna&ghg=#48599-Pohlad-na-povodnu-a-docasnu-elektrickovu-trat-pocas-prestavby-ulice
Karlsruhe: http://imhd.sk/transport/galeria-media/1922/karlsruhe.html?#78325-Minajuce-sa-regionalne-elektricky-GT8-100D-2SY-M-na-provizornej-trati
Bratislava: http://imhd.sk/ba/galeria-media/galerie-gt-vyhladavanie.html?&ghp=svobodu&ghg=#22068-7019-II-na-provizornej-trati

Ked sa bavime o docasnej zastavke, tak aj docasny pristresok by mohol byt 🙂 http://imhd.sk/transport/galeria-media/359/bruxelles-brussel-brusel.html?#48763-Prenosny-zastavkovy-pristresok
Reakcia na: Mike #33:
To, ze je nieco v uzemnom plane neznamena ze sa to musi postavit 😉
Reakcia na: tr3mp #28:
No však ja súhlasím s tvrdením, že za to, že niečo bolo naprojektované v 70tych rokoch, sa toho nemusíme držať dodnes a treba to prehodnotiť. Ale Jantárová cesta sa neplánuje vybudovať preto, že je to nejaká komunistická dogma ktorá sa traduje od 70tych rokov doteraz. Ale v tých 70tych rokoch bola navrhnutá základná komunikačná os Petržalky - čo sa týka serverojužného smeru to boli komunikácie A, B a C, pričom dve krajné - Panónska a Dolnozemská - stoja a tá prostredná - Jantárova - nie... preto je aj dodnes v územnom pláne mesta. Teraz je aktuálna jej výstavba v zmysle územného plánu. Ale zrejme ju bude potrebovať aj Petržalka City, ktorá dostala územné rozhodnutie ešte za starostovania Ftáčnika v Petržalke. Tušim aj to vtedy napádala Rovniankova 14, ale neviem či boli úspešní s vyškrtnutím Jantárovej.

Môže byť kľudne správny názor, aby sa Jantárová cesta z územného plánu vyhodila a teda by už nikdy nemala byť postavená. Však teraz, keď sa robia už temer každé 2-3 roky zmeny a doplnky územného plánu, tak môžu občiansky aktivisti na základe pádnych argumentov navrhnúť vyškrtnutie Jantárovej cesty z ÚP. Ale ona sa tam neobjavila teraz, ona je v tom ÚP už roky (a bola aj v pôvodnom), ako severojužná os prostriedkom Petržalky. Takže Petržalčania mali podľa mňa dosť času doteraz proti nej protestovať...
Reakcia na: 810zssk #31:
na III. etapu nebola vyhlásená súťaž ani na projektanta, čiže nemáme ani projekt, z toho plynú potom územné rozhodnutie, stavebné povolenie, bla bla bla... keďže aj projekt je preplácaný z EU tak to chvíľu potrvá... skôr to vidím na dočasnú zastávku do tej doby...
Reakcia na: VLK #30:
Dobre a branilo by nieco tomu aby sa v ramci toho mnou navrhovaneho projektu ta krizovatka spracovala tak aby uz bola plne pripravena na 3. etapu? Teda pri vystavbe tretej etapy by sa uz na tom dotknutom useku nic nemenilo?
Reakcia na: 810zssk #23:
cez EU fondy určite nie, nakoľko tam je požiadavka udržateľnosti 5 rokov, ktorá je nesplniteľná, nakoľko III. etapa sa má dokončiť od roku 2017 podľa EU komisie... nehovorím, že dočasné riešenie sa nevrhnúť nedá, iba hovorím že trvalé riešenie bude predmetom III. etapy ?
Reakcia na: Mike #5:
Plánovaný bol aj menší počet áut a také množstvo parkovacích miest, aké reálne existuje. Čiže ak je niečo plánované, netreba sa nad tým zamýšľať a postupovať ďalej podľa toho? Napríklad nestavať nové parkovacie miesta (veď ich bolo naplánovaných dosť), stavať štvorpruhovú Jantárovú cestu, vybúrať celú Obchodnú, celú štvrť severne od Šancovej (plánovalo sa kvôli novej stanici), celý zbytok Špitálskej (tiež sa plánovalo), atď., atď. ❓ ?

