Nová električka bude jazdiť s cestujúcimi zdarma od 1. júna

Trasa povedie z Rače cez centrum do Ružinova.

Testovacia električka Bombardier Flexity Outlook určená pre španielske mesto Alicante bola 30. mája slávnostne predstavená verejnosti a pre novinárov bola vykonaná prezentačná jazda. Predchádzalo tomu viac než mesačné testovanie najskôr počas nocí a následne aj počas dní. "Zamestnanci DPB v spolupráci s výrobcom overovali vlastnosti vozidla, vykonali potrebné skúšky na vozidle aj na tratiach, školenie personálu a zabezpečili splnenie podmienok pre povolenie prevádzky s cestujúcimi," informovala Agáta Staneková z DPB. Počas skúšobných jázd s cestujúcimi bude vozidlo premávať obmedzenou maximálnou rýchlosťou 40 km/h, v bežnej premávke by bolo možné jazdiť aj vyššími rýchlosťami.

Nasledovať budú prezentačné jazdy pre cestujúcich od 1. do cca 20. júna 2012. Ich trasa však bude iná ako uvádzali niektoré médiá. Vozidlo bude jazdiť z Rače cez Radlinského, Obchodnú a Nám. SNP na Kamenné nám., odtiaľ po Špitálskej, Krížnej a cez Trnavské mýto do Ružinova. Späť bude premávať po rovnakej trase, na trase bude zastavovať na všetkých zastávkach. Odchody z Rače budú denne o 10:00, 12:00, 14:00 a 16:00, odchody z Ružinova o 11:00, 13:00, 15:00 a 17:00. Jazdná doba do centra mesta bude z Rače cca 25 minút, z Ružinova cca 20 minút, celá trasa by mala trvať 45 minút. Jazda električkou bude zdarma.

"Električka Flexity Outlook je obojsmerná, s riadiacimi stanovišťami na oboch koncoch a dverami na oboch stranách. To dovoľuje jej využitie na tratiach, na konci ktorých nie sú potrebné klasické obratiská zaberajúce pomerne veľkú plochu, ale stačí niekoľko priamych koľají prepojených výhybkami s oveľa menšími nárokmi na priestor. Vodič na konečnej iba prejde na opačný koniec vozidla a pokračuje v jazde opačným smerom. Je to výhodné napríklad pri postupnom predlžovaní električkových tratí, kedy sa môžu dokončené úseky hneď využívať bez čakania na dobudovanie definitívneho koncového obratiska," vysvetlil DPB výhody obojsmernosti.

Medzi nevýhody obojsmerných električiek naopak patrí vyššia obstarávacia cena, náročnejšia údržba, menší počet miest na sedenie, viac priestoru zabraného kabínami a menšie pohodlie vodičov. Obojsmerné električky sa tak zvyknú obstarávať iba v nevyhnutne potrebnom počet na zabezpečenie výluk a pre prevádzku na dočasne ukončených tratiach. V niektorých mestách, kde sa neprevádzkujú slučkové obratiská, obojsmerné vozidlá tvoria celý vozový park. Výrobcovia dokážu dodať vzhľadovo identické vozidlá pre jednosmernú aj obojsmernú prevádzku a takisto aj s rôznymi dĺžkami.

Podľa vyjadrenia primátora mesta sa predbežne uvažuje s obstaraním 20 obojsmerných vozidiel, pričom mesto bude rokovať s ministerstvom dopravy o možnosti financovania cez nevyčerpané fondy EÚ. Presná špecifikácia vozidla bude predmetom diskusie novozriadenej Komisie MHD, ktorej členmi budú okrem predstaviteľov mesta, BID, DPB a ministerstva dopravy aj odborníci z občianskych združení zaoberajúcich sa problematikou MHD.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
akurat teraz je v novinach o 12 na jojke o elinach... vraj ich bude 20 a chcu to do 2015
Reakcia na: Marek1978 #47:
pre bratislavu je to ozaj nezmysel, lebo ci uz docasne obratisko bosakova, alebo pri panonskej je pase.

momentalne v BA sa teoreticky budu stavat uz obratiska akurat tak pri boroch, a pri avione/letisku a aj to bohvie kedy

kazdopadne keby na magoriate porozmyslali, tak by mohli cez peniaze pre integrovanu dopravu postavit predlzenie trate po bory resp po TID bory ako aj predlzenie ruzinovskej radialy po TID ruzinov, kde by sa mohol urobit aj velky prestupny terminal a P&R ..

