Električky sa zreformovali, autobusy sa ďalej komplikujú

Lokálne linky často jazdia aj tam, kde už jazdia iné linky a kde ich netreba.

Dopravný podnik v marci zaviedol úspešnú reformu električkových liniek. Znížil ich počet, zlepšil intervaly a dosiahol vysokú spokojnosť cestujúcich. Pripravenú má aj reformu trolejbusových liniek taktiež so zlepšením intervalov, ktorá by mohla vstúpiť do platnosti po vybudovaní novej trolejbusovej trate na Patrónke.

Autobusové linky sa však menia presne opačným smerom. Intervaly sa nezlepšujú, liniek pribúda. Po rušení politických liniek zriadených bývalým vedením DPB sa od záveru minulého roka opäť objavujú nové linky.

Nové linky sú často aj v súbehu s existujúcimi linkami, čo v praxi znamená, že na rovnakom úseku idú za sebou dva spoje rôznych liniek - jeden využitý, druhý prázdny. Ak by namiesto dvoch liniek na úseku jazdila "iba" jedna a s rovnakým počtom spojov, tie by jazdili rovnomernejšie využité, s vyšším komfortom pre cestujúcich a v pravidelných intervaloch. A boli by použiteľné aj pre tú väčšinu, čo je odkázaná na prestupovanie.

Linky zriadené za ostatný rok

  • linka 82 spod Nového mosta do Sadu Janka Kráľa
    • nevyužitá linka zriadená kvôli Divadlu Aréna
    • Bratislavský samosprávny kraj dotuje večernú prevádzku, zvyšok dotuje mesto
    • ak by sa prostriedky na ňu určené použili na zachádzky vybraných spojov linky 50 v smere do Auparku, divadlo a Sad Janka Kráľa by mali obsluhu síce s prestupom, ale častejšie
  • linka 90 zo ŽST Rusovce cez Čunovo k priehrade
    • najmenšia mestská časť (Čunovo) s 1000 obyvateľmi má k dispozícii až tri linky, na nich nerovnomerne rozložené spoje
    • na viac ako 50% trasy kopíruje linky 91801
    • ak by jazdila len ako prípoj z Čunova k priehrade (podobne ako kedysi linka 199), spoje k priehrade by mohli jazdiť častejšie ako len raz za hodinu
  • predĺžená linka 128 od Hradu Devín cez Devínsku Novú Ves a Glavicu k Mláke
    • druhá najmenšia mestská časť (Devín) s 1100 obyvateľmi bude mať k dispozícii 3 linky, na nich nerovnomerne rozložené spoje, na linke 128 dokonca s „dierami“ – teda 2-hodinovou medzerou medzi spojmi na Devíne
    • linka 128 obslúži len malú časť Devína pri hrade a cintoríne, takže niekoľkokilometrová zachádzka z Devínskej Novej Vsi sa do značnej miery minie účinku
    • na viac ako 50% trasy bude kopírovať linku 28
    • linka 28 kapacitne nestíha, jazdí v neatraktívnych intervaloch, no pridaná bola iná linka a v ešte neatraktívnejšom intervale
    • ak by došlo k zlúčeniu liniek 28 29128 do jednej linky s trasou Eurovea – Riviéra – Devín – Devínska Nová Ves – Glavica (– Mláka), celá linka 28 by mohla mať 3 - 5 spojov za hodinu v pravidelnom intervale 12 - 20 minút, čo by riešilo aj kapacitné problémy