Plány treba rozhodne priebežne prehodnocovať ?
Reakcia na: d3k0 #25:
Aké myslíš konkrétne dočasné električkové trate?
Reakcia na: Mike #5:
Nejaký pádny ARGUMENT za cestu ❓ ?
Reakcia na: VLK #14:
Ked inde mozu stavat cele docasne elektrickove trate, tak snad by nejake peniaze na docasne nastupiste vysli 🙂 A v tom horsom pripade len na oznacnik, kedze vystupovanie na cestu mame na Radlinskeho, Jesenskeho aj Safku (co je na hanbu sveta, ale lepsie nez ziadna zastavka).
Reakcia na: 810zssk #21:
Treba mi najskôr pílku na železo kúpiť, lebo neviem či je to zábradlie dosť zhrdzavené na to, aby odpadlo aj samé, od strachu keď nás uvidí. ? Za úvahu by tiež stále odpíliť aj zbytočné stožiare CSS. ?
Nemohli by cez ojrofondy zrealizovat nejaky projekt "modernizacia elektrickovej trate na Kamennom namesti", kde by sa riesilo prave toto? Drahe by to nebolo, do 2015 by to postavit stihli aj keby tanky padali...
Reakcia na: Valec #20:
To zábradlie treba dať preč tak či tak, a zriadiť tam zastávku X13 v jazdnom pruhu. 🙂
Reakcia na: Valec #20:
Stretneme sa o polnoci pred starou trznicou a ideme na to? ?
Reakcia na: VLK #14:
A však zastávka bratislavského typu (Floriánske nám. smer centrum) by spočívala len odpílení zábradlia a osadení označníka, to je možné spraviť aj hneď.
Reakcia na: VLK #15:
1. ja som to počul ale hovorili tiež o tom že donedávna rátali len s opravou exitujúceho mosta.
samozrejme to zlepši loďovú dopravu, ale vyzerá tak že nie je to pre ňu kritičke

2. no ta otočka mohla byt aspoň ako rezervná ?
Sewas!
Mám dotaz ohledně starého mosta. Z fotky to vypadá že v době provozu električek na něm byla splítka, je tak? Jak byl řízen provoz aby se električky nesjely? Byl tam semafor nebo to hlídal nějaký lidský faktor, nebo súdruhové vymysleli jízdní řády tak aby se na mostě nekolidovalo?
Díky za informace.
Reakcia na: VLK #14:
A na zriadenie 1 zastávky treba milióny € a roky?
Reakcia na: VLK #14:
No len co tych X rokov medzi prvou a tretou etapou? Ako Ruzinovcan pridem o spojenie s mestom, lebo "to je az v tretej etape"? A vysvetli ludom ze im beries to co uz dnes maju 🙂
Reakcia na: Ari #13:
1. argument prečo sa menia piliere tam zaznel - aby sa dodržal plavebný koridor požadovaný dunajskou komisiou - preto sa most aj navyšuje

2. odbočka bude z Jesenského do Štúrovej a na most - tým sa zabezpečí obsluha Jesenského (priľahlé centrum) ako aj zastávky Šafárikovo nám., ktoré by pri odbočke priamo z Vajanského boli vynechané...
ja len doplním - zastávka "pod manderlákom" je plánovaná až v III. etape, ktorá bude riešiť Kamenné námestie, I. etapa končí na výhybkách do Jesenského od strany Kamenného nám., čiže nezasahuje do toho priestoru... v každom prípade táto zastávka v tej polohe navrhovaná je, keďže je veľmi potrebná (to je dôvod odsunu zastávky Šafárikovo nám. do priestoru križovatky)
1. najviac ja pochybujem o tom že podarí ukončiť stavbu do konca 2015.
Z toho podľa mňa najnáročnejšia vec je stavba nového piliera. nerozumiem prečo ak teraz vyriešili prestaviť most čo najrýchlejšie a s minimálnymi zmenami je nutne búrať 2 z existujúcich pilierov a vybudovať novy

2. Tiež mali by urobiť aj odbočku z Vajanského nábrežia na Most.

3. Keď naplánované obratisko na Bosakovej zasahuje do zeleni tak možno urobiť konečnu podobnú Rajskej niekde inde.
Najväčším problémom diskusie boli nevhodne položené otázky, ktoré boli neskutočne zdĺhavé a chýbala v nich pointa. Týkalo sa to najmä ekoteroristov a niektorých architektov, ktorí si tam riešili svoje osobné komplexy.

