Realizovanie požiadaviek mestských častí by stálo desiatky miliónov

Mestské časti si vypýtali požiadavky, na ktoré mesto momentálne nemá. Realizovateľných je 14 zo 74.

Vlani na jeseň dostali mestské časti možnosť vyjadriť sa k plánu výkonov MHD na rok 2012. "Keď sme si ich všetky zosumarizovali a nacenili (...), tak by sme museli dať podniku 23 miliónov na investície, na nové autobusy a trate," informoval primátor Milan Ftáčnik. Pri splnení požiadaviek mestských častí by navyše bolo potrebné každoročne navýšiť dotáciu DPB o 8 mil. €.

Mnohé z požiadaviek smerujú k tomu, aby sa situácia vrátila na stav pred septembrovými redukciami. "Sú tam mnohé ďalšie požiadavky, ktoré rozširujú komfort cestujúcich, ale v tejto chvíli treba otvorene povedať, že mesto na všetky tieto požiadavky nemá," povedal Ftáčnik. Časť požiadaviek je však možné akceptovať, z celkového počtu 74 je takých 14. Na zvyšovanie výkonov však nie sú finančné prostriedky. Všetky návrhy sú finančne vyčíslené, aby bolo zrejmé, čo stojí tá-ktorá požiadavka.

Otázkou zostávka, koľko vozokilometrov si má mesto objednať. "Keď si objednáme viac, musíme zaplatiť viac," konštatoval Ftáčnik. Tento rok sa preto vyhotoví Plán dopravnej obsluhy, ktorý by mal určiť, čo je potrebné realizovať. Podľa našich informácií však bude odmena zhotoviteľa závisieť aj od ušetrených výkonov, takže je veľmi pravdepodobné, že zhotoviteľ vyššie výkony nenavrhne. Súťaž sa na dodávateľa plánu sa momentálne pripravuje. Požiadavky mestských častí budú podkladom pre zhotoviteľa, následne sa plán prediskutuje s mestskými časťami a platiť by mal od roku 2013.

Na okraj

Časť mestských častí reálne zhodnotila finančné možnosti a tomu prispôsobila aj požiadavky. Niektoré z nich požiadavky z dopravného hľadiska odborne a presne vedia, čo chcú. Našli sa však aj také mestské časti, ktoré nemali problém dať na papier protichodné požiadavky či dokonca požiadavky poškodzujúce vlastných občanov.

Napríklad Petržalka súčasne žiada nadväznosti linky 78 v Ovsišti a súčasne jej ukončenie na Muchovom námestí. Oboje možné nie je. V inom prípade žiada presmerovanie linky 93 do dlhšej trasy cez Rusovskú cestu, čím by získala časť obyvateľov Dvorov V a VI, a poškodení by boli obyvatelia celých Lúk a Dvorov I, II, III, IV.

Je zrejmé, že niektoré mestské časti nemajú predstavu o tom, aká je prevádzka MHD finančne náročná, a práve preto treba vyčíslenie pripomienok brať aj ako pozitívny krok k osvete. Nie každý nápad je zadarmo a niekto ho musí zaplatiť.

Ukazuje sa aj rôzna odborná úroveň v dopravných otázkach na jednotlivých mestských častiach. Na diskusiu je, či by mala každá zo 17 mestských častí platiť odborníka na dopravu, ktorý by prvotne filtroval nevhodné požiadavky občanov od tých opodstatnených, alebo majú mestské časti plniť len úlohu preposielateľa pripomienok občanov.

Vyhodnocovanie pripomienok otvorilo ďalšiu otázku, ktorá súvisí s Plánom dopravnej obsluhy. Ktoré požiadavky sú objektívne opodstatnené a ktoré nie? Mesto ako soľ potrebuje zadefinovať štandardy kvality MHD.

Ako ďaleko majú byť od domov zastávky na sídlisku a ako ďaleko od rodinných domov? Ako často majú jazdiť spoje? Má byť radšej veľa liniek jazdiacich raz za hodinu, alebo jedna nosná jazdiaca každých pár minút? Aká by mala byť ich maximálna naplnenosť? Ako husto majú byť zastávky? Na tieto a mné ďalšie otázky by mali dať odpoveď práve štandardy kvality.

Zostáva veriť, že definované štandardy budú súčasťou Plánu dopravnej obsluhy, pretože iba tak môžu byť navrhnuté zmeny objektívne a pre všetky mestské časti spravodlivé.