Za rovnaké peniaze by mohla byť doprava atraktívnejšia

Všetky tri príklady poukazujú na skutočnosť, že zavedením novej linky sa zďaleka nedosiahla najlepšia obsluha územia a pri rovnakých nákladoch by sa dala dosahnuť atraktívnejšia doprava. Nové linky prinášajú aj rozpor v argumentácii kompetentných pred cestujúcimi. Zatiaľ čo v prípade reformy petržalských liniek v roku 2005 a električkových liniek v tomto roku sa poukazovalo na „nežiaduce súbehy“, pri nových autobusových linkách „nežiaduce súbehy“ opätovne zavádzajú. Niet sa potom prečo diviť zmätku u cestujúcich, ktorým sú na jednej strane mesta linky uberané s argumementom, že menší počet liniek je lepší, a pritom na druhej strane mesta sú linky nekoncepčne pridávané.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mike #49:
Eh? Ja som na zaciatku Jana Ponicana uz mal raz problem aj s osobakom ? S Ivecom sme tam tiez preliezli len tak-tak... vascina trasy je OK, ale je tam tento problematicky bod.
Reakcia na: JaSomTu #50:
Ale ak by aj L28 končila na Molecovej, pri troche úsilia (obdobná zmena aj niektorých ďalších liniek) je možné dostať sa prakticky všade na dva prestupy.
Čo sa týka cestovania z Devína, myslela som 3 spoje, nie 3 prestupy, uznávam:-( Čo sa ale týka návrhu na ukončenia busu 28 na Molecovej, trvám na svojom, nielen ja, ale väčšina cestujúcich už bude považovať cestovanie 4 spojmi za totálnu buzeráciu a cestovanie mhd vzdá. Treba si uvedomiť že každý prestup na iný spoj je čakanie 5-10 minút, napr. dnes mi zdrhla pred očami 78čka z Malej Scény, lebo 28 (prišla o 3 minúty neskôr k Malej Scéne-okolo 7,30, mimochodom bezdôvodne meškala, žiadne zdržovačky neboli, však čo by sa vodiči trápili s CP).
Ak mieni DPB pridávať prestupy, uvidí ten odliv zákazníkov, čo je pekne vidieť už teraz, koľkí sa vyvážajú autami. Ak chcete viac áut miesto detských ihrísk a zelene prosím, likvidujte ďalej mhd (rovnako ako nákup vozidiel bez klímy)! Osobne som za využívanie mhd, ale buzerovať sa rozhodne nenechám.
Reakcia na: 810zssk #48:
Podľa vodičov tade prejde aj 9.5 sorka
Ja by som inak dal do pozornosti ze na 128 uz nemoze jazdit velky bus, teda zas bude situacia pri nedostatku minibusov o cosi akutnejsia ?
Reakcia na: Lina111 #46:
Už len to, že Mláka je tam v zátvorke svedčí o tom, že na Mláku by šli len vybrané spoje (napr. raz za hodinu), zatiaľ čo ostatné by končili pri Glavici.
Je pravda, že Kolónii by sa zhoršilo spojenie do centra, keďže niekde medzi stanicou a sídliskom by museli prestúpiť na L21 (s L28 by tušim ani nemala spoločnú zastávku) a tie dnes sú dnes v takmer preklade.
Riešením by bolo, ukončiť časť spojov pri Glavici, časť na Mláke a časť v Kolónii... ale možno majú navrhovatelia tohto návrhu v zálohe aj iné riešenie.
Ak by došlo k zlúčeniu liniek 28 29 a 128 do jednej linky s trasou Eurovea – Riviéra – Devín – Devínska Nová Ves – Glavica (– Mláka), celá linka 28 by mohla mať 3 - 5 spojov za hodinu v pravidelnom intervale 12 - 20 minút, čo by riešilo aj kapacitné problémy.

Toto myslite vazne? Naco bude komu atraktivny bus 28 na Mlaku, kde skapal pes, ked teraz chodi na DNV-Koloniu (+ k zeleznicnej stanici), ktora by zostala odrezana od sveta (len s 20). Jedine ze by sla po trase: Devín – Devínska Nová Ves Eisnerova – Glavica - Opletalova, tak by ale zas bola znevyhodnena prave Grba, kt. by musela svorne vystupit na Hradistnej a zast. Uhrovecka a I. Bukovcana by uplne zanikli.