inak aj pri plane ruzinovskej zony, nechapem, preco sa stale uvazuje s prepojenim na letisko, ked radovo vacsi uzitok by bolo keby sa elektricka elegantne dostala do avionu, kde by to malo obrovsky vyznam aj pre ludi, lebo uprimen za dialnicou uz nic nie je, a letisko sa da obsluhovat aj autobusmi. resp planovanou zeleznicou (tam netreba 15 minutovy takt)
Reakcia na: alevla #59:
v električkách nejde o to aby sa tam sedelo, ale aby sa rýchlo vystúpilo, nastúpilo a zmestilo sa tam čo najviac ľudí ? osobne ani nesedávam z istých hygienických dôvodov ☺ navyše, v starších električkách tiež nie je na sedenie až tak veľa miest, takže tie by podľa vás tiež nemali byť vhodné, a držiaky sú tam aj na bokoch ako som si všimla, takže chytiť sa je kde ?
ešte by ma zaujímalo, v čom je rozdiel medzi slušnými veľkomestami a BA čo sa týka tejto električky? Akože ak by premávala po Paríži, tak by tam ľudia nemali tie problémy čo v Bratislave? či ako ste to mysleli ?
absolutne nevhodna do BA, kedze chodi len z Race do Ruzinova ?
odviezli sme sa tou elektrickou, vhodne pre slusne velkomesta a nie pre ba. Zapory: malo miest na sedenie!!!, nevhodne umiestnene sedadla /otocenie/, nedobre statie- vysoko umiestnene madla.
Klad vidime len v tichom chode a nizkopodlaznostou.
no takze ja som tiez velmi nadseny po dnesnej jazde...vobec som necakal ze je to take tiche a vobec nehrka/nehadze (ja som cakal asi daco ako K2S) ? jedine naozaj tych sedadiel je malo, bola slusne zaplnena (povedzme ako pocas spicky) a zase stat 20 min pri ceste napr.z Race do mesta tiez nie je bohvieco...no a este to signalizacne snad bude ine , som sa az zlakol najprv ?
Reakcia na: Marek1978 #56:
Vďaka za vysvetlenie, niečo o prestávkach som vo fóre zachytil, ale myslel som si, že sa to rieši ako obvykle striedaním pri vozovni, resp. inde - asi mi je to už jasné, s týmto vozom nemôže jazdiť "hocikto", a preto sa vodiči s danou spôsobilosťou prevážajú vo voze. Dík
Reakcia na: anbis #55:
Kvoli prestavkam, nakolko trasa netrva 45 min, ale 55, cize im nevychadzaju povinne prestavky. A po dalsie kvoli ludom, aby ich usmernovali a podavali nejake informacie.
no musím povedať, že z pohľadu cestujúceho je to super, až na počet sedadiel, ale chápem, že je to daň za obojsmernosť. Fascinujúca je tá tichá a mäkká jazda, dokonca ani v preslávenom oblúku na Pionierskej to neškrípe - nie som strojár, ale predpokladám, že rozdiel medzi podvozkami zo 60. rokov a dnešnými je tu zreteľný. (Ak to nie je tým, budem vďačný za vysvetlenie, ďakujem.) Chválim aj nápad s letákmi so základnými informáciami a technickými parametrami, ktoré si možno zobrať na kabíne vodiča, bežných cestujúcich to určite poteší a možno vylepší aj ten povestný imidž DPB. Na záver by som položil jednu otázku, aký je dôvod jazdenia s 2 (asi) vodičmi v kabíne? ak je to zverejniteľné? dík
Nu bol som vcera,že deti sa prevezu do rače a nazad,ale bol som trošku prekvapený,lebo ten grafikon čo tu DP uvádza je zlý!!!! O 18 hod ten voz ide akurát tak do vozovne ,tak si láskavo opravte uvedený grafikon,