Michal Dekánek

Zoznam požiadaviek mestských častí

Mestská časť Staré Mesto

  • považuje plán výkonov na rok 2012 po obmedzení od 5.9.2011 za dostatočný, nemá podnety od obyvateľov

Mestská časť Ružinov

  • obnovenie trasy linky 66 k nákupnému centru Eurovea (V NV)
  • zníženie intervalu linky 66 z 20 na 10 minút (U NV)
  • zabezpečiť dopravné spojenie od Trnavky až k Hornbachu (Z PI)
  • preložiť konečnú trolejbusu č. 209 z Ružovej doliny k Hraničnej ulici (Z NV)
  • prevádzkovať linku 78 aj cez víkendy (D NV)
  • v cestovnom poriadku označiť, že v danom čase je nasadený nízkopodlažný autobus (R)
  • obnoviť zachádzanie linky 50 na Šafárikovo námestie (P PI)
  • skrátenie vzdialenosti medzi zastávkami Strojnícka a Radničné námestie zriadením novej zastávky (P PI)
  • zmeniť zastávku Strojnícka zo zastávky na znamenie na klasickú stálu (E)
  • Na linkách 96 196 nahradiť zastávku Prievozská zastávkou Pažítková (z dôvodu možnosti prestupu na súbežné linky na jednej hrane) (A)
  • zabezpečiť priame dopravné spojenie z Ružinova na Železničnú stanicu Petržalka (Z NV PN)
  • na linke 75 medzi zastávkami Nevädzová a Ondrejovova zriadiť ďalšiu zastávku na znamenie (A)
  • zabezpečiť spojenie Prievozu a P. Biskupíc linkou 70 (presmerovanie zo Slovnaftskej na Prievozskú ulicu) (Z)
  • zabezpečiť autobusové spojenie ružinovskej polikliniky s časťou Trávniky zo strany od Prievozskej ulice (Z NV PI)
  • zahustiť (zvýšiť počet spojov) premávku električiek od 6:45 do 8:15 h z Ružinova (PN)
  • zmeniť trasu linky 53 tak, aby prechádzala zastávkou Bojnická a zároveň zachádzala na Studenú ulicu, kde sú bytové domy (NV PI)
  • predĺžiť prevádzku električky č. 9 aj po 18 h do Karlovej Vsi (U NV)
  • obnoviť prevádzku linky 67 tak, aby priamo spájala Ružinov a nákupné centrá Hornbach, Kika (Z NV)
  • v Trnávke na linke 204 a 205 zmeniť zastávku Spoločenská zo zastávky na znamenie na klasickú stálu (E)
  • na linkách 66 75 96 196 zmeniť zastávku Nevädzová zo zastávky na znamenie na klasickú zastávku (E)
  • skrátiť interval na linke 39 z 20 na 15 minút (PN)
  • vybudovať štandardné zvýšené nástupisko na konečnej linky 39 (využívaná veľká plocha parkoviska bez zvýšených spevnených plôch) (PI)
  • zabezpečiť spojenie Trnávky na Bachovu ulicu v Pošni tak, aby linka 96 neobchádzala Trnávku (Z NV)
  • zriadiť električkové prepojenie Rače s Ružinovom (R)
  • prevádzkovať linku 75 v neskorších večerných hodinách (po 19 h) a cez víkendy (Z NV)
  • posunúť konečnú trolejbusov liniek 207 209 z polovice Trenčianskej ulice až na jej koniec ku predajni LIDL (Z NV PI)
  • zriadiť ďalšiu zastávku na linke 53 v areáli nákupného centra Tesco Pallace na Zlatých pieskoch (U)
  • zabezpečiť celodennú prevádzku na linke 74 tak, aby spoje linky aj mimo špičky premávali aspoň 1x za hodinu (U NV)
  • odkloniť nejakú linku z Bajkalskej cez ulicu Mlynské nivy a Hraničnú na Mierovú ulicu a na tejto vytvoriť zastávky (Z PI)
  • zabezpečiť spojenie od ulice Mlynské luhy na Rožňavskú ulicu (Z NV)
  • zmeniť trasu výjazdu trolejbusovej linky 209 tak, aby z vozovne prechádzala cez Trnávku na ulice Rádiová, Bulharská, Slovinská, Rožňavská (U)
  • pridať na linke 65 zastávky Bojnická ,Rádiová, Bulharská (Z NV)
  • predĺžiť trasu linky 56 zo Studenej ulice cez Edisonovú, Bulharskú ulicu na občasné obratisko trolejbusov pri Hanáckej ulici (Trnávka) (Z NV)
  • predĺžiť električkovú linku 16 vytvorenú spojením linky 3 a 8 tak, aby prechádzala cez nám. SNP (NV PN)
  • zameniť trasy trolejbusových liniek 207 208 tak, aby linka 207 spájala Cintorín Ružinov so Šulekovou a 208 Ružovú dolinu s Valašskou ulicou (Z)

Mestská časť Vrakuňa

  • nezaslala požiadavky - predpoklad spokojnosti s úrovňou a intenzitou obsluhy MHD

Mestská časť Podunajské Biskupice

  • považuje plán výkonov na rok 2012 po obmedzení od 5.9.2011 za dostatočný, nedostala žiadne podnety od obyvateľov

Mestská časť Nové Mesto

  • prevádzkovať linky 51 58 151 aj cez víkendy a voľné dni (U NV)
  • pri prevádzke cez voľné dni spojiť linky 51 a 58 tak, aby bola Mierová kolónia napojená na električkové trate na Račianskej a Vajnorskej ulici
  • upozornenie na nový obytný súbor pri Horskej ulici (Slanec), že tento bude potrebné obslúžiť MHD (Z NV)

Mestská časť Rača

  • napriek množstvu nesúhlasných stanovísk občanov s obmedzeniami MHD k 5.9.2011 súhlasí s pokračovaním tohto rozsahu MHD
  • zaradiť prevádzku školského spoja do ZŠ na Hubeného ulici do plánu výkonov MHD tak, aby už nemusela prispievať na jeho prevádzku (A)
  • posilniť prevádzku MHD pri organizovaní akcií Račianske hody a Račianske vinobranie najmä vo večerných a nočných hodinách (A NV)

Mestská časť Vajnory

  • upraviť cestovný poriadok linky 54 tak, aby medzi 7. a 8. h pracovných dní premávali 2 spoje a nie jeden (A)
  • prevádzkovať linku 54 aj cez voľné dni s tým, že prevádzka by bola od 7. do 10. h a od 16. do 21. h 1x za hodinu (Z NV)

Mestská časť Karlova Ves

  • vrátiť prevádzku linky 133 podľa grafikonu pred jej obmedzením od 5.9.2011 (N NV)
  • predĺžiť trasu linky 139 tak, aby prechádzala cez Molecovu a obsluhovala aj od 11.4.2011 zrušenú zastávku Baníkova (N NV)

Mestská časť Dúbravka

  • nezaslala požiadavky - predpoklad spokojnosti s úrovňou a intenzitou obsluhy MHD

Mestská časť  Lamač

  • skrátiť linku 23 po zastávku Jána Jonáša, VW bez zachádzania na zastávku Mláka, málo cestujúcich, predpokladaná úspora 50 tis. vzkm
  • zriadiť linku 130 od Voj. nemocnice cez Segnáre ku Baumaxu 1x za hodina v čase 7:15 - 16:45,  predpokladaný dopravný výkon cca 40 tis. vzkm (to robila zrušená linka 38 do Krematória) (V NV)
  • vyňať z dopravných výkonov vo verejnom záujme linky 801 a 901 a prevádzkovať ich na komerčnej báze, nedotovať z rozpočtu mesta (A)
  • upraviť linky tak, aby jednou linkou boli obslúžené Segnáre, Tesco Lamač a Dom seniorov na Barine, tak ako to robila zrušená linka 38 (V NV)

Mestská časť Devín

  • nezaslala požiadavky - predpoklad spokojnosti s úrovňou a intenzitou obsluhy MHD

Mestská časť Devínska Nová Ves

  • predĺžiť linku 28 až k obchodnému centru "Tesco Glavica" (R NV)
  • znížiť interval linky 28 z dnešných hodnôt 20 minút v špičke a 30 minút v sedle na nižšie hodnoty (U NV)
  • znížiť interval linky 21 z dnešných hodnôt 5 minút v špičke a 15 minút v sedle na nižšie hodnoty (U NV)

Mestská časť Záhorská Bystrica

  • využiť uvažované vedenie linky do obce Marianka na zachádzanie k obytným súborom Strmé vŕšky a Krče, dnes 1,5 km dostupnosť zastávok (A NV)

Mestská časť Petržalka

  • zlepšiť dopravnú obsluhu sídliska Dvory V a VI
  • upraviť linku 99 tak, aby obojsmerne zachádzala na Rusovskú cestu a obslúžila zastávky Záporožská, Kremnická, Einsteinova (Z NV)
  • upraviť linku 93 tak, aby obojsmerne zachádzala na Rusovskú cestu a obslúžila zastávky Záporožská, Kremnická, Einsteinova a Hlavná stanica (Z NV)
  • zriadiť novú zastávku na znamenie na linke 95 na Černyševského ulici v smere do mesta pri predajni nábytku Albero (A)
  • vrátiť linku 78 zo Šafárikovho námestia na Muchovo námestie v Petržalke tak, ako bola prevádzková do 5.9.2011 (V NV)
  • prevádzkovať niektorú linku z Petržalky tak, aby spájala sídlisko Dvory so zastávkou Miletičova (Z NV)
  • zvážiť zriadenie zastávky Zochova na linke 59 (A)
  • zladiť príchody linky 98 s odchodmi linky 78 na zastávke Ovsište po vrátení linky 78 do Petržalky (V)
  • premenovať zastávku Ľubovnianska na FNsP Antolská pre lepšiu orientáciu návštevníkov nemocnice (A)

Mestská časť Jarovce

  • nezaslala požiadavky - predpoklad spokojnosti s úrovňou a intenzitou obsluhy MHD

Mestská časť Rusovce

  • zahustiť prevádzku linky 91 v letnom období a predĺžiť časy rannej a odpoludňajšej špičky na tejto linke (A NV)

Mestká časť Čunovo

  • schvaľuje prevádzku liniek 91 a N91 na rok 2012 podľa grafikonov platných od 10.10.2011
  • žiada posun spoja školského autobusu zo zastávky Čunovo z 7:20 h na 7:28 (A)

 

Legenda (vyhodnotenie požiadavky magistrátom):

A – požiadavku možno akceptovať

D – dlhodobo opakovaná požiadavka a nerealizovaná z dôvodu vysokej finančnej náročnosti

E – požiadavka zjednodušujúca prístup do MHD negatívne ovplyvňujúca efektívnosť prevádzky

N – lokálne nadštandardné vylepšenia

NV – nárast dopravných výkonov

P – realizácia je podmienená úpravou trasy alebo komunikácií alebo spevnených plôch

PI – potreba investícií do infraštruktúry

PN – potreba nákupu vozidiel

R – realizácia ešte pred vnesením požiadavky

U – požiadavka nie je vyvolaná nedostkom prepravnej kapacity, ale snahou o uľahčenie prístupu do MHD

V – vrátenie do stavu pred realizáciou úsporných opatrení v roku 2011

Z – zvýšenie priamych dopravných spojení pre určitú oblasť s negatívnym dopadom na inú oblasť

 

Zdroj: Magistrát hlavného mesta Bratislavy

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #52:
Tak buď to bude do polroka 2015 alebo vôbec.
Reakcia na: Valec #51:
Taaaaakze ked niekedy okolo roku 2235 otvoria zeleznicnu zastavku Suhvezdna, problem bude vyrieseny ?
Reakcia na: david1 #50:
V rámci železničného terminálu by mal vzniknúť aj podchod po trať v lokalite konečnej L39. Ak by sa tam podarilo ešte dotiahnuť aj električky a, ako píšeš, prepojiť Hradskú s Galvaniho, tak je vyriešené. L67 by mohla z Vrakune pokračovať priamo okolo Avionu (chcelo by to aj zastávku za Hornbachom, z druhej strany terminálu) a ďalej po trase dnešnej L65, L87 môže mať spoločné obratisko s L39... prosto krásny prestupný bod a zlepšenie dostupnosti celej lokality.
Reakcia na: Valec #49:
Hornbach a Kika je v kratkej vzdialenosti od konecnej L39 a zastavok 67,87. To ze tam doteraz nie je riadeny prechod pre pesich,lavka alebo podchod cez zeleznicu je chyba hlavne mesta. To plati aj pre doteraz nedokoncene napojenie Galvaniho ul na Hradsku ul. Vyriesilo by to aj ranne zapchy na Hradskej a jednoduchsie linkovanie MHD v danej oblasti.
Reakcia na: Mike #48:
Mesto malo/mohlo byť iniciatívne už pri vydávaní stanoviska k výstavbe. ?
Reakcia na: Rubber38 #32:
Pokiaľ viem kika v minulosti mala záujem o linku. Odpoveď DPB( alebo mesta?) bola, že ok, nech si kika vybuduje pred obchodom zastávky a obratisko a linku im tam zavedú. Výsledok vidíme.
Len aj na základe skúseností má zrejme aj Kika aj Hornbach také uvažovanie, že všetci zákazníci tam prídu autami, a zákazníkov čo by tam došli nebodaj pešo alebo mhd ignorujú...

Takže jedine že by bol DPB, resp. mesto samé iniciatívne v prospech týchto reťazcov, možno v záujme získania nových cestujúcich... (je fakt, že 61 či 96 chodia v tom "nákupno-špičkovom" období vždy obsadené ľudí s lampami, garnižami, sušičmi na prádlo, stoličkami, poličkami atď,...)
Reakcia na: Rubber38 #34:
Dobrá úvaha, ale: Bočná je v úseku od Studenej k Technickej jednosmerná (v uvedenom smere)
navyše je nevhodná pre pravidelnú premávku MHD (najmä šírkovo).. dnes tam síce ide školský spoj, ale to je iba jeden za celý deň.
V opačnom smere je doprava možná po Krajnej ul. ktorá je ale rovnako nevhodná pre pravidelnú premávku MHD.
Možné riešenie by mohol byť napr minibus, a aby sa nezavádzala nová linka, tak by to mohla byť dnešná 58 , zo ŽST N mesto by išla po trase ... - Voz. Trnávka - Banšelova - Krajná - Studená -Bočná - Technická - Edisonova - Rádiova - -Voz. Trnávka- ... ide ale o to či by sa vyjazdil 30 min. interval, skôr asi nie... a tu by bol ten problém.

A ak už novú linku, tak by som dal minibus po trase Astronomická - Súhvezdná - Vrakunská c. - Trnavská - Krasinského - Bulharská - Rádiova - Banšelova - Krajná - Studená -Bočná - Technická - Edisonova - Rádiova - Bulharská - Krasinského - Trnavská - Vrakunská - Astronomická. ? ?
Nahrádzala by tak sčasti aj pôvodnú 67 vo väzbe Trnávka - Ružinov. (a prešla by tým žel. podjazdom)
Reakcia na: AAA #45:
byvame pri dunaji v lodenici a mame aj susedov.jasne ze potrebujeme linku.inak peso do obchodu tam asi 20 min do billy,do auparku,do postu a aj na inu linku prestupujeme do petrzalky.
Reakcia na: bobino #44:
To, kde bývaš, že potrebuješ túto linku na cestu do obchodu?
Reakcia na: 810zssk #42:
nema vyznam premavat muchovo nam ,cesta stary most ,aupark?
ved budu ludia cestovat,ne?
Reakcia na: 810zssk #42:
nepracujem upratovacku!
my tu byvame . do obchodu mame daleko a iny spoj prestupujem.
Reakcia na: bobino #38:
Nepracujete nahodou ako upratovacka?
Reakcia na: Pajo #39:
Hlavne nevymyslajme nezmysly typu raz za hodinu. Linka co ide raz za hodinu akoby nesla vobec.
Tiez si myslim, ze L59 by na Zochovej mohla zastavovat. Ona tam nestala historicky v casoch, ked mavala interval 6-8 minut. Cielom bolo ludi v kratkych usekoch dostat do inych liniek (L5, L93, L94...). Ale dnes, pri intervale 20-30 minut cielene na taketo kratke useky L59 uz nikto nepouzije, jedine cisto nahodni cestujuci a cielene ja ?
L51 cez vikend raz za hodinu aspon v case 8 - 19 h by sa po navyse zefektivnenej trase pri Poluse fakt mohla uzivit. Ako si ti ludia maju pripadat? Su cestujucimi druhej kategorie?
obnovit lnka 182 muchovo nam.farskeho, cesta cez stary most k divadlu Arena do Aupark?:))))
Reakcia na: 810zssk #35:
Tak v prípade víkendovej prevádzky L51 mi táto požiadavka príde opodstatnená a 'uľahčenie prístupu do MHD' je podľa mňa legitímna požiadavka obyvateľov platiacich dane a povedzme si pravdu - v dotknutej lokalite najmä tých starších.
Reakcia na: matt11 #31:
a) nie je miesto
b) bolo by to uplne zbytocne
Reakcia na: Solider #33:
To je myslene tak ako je to napisane. Sam si zvaz ci take kroky treba, alebo nie.
Reakcia na: 810zssk #30:
No, na druhej strane, ak by 56ka zachádzala na Technickú, dávalo by to úplne iné možnosti a alternatívy. Napríklad by sa mohla úplne zrušiť krátka linka 58. Technickú by obsluhovala 56ka a k úseku pri Paroplyne by napríklad mohli chodiť určené spoje linky 57 (končili by napríklad na Rádiovej). Bolo by tak o jednu linku menej a obslužnosť daných lokalít by ostala zachovaná. Nevýhoda - cestujúci od električiek smer Zlaté Piesky by stratili priamy spoj na Technickú. Museli by tam ísť cez Rádiovú.

Sorry, to ma len teraz napadlo. Jasné, že to má svoje nedostatky. Je to len jedna z alternatív