Maslo na hlave má aj mesto, keď bolo správne poznamenané myslím riaditeľom Metra, že tento pozemok od začiatku nebol oplotený a udržovaný ako stavenisko, čím si mnoho ľudí zvyklo ho chybne považovať za park.

Reakcia na: Technopol #10:
+ aj keby kapacita dostatocna nebola tak Dolnozemska sa da rozsirit aj na 3+3 a Panonska tiez, v useku po Danubiu (kde moze byt nova odbocka na dialnicu)....
"Ale myslim ze tam bola znacna cast ludi co su za elektricku, ale proti tej ceste." S týmto plne súhlasím, imhd môže spraviť anketu.

Čo sa týka Jantárovej cesty pozdĺž električky od Rusovskej cesty po Panonsku je blbosť, ak nebude Starý most aj pre IAD.
1.Neviem kto by sa na Jantárovú trepal, keďže sú tu dobre vyriešené obchvaty po Panónskej a Dolnozemskej. Z hociktorej časti Petržalky sa na most dnes dostanem do 10min.
2. Kapacita existujúcich ciest aj po otvorení City bude stále dostatočná, veď dnes sú skoro prázdne.
(Romanova - Osuského - Starohájska - Prístavný most/Apollo) resp. Romanova - Jirásková - Bratská - Most SNP/Lafranconi)
Ten Ftáčnik mi príde ako taký konformný kretén. Snaží sa uspokojiť všetky strany, natrepe kraviny, nasľubuje všetkým, vypracujú sa projekty a dokumentácie, za ktoré sa zhrábnu peniaze a nič nie je postavené, alebo výsledok je aký je ? A neriešenie zastávky Kamenné námestie v smere z mesta je problémom aj dnes. Namiesto toho aby bola zastávka bližšie ku Kamennému námestiu, tak je za rohom. Ale tipujem, že problémy skôr robia sabotéri z KDI a dopravní "odborníci" ?
Reakcia na: Mike #7:
Podla mna Jantarova v useku Bosakova - Panonska je zasadna chyba. Uz len preto ze to bude pritahovat dopravu z Juzneho mesta s pokracovanim na Einsteinovu.

Ano, su tam ludia co tam chcu status quo. Ale myslim ze tam bola znacna cast ludi co su za elektricku, ale proti tej ceste.

Na dalsej prezentacii bude mat mesto sancu predlozit take plany ktore tam zachovaju aj oddychovu zonu, pricom pribudne zatravnena elektricka a dajme tomu ze ta cesta (toto je na nich), pricom tymto moze presvedcit Petrzalcanov. Otazka je ci je politicka vola, robit ten projekt lepsie.