Linka 128 celkovo podla mna vznikla len ako objednavka Tesca DNV. Radsej mohli nechat "staru" 128 pod Stary most cez vikendy, hoci aj povedzme raz za hodinu, kt. pomahala riesit jediny spoj 21, chodiaci len 3x za hodinu.
Reakcia na: JaSomTu #39:
Vidíš, ja keď cestujem do Ružinova (do jednej časti) musím ísť trolejbusom z DD, tam prestúpiť na električku, pod Novým mostom vystúpiť a čakať na autobus. A tak isto aj s5 a zvykol som si. ?
Ak zavedú celomestský parkovací systém tak si skôr myslím, že ten kto cestujem sám do práce prestane využívať automobil lebo ak bude musieť platiť pred svojím zamestnaním 1 až 2 eura na hodinu tak si to rýchlo rozmyslí. ? A pritom nemám nič proti automobilom sám jazdievam, ale len ak idem na väčší nákup, mimo mesta alebo niečo odviesť potrebujem atď.
Reakcia na: Mike #41:
S tou električkou to také použiteľné nebude ? dokonca ani vyhľadávač imhd ju neponúkne, keďže je to najpomalejšia varianta. ?
Reakcia na: Valec #42:
Vsak bude TEN-T, tam bude dopravca ZSSK a vsetko sa vyriesi. Dva krat za den pojde vlak z Devina do Avionu, raz z Devina do Dubravky, tri vlaky pojdu z Devina do Petrzalky a az styri z Devina na Hodzovo namestie. Pri splne mesiaca pojde aj vlak z Devina do Devinskeho Jazera a pri polmesiaci v tvare C pojde vlak z Devina do Divadla Arena (ak o to prave poziada upratovacka).
Reakcia na: Mike #41:
Cestovať z jedného konca mesta na iný s dvoma prestupmi? To si kde videl? Veď to nikde vo svete nemajú, takto buzerovať cestujúcich. ? Navyše, ani metro v Bratislave nemáme. To by určite premávalo z Devína aspoň do Avionu (ak nie až na letisko).
Reakcia na: JaSomTu #39:
Pri použití troch spojov počas cesty sú to prestupy 2. Taká je koncepcia MHD, pri cestovaní z jednej okrajovej časti mesta na druhú máte použiť autobus, z neho prestúpiť na trolejbus alebo električku, tou sa doviezť na opačnú stranu mesta a tam na ďalší autobus. Ide skôr o to, aby tie prestupy boli na hrane a v zodpovedajúcich parametroch a kvalite.

Pri spojení Devín - Avion sú napríklad možnosti:
28/29 - PKO tam na 31/39 - Račianske Mýto - tam na 61/63
28/29 - PKO tam na 4/9 - Trnavské Mýto - tam na 61/63
28 - Malá Scéna - tam na 78 - Zimný štadión - tam na 61/63 (platí iba prac. dni)
28 - Malá Scéna - tam na 50 - Maximiliána Hella - tam na 96 (platí iba v uvedenom smere)
alternatívne:
28 - Novoveská - tam oproti na 21 - Predstaničné Nám. - tam na 61/63 (platí iba v uvedenom smere)

Verím že z týchto možností sa dá v každú dobu vybrať to najrýchlejšie a najpohodlnejšie.
Problémom 28 a 29 je, že už aj tak keď idem napr,. do Avionu cestujem 3-prestupmi! Do práce, cestujem tiež už 3 prestupmi, po tvojom návrhu na prestup pri Molecke by to už boli 4 prestupy! A netýka sa to len mňa! Čo myslíš, koľko si radšej kúpia starú rachotinu a pridajú sa k autíčkarom?! Naozaj sa cestujúci nedajú donekonečna buzerovať! Tri prestupy je maximum, čo som ochotná zniesť!
Reakcia na: JaSomTu #18:
Dúfaš úplne zle ? A hej číslo 133 používam už viac ako desať rokov takže možno práve po mne pomenovali linku 133. ? Linku 133 nevyužívam už viac ako rok lebo ja nie som blbec aby som sa tlačil ako sardinka a čakal v kolónach. Cca 2 roky dozadu som ju používal. A preboha ty si myslíš, že kebyže sa vybuduje prestupný terminál na Molecovej tak by ďalej existovala linka 133? ? ? Potom by už nič nebránilo ani tomu najlenivejšiemu vystúpiť a prejsť 2 metre a bol by hneď na električkovej zastávke. A to isté by bolo aj s linkou 28, 29. Len po Molecovu a odtiaľ na električku. Je to súbeh cca 4,2 km na jednu jazdu tak by to bolo výrazné ušetrenie za rok. A to isté pri linke 133 tam by sa dokonca ušetrilo viacej keďže by sa k tomu pripočítal aj úsek na DD. ?
Reakcia na: ufo #36:
moc sa tým nechvál lebo obmedzia aj tie... ?

Nešla tesne pred ňou iná súprava? resp.asi to bola L9 alebo L6.
5-10 ľudí sa mi zdá strašne málo.

Áut aj cestujúcich už pomaly ubúda však dovolenková sezóna je v plnom prúde a prázdniny za dverami.
Reakcia na: david1 #30:
Keď ide o mňa, ak idem MHD, používam zastávku MiU KV, takže idem tým proti sebe. ? Ale aby šlo v špičke vo vozni 5-10 ľudí je vyhadzovanie peňazí.
Reakcia na: Solider #34:
Ti by sli tymi elektrickami co by zostali. To sa vola citanie s pozorumenim ?
Reakcia na: 810zssk #33:
A čo Dúbravčania, i Karlovešťania z oblasti Lackovej, či Borskej, tým bude zachádzať 133ka?
Reakcia na: Solider #32:
A kto navrhuje aby sa na Molecovej tocili elektricky? On ich chce nahradit 133kou.
Reakcia na: ufo #27:
A ako sa tie električky na Molecovej majú otočiť? Silou vôle? ?
Reakcia na: ufo #27:
Lenze to treba vsetko brat v suvislostiach.. na tie prazdne elektricky mame vozidla a vodicov. Kdezto na predlzenie prevadzky a zlepsenie intervalu 133 tych vodicov nemame a vozy prilis tiez nie... dalej pokial viem vodici elektriciek stoja menej (neviem ako je to s elektrinou vs. naftou).
Reakcia na: ufo #29:
Praveže pochopil.Pochop ale ty ,ze urcite nebudu obmedzovat elektricku trakciu a pridavat autobusy na subeznej trase. Osobne chapem L6 ako prazdninova nahrada za L133. Tak isto chapem prirodenu poziadavku priameho spojenia z mestom no to Karlova Ves ma zabezpecenu z elektrickami. Ani Rendez ako sucast Race a podobne lokality nemaju priame spojenie ale maju aspon prestup na hrane ako vy.

Bola velka skoda,ze sa tam nepostavila pri vystavbe sidliska elektrickova trat. Prevysenie by v pohode zvladli. Momentalne aspon mali dokoncit to prepojenie trolejbusovej trate no pochybujem ,ze by bola atraktivnejsie pri ceste do centra ist cez Mlynsku dolinu a Hrad ci kade sa to planovalo postavit.
Reakcia na: david1 #28:
Čítaj celý príspevok. Alebo si to vôbec nepochopil?
Reakcia na: Mike #26:
...este ta doplnim L52 z Rendezu aspon po Vazovovu alebo Kolarovo nam.
L51 aspon po Euroveu alebo Most SNP nech to mam na jeden prestup za kamoskou do Devina.... ?
Reakcia na: Mike #26:
Nemám pocit, že by sa tam vozili niekde prázdne električky v takom rozsahu, ako Molecova-Karlova Ves. Ale keď na to máme, prečo nie, hlavne že sa v niektorých busových linkách ľudia tlačia.
Reakcia na: ufo #23:
Ukameňuje. Však potom navrhujem predĺžiť do centra aj linky 20 53 67 atď aj z ostatných mestských častí, nech je to tu ako v nejakom provinčnom anglickom meste kde majú okrem busov iba dve - max. tri železničné stanice.
Reakcia na: ufo #23:
a ešte zrusiť na DD trolejbusy a za zisk z predaneho trolejoveho vedenia do kovosrotu kupit zo dva autobusy ...... tvoj navrh prelozit asi len do zlozky sci-fi....

Reakcia na: ufo #23:
Vsetko to smeruje k jednemu: Lanovka na Dlhe Diely... bude novy nosny system, tzv. tram-train-cablecar ? ? ?
Reakcia na: luky133 #16:
Asi ma tu mnoho ľudí ukameňuje, ale z Devína aj Dlhých dielov by som vozil ľudí priamo s 28 a 133 celodenne do mesta. Istotne je to lacnejšie ako vyvážať prázdne súpravy električiek v úseku KV-Molecova a nútiť ľudí hrať sa na cestovanie nosným systémom, ktorý tu nie je.
Je trochu choré, aby ráno v smere do mesta sedelo v električke cca 10 ľudí.
Rovnako padol argument preplnených ciest, väčšinou chodím z KV autom a prejdem to bez zdržania na zelenú vlnu do centra (pred pár rokmi to trvalo večnosť, že by bolo menej áut?)
Reakcia na: Zvero #21:
Ten súbeh pred tým nebol. 83 ti končila na Dostihovej dráhe. Teraz podstatnú časť ľudí od Technopolu zoberie L83 namiesto L95 ,kedže každý ide radšej bez prestupu. Dalej L95 dosť ublížilo predľženie trasy cez Apollo.
Reakcia na: Mike #6:
A este k tomu od namestia hraniciarov v subehu s L83....vzdy sa pytam, ci sme v takej dobrej situacii ze si dovolime urobit takyto zbytocny subeh miesto toho, aby ludia z 83-ky mali moznost prestupit na hrane na nam. hraniciarov s 2 minutovym cakanim.....samozrejme po riadnom vyladeni chronometrazi, co je tiez "obrovsky problem" ako vacsina veci v tomto meste...
Reakcia na: JaSomTu #18:
Ked si vie prestupit do centra 17 tisicove sidlisko,tak si vie prestupit aj m.č. s 1100 obyvateľmi.
A tu L63 si zabil poriadne ?
Reakcia na: JaSomTu #18:
Na jednej strane nechces rusit plne autobusy a v zapati sa obujes do Kacina. Schizofrenia?
Luky133-podľa nicku dúfam že využívaš linku 133! Zruš si tú a láskavo nechaj 28čku po Euroveu. Ak môžu byť linky idúce cez celé mesto-námatkovo 63-z Lamača až po Avion, alebo petržalské busy idúce až do Nového mesta (alebo Patrónku), môže ísť časť tejto linky po Euroveu, kde sú už dobré prestupné uzly. Táto linka je dosť vyťažená a chodí veľmi "diétnym" intervalom 20 minút! Svoj pohľad zaostri na nezmysly Kačín, 128, arénu divadlo a pod. Nie na linky s plným busom.
dopravaci!vy ste totalne idioti!preco zrusite vecerny spoj 82?ved aj my byvame.ludia chodia do lodenici a do zahrady.
Ďalšia úspora by bola kebyže sa vybuduje prestupný terminál na Molecovej a skrátia sa po Molecovu linky 28, 29 resp. ak by sa zlúčili tak len tá jedna linka. Toto som aj navrhoval mestu v čase kedy sa dali pripomienkovať zmeny MHD a myslím si, že ak by sa o 100 rokov (odhadovaný čas vybudovania prestupného terminálu na Molecovej) pri budovaní myslelo aj na tieto linky tak by sa dali ušetriť pekné vzkm nakoľko od Molecovej podstatnú časť dané linky kopírujú s električkami. ?
Reakcia na: edgar56 #14:
A to by zas naco bolo dobre aby mali cisla 10-19???
No tak aspoň zreformovať po električkových trolejbusové linky. Tých nie je toľko. A mohli by mať potom čísla od 10 do 19.
Reakcia na: Hlavacik #12:
Na L37 budu od septembra 12m vozy a co sa tyka L95, tak v rannej spicke chodi tiez plna.
napríklad spoj číslo 37, chodí, odkedy si pamätám, minimálne 5+ rokov totálne, maximálne plný. a tým myslím "sardinkovo" plný.....

proste DPB nerobí výkony podľa reálneho stavu "kde chodia ľudia", ale podľa toho, "ktorá mestská časť najhlasnejšie kričí" - čo je totálny nezmysel..... - 37mička chodí maličká, vždy tak plná, že ľudia sú natlačený ksichtom na dverách, ale hlavne že do Petržalky chodí 95ka každých 5 minút, nový, dlhý mercedes, že.....
Reakcia na: Peter6607 #10:
- V zivote si v zime nebol v prirode? 😛
- V lete sa da ist peso, ale obsluha aj MHDckou je logicka... su ovela vacsie nezmysly v BA ako 82
Reakcia na: 810zssk #7:
Šak v lete pôjdem pešo, nie? A kto by už len v zime mal potrebu ísť do Sadu Janka Kráľa?
Súhlasím s riešením busu 28, 15-minútový interval by bol ideálny a krásne by postačoval na spojenie DNV-Devín po Euroveu. Nezmysly 128 a 29 zrušte.
Reakcia na: Mike #6:
Alebo L68, 93, 94
Reakcia na: Peter6607 #2:
Hlavne v zime je. V lete tam zas MHD ma zmysel kvoli Sadu Janka Krala...
Reakcia na: Salomon #1:
pražské metrobusové linky majú interval v v rannej špičke 6 min poobede 8 min a v sedle 15 min.
Taká naša 95 je oproti tomu übermetrobusová linka. ?
Reakcia na: Peter6607 #2:
ako vtip to nie je zle 😃
Reakcia na: Valec #3:
Metrobusy v prazskom ponimani su len iny nazov pre nosnu linku.
Reakcia na: Salomon #1:
"Celkem 38 páteřních autobusových linek bude nově zařazeno mezi takzvané metrobusy, které budou mít ve špičce interval šest až osm minut. Mimo špičku budou jezdit každých 15 až 20 minut."

Aj s týmito atraktívnymi intervalmi? Však takých tu už máme dosť, stačí ich len premenovať.
To je taký problém prejsť cez most pešo do Petržalky?
Už som vravel,že by to chcelo metrobusové linky Praha už do toho išla...Tam kde kedysi nebolo možné zhustiť interval teraz už je.
Detto aj tu by to šlo len treba chcieť!
Môžte ma ubiť ?