Reakcia na: Solider #50:
Preco by mala byt Vieden pre Bratislavu v tomto konkretne prikladom? Ako opacny priklad mozem uviest Budapest, ktora ma naopak vsetky obojsmerne tramvaje... A co plynie z toho pre nas... ? Absolutne nic!
Ked bude mat BA cca 20 - 40 ks "obojsmercakov", nic zle sa nestane - prave naopak...
O kolko sedakov bude menej? Pri Flexity-Alicante to predstavuje kolko? 13 miest vratane druheho
stanovista ?! Stat sa tam da plnohodnotne. Okrem spominaneho druheho, alebo zadneho stanovista.
IMHO: trate kde sa daju robit zastavky formou ostrovnych nastupisk, su tiez jednou z vyhod obojsmernosti...
Obojsmerné električky BA netreba. Nemajú peniaze ani na Vario LF. Aby to bolo ako s CapaCity? Vyberie sa luxus, ktorý nie sú schopní zaplatiť. Treba radšej klasické jednosmerňáky, veď BA má všade slučky. ❗
Reakcia na: Marek1978 #41:
Neušetrí sa však na tom, že cestujúcim sa zníži komfort znížením počtu miest na sedenie. Zaujímavé je, že v bohatšej Viedni ani neuvažujú nad obojsmernými električkami. Možno uvažujú nad tým, že pri budovaní blokových slučiek by museli vykupovať pozemky pod cestami ?
Reakcia na: VLK #43:
To je vazne vystavba tohto http://goo.gl/maps/wmF2 drahsia ako nakup obojsmernych elektriciek? Nehovoriac o tom, ze v BA podmienkach (kedy vozidlo prestavkuje s vodicom) budes aj tak potrebovat viac kolaji, cize plocha ktoru zaberies zostane asi rovnaka (ak nie vacsia) a dlzka kolaji bude tiez velmi podobna, alebo vacsia.
Reakcia na: VLK #43:
Platí to aj pre bratislavské podmienky?
Reakcia na: kecho #44:
Nemyslel som konkretne Bosakovu, tam to je vyriesene ako hovori Mike, ale ine plochy, kde sa bude uvazovat o obratisku a nielen v Petrzalke.
Reakcia na: kecho #44:
Čo sa týka 1. etapy Starý most - "Bosákova" - (obratisko na tom trávnatom placi pri Chorv. Ramene - medzi Nám. Hraničiarov Lachovou a Jantárovou) tak tam malo komplet pozemky metro a. s. práve pre NS - čiže teraz pre električku. Toto je ok... pozemky sú vysporiadané aj ďalej po celom koridore až po Lúky, problém môže byť tam na juhu niekde ako je Panónska a spol. Ale v čom má Marek pravdu, že postaví sa trať napr. po Technopol, tam sa s obratiskom neuvažuje, ale už počas výstavby by tam nejaké tie obojsmerné el. mohli premávať... odtiaľ už je slušný dopyt...
Reakcia na: VLK #43:
lenže pozemky sú už kúpené - čo teraz? "výhodne" ich predáme?
ako tu bol nedávno článok s nadpisom v štýle: Mesto vymenilo pozemky pre električku za pozemky pre električku...
Reakcia na: Marek1978 #41:
Tak konkrétne obojsmerný typ vozu naozaj iba v prípade núdze (výluka). Pretože práve na mieste dverí na náprotivnej strane by sa v pohode uživili sedadlá. Teraz po nástupe cez sedlo tam bolo minimum ľudí, ale nebolo kde sedieť 😉 Z laického pohľadu by bolo vhodné usporiadanie sedadiel 2+1, ale lepšie by bolo, keby neboli sedadlá oproti sebe - keby si mal počas jazdy 20-30 minút pozerať na niekoho sediaceho oproti, asi by to nebola veľká sranda...

btw.: električka do Pe sa tuším mala stavať aj s obratiskom na Jugmannovej, takže konkrétne v tomto prípade ti to nevyšlo...
Reakcia na: 810zssk #42:
presne naopak, v mestskom intraviláne sa ekonomickým porovnaním dokázalo, že obojsmerné vozy sú lacnejšie ako výkup pozemkov pod obratisko...
Reakcia na: Marek1978 #41:
Akurat je ovela lepsie postavit obratisko ako kupovat obojsmerne vozy 😉 Obojsmerko fakt len na vyluky.
Reakcia na: Ttom #40:
Si zober, ze ak sa bude stavat elektricka do Petrzalky, tak sa nebude musiet robit obratisko, ale len slucka a tam sa vyuziju obojsmerne vozidla. A takisto vsade, kde sa bude rozsirovat el. trakcia, tak sa usetri na tom, ze sa nebude musiet budovat obratisko.
tak zase porovnavat NAD s klimatizaciou a pod. mi nepride uplne to iste...pretoze mne to pride trocha ako Sci-Fi, aby neschopny DPB montoval kalifornany pri vylukach a pod. ja si jednoducho myslim, ze sa ta obojsmernost vyuzivat nebude, budu to zbytocne vyhodene prachy, pri najblizsej reko budu vseky zjednosmernene - ale velmi rad sa budem mylit
Reakcia na: Ttom #37:
a ináč "doteraz to nikomu nevadilo" je veľmi "dobrý" argument. Ja potom rovnako tvrdím, že to že tu nemáme žiadnu nízkopodlažnú električku tiež "doteraz nikomu nevadilo" a ani to že nemáme žiadnu klimatizovanú električku tiež "doteraz nikomu nevadilo".
Reakcia na: Ttom #37:
Tebe to nevadi, ale ak sa robí akákoľvek výulka počas pracovného dňa školského roku tak busy sa tam dajú získať vždy iba za cenu obmedzenia nejakej inej bežnej linky (príp. viacerých). A zlá situácia je aj s vodičmi. Zakiaľ čo električkári majú počas týchto výluk oveľa menej roboty.
A nikto nepovedal že všetky nové musia byť obojsmerné. Ale nejaká časť je vhodná. Možno ako si povedal 20 ks, možno bude stačiť aj 15.
no napr. mne osobne to vobec nevadi ze pocas vyluk sa jazdi busmi-to uz je kazdeho osobny nazor ? doteraz to nikomu nevadilo..mne skor ide o tu cenu obojsmernej e, pocet sedadiel atd. ale dobre, pokial by bolo trebars 20 obojsmernych a prip.dalsie by sa uz kupovali jednosmerne tak uznavam, ze to zmysel ma..aky je rozdiel cenovy medzi oboj- a jedno-?
Reakcia na: Ttom #34:
obojsmerné vozidlá sú potrebné (aj z hľadiska rozširovania tratí, kde nie všade budú slučky) a rovnako sa pozrite, ako sa robia výluky v iných mestách... aj napr. v KE, kde majú KT8 (odporúčam si pozrieť, ako bola riešená výluka pri radnici Starého mesta v KE)... http://imhd.sk/ke/doc/sk/8424/Vyluka-elektriciek-pri-Radnici-stareho-mesta-1-etapa-5-7-23-8-2010.html
Reakcia na: Ttom #34:
Jasné, povieme im že počas výluk sa ľudia veľmi ochotne tlačia v kĺbových autobusoch s horším intervalom v porovnaní s električkou. a že kĺbových autobusov ako aj vodičov je vždy v DPB dostatočná rezerva.
A že keď sa najbližie bude robiť nejaká výluka kvôli výmene koľají (alebo navarovaní)pri riviére , že stačí, ak el. pôjdu po Nám. Ľ. štúra (lebo tunel ešte nebude), a X5 a X9 od Malej scény po Broskú, resp. do Dúbravky Pri kríži sú to najlepšie možné riešenie ?
mozem sa len spytat, ako ich vobec napadlo zeby sa kupovali obojsmerne vozidla? ci to jednoducho len zbadali na tejto alicantskej a povedali si taku chceme? lebo pre BA je to fakt hlupost...tak snad bude imhd prizvane do tej diskusie a im to tam vysvetlite ?
Reakcia na: 44 #32:
Cast vozidiel by obojsmerna mohla byt kvoli vylukam. Napriklad ak budu robit trat niekde v KV tak moze pendlovat elektricka medzi KV a Dubravkou a NAD bude len KV-mesto. Obrat by bol cez kalifornan.
Reakcia na: TomJ #31:
Obojsmerne sedadla najdes aj nad napravami v autobusoch napr. Je to neprijemne. A co sa sedenia proti smeru jazdy tyka - co je na tom zle? Napr. supravy Talent su obojsmerne a na kazdej strane maju sedadla opacne orientovane a pekne za sebou.

Co sa pripadnej dodavky pre BA tyka - no BA ma trate vybudovane pre jednosmerne vozidla. Cize obojsmerne vozidla by boli zbytocnostou - 1) su drahsie, 2) kabina a dvere zbytocne zaberaju priestor pre dalsich cetujucoch.
Reakcia na: 44 #23:
Tie sedadlá sú oproti sebe preto, lebo je tá električka obojsmerná. Keby boli sedadlá iba za sebou, tak by sa stávalo, že by niekedy všetci sedeli chrbtom k smeru jazdy. Jedine, že by naľavo boli sedadlá obrátené opačne ako napravo.
Reakcia na: drink #29:
Tu by možno stálo za úvahu, aby sa obstarávali električky v rôznych dĺžkach, aj kratšie, aj dlhšie.
Reakcia na: VLK #24:
Nové električky (náhrada 2xT3) by mali mať aspoň 60 miest na sedenie. Ak na to nestačí 32 m, nech sú dlhšie. Pohodlie je niekedy dôležitejšie ako rýchlosť. Stráviť posediačky 30 minút (napríklad čítaním), je väčšinou príjemnejšie ako 20 minút stáť.
Reakcia na: 44 #23:
Je to zrejme tým, že je to obojsmerná električka. Ak by nemala dvere na ľavej strane, mala by tam pochopiteľne sedadlá, takže by ich bolo viac ?
Reakcia na: d3k0 #25:
Tak vďaka dvojlinkovému variantu ,15 min. intervalu do konca premávky a minimálnemu nasadzovaniu K2S, je v sedle a večer aj tu už väčšinou ten štandard iba sediaci cestujúci..
Ono keby bola vacsina vozoveho parku jednosmerna tak sa zrejme vyrovname sucasnym supravam,

Mne skor na Outlooku vadia tie nepouzitelne sedadla (napr. jedno ktore je umiestnene tak ze clovek ma nohy na klbe, resp. sa musi otocit a napchat ich do ulicky 🙂
Reakcia na: VLK #24:
Lenze tu je otazka, akym smerom chce ist mesto ohladom poskytovaneho komfortu. Ci zostat na "bratislavskom standarde", kde este stale mnohi uvazuju tak, ze kym elektricka nie je plna na 110%, tak sa ju ani neoplati prevadzkovat, alebo zapadnym, kde je v sedle, vecer a cez vikend standard sediacich, teda zvacsa nikto nestoji. Ak by sme chceli tento standard dosiahnut, mat elektricky s nizkym poctom sedadiel znamena vypravovat viac vozidiel nez by bolo potrebne. Ak mesto seriozne uvazuje nad prilakanim ludi do MHD, nedosiahne to len tym, ze spoplatni parkovanie, ale musi im priniest aj nejaky komfort.
Reakcia na: 44 #23:
nie všetko ide ideálne, na to si si už mohol zvyknúť... inak 2xT6 má 60 miest na sedenie a Bombardier 50, čiže nejaký veľký rozdiel tam nie je.... v 2xT3 je ich ešte menej....
Inak nezda sa vam, ze je v tej tramvaji nejak malo miesta na sedenie? Mne to pride nejak riedko zasedadlovane oproti T6/K2S/T2. A tie sedadla umiestnene oproti sebe, to je tiez dobry psychohumac! Neznasam to ani teraz v busoch. Ludia si musia cumet do tvare, snazit sa vselijak nepozriet sa na toho pred vami, lenze nie je kam pozerat! A nedajboze ze je uz tma, tak sa vam odraza rovno v prirodzenom uhle pohladu z okna tvar oprotisediaceho. 😉 Sa to zda smiesne takto napisane, ale je to neprijemne v praxi. nejaka psychohygiena musi byt. Idealne su sedalda za sebou.
Reakcia na: Ttom #20:
Ale načo by mali jazdiť keď ich budeme mať? Stačí, že budú odstavené vo vozovni a budeme môcť povedať, že aj Bratislava má nízkopodlažné električky. ? Ja dúfam, že ak sa tender nakoniec vypíše, že tam nezabudnú dať KLIMATIZÁCIU aj pre to lebo električky sa nemenia raz za 8 rokov (v BA raz za 12 - 15 rokov) ako autobusy, ale za podstatne dlhšiu dobu. ?
Reakcia na: Ttom #20:
ešte moze zachadzat pocas odstavenia tunela v useku Hurbanovo namestie - nadjazd nad Staromestkou ?
ok cize ak by aj buduci rok dake dosli ? , tak budu moct jazdit len na trase Raca-centrum -Ruzinov? ci dovtedy sa odstavi a zrekonstruuje cela siet? ?
Reakcia na: TomJ #17:
Nemôže ísť ani do Karlovky.... to, že tam raz v noci bola ešte neznamená že tam môže jazdiť pravidelne.. s cestujúcimi je ináč zaťažená a to by robilo na viacerých úsekoch problémy...
Reakcia na: TomJ #17:
Deviatkou si urobia promo len v Karlovke, centre mesta a Ružinove ?
Reakcia na: Solider #15:
Tak by jazdila na linke 9. Či aj tá má nejaký zlý úsek, kde by sa odrela?
Reakcia na: Ike #14:
Som si isty, ze to vyuziju aj nahodni cestujuci 🙂
Reakcia na: Ike #14:
Asi sa boja, žeby ju na Americkom námestí oškreli ?
Akosi som nepochopil, prečo nemôže jazdiť na normálnych linkách. Tak by sa reálne otestovalo jej využitie v BA. Električka zdarma je akurát akcia pre šoto a deti - čo môže značne dezinformovať o jej využití
Reakcia na: Mike #8:
Presne tak. Urcite nie vsetky, ale zopar obojsmernych sa oplati.
Reakcia na: MiroBA #11:
ale asi budú až v roku 2013 😃 ale hovorím iba možno!!! 😃
Konečne sa už aspoň uvažuje nejaké nové vozidlá zaobstarať. Však Bratislava bez jedinej nízkopodlažnej električky je unikát na široko-ďaleko. Hádam to cez tie eurofondy pôjde.
Reakcia na: mirelon #2:
Ano, dá sa to. hovorí sa tomu zapojenie do "PX". Pred časom to robila pri výlukach napr. Plzeň.
Ono zase nevýhodou je že pri klasických vozňoch T sa dá využívať len jeden vozeň v takej súprave pretože druhý má potom dvere na opačnej strane. Čižee aj dosť nehospodárna prevádzka takých súprav, preto sa skoro PX nepoužíva ani pri výlukach.
Ešte si spomínam, že takéto pár súprav bolo v bývalom východnom Nemecku tam ale vozom dorobili dvere po oboch stranách - myslím mesto Halle.
Reakcia na: Mike #8:
Manipulačné obratiská by nemuseli zaberať toľko cenného miesta, ak by sa robili ako blokové slučky. Teda že v ich strede nebude len tráva a búdka pre vodičov.
Podľa mňa sa ešte nevie, ako bude nastavený tender, či na jednosmerné alebo obojsmerné, takže až také závažné súdy je zbytočné teraz vynášať..
A aj keď je určite snaha pre obojsmerné vozidlá daná aj, alebo hlavne záujmom ušetriť čo najviac priestoru na obratiskách (cenné pozemky), ja som určite za. Samozrejme nie všetky nové, ale určitý počet určite. Je to vždy reálnejšie ako budovať nové (prevažne manipulačné) el. obratiská uprostred radiál (napr. na Riviére, resp. obosjmerné obratisko K. Ves, príp. niekde v okolí Trn. Mýta atď), alebo že by si všetci vodiči el. spravili D-čka vodičáky, alebo prenajať si operatívne ad hoc povedzme 12 kĺbakov.
Reakcia na: 44 #4:
Megalomanstvo pokračuje - Mercedesy, obojsmerné električky, čo to bude nabudúce? Metro do Dúbravky? ?
Reakcia na: 44 #4:
suhlas, tiez si myslim, ze by uplne stacili jednosmerne kusy... ale to cele moze byt len primatorov blabol nakoniec
Reakcia na: kecho #3:
to je urcite poistene. No mozno take nieco je v nejakej dohode.
Podla mna by stacila jednosmerna verzia pre BA.
Čo sa stane, ak sa s ňou pri "testoch" niečo stane (poškodenie a pod.)? Môže si ju DPB nechať za zvýhodnenú cenu?
A neda sa zobrat ta klasicka elektricka s 2 voznami a ten druhy vozen pripojit opacne?
Co sa tyka dlzky, tak si myslim, ze by postacovala takato. Ked sa rozumne nastavia intervaly, tak by ani nemuselo byt nevyhodou malo miest na sedenie. Ale samozrejme, ze tak tam potom vojde viac ludi.