Predpokladam ze Technopol do 2015 tymto pada (radsej som sa na to ani nepytal, lebo by vznikol superflame ?)
Reakcia na: 810zssk #6:
Ale podľa mňa tá Jantárová v úseku Bosákova Panónska by tam mala byť v celej dĺžke. Tá cesta tam chýba. A Či už bude 2+2, alebo 1+1, či bude max. rýchlosť 50 kmh alebo znížená na 40kmh a či električka v strede alebo na kraji.. ok o tom sa môžme baviť.. však uvidíme na ďalšej diskusií..
Ale z toho čo a ako prezentovali niektorí diskutéri včera mám pocit že Petržalčania tam nechcú vôbec ani električku, ani cestu (o Petržalka city nevedia?) a na povrchu požadujú nechať status quo. (Vrátane rôznych výkopových jám, prisekumných šácht, preložiek inž. sietí, vytŕčajúcich rúr atď..)
Reakcia na: Mike #5:
No ale ten zaver je pravdivy. Petrzalka City nepotrebuje styri pruhy a je otazka ci ich vobec potrebuje dva... ak aj ano, urcite by to nemali byt dva pruhy a v strede elektricka, ale dva pruhy a vedla nich elektricka...
Reakcia na: Valec #2:
Tam aktivisti napádali, aby tam vôbec išla nejaká cesta. Že dnes je tam park a oni tam chcú ponechať oddychovo rekreačno relaxačnú zónu. (pre venčenie psov). Odznelo aj klasické že pribudne bariéra a že električka je hlučná... a na primátorov argument, že na mesto nechodí nejako veľa podnetov od obyvateľov Štúrovej, SNP, Špitálskej, Krížnej, Radlinského... ohľadom hlučnosti el. odpovedal M. Kugla, že električka bude tichá, ale tramtrain hlučný...
Na bariéru bolo opäť odpovedané to čo vždy, že dnes je tam Chorvátske rameno a že cesta je tam plánovaná od 70tych rokov a je v územnom pláne ako nosná os Petržalky. Okrem toho má byť pozdĺž budúcej Jantorávej celé Petržalka city, že či to tým aktivistom nevadí..
Na to aktivisti (Slávik, Pätoprstá, Guttman :-D) argumentovali, že za to, že je to plánované od 70tych rokov nemusíme sa toho držať aj dnes, že to chceli komunisti a my to môžeme zmeniť... ?
Reakcia na: 810zssk #3:
heh, ja vam zavidim tu naivitu 🙂 mesto sa vyhovara na nejaku zmenu stavby pred dokoncenim a preco to rovno nezmenili v aprili minuleho roka, ked menili stavebne povolenie na ziadost developerov ? 🙂

ja velmi dufam, ze to slavikovi dopadne dobre. ze sa stavebne povolenie napadne na sude, lebo EIA nebola dobra a napadne sa aj cela EIA a nic sa nebude v tomto obdobi realizovat, lebo je to zase len a len paskvil.

a ked sa nebodaj uradnicky podari pretlacit tento paskvil, tak sa samozrejme NIC nezmeni .. obsluznu komunikaciu robia zase len a len pre developerov, cize ta tam bude 🙂

aj ked by bohate stacila jantarova po rusovsku, a potom zase od kutlikovej po panonsku. kedye aj jiraskova aj romanova maju kapacitu zvladnut aj potencionalny naval aut, staci ked zakazu parkovat po krajoch ..

dolezitejsie je skor, urobit skapciteneni rusovskej a kutlikovej na 2+2 a mimourovnove krizenia s rusovskou, romanovovou, kutlikovu, lietavskou, betliarskou ..
Reakcia na: Valec #2:
Ja verim ze zastavky v centre sa este prepracuju....

Tam sa kritizovalo najma to ze tam ma byt "stvorpruhova cesta", bez nejakych konkretnych navrhov na alternativne riesenie - toto by sa malo riesit na dalsej diskusii, cca o mesiac. Raz tam tusim padlo ze niekto tam chcel "obycajnu obsluznu komunikaciu" (1+1). Podla mna by tam ale nemuselo byt nic. NAD by jazdila tak ako dnes 95.
S tými zastávkami v centre je to naozaj vynikajúce riešenie... lepšie už ani nemohlo byť. ?

Čo sa dvojpruhovej Jantárovej týka... diskusia sa viedla ohľadom toho, či tam tá súbežná cesta vôbec má byť (ak by nie, ako bude riešená dopravná obsluha okolitých objektov, resp. NAD za električku, naokolo cez Petržalku po pôvodných cestách?) alebo či má byť dvojpruhová (po bratislavky rozumej jeden prejazdný a jeden parkovací pruh)?
znie to zaujimavo... hlavne by ma zaujimala ich predstava Safka v buducnu... co sa tyka stavby Jantarovej cesty, tak to si uz neviem predstavit. Hlavne ako dodali, ked nema pokracovanie do mesta. Ale konecne po rokoch to uz vyzera, ze sa to konecne zacne ? i ked, clovek nikdy nevie